Nodokļi

Jakāns: skandināvu bankas atbalsta valsts iejaukšanos

, 26.06.2007

Jaunākais izdevums

Lai saņemtu kredītu bankā, no 10. jūlija vairumā gadījumu vispirms būs nepieciešams saņemt VID izziņu par nomaksātajiem nodokļiem. VID ģenerāldirektors Dzintars Jakāns intervijā Db norāda, ka valsts iejaukšanos kredītpolitikā ir atbalstījušas skandināvu bankas, kā arī atzīst, ka valsts likumdošanā ir būtiski robi attiecībā uz sodiem par "pateicību" naudas nedeklarēšanu.

Cik optimāls jūsu skatījumā ir lēmums tiem iedzīvotājiem, kuri grib ņemt kredītu vismaz 100 minimalo algu apmērā prasīt VID izziņas par nomaksātajiem nodokļiem?

Tas ir viens no valdības apstiprinātā inflācijas apkarošanas plāna punktiem, un tas ir orientēts uz to, lai ierobežotu naudas plūsmu, mazinot inflāciju, kā arī mazināt nodokļu nemaksāšanu, nelikumīgas naudas legalizēšanu. Manuprāt, tas ir nozīmīgs lēmums, būtisks pavērsiens, kas garākā laika posmā varētu nest arī augļus.

Minējāt, ka šo izziņu prasīšana ietilpst valdības apstiprinātajā inflācijas apkarošanas plānā. Taču ne viens vien eksperts ir norādījis, ka ar inflācijas apkarošanu šai prasībai nav nekāda sakara, ka tā ir versta uz "aplokšņu" algu izskaušanu…

Tam ir vairāki pozitīvie aspekti, taču es nepiekritīšu tam, ka šī prasība būtu vērsta uz "aplokšņu" algu izskaušanu. Te runa par vēršanos pret izvairīšanos no nodokļiem un naudas legalizāciju - tam es pilnībā piekrītu. Runa ir par nelegālās naudas apjoma mazināšanu.

Nav noslēpums, ka par pietiekami lielu naudas apjomu, ko cilvēki iegūst likumīgā veidā, piemēram, saņem no radiem ārzemēs, nav jāmaksā nodokļi. Kā bankas varēs ņemt vērā šāda veida ienākumus?

Šai naudas plūsmai, atbilstoši dažādiem normatīvajiem aktiem, arī ir jābūt uzskaitītai. Jau šobrīd normatīvie akti paredz, ka visām fiziskajām personām, kuras veic saimniecisko darbību, guvušas ienākumus ārvalstīs, guvušas neapliekamos ienākumus, kas pārsniedz gada neapliekamā minimuma četrkāršu apmēru (pērn - 1536 latus, šogad - 2400 latus) vai arī citos gadījumos, ja ir gūti ienākumie, no kuriem izmaksas vietā nav ieturēts nodoklis, obligāti līdz 1.aprīlim ir jāiesniedz gada ienākumu deklarācija par iepriekšējo gadu. Tas nozīmē, ka pilnīgi visas naudas summas tiks norādītas šajās izziņās, ja vien iedzīvotāji būs ievērojuši šo likuma prasību un iesnieguši VID deklarācijas. Runa ir nevis par to, tiks vai netiks attiecīgā naudas summa aplikta ar nodokļiem, bet gan par legālo ienākumu uzrādīšanu.

Cik lietderīga, jūsuprāt, ir šī izziņu prasīšana, ņemot vērā, ka pašas komercbankas ir atzinušas - šādas izziņas tām nav vajadzīgas?

To, ka tām šīs izziņas nav vajadzīgas, pierāda mūsu banku līdzšinējā prakse. Izziņas ir vajadzīgas valstij un pašiem nodokļu maksātājiem. Kaut gan, skatoties uz pašām bankām, īpaši skandināvu bankām, ir redzams, ka tās veido savas rezerves, diezgan lielu savu riska kapitālu, tādējādi mēģinot nodrošināties pret iespējamām negatīvām sekām nākotnē.

Bet vai jūsu nupat teiktais vien jau nepierāda, ka tās pašas spēj tikt galā, piemēram, ar potenciālo kredītņēmēju maksātspējas noskaidrošanu?

Attiecīgo normatīvo aktu izstrādāšanas laikā parādījās tendences, kad skandināvu bankas atbalsta valdības, valsts iejaukšanos, lai mazinātu kreditēšanas apjomus.

Tajā pašā laikā nebanku finanšu institūcijas šobrīd atklāti reklamējas - atnāciet pie mums, ņemiet kredītu, neuzdosim nekādus jautājumus, neprasīsim nekādas izziņas…

Sākot ar šā gada 10. jūliju, šī reklāmas kampaņa attiecīgajām kompānijām beigsies. Likumdošanā ir noteikts, ka, sākot ar 10. jūliju, izsniedzot jebkādus kredītus, arī šādām kompānijām VID izziņa ir nepieciešama.

Komercbanku eksperti gan pauž bažas, ka šim nebanku sektoram minēto prasību būs ļoti viegli apiet. Cik lielā mērā varat tam piekrist?

Ar likumu ir noteikts, ka ar 10. jūliju ir nepieciešams pieprasīt no jebkura kredītņēmēja šo izziņu. Arī nebanku sektorā.

Bet kā ir plānots kontrolēt - tiks vai netiks pieprasītas šīs izziņas, un vai tās tiks arī ņemtas vērā?

Saskaņā ar normatīvajiem aktiem kredītiestādes uzrauga Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK), savukārt nebanku finanšu institūcijas - Patērētāju tiesību aizsardzības centrs. Administratīvo pārkāpumu kodeksā ir iestrādāti grozījumi, kas paredz atbildību, ja šī izziņa nav iesniegta vai arī, ja netiks izvērtēta kredītņēmēja maksātspēja. Tas ir viens no instrumentiem, kā tas tiek vērtēts banku darbībā.

Ar kādām sankcijām šiem uzņēmumiem tad būs jārēķinās gadījumā, ja tie nebūs izpildījuši minētās prasības?

Administratīvo pārkāpumu kodekss paredz naudas sodu līdz 3 000 latu, savukārt Kredītiestāžu likumā ir norādīts, ka FKTK var anulēt kredītiestādei licenci, ja kredītiestāde neievēro Kredītiestāžu likuma un citu kredītiestādes darbību regulējošo likumu prasības un FKTK normatīvos noteikumus un rīkojumus.

Ir noteikts, ka iedzīvotājiem pašiem būs jānāk uz VID, lai saņemtu šīs izziņas. Cik lielā mērā jūsu vadītais dienests ir gatavs faktiski papildu apmeklētāju pieplūdumam?

Es šeit nesaskatu nekādas lielas problēmas vai rindu veidošanos VID. Neredzu te lielus finansiālus izdevumus šajā sakarā. Ja cilvēki nāks pēc šīm izziņām, mums vienas dienas laikā tās būs jāizsniedz. Mēs piedāvājam arī tādu pakalpojumu, kā pieteikuma iesniegšanu elektroniski - vienīgi tādā gadījumā topošajam kredītņēmējam vienalga būs jānāk pie mums ar personu apliecinošu dokumentu, lai tādējādi apliecinātu, ka tieši viņš ir tas cilvēks, kam ir nepieciešama šī izziņa.

Nekustamā īpašuma tirgus Latvijā joprojām ir pietiekami aktīvs. Kas jums ļauj domāt, ka šo izziņu pieprasītāji neradīs būtisku papildu slodzi dienestam?

Tirgus jau regulē pats sevi, un pats svarīgākais , lai jebkurā tā segmentā visi iespējamie procesi būtu caurskatāmi, un šeit figurētu līdzekļi, kam ir legāla izcelsme. Mūs vairāk interesē šis jautājums, nevis tas - ir vai nav pieprasījums. Ja šajā biznesā figurēs tikai legāla nauda, nebūs jau arī nekādu problēmu.

Bet kas jums ļauj domāt, ka nebūs papildu cilvēku pieplūdums VID birojos?

Redziet, šis jautājums ir jāskatās kontekstā ar to, cik lieli ir šie darījumi, un cik tie ir daudz. Lielākajā daļā gadījumu šie darījumi ir saistīti ar lielu, nevis sīku zemes gabalu tirdzniecību. Tādējādi ir jāpievērš uzmanība tieši lielo zemes gabalu tirdzniecības caurskatāmībai. Likumdošanā jau arī ir norādīts, ka pēc izziņas būs jāiet tikai tad, ja kredīta apmērs būs vismaz 100 miniālo algu vērtībā.

Šobrīd tie ir 12 000 latu. Nav daudz darījumu, kuru vērtība būtu mazāka par šo summu…

Es pats pagājušajā gadā nopirku zemi 3 000 kvadrātmetru platībā par 8 000 latu.

Vēl jau ir dzīvokļi un mājas…

Nu… Es jums izstāstīju konkrētu gadījumu. Jā, dzīvokļiem un mājām vajadzēs izziņu, bet es tur neko problemātisku nesaskatu. Manuprāt, līdz šim dzīvokļu un māju tirgū visaktīvākie ir bijuši tieši pārpircēji, kuri varbūt kaut kad nākotnē plāno orientēties uz gala patērētāju. Taču līdz šim situācija ir bijusi tāda, ka ir būvnieks, ir banka, tam visam pa vidu starpnieks, bet gaidīšanas režīmā atstāts gala patērētājs.

Kāpēc jau uzsākot šīs prasības izpildes realizāciju, nav iespējams to veikt elektroniski?

Te pastāv viena nianse - ir nepieciešama atļauja no konkrētā nodokļu maksātāja, lai mēs varētu kādu informēt par viņa finansiālo stāvokli. Tātad jebkurā gadījumā arī bankai ir jāsaņem šī atļauja no nodokļu maksātāja, lai mēs attiecīgās ziņas, piemēram, par viņa maksātspēju vai nodokļu nomaksu varētu sniegt bankai. Taču nākotnē mēs varam runāt par konkrētu kārtību, kāda varētu būt šajā trīspusējā sadarbībā starp izziņas prasītāju, banku un VID. Nākotnē mēs domājam par tādu variantu, ka, bankai jau iesniedzot kredītpieteikumu, klients pats konkrētajā veidlapā atzīmē, ka viņš piekrīt tam, ka par viņu tiks saņemtas ziņas VID. Par tādu mehānismu nākotnē mēs domājam, lai visa šī lieta būtu ātrāka pašam kredītņēmējam.

Kad varētu tikt ieviesta šī jūsu nupat nosauktā izziņu izsniegšanas sistēma?

Protams, tur ir nianses, kas saistās ar juridisko pusi, bet no tehniskā aspekta es domāju, ka mēs varētu šā gada laikā nākt klajā ar priekšlikumu, kā to izdarīt. Mums jau ir uzsāktas pārrunas ar tādu institūciju kā Lattelecom, kura piedāvā savus pakalpojumus dažādiem viņu klientiem, kuri meklē šāda veida nodrošinājumus. Un viens no nodrošinājumiem ir viņu finansiālo saistību izzināšana. Tādējādi esam jau sākuši risināt šo jautājumu.

Nupat Nacionālās trīspusējās sadarbības padome ir vienojusies, ka ar nākamo gadu minimālās algas apmērs būs 160 lati mēnesī, bet neapliekamais minimums - 80 lati. Kādu iespaidu tas atstās uz nodokļu iekasēšanu?

Ir jau veikti konkrēti aprēķini par to, cik lielā mērā šāds solis varētu mazināt kopējo nodokļu veidā iekasēto naudas summu - runa ir apr 70 līdz 80 miljoniem latu tieši iedzīvotāju ienākuma nodokļa veidā.

Turklāt palielināsies ne tikai algas un neapliekamā minimuma apmērs, bet arī neapliekmā daļa par katru apgādājamo līdz 56 latiem. Tātad, ja ģimenē ir kaut vai viens bērns, nodokļu nasta samazinās vairāk.

Katra šāda minimālās algas palielināšana sagādā papildu izdevumus uzņēmējiem, arī tiem kas izmaksā algu "aploksnē". Vai jūs nebaida iespēja, ka notiks mēģinājumi samazināt savus izdevumus, piemēram, it kā sākot algot darbiniekus uz pusslodzi?

Manuprāt, šāda nostāja ir diezgan ačgārna. Ļoti lielā mērā palielinās neapliekamais minimums, un tapēc nodokļu nasta ir pietiekami maza. Tāpēc diez vai mēs šajā reizē varam runāt par nelegālo naudas plūsmu, ja nodokļi tiek rēķināti tikai no 30 latiem. Gluži pretēji - valdība iet uz to, lai minimālā alga tiktu aplikta ar pēc iespējas mazākiem nodokļiem.

Bet vai daļa uzņēmēju, jūsuprāt, nevarētu mēģināt ieviest pusslodzes atalgojumu, lai tādējādi samazinātu maksājamo nodokļu apjomu?

Domaju, ka šāds lēmums tādu tendenci nevar palielināt, jo jau pašreizējā brīdī tas ir iespējams, un ir noteikts, kāda ir likme par katru konkrēto slodzi. Tdējādi domāju, ka algas pacelšanai nevajadzētu palielināt nelegālās naudas apriti. Šeit acīmredzot ir jārunā par skaidrojošo darbu gan no valdības, gan VID puses, un to mēs centīsimies arī darīt.

VID ir vērsies pret vairākiem uzņēmējiem kā fiziskām personām, nosakot viņiem soda naudas par ir kā nesamaksātiem nodokļiem, balstoties uz to, ka noteikta laika perioda ienākumi ir bijuši mazāki par izdevumiem. Kāpēc? Kur ir loģika?

Ja cilvēkam noteiktā laika periodā izdevumi ir lielāki par ienākumiem, vien jau rada pamatu tam, lai veiktu pārbaudi, noskaidrotu, no kurienes tiek ņemtas attiecīgās naudas summas, vai nav notikusi izvairīšanās no nodokļu nomaksas utt. Acīmredzot konkrētās personas ir nokļuvušas šādā situācijā. Likumā par iedzīvotāju ienākuma nodokli ir skaidri un gaiši norādīts, kuros brīžos mēs veicam auditu, bet kuros - ne. Mēs strādājam arī nākotnei attiecībā uz dažādiem riska noteikšanas veidiem, veidojam risku analīzes datu bāzi attiecībā uz fiziskām personām. Šāda datu bāze mums jau darbojas attiecībā uz juridiskām personām. Pēc minētās datu bāzes izveidošanas, kurai vajadzētu sākt darboties 2008. gadā, mūsu darbs stipri viens atvieglosies, tiks izslēgts kaut kads tīri subjektīvais faktors. Respektīvi, atbilstoši visai iespējamai informācjjai, kas ir pieejama Latvijas Republikā, vajadētu noteikt tās riska grupas, kuras ir obligāti jāauditē.

Tas nozīmē, ka nākotnē šādi fizisko personu auditi varētu pieaugt?

Es nerunāju par to pieaugšanu - tie varētu kļūt precīzāki. Es runāju par to, ka mēs varētu izskaust subjektīvo vērtēšanu no inspektoru puses, jo darba apjomi šajā jomā mums ir pieauguši. Šogad pirmajos piecos mēnešos vien fiziskajām peronām ir uzrēķināti 3,5 miljoni latu. Pērn šī summa pa visu gadu svārstījās ap 7 miljoniem latu.

Jūs nupat minējāt jēdzienu "subjektīvā vērtēšana". Vai ir bijuši konkrēti gadījumi, kad it konstatēta subjektīva pieeja no VID darbinieku puses?

Nē, disciplinārlietu vai pārkāpumu attiecībā uz šo jomu nav bijis. Jautājums ir par to, lai mēs savus resursus nodarbinātu pēc iespējas optimālāk un maksimāli. Mums ir tādi jēdzieni kā "rezultatīvs audits" un "nerezultatīvs audits", un, ja audits beidzas bez rezultātiem, tad acīmredzot kaut kas nav bijis kārtībā ar iepriekšējo analīzi.

Bet vai nepieļaujat iespēju, ka cilvēks var iegādāties īpašumus, piemēram, izmantojot iepriekšējos gados uzkrātus līdzekļus?

Šādu situāciju mēs vērtējam katrā auditā - tas ir viens no vērtēšanas objektiem. Tiek noskaidrots, vai stāsts par uzkrājumiem ir vienkārši meli, vai arī objektīvā realitāte.

Šajā aspektā jāmin, kāda attiecībā uz fiziskām personām mums ir veidojusies tiesu prakse. Jāatzīst, ka 85 līdz 90 % gadījumu mēs tiesas procesus esam vinnējuši. Respektīvi, pagājušā gadā kopumā par fiziskām personām ir bijušas 102 lietas, no kurām 90 % jeb 92 lietas esam vinnējuši. Statistika mums ir diezgan laba. Uzrēķini par kopējiem ienākumiem no saimnieciskās darbības ir 12 lietās, un visas esam vinnējuši, uzrēķini par dažādiem darījumiem ar automašīnām ir bijuši 32 gadījumos, un uzvarēto lietu skaitlis ir 31, savukārt uzrēķini par konstatēto slēpto aprēķinu no ienākumiem pērn tiesās ir bijuši 22, un visas 22 lietas ir arī vinnētas. Vēl ir virkne lietu, kur iznākums VID ir bijis daļēji labvēlīgs.

VID nācās izvērtēt tā saucamo ārstu pateicību jautājumu attiecībā uz jaunievēlēto Valsts prezidentu Valdi Zatleru. Kāds īsti ir lēmums, risinājums šajā sakarā?

Par konkrētām fiziskām personām, konkrētiem nodokļu maksātājiem es jums šādu informāciju nekad nesniegšu, jo to nepieļauj normatīvie akti. Savukārt, runājot vispār par nozari, jābilst, ka ir izveidota darba grupa, un es ceru, ka tās darbības rezultātā tiks gan aizlāpīti robi likumdošanā, gan arī izstrādāts jauns piedāvājums, modelis, kā šādus gadījumus mazināt un iespēju robežās izskaust.

Manā skatījumā Latvijai neapšaubāmi ir jāvirzās uz privātpraksēm. Acīmredzot slimnīcām būtu jāslēdz līgumi ar privātpraksēm vai privātārstiem, un tās varētu izīrēt gan savas telpas, gan aparatūru, gan daudz ko citu šīm privātpraksēm. Ir jānosaka arī slieksnis, cik kurš pakalpojums maksā. Tālāk jau varētu runāt apr to, kas sedz šos izdevumus - apdrošināšana vai valsts. Bet varbūt iz jāveido pavisam jauns modelis vesellības aprūpes sistēmā Latvijā. Ja tas viss tiks izdarīts, es neredzu vairs nekādu nepieciešamību kādam dot kādas "pateicības", maksāt kaut ko "uz rokas", vai arī kādam kaut ko pieprasīt.

Jautāšu citādāk - kāda ir VID rīcība, kad pie jums vēršas mediķis, atzīstot, ka viņš daudzus gadus ir ņēmis "pateicības"? Kāds ir risinājums?

Vispirms jau tiešām pirmais solis būtu atzīt to, ka ir gūti papildu ienākumi, un spert šo soli, lai dotos uz VID. Mērķis ir nevis uzreiz sodīt personas, kas vēršas VID, bet gan palīdzēt nodokļu maksātājam pildīt savas saistības attiecībā pret valsti, sniedzot informāciju par to, kā viņam konkrētajā gadījumā ir jārīkojas. Normatīvie akti nosaka virkni lietu, kas attiecas uz iedzīvotāju ienākumiem, un ir arī virkne nosacījumu, pie kuriem iedzīvotājiem jāiesniedz deklarācijas, kam seko visas atbilstošās sekas. Protams, pastāv arī attiecīgi mēri, kas saistās ar šo ienākumu deklarēšanu, turklāt katrs gadījums ir izvērtējams individuāli.

Jūs nupat noskaitījāt vēlamo modeli. Bet kāda ir VID rīcība, kad pie jums vēršas mediķis, atzīstot, ka viņš daudzus gadus ir ņēmis "pateicības", kuras nekur un nekad nav deklarētas?

Katrs gadījums jāvērtē individuāli. Vārds "pateicība" nevienā likumā nav minēts, bet ir atrunāts, kas ir dāvinājums, kas ir papildu ienākumi, kā būtu vērtējama no pacientiem izprasītā samaksa un daudzas citas nianses. Šādos gadījumos tiek parredzēta gan administratīvā atbildība, gan arī, ja ir prasīta atlīdzība - kriminālatbildība.

Līdz šim ir izskanējis, ka gadījumā, ja tiek piemērota administratīvā atbildība, tad maksimālais iespējamais sods ir 500 lati…

Protams! Sods par deklarācijas neiesniegšanu ir līdz 500 latiem.

Tātad, vai atbilstoši pašreizējai likumdošanai, izdevīgāk nesanāk vispār neko ndeklarēt, nemaksāt par to nodokļus. vienu reizi mūžā atnākt uz VID ar "grēksūdzi" un samaksāt 500 latus?

Ir robi likumdošanā, kas būtu jāaizstaisa. Pašreizējā brīdī mēs varam traktēt tikai tās normas, kas reāli ir - ko gan es te vēl varu piebilst.

Vai jūsu skatījumā nav absurdi, ka ar diezgan lielu pietāti šobrīd tiek runāts par ārstu "pateicībām", tajā pašā laikā nepieļaujot, piemēram, ceļu policistu, muitnieku, VID darbinieku vai kāda cita valsts sektora darbinieku "pateicības"?

Tās jau ir divas dažādas lietas. Policija, muitas, VID darbinieki ir valsts amatpersonas, kam ir skaidri atrunāts, kādi ir viņu pienākumi. Tādējādi šajās jomās minētā situācija nav pieļaujama. Savukārt gadījumos, kad runa ir par brīvās profesijas pārstāvjiem - ārstiem, aktieriem, mūziķiem, acīmredzot ir jāstrādā ar normatīvajiem aktiem, lai šādas "pateicību" iespējas mazinātu. Abas šīs jomas nevar jaukt. Nevar jaukt mūziķa un muitas ierēdņa pakalpojumus.

Paralēli visiem kontroles pasākumiem, kas intensīvi tiek veikti "aplokšņu algu" apkarošanas jomā, VID šogad ir uzsācis vērienīgu kampaņu, lai raisītu sabiedrībā diskusijas par "aplokšņu" algu tēmu un liktu cilvēkiem arvien vairāk aizdomāties par to, ko viņi zaudē, saņemot algu "aploksnē". VID izsūtīja iedzīvotājiem melnas krāsas aploksnes ar kartiņām, kurās vienkāršā valodā bija izklāstīta informācija par to, ko cilvēks zaudē. VID mājas lapā tika izveidoti kalkulatori, kas ļauj aprēķināt "aplokšņu" algu radīto zaudējumu, kas atspoguļojas dažādu valsts nodrošināto pabalstu apmēros. Katram cilvēkam ir jāsaprot, ko viņš zaudē, saņemot "aplokšņu" algu un sabiedrībai vajadzētu būt nosodošai attieksmei pret "aplokšņu". Tas bija sākums kampaņai un vēl šogad sekos arī citas aktivitātes šajā jomā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Jakāns vēršas Ģenerālprokuratūrā; FM: Jakāns apzināti izvairās no rotācijas piedāvājuma izskatīšanas

Dienas Bizness, 22.01.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atstādinātais Valsts ieņēmumu dienesta (VID) ģenerāldirektors Dzintars Jakāns šodien vērsies ar iesniegumu Ģenerālprokuratūrā ar lūgumu pārbaudīt iespējamās finanšu ministra Einara Repšes (JL) nelikumības saistībā ar pret viņu ierosināto disciplinārlietu. Taču Finanšu ministrijai neizdodas sazināties ar Jaknānu lai apsvērtu rotācijas iespējas.

Dienai vēl neizdevās sazināties ar prokuratūru, lai pārliecinātos, vai Dz. Jakāna iesniegums jau saņemts. Dz. Jakāns uzskata, ka E. Repšes rīcībai, iepriekš rosinot viņa atbrīvošanu no amata, nav pamata un viņš būtu jāatjauno amatā. Disciplinārlietas komisijas atzinumā bija secināts, ka Dz. Jakāna darbībā nav disciplinārsodāmu pārkāpumu.

Janvāra sākumā Dz. Jakāns vērsās pie ministra, prasot izbeigt pret viņu ierosināto disciplinārlietu un atjaunot viņu VID ģenerāldirektora amatā. Attiecīgu iesniegumu viņš iesniedza pēc tam, kad bija iepazinies ar disciplinārlietas izmeklēšanas komisijas atzinumu, kurā secināts, ka sodāmi pārkāpumi viņa rīcībā nav konstatēti. Koalīcijā panākto vienošanos par viņa pārcelšanu citā amatā valsts pārvaldē Dz.Jakāns nosauca par absurdu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkursam uz Valsts Ieņēmumu dienesta (VID) ģenerāldirektora amatu šobrīd ir atlikuši trīs pretendenti. Tikmēr neskaidrības turpinās ap bijušā VID ģenerāldirektora Dzintara Jakāna likteni jaunajā amatā Finanšu ministrijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu ministra Eināra Repšes rīcība, nepamatoti iejaucoties VID darbā pēdējā laikā esot destruktīva un prettiesiska.

Savu viedokli paudis pirms brīža no amata atstādinātais Valsts Ieņēmumu Dienesta (VID) ģenerāldirektors Dzintars Jakāns. Vienlaikus viņš saka, ka šādu rīcību no E. Repšes paredzējis jau iepriekš.

ministra rupju iejaukšanās dienesta darbā, tai skaitā rakstiski izsakot piedāvājumus VID darbiniekiem ieņemt jau nokomplektētus amatus un arī amatus vēl neesošās struktūrvienībās ar mērķi vadošajos amatos iecelt sev vēlamus cilvēkus; finanšu ministra pārstāvētās politiskās partijas biedru, piemēram, Edgara Jaunupa, kurš neieņem amatu Finanšu ministrijā, dalība ministrijas sēdēs par VID reorganizāciju un uzdevumu došana attiecībā uz VID reorganizāciju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Premjers Māris Kučinskis ir izveidojis darba grupu Latvijas «finanšu sektora pārveidei», kurā ietilpst trīs skandināvu banku un vienas amerikāņu īpašumā esošas bankas pārstāvji, bet nav neviena vietējās bankas pārstāvja. Finanšu ministre Dana Reizniece-Ozola jau pirms tam ir publiski pieļāvusi desmit vietējo banku likvidāciju. Savukārt bijušais ekonomikas ministrs Vjačeslavs Dombrovskis intervijā Dienas Biznesam atzīst, ka šāds premjera darba grupas sastāvs, iespējams, ir «mājiens» par nākamo notikumu attīstības virzienu un pievienojas laikraksta bažām par iespējamu skandināvu banku karteļa veidošanos Latvijas teritorijā.

Latvijas četrās lielākajās bankās – Swedbank, Luminor Bank, SEB bank un Citadele banka – jaut tagad tiek apkalpoti 90% klientu. Noguldījumu apjoms rezidentu un nerezidentu bankās līdz šim gan dalījās aptuveni 60% pret 40%, bet vietējā kapitāla īpašumā esošās bankas darbojās pārsvarā nerezidentu sektorā. Taču ārvalstu noguldītāju izspiešana no Latvijas, ko iezīmē gan ABLV Bank darba apturēšana, gan bēdīgi slavenā Danas Reiznieces-Ozolas tēze par tikai 5% nerezidentu noguldījumu, kam ir jāpaliek mūsu bankās, visai drīz var novest pie situācijas, ka Latvijas tirgū pilnībā dominēs tikai četras premjera darba grupā pārstāvētās ārvalstu bankas, no kurām trīs turklāt ir viena reģiona – Skandināvijas bankas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bijušais Valsts ieņēmumu dienesta (VID) ģenerāldirektors Dzintars Jakāns pievērsies pārtikas biznesam, Pārgaujas novadā 400 hektāru platībā audzējot labību un izveidojot graudaugu fasēšanas, kā arī konservētu dārzeņu izplatīšanas uzņēmumu SIA Oma Food.

Kā atzina Dz. Jakāns, Oma Food izveidots pirms trim gadiem uz pārtikas preču vairumtirdzniecības uzņēmuma SIA Markets bāzes. Oma Food darbības pamatprofils ir graudaugu iepirkšana, fasēšana un izplatīšana, kā arī konservētu dārzeņu ražošana un izplatīšana ar zīmolu Oma.

Populārākie zīmola produkti ir Klasiskie gurķi, Marinēti šampinjoni un Krievu sinepes. Savukārt graudaugu kategorijā vairumtirdzniecībā tiek piedāvāti dažādu veidu rīsi, grūbas, prosa, griķi, miežu putraimi, manna, kā arī šķeltie zirņi un pupiņas.

«Konservus ražo sadarbības parteri ārzemēs - tie ir nelieli ģimenes uzņēmumi, ar kuru receptūru un darba kvalitāti esmu ļoti apmierināts. Tomēr ar laiku plānojam paši pievērsties pārstrādei uz vietas Latvijā,» atzina Dz. Jakāns.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Jakāns: Ja samazinās līdzekļus, cietīs nodokļu administrēšana

, 05.03.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja vēl tiks samazināts valsts budžets un līdzekļu samazinājums būs lineārs, Valsts Ieņēmumu dienestam var rasties problēmas ar uzraudzību un klientu apkalpošanu, uzskata dienesta ģenerāldirektors Dzintars Jakāns.

Intervijā telekompānijas LNT raidījumā 900 sekundes Dz.Jakāns norādīja, ka iepriekš notikusī optimizācija problēmas nav radījusi un Valsts Ieņēmumu dienesta (VID) darbs paliks dinamiskāks, kvalitatīvāks un pretimnākošāks pret klientiem. Taču Dz.Jakānu satrauc kuluāros dzirdamās runas par jaunu līdzekļu samazinājumu. „Ja būs lineārā pieeja un samazinās visiem vienādi, var parādīties riski attiecībā uz nodokļu administrēšanu, jo būs jātaupa uz kontroles procesiem. Šobrīd mēs strādājam optimālā režīmā, bet skaidrs ir tas, ka samazinājums būs,” izteicās Dz.Jakāns.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja Dzintars Jakāns tiks atbrīvots no Valsts ieņēmumu dienesta (VID) ģenerāldirektora amata, viņš varētu vērsties tiesā, jo uzskata, ka finanšu ministra Einara Repšes lēmums par atbrīvošanu, nav likumīgs.

Šādu viedokli Dz. Jakāns paudis intervijā LNT raidījumam 900 sekundes, norādot, ka disciplinārpārkāpumi neesot tik nopietni, lai viņu būtu jāatbrīvo no amata.

«Es kā ierēdnis varu izpildīt tikai likumīgi dotos uzdevumus. Disciplinārlietas komisija secināja, ka finanšu ministra uzdevumi ir neizpildāmi. Uzdevumi nav bijuši ministra kompetencē. Tādējādi ministrs ir iejaucies VID kompetencē un pārkāpis pilnvaras,» intervijā savu viedokli pauda Dz. Jakāns.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nesaprašanās starp VID un KNAB nav, tās ir tikai ikdienas pārbaudes, kuru rezultātā uzsākti divi kriminālprocesi, skaidro VID ģenerāldirektors Dzintars Jakāns.

Dz. Jakāns noliedz, ka viņa vadītais Valsts Ieņēmumu dienests (VID) ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju (KNAB) izmantojot dažādas metodes, savstarpēji kārto rēķinus, raksta Diena. Tiesa, pretējās domās ir KNAB priekšnieka vietniece Juta Strīķe, kā arī bijušais KNAB vadītājs Aleksejs Loskutovs - abi ir pārliecināti, ka pārbaudes ir mērķtiecīgas kampaņas.

Šogad par nepatiesu ziņu sniegšanu amatpersonu deklarācijās ierosināti 18 kriminālprocesi, tādēļ kriminālprocesi pret KNAB darbiniekiem ir ikdienas darbs, skaidro Dz. Jakāns. Viņš arī norāda, ka starp abiem dienestiem nekad nav bijušas domstarpības.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atstādinātais Valsts ieņēmumu dienesta (VID) ģenerāldirektors Dzintars Jakāns būs izvairījies no valdības lemšanas par viņa atbrīvošanu no amata. Finanšu ministrs Einars Repše pēc koalīcijas padomes sēdes atzina, ka, ņemot vērā koalīcijas vairākuma viedokli, viņš atsauks paša valdībā iesniegto lēmumprojektu par Dz. Jakāna atbrīvošanu un nedēļas laikā izlems, uz kuru citu amatu viņu varētu pārcelt.

E.Repše atzina, ka viņš joprojām uzskata: Dz. Jakāna izdarītie pārkāpumi ir sodāmi ar atbrīvošanu, taču, tā kā vairākums koalīcijas partneru uzskata, ka tik bargs sods nav piemērojams, ministrs ir gatavs piekāpties un rosinās Dz. Jakāna pārcelšanu citā amatā.

To, kādu amatu Dz. Jakāns varētu ieņemt, ministrs vēl nevarēja pateikt, taču viņš uzsvēra, ka pilnīgi noteikti Dz.Jakānam nepiedāvās amatu VID. Pēc E.Repšes teiktā, lēmums par Dz.Jakāna rotāciju viņam jāpieņem līdz nākamajai pirmdienai, kad paredzēta kārtējā koalīcijas padomes sēde.

Lai Dz. Jakānu pārceltu citā amatā, viņš nav jāatjauno VID ģenerāldirektora amatā. Par Dz.Jakāna rotāciju jālemj valdībai, un tā, visticamāk, to darīs nākamotrdien.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Repše ierosina jaunu disciplinārlietu pret Jakānu

Madara Fridrihsone, Db, 13.11.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu ministrs Einars Repše, konstatējot, ka uz jau esošās disciplinārlietas izmeklēšanas laiku Valsts ieņēmumu dienesta (VID) atstādinātais ģenerāldirektors Dzintars Jakāns ir atradies darba vietā, pieņēmis lēmumu ierosināt vēl vienu disciplinārlietu.

«Valsts ieņēmumu dienesta atstādinātais ģenerāldirektors apzināti turpina nepildīt ministra lēmumus, tādējādi ignorējot valsts pārvaldē pastāvošo hierarhiju. Šāda ierēdņa patvaļa nodara kaitējumu visai valsts pārvaldei, kā arī grauj dienesta tēlu visu nodokļu maksātāju acīs,» uzsver E. Repše.

Pamatojoties uz to, ka VID ģenerāldirektors Dz. Jakāns uzdotajā laikā apzināti nav izpildījis finanšu ministra rīkojumus, šā gada 22. oktobrī, E. Repše pret viņu ierosināja disciplinārlietu par pienākumu nepildīšanu, kā arī uz tās izmeklēšanas laiku ir atstādinājis ierēdni no pienākumu pildīšanas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Repše izlemj atbrīvot Jakānu, Tautas partija iebildīs

Dienas Bizness, 12.01.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu ministrs Einars Repše (JL) izlēmis uz valdību virzīt lēmumu par patlaban atstādinātā Valsts ieņēmumu dienesta (VID) ģenerāldirektora Dzintara Jakāna atbrīvošanu no amata, Tautas partija Dz. Jakāna atstādināšanu neatbalstīs.

Valdību E.Repše par to aicinās lemt otrdien. Lēmumu par Dz.Jakāna atbrīvošanu ministrs jau esot iesniedzis Ministru kabinetā. Savukārt Tautas partija iebildīs pret Dzintara Jakāna atbrīvošanu no VID ģenerāldirektora amata, līdz ar to valdība šo jautājumu nevarēs skatīt, bez tā atkārtotas apspriešanas koalīcijā, diena.lv informējis Tautas partijas frakcijas vadītāja vietnieks Vents Armands Krauklis.

E.Repše otrdien atzina, ka Dz.Jakāna darbībā pēc disciplinārlietu izmeklēšanas konstatēti un pierādīti pieci pārkāpumi, kas vērtējami kā būtiski un par kuru pieļaušanu ir pamats piemērot visbargāko sodu – atbrīvošanu no amata.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

VID: valsts joprojām nav samazinājusi tēriņus; ienākumi sarukuši par 20 %

, 21.07.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad pirmajā pusgadā Valsts ieņēmumu dienests (VID) nodokļos ir iekasējis vairāk nekā divus miljardus latu, kas ir 99 % no plānotajiem ienākumiem, LNT raidījumā 900 sekundes paziņoja VID ģenerāldirektors Dzintars Jakāns.

Viņš teica, ka nodokļu ieņēmumu neizpilde ir 18.6 miljoni latu, un tas, viņaprāt, nav daudz, tomēr Dz. Jakāns atzīmēja, ka valsts ir iztērējusi tikpat, cik pagājušā gadā attiecīgā periodā. Līdz ar to varot secināt, ka šogad, salīdzinājumā ar pagājušo gadu, budžeta ieņēmumi samazinājušies par 20 %, bet budžeta tēriņi joprojām nav samazināti.

VID ģenerāldirektors arī atzīmēja, ka pēdējā laikā palielinājušies kontrabandas apjomi, un tas esot tādēļ, ka palielinātas nodokļu likmes.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Jakāns grib atgriezties amatā un rotāciju sauc par absurdu

Baiba Rulle, speciāli DB, 19.01.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu ministra atstādinātais VID ģenerāldirektors Dzintars Jakāns prasa izbeigt pret viņu ierosināto disciplinārlietu un atjaunot viņu VID ģenerāldirektora amatā.

Iesniegumu, kurā aicina finanšu ministru to izdarīt, Dz.Jakāns E.Repšem nosūtījis jau 8.janvārī pēc tam, kad bija iepazinies ar disciplinārpārkāpumu izmeklēšanas komisijas atzinumu, kurā secināts, ka sodāmu pārkāpumu viņa rīcībā neesot.

Pēc viņa vārdiem, šādai rīcībai nav tiesiska pamatojuma. Ministram vispirms ir jāpieliek punkts pret viņu ierosinātajai disciplinārlietai, jāpieņem lēmums par atjaunošanu amatā un tikai pēc tam varot lemt par to, vai viņš var tikt pārcelts uz kādu citu amatu. Dz.Jakāns uzsvēra, ka tādu sodu kā rotāciju likumi neparedz.

Dz.Jakāns atzina, ka nekādas sarunas ar E.Repši par viņa iespējamo pārclešanu nav notikušas un viņš līdz šim nav saņēmis nekādus citus amata piedāvājumus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Zaudējot ABLV Bank, mēs zaudējam labākos

Sandris Točs, speciāli DB, 14.06.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Tieši Gaida Bērziņa laikā tika uzbūvēta šī «administratoru pūlu» sistēma, radās šīs administratoru apvienības, kas garantēja, ka parādnieks var tikt pie «pareizā» administratora, kas akceptēs kaut kādas «kreisās» ārpusbilances saistības, kas palielinās kopējo parādu un līdz ar to samazinās bankas iespējas saņemt atpakaļ savu naudu,» saka AS West Kredit valdes priekšsēdētājs Sergejs Maļikovs

Pēc notikušās advokāta Mārtiņa Bunkus slepkavības no visām pusēm tagad dzirdam stāstus, kas sākas apmēram tā «advokātu aprindās visi sen jau zināja». Varbūt jūs arī varat pastāstīt, ko «visi sen jau zina» jūsu aprindās?

Pastāstīšu kaut ko tādu, ko jūs neatradīsiet ne Google, ne Delfi, ne pietiek.com. Kreditēšanas nozarē darbojos apmēram no 1998.gada. Bet kāpēc es ar to vispār sāku nodarboties? Tāpēc, ka es pirms tam lielu naudu pazaudēju Capital Bank. Krievijas 1998.gada krīze skāra arī vairākas Latvijas bankas – bankrotēja Rīgas komercbanka un arī Capital Bank, kas atradās Brīvības ielā. Tad es pazaudēju 1 miljonu dolāru, kas tolaik bija ļoti daudz un arī tagad nav maz. Un zināt, kas bija bankas administrators? Jūs gan jau tajā laikā noteikti nebijāt dzirdējuši pat tādus vārdus kā «administrācija» un «likvidācija». Bankas likvidators tātad bija Ilmārs Krūms. Un zināt, kas viņam palīdzēja, skraidīja un pienesa papīrus? Gaidis Bērziņš un Lauris Liepa.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Krišjāņa Kariņa (JV) topošā Ministru kabineta iecerēto darbību, par ko vienojušās koalīcijas partijas.

Saeima šodien lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru veidotu partiju apvienība "Jaunā Vienotība", partiju apvienība "Apvienotais saraksts" un Nacionālā apvienība.

Ievads

Krišjāņa Kariņa valdības mērķis: Latvijas ekonomikas transformācija labākai dzīvei Latvijā

Kopš Latvijas valsts neatkarības atgūšanas valsts un tās iedzīvotāji ir piedzīvojuši milzu pārmaiņas - pāreju no komandekonomikas uz tirgus ekonomiku, valsts un pašvaldību īpašuma privatizāciju, demokrātisko institūciju izveidošanu un nostiprināšanos, naudas un zemes reformas īstenošanu, pievienošanos Eiropas Savienībai (ES) un NATO militārajai aliansei.Šajā ceļā ir pārvarēti dažādi izaicinājumi, šobrīd sastopamies ar Krievijas agresīvo karadarbību Ukrainā, kura grauj likuma varā balstīto starptautisko kārtību un ir lielākais drošības apdraudējums Eiropai, radot milzīgas cilvēku ciešanas. Karadarbība ir izraisīju

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Pirmās nedēļas nodokļu ieņēmumi par krīzi neliecina

Madara Fridrihsone, Db, 13.01.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienests 2009. gada pirmajās sešās dienās nodokļos iekasējis 82 milj. Ls, kas ir pat vairāk nekā 2008. gada pirmajās sešās dienās, kad nodokļu ieņēmumi bija aptuveni 81 milj. Ls. Savukārt PVN priekšnodokļa atmaksas 2009. gada pirmajās sešās dienās esot sasniegušas 10 milj. Ls.

Šādu informāciju otrdien Ministru kabineta sēdē publiskoja Valsts ieņēmumu dienesta (VID) ģenerāldirektors Dzintars Jakāns.

VID apkopotā informācija liecinot, ka 2008. gadā gan netika izpildītas nodokļu ieņēmumu prognozes, tomēr kopumā nodokļos iekasēts par 12 % jeb aptuveni 540 milj. Ls vairāk nekā 2007. gadā, skaidroja Dz. Jakāns. Viņš tomēr piebilda, ka iepriekšējos gados nodokļu ieņēmumi ik gadu vidēji auguši par 25 % - 30 %.

Jau vēstīts, ka saskaņā ar Valsts kases aprēķiniem, 2008. gada valsts budžeta deficīts sasniedzis aptuveni 2. 7 % no IKP, lai gan 2008. gada valsts budžeta likums paredzēja, ka gads jābeidz ar budžeta pārpalikumu 0.05 % apmērā no IKP.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Repše neizslēdz, ka «siltu vietu» Jakānam varētu sameklēt TP paspārnē

Dienas Bizness, 21.01.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu ministrs Einars Repše (JL) ceturtdien žurnālistiem atzina, ka viņam būs «noteikti priekšlikumi» par to, kādā citā amatā valsts pārvaldē varētu pārcelt atstādināto Valsts ieņēmumu dienesta (VID) šefu Dzintaru Jakānu.

To, kādi ir šie noteiktie priekšlikumi, E.Repše neatklāja, uzsverot, ka pirmdien koalīcijas padomē par to tiks diskutēts, ziņo diena.lv.

Pēc E.Repšes teiktā, Dz.Jakānam Finanšu ministrija jau varot piedāvāt kāda departamenta vadīšanu, tomēr, ņemot vērā, ka viņu īpaši balstījusi Tautas partija (TP), E.Repše neizslēdza, ka «TP vadītajās ministrijās Dz.Jakānam talantam varētu atrast atbilstošāku vietu». Kā piemēru politiķis minēja Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministriju, kurā esot brīva valsts sekretāra vietnieka vieta.

No E.Repšes teiktā varēja secināt, ka amatā Dz.Jakānu viņš atjaunot negrasās un ka, visticamāk, valdību viņš aicinās VID vadītāja amatā apstiprināt pašreizējo vietas izpildītāju Neliju Jezdakovu. Uz to, ka viņa sevi ir pierādījusi kā laba vadītāja, viņš norādīja jau iepriekš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Ošlejs: galvenais jautājums ir, kā paturēt biznesu latviešu rokās

Egons Mudulis, 02.08.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Skandināvu biznesa ienākšana Latvijā ir vētējama pozitīvi, taču būtiski ir panākt, lai lielāka daļa mūsu ekonomikas pieder latviešiem, Latvijas radio raidījumā Krustpunktā uzsvēra ekonomists un uzņēmējs Jānis Ošlejs.

Skandināvu biznesa, tostarp banku, kuras ir labi un efektīvi organizētas, darbība Latvijā kopumā vērtējama pozitīvi, taču problēma ir tā, ka īstie ienākumi un bagātība paliek ārvalstu uzņēmumu īpašnieku rokās. Ar Hipotēku bankas daļu pārdošanu Swedbank un SEB bankai viņš nav apmierināts, bet uzskata, ka bija jādomā, kā to paturēt. Latviešiem šobrīd arī trūkstot naudas, lai saglabātu mežus savā īpašumā un varbūt pārdotu tos tad, kad tiem ir lieka vērtība. «Jārūpējas, lai ilgtermiņā pieaugtu latviešu labklājības īpatsvars,» uzsvēra uzņēmējs, piebilstot, ka to vajadzētu īstenot ar dažādiem tirgus mehānismiem, tostarp attīstības bankas izveidi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Jakāns nolēmis iesniegt atlūgumu

Dienas Bizness, 04.03.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dzintars Jakāns, kurš tikai nepilnas divas nedēļas veic Finanšu ministrijas Nodokļu un muitas administrēšanas politikas departamenta direktora pienākumus, nolēmis iesniegt atlūgumu.

Latvijas Televīzijas raidījums Panorāma vēsta, ka Dz. Jakāns paudis vēlmi pārtraukt darba attiecības un pašlaik tiek gatavoti attiecīgi dokumenti. Finanšu ministrija pagaidām nav varējusi sniegt informāciju par iemesliem, kurus Dz. Jakāns minējis kā atlūguma iemeslus.

Pirms rotācijas no Valsts ieņēmumu dienesta (VID) ģenerāldirektora amata Dz.Jakāns vairākas nedēļas bija atstādināts no amata. Finanšu ministrs Einars Repše (JL) paziņoja, ka VID ģenerāldirektors apzināti atsakās pildīt viņa rīkojumus. Dz.Jakāns viņam izvirzītos pārmetumus noliedza.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienesta (VID) ģenerāldirektors Dzintars Jakāns intervijā raidījumam 900 sekundes uzsver, ka viņa vadītais dienests kļūs iecietīgāks pret uzņēmumiem. «VID ir jābūt iecietīgākam. Ne visos gadījumos par sīkiem pārkāpumiem jāliek maksimālas naudas sods. Varbūt var iztikt arī ar brīdinājumu. Tās ir lietas uz ko mēs arī virzāmies,» uzsver Dz. Jakāns.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Jakānu atkārtoti apstiprina VID ģenerāldirektora amatā

Madara Fridrihsone, Db, 13.01.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdība otrdien atkārtoti apstiprināja Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektora amatā Dzintaru Jakānu.

Dz. Jakāns pirmo reizi uz pieciem gadiem VID ģenerāldirektora amatā tika apstiprināts 2004. gada 14. jūlijā. Viņa pilnvaru termiņš beigtos 2009. gada 13. jūlijā.

2002. -2003. gadā Dz. Jakāns ieņēma VID Akcīzes preču pārvaldes direktora amatu, 2003. gadā viņš bija toreizējā VID ģenerāldirektora Kārļa Ketnera padomnieks. 2003. gadā viņš kopā ar kādreizējo VID ģenerāldirektoru Andreju Sončiku nodibināja SIA Cita līnija.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Biežāk uzdotie jautājumi

Latvijas Banka / eiro.lv, 03.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kad Latvijā ieviesīs eiro?

Oficiālais eiro ieviešanas mērķa datums ir 2014. gada 1. janvāris. Šobrīd Latvijas valsts iestādes veic visus sagatavošanās darbus, kas nepieciešami eiro ieviešanas nodrošināšanai, un tā ieteicams rīkoties arī uzņēmējiem.

Kā naudas maiņu padarīt sev vieglāku un ērtāku?

Visērtākais veids - bezskaidras naudas maiņa. Tādēļ vēl pirms eiro ieviešanas ieteicams latu skaidrās naudas uzkrājumus pārskaitīt bankas kontā. Visa latu kontos noguldītā vai uzkrātā nauda eiro ieviešanas dienā automātiski un bez maksas tiks konvertēta eiro.

Vai saistībā ar latu nomaiņu pret eiro ir sagaidāma cenu celšanās?

Komentāri

Pievienot komentāru
Dzīvesstils

Klienti jāmeklē ārpus Latvijas

Lana Jūra, speciāli DB, 30.05.2019

llkka Suppanens  - viens no starptautiski pazīstamākajiem un titulētākajiem somu laikmetīgajiem dizaineriem paša izstrādātās viedtālruņu uzlādes ierīces prezentācijas pasākumā Sony zīmolam

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dizaineram savā darbā jārēķinās ar daudziem parametriem un jāsaprot ekonomika, ergonomika, mārketings, ražošana, tā intervijā DB teic llka Supanens (llkka Suppanen).

Viņš ir viens no starptautiski pazīstamākajiem un visvairāk titulētajiem somu laikmetīgajiem dizaineriem. Pēc arhitekta grāda iegūšanas Helsinku Tehniskajā universitātē, mēbeļu dizaina programmas apguves Helsinku Mākslas un dizaina universitātē, kā arī studijām Gerita Rietvelda akadēmijā Amsterdamā, 1995. gadā Helsinkos viņš dibināja dažādos arhitektūras un dizaina virzienos orientēto biroju Studio Suppanen, bet dažus gadus vēlāk kopā ar kolēģiem attīstīja vienu no prominentākajām mūsdienu somu dizaina grupām Snowcrash. 1968. gadā dzimušais dizainers, kurš Instagram kontā pozicionē sevi kā uzņēmēju, sadarbojas ar daudziem slaveniem zīmoliem, izstrādā izstāžu koncepcijas, modelē nākotnes dizaina vīzijas, lasa dizaina lekcijas jaunajai paaudzei. Viņa klientu vidū ir gan skandināvu, gan starptautiskas kompānijas, tostarp Artek, Axis, Cappellini, Ferlea, Leucos, Lucente, Nokia, Zanotta, Marimekko, Iittala, Ferrero, Luhta, SAAB Automobiles, Sony u.c. Šogad Milānā Salone del Mobile. Milano ietvaros Supanens, no kura personības un darbiem staro īstās skandināvu dizaina skolas DNS, prezentēja savus jaunākos darbus. Līdz vīlītei patiess un pragmatisks, ar plašu starptautisku redzējumu apveltīts, Supanens atklāja savu redzējumu par dizainera profesionālo misiju šodien un skandināvu kodu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ikdienā lietojam apzīmējumus: banku sektors, Lielais četrinieks, ārvalstu un vietējās bankas, banku filiāles. Piemēram, Rietumu Bankas vadība sociālajos tīklos min terminu Lielais piecinieks, bet Signet Bank un citas nereti retorikā izmanto apzīmējumu vietējās bankas.

Vai lietotie termini ir pašizdomāti, un kāds ir to pamats, uz šiem jautājumiem Dienas Bizness mēģināja rast atbildes, konsultējoties ar Latvijas Bankas speciālistiem.

Šādi jautājumi radās, lasot, piemēram, Rietumu Bankas ierakstus sociālajos tīklos Facebook un LinkedIn, kur bankas valdes priekšsēdētāja Jeļena Buraja lieto apzīmējumu Lielais piecinieks. “Esmu gandarīta, ka Rietumu Banka pārstāv Latvijas kapitālu banku lielajā pieciniekā, turklāt ar būtisku atrāvienu no citiem tirgus dalībniekiem,” tā Jeļena Buraja pauda pērn, 8. decembrī, soctīkla Facebook Rietumu Bankas vietnē. Signet Bank valdes priekšsēdētājs Roberts Idelsons, kā arī jau pieminētā Jeļena Buraja plaši lieto vārdu salikumu vietējās bankas arī intervijās, tostarp Dienas Biznesā publicētajās. Līdztekus seko, ka tā sauktais Lielais četrinieks ir ārzemju kapitāla bankas, tomēr vai izteikumi ir precīzi un pamatoti ilgtermiņā – tas ir jautājums.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Saeima pieņem atbalsta paketi apkures izmaksu pieauguma segšanai iedzīvotājiem

LETA, 11.08.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima ceturtdien galīgajā lasījumā pieņēma likuma grozījumus, paredzot veikt virkni pasākumu siltumapgādes un apkures izmaksu pieauguma daļējai segšanai mājsaimniecībām.

Grozījumi Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā veikti, lai mazinātu negatīvo sociālekonomisko ietekmi uz iedzīvotāju ienākumiem, kas saistīti ar iepriekš nepieredzētu energoresursu strauju cenu kāpumu.

Atbalsta pakotnē iekļauto pasākumu kopējo atbalsta summa būs ap 442,25 miljoniem eiro.

Atbalsts siltumapgādes un apkures nodrošinājuma izmaksu segšanā mājsaimniecībām risinājums ir horizontāls atbalsts mājsaimniecībām ar siltumapgādi un apkuri saistīto izmaksu pieauguma daļējai segšanai no valsts budžeta līdzekļiem un tas nosaka sešus atbalsta veidu virzienus - centralizētā siltumapgāde, dabasgāze, ko izmanto apkurei, elektroenerģija, ko izmanto apkurei, kā arī koksnes granulas, koksnes briketes un malka.

Komentāri

Pievienot komentāru