Ceļu maksas ieviešana būs vēl viens papildu slogs, kas gremdēs krīzes nomocīto kravu autopārvadājumu nozari, ko šobrīd postā dzen izmaksu pieaugums.
Valdība atbalstījusi Satiksmes ministrijas sagatavotos likuma Par autoceļiem grozījumus, kas paredz šādas ceļu maksas ieviešanu no nākamā gada 1. janvāra, tā dodot zaļo gaismu eirovinješu ieviešanai Latvijā. Transportlīdzekļu īpašniekiem turpmāk būs jāmaksā par valsts galveno autoceļu lietošanu ar kravas transportlīdzekļiem vai to sastāviem, kuru pilna masa pārsniedz 12 t.
Krīzes priekšvakars
Ārvalstu pārvadātājiem tā dēvētās eirovinjetes maksātu 11 eiro dienā, bet vietējiem autopārvadātājiem, kas veic kravas pārvadājumus Latvijas teritorijā, eirovinjete izmaksātu aptuveni 400 eiro gadā. eirovinjetes ieviešanas iniciatori aprēķinājuši, ka ceļu maksas ieviešana valsts budžetu ik gadu papildinātu par aptuveni 11.9 milj. Ls, šie līdzekļi, kā apgalvo Satiksmes ministrija, tiktu novirzīti bezmaksas stāvlaukumu uzturēšanai Latvijas - Krievijas pierobežā, kā arī ceļu uzturēšanai. Tiesa, uzņēmēju - konkrēti kravu autopārvadātāju vidū optimisma ir daudz mazāk nekā Satiksmes ministrijas ierēdņiem un valdībai kopumā. Lai arī 2009. gadā šādas nodevas - eirovinjetes plānotā cena gadā nav ļoti liela, tomēr tas tiek vērtēts kā kārtējais piliens šīs jomas konkurētspējas samazināšanai. Turklāt kravu autopārvadātājiem jau tāpat neesot tik daudz «tauku», lai bez tarifu palielināšanas varētu sekmīgi strādāt, nemaz nerunājot par tālāko attīstību. Daļa transporta nozares uzņēmumu norāda: šobrīd tirgū vērojamas krīzes pazīmes, bet vienlaikus ir pieņemts lēmums par eirovinješu jeb autoceļu lietošanas maksas ieviešanu Latvijā. Šobrīd esot visnepiemērotākais laiks autoceļu lietošanas maksas ieviešanai Latvijā. Tādējādi valdības «dāvana» tikai spiedīs vēl vairāk paaugstināt kravu pārvadājumu pakalpojumu cenu - inflācija -, kas atsauksies uz gala produkta cenu, ja ne, tad šis slogs uz saviem pleciem būs jāiznes vai nu kravas īpašniekam - nosūtītājam, vai arī pārvadātājam. «Leiši maksu par ceļu ieviesa laikā, kad tirgus gāja augšup. Viņi varēja pielāgoties situācijai. Man tagad jārēķinās ar lielām papildu izmaksām no nākamā gada, brīdī, kad tirgus būs pilnīgā «dimbā». Atliek vienīgi noskatīties, kā viss aizies bezdibenī,» norāda kādas autopārvadājumu kompānijas īpašnieks, kurš nevēlējās publicēt savu vārdu avīzē.
Bankrotu vilnis
Arī citu pārvadājumu kompāniju īpašnieki uzsver, ka ceļu maksas ieviešanai bija jāizvēlas izdevīgāks laiks - brīdī, kad tirgus būs atguvies. Latvijai eirovinjetes esot obligāti jāievieš līdz 2011. gadam, līdz ar to esot vēl daudz laika, lai izpildītu ES prasības. Daudzas transporta kompānijas Latvijā jau ilgāku laiku ziņo par darbības apjomu kritumu un strauju tirgus «atslābumu». Transporta nozare bija viena no tām, kas katru gadu turpināja izaugsmi (daudzām kompānijām apgrozījums gadā auga par 50% un vairāk), tomēr, sākot ar šo gadu, situācija ir mainījusies un šīs nozares straujā izaugsme ir apstājusies, bet atsevišķos segmentos apjomi krītas. Nozares speciālisti iesaka lielajām kompānijām ieslēgt «taupības režīmu», bet mazajām kompānijām apvienoties.
eirovinjetes nav vienīgais izmaksu pieauguma drauds. Degvielas cenas šobrīd ir galvenā transporta nozares problēma, un to cenas arvien turpina pieaugt. Prognozes liecina, ka līdz gada beigām dīzeļdegvielas cena litrā var pārsniegt pat vienu latu. Tomēr cenas cēlušās paralēli ar tendenci palēnināties pieprasījuma pieaugumam pēc transporta pakalpojumiem. Tāpat problēmas sagādā darbaspēka piesaistīšana un augošais darba algu apjoms. Augsto degvielas cenu un zemā pieprasījuma dēļ šobrīd daudzas mazās kompānijas vairs nav spējīgas veikt kredīta un līzinga maksājumus, tāpēc tās tiekot likvidētas. Smaga situācija ir arī starptautiskajiem pārvadātājiem, kuriem degvielas cena veido pat 50% no kopējās izmaksu struktūras, bet mazāku kravu apjomu apstākļos saglabājies augsts konkurences līmenis. «Tirgus šobrīd ir lejupslīde, izmaksas aug, šoferiem arvien grūtāk samaksāt algas, bet ceļu maksa vēl krietni palielinās pārvadātāju izmaksas. Ir izvēlēts visnepiemērotākais laiks kāds vien ir iespējams eirovinješu ieviešanai,» rezumē Starptautisko Latvijas autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto prezidents Valdis Trēziņš.