Citas ziņas

Jauna nodeva nelaikā

Oskars Prikulis, Madara Fridrihsone, 04.07.2008

Ne koksnes pārvadātājiem, ne kokrūpniekiem, ne arī privātmežu īpašniekiemm nav lieku tauku uz kā rēķina amortizēt kārtējo izmaksu pieaugumu, uzsver SIA Stiga RM valdes loceklis Andris Ramoliņš.

Foto: Ritvars Skuja, DB

Jaunākais izdevums

Ceļu maksas ieviešana būs vēl viens papildu slogs, kas gremdēs krīzes nomocīto kravu autopārvadājumu nozari, ko šobrīd postā dzen izmaksu pieaugums.

Valdība atbalstījusi Satiksmes ministrijas sagatavotos likuma Par autoceļiem grozījumus, kas paredz šādas ceļu maksas ieviešanu no nākamā gada 1. janvāra, tā dodot zaļo gaismu eirovinješu ieviešanai Latvijā. Transportlīdzekļu īpašniekiem turpmāk būs jāmaksā par valsts galveno autoceļu lietošanu ar kravas transportlīdzekļiem vai to sastāviem, kuru pilna masa pārsniedz 12 t.

Krīzes priekšvakars

Ārvalstu pārvadātājiem tā dēvētās eirovinjetes maksātu 11 eiro dienā, bet vietējiem autopārvadātājiem, kas veic kravas pārvadājumus Latvijas teritorijā, eirovinjete izmaksātu aptuveni 400 eiro gadā. eirovinjetes ieviešanas iniciatori aprēķinājuši, ka ceļu maksas ieviešana valsts budžetu ik gadu papildinātu par aptuveni 11.9 milj. Ls, šie līdzekļi, kā apgalvo Satiksmes ministrija, tiktu novirzīti bezmaksas stāvlaukumu uzturēšanai Latvijas - Krievijas pierobežā, kā arī ceļu uzturēšanai. Tiesa, uzņēmēju - konkrēti kravu autopārvadātāju vidū optimisma ir daudz mazāk nekā Satiksmes ministrijas ierēdņiem un valdībai kopumā. Lai arī 2009. gadā šādas nodevas - eirovinjetes plānotā cena gadā nav ļoti liela, tomēr tas tiek vērtēts kā kārtējais piliens šīs jomas konkurētspējas samazināšanai. Turklāt kravu autopārvadātājiem jau tāpat neesot tik daudz «tauku», lai bez tarifu palielināšanas varētu sekmīgi strādāt, nemaz nerunājot par tālāko attīstību. Daļa transporta nozares uzņēmumu norāda: šobrīd tirgū vērojamas krīzes pazīmes, bet vienlaikus ir pieņemts lēmums par eirovinješu jeb autoceļu lietošanas maksas ieviešanu Latvijā. Šobrīd esot visnepiemērotākais laiks autoceļu lietošanas maksas ieviešanai Latvijā. Tādējādi valdības «dāvana» tikai spiedīs vēl vairāk paaugstināt kravu pārvadājumu pakalpojumu cenu - inflācija -, kas atsauksies uz gala produkta cenu, ja ne, tad šis slogs uz saviem pleciem būs jāiznes vai nu kravas īpašniekam - nosūtītājam, vai arī pārvadātājam. «Leiši maksu par ceļu ieviesa laikā, kad tirgus gāja augšup. Viņi varēja pielāgoties situācijai. Man tagad jārēķinās ar lielām papildu izmaksām no nākamā gada, brīdī, kad tirgus būs pilnīgā «dimbā». Atliek vienīgi noskatīties, kā viss aizies bezdibenī,» norāda kādas autopārvadājumu kompānijas īpašnieks, kurš nevēlējās publicēt savu vārdu avīzē.

Bankrotu vilnis

Arī citu pārvadājumu kompāniju īpašnieki uzsver, ka ceļu maksas ieviešanai bija jāizvēlas izdevīgāks laiks - brīdī, kad tirgus būs atguvies. Latvijai eirovinjetes esot obligāti jāievieš līdz 2011. gadam, līdz ar to esot vēl daudz laika, lai izpildītu ES prasības. Daudzas transporta kompānijas Latvijā jau ilgāku laiku ziņo par darbības apjomu kritumu un strauju tirgus «atslābumu». Transporta nozare bija viena no tām, kas katru gadu turpināja izaugsmi (daudzām kompānijām apgrozījums gadā auga par 50% un vairāk), tomēr, sākot ar šo gadu, situācija ir mainījusies un šīs nozares straujā izaugsme ir apstājusies, bet atsevišķos segmentos apjomi krītas. Nozares speciālisti iesaka lielajām kompānijām ieslēgt «taupības režīmu», bet mazajām kompānijām apvienoties.

eirovinjetes nav vienīgais izmaksu pieauguma drauds. Degvielas cenas šobrīd ir galvenā transporta nozares problēma, un to cenas arvien turpina pieaugt. Prognozes liecina, ka līdz gada beigām dīzeļdegvielas cena litrā var pārsniegt pat vienu latu. Tomēr cenas cēlušās paralēli ar tendenci palēnināties pieprasījuma pieaugumam pēc transporta pakalpojumiem. Tāpat problēmas sagādā darbaspēka piesaistīšana un augošais darba algu apjoms. Augsto degvielas cenu un zemā pieprasījuma dēļ šobrīd daudzas mazās kompānijas vairs nav spējīgas veikt kredīta un līzinga maksājumus, tāpēc tās tiekot likvidētas. Smaga situācija ir arī starptautiskajiem pārvadātājiem, kuriem degvielas cena veido pat 50% no kopējās izmaksu struktūras, bet mazāku kravu apjomu ap­stākļos saglabājies augsts konkurences līmenis. «Tirgus šobrīd ir lejupslīde, izmaksas aug, šoferiem arvien grūtāk samaksāt algas, bet ceļu maksa vēl krietni palielinās pārvadātāju izmaksas. Ir izvēlēts visnepiemērotākais laiks kāds vien ir iespējams eirovinješu ieviešanai,» rezumē Starptautisko Latvijas autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto prezidents Valdis Trēziņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Nogalinātā advokāta Bunkus ģimene izveidojusi nodibinājumu viņa slepkavības atklāšanas veicināšanai

LETA, 25.10.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nogalinātā advokāta un maksātnespējas administratora Mārtiņa Bunkus ģimene ir izveidojusi nodibinājumu «Justice for Mārtiņš Bunkus», kura mērķis ir veicināt Mārtiņa Bunkus slepkavības atklāšanu, šodien notikušajā preses konferencē paziņoja nelaiķa brālis Kristaps Bunkus. Uzņēmumu reģistra elektroniskajā datubāzē gan šāds nodibinājums vēl nav atrodams, liecina «Firmas.lv» dati.

Kristaps Bunkus skaidroja, ka nodibinājums tiks finansēts ar Bunkus ģimenes līdzekļiem un ar tā palīdzību ir paredzēts piedāvāt sniegt Valsts policijai (VP) dažāda veida atbalstu izmeklēšanas gaitas veicināšanai.

Kā piemēru potenciālai sadarbībai ar VP nelaiķa brālis minēja palīdzību analizēt izņemtos videoreģistratoru datus, kuros, iespējams, varētu redzēt slepkavības veicējus.

Preses konferences ievadā Kristaps Bunkus padziļināti norādīja, ka viņa ieskatā VP un valsts amatpersonu komunikācija ar bojā gājušā ģimeni un sabiedrību ir bijusi ļoti vāja. Tāpat Kristaps Bunkus VP pārmeta neprasmīgas darbības nozieguma vietā, tostarp, pieaicinot policijas kadetus pie sākotnējās izmeklēšanas un novēlotu liecinieku un sabiedrības piesaisti.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kāds amerikānis pamanījis kļūdas sava vectēva nekrologā, kurš publicēts pirms 112 gadiem laikrakstā The New York Times, un, nosūtot saviļņojošu vēstuli laikrakstam, kā atbildi saņēmis pilnu kļūdu labojumu laikrakstā, vēsta The Telegraph.

Nekrologs pirmo reizi tika publicēts 1889. gada 29. jūnijā. Piecu atkāpju garajā rakstā kļūdaini bijis uzrakstīts nelaiķa uzvārds, kā arī minēti nepareizi gadskaitļi viņa dzīves gājumā.

«Ņemot vērā, ka rakstu daudz par vēlu, vēlos norādīt uz dažām nepilnībām,» vēstulē laikrakstam rakstījis nelaiķa mazdēls.

Atbildē The New York Times pārskatīja arī citus pirms gadsimta rakstītos nekrologus un izpētīja par nelaiķa ģimeni publicēto grāmatu, kuras materiālus izmantoja apjomīgā rakstā par nelaiķi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Vai finanšu ministre gatavo jaunu nodevu?

Sandris Točs, speciāli DB, 26.04.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iespējams, tiek gatavota augsta riska transakcijas nodeva, kas attieksies uz katru otro pilsoni un uzņēmumu

Vai jaunai nodevai jāgatavojas katram pilsonim, kurš kaut reizi pārdevis vai iepircies pa 15 tūkstošiem eiro, un katram uzņēmumam, kas apgroza 300 tūkstošus mēnesī? Laikraksta rīcībā ir nonākusi, visticamāk, Latvijas Komercbanku asociācijas (LKA) sagatavota vēstule par Finanšu ministrijā gatavotajiem augsta riska transakcijas nodevas ieviešanas plāniem, kas, pēc asociācijas domām, praksē varētu skart «katru otro».

Vēstulē paustas bažas: «Ja klients ir fiziska persona, kas kaut reizi ir veikusi darījumu par summu, kas pārsniedz 15 tūkstošus, un šāds ir, iespējams, katrs otrais, jo cilvēki pērk vai pārdod īpašumus vai aizdod, vai vienkārši nodeklarē, ka būs šāds apgrozījums, tad klients ir pakļauts padziļinātai izpētei uzreiz, bet tas nenozīmē paaugstinātu risku.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Kredītņēmējiem trūkst naudas savu interešu aizstāvībai

, 09.06.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

LR Tiesībsargam Romānam Apsītim Lūgumu izvērtēt Civilprocesa likuma 34.panta atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 92.pantam, kas nosaka, ka «ikviens var aizstāvēt savas tiesības un likumiskās intereses taisnīgā tiesā», šodien nosūtījusi Latvijas Kredītņēmēju apvienība (LAKRA).

LAKRA norāda, ka pašreizējā ekonomiskajā situācijā lielai daļai valsts iedzīvotāju nav iespējas savas likumīgās tiesības un intereses aizstāvēt tiesā, jo viņi nespēj samaksāt likumā noteiktās valsts nodevas.

Likums paredz, ka, lai uzsāktu tiesvedības procesu, pirms prasības pieteikuma iesniegšanas ir jāsamaksā valsts nodeva, kuras apmērs noteikts Civilprocesa likuma 34.pantā. Nemantiskās prasībās valsts nodeva ir 50 lati. Tas nozīmē, ka, piemēram, ja kredītņēmējs, kas dažādu apstākļu vadīts ir ar banku noslēdzis papildvienošanos pie kredītlīguma, kurā kredītlīguma termiņš tiek samazināts no 30 uz diviem gadiem, vēlas vērsties tiesā, lai panāktu, ka šāds punkts no papildvienošanās tiek izņemts, kredītņēmējam ir jāsamaksā 50 latus liela valsts nodeva. Savukārt mantiskās prasībās valsts nodevas likme tiek noteikta atkarībā no prasības summas, paredzot, ka nodeva tiek aprēķināta procentuāli atkarībā no prasības summas, taču ne mazāk kā Ls 50.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sākot no 2011. gada nodeva būs jāmaksā arī par iepriekšējiem gadiem, ja tā nebūs samaksāta, bet transportlīdzeklis būs bijis reģistrēts uzskatē, Db uzzināja Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD).

No nākamā gada 1. janvāra paaugstinātā transportlīdzekļu ikgadējā nodeva par vieglajām automašīnām, motocikliem, tricikliem un kvadracikliem turpmāk būs jāmaksā katru gadu, neatkarīgi no tā, vai transportlīdzeklim ir veikta ikgadējā tehniskā apskate.

Lai izvairītos no nepieciešamības maksāt ikgadējo nodevu par transportlīdzekli, kas nav ticis izmantots, CSDD iesaka automašīnu īpašniekiem izmantot iespēju uz laiku noņemt sev piederošo transportlīdzekli no uzskaites. Tad par periodu, kurā transportlīdzeklis bijis noņemts no uzskaites, nodeva nebūs jāmaksā.

Jāatgādina, ka saskaņā ar 1. decembrī pieņemtajiem likuma grozījumiem, kuri stāsies spēkā nākamgad, transportlīdzekļu ikgadējās nodevas tiks ievērojami paaugstinātas – caurmērā tās pieaugs divas reizes.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Carnikava neplāno atteikties no tūrisma nodevas

LETA, 15.09.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Carnikavas novada dome neplāno atteikties no tūrisma nodevas iekasēšanas, tomēr nākamgad varētu tikt mainīta tās aprēķināšanas kārtība, pastāstīja novada domes priekšsēdētāja Daiga Jurēvica.

Jau ziņots, ka Carnikavas novada dome šā gada 25.maijā pieņēma saistošos noteiktumus, kas paredz iekasēt tūrisma nodevu par atpūtnieku un tūristu uzņemšanu. Laika periodā no 1.oktobra līdz 31.aprīlim uzņēmējiem jāmaksā 20 santīmu diennaktī, bet no 1.maija līdz 31.septembrim - 60 santīmu diennaktī par katru par maksu uzņemto atpūtnieku vai tūristu. Par viesu skaitu uzņēmumiem jāatskaitās reizi ceturksnī.

«Pēc Vidzemes tūrisma asociācijas datiem, nevienam no uzņēmumiem nodevas apmērs mēnesī nepārsniedz 60 latu - tā nav summa, par kuru jālauž šķēpi,» norādīja Jurēvica. Pagaidām gan pašvaldības budžetā ieņēmumi no šīs nodevas nav iekasēti. Ņemot vērā, ka daudzas rezervācijas veiktas iepriekš un tās ar atpakaļejošu termiņu aplikt ar nodevu nav iespējams, tad lieli ieņēmumi šogad neesot plānoti.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kipras starptautiskais aizdevums, kura ietvaros noguldītājiem būs jāmaksā nodeva, pasaulē izraisījis vērtspapīru tirgu kritumu.

[Papildināta 1. - 2. rindkopa]

Pirmdien kritumus piedzīvojušas Āzijas bankas – Japānas Nikkei 225 samazinājās par 2,7%, savukārt Honkongas Hang Seng un Austrālijas ASX 200 par 2%. Kritumam Āzijā sekoja biržu indeksu samazināšanās arī Eiropā. Londonas FTSE 100 pirmdienas pusdienlaikā samazinājās par 0,75%, Vācijas Dax par 1,09%, bet Parīzes Cac 40 par 1,27%.

Tikmēr Kipras likumdevēji plāno starptautiskajiem aizdevējiem piedāvāt jaunu priekšlikumu, saskaņā ar kuru valsts noguldītājiem varētu tikt piemēroti zemāka nodeva, atsaucoties uz anonīmiem avotiem, vēsta Wall Street Journal.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdība apstiprinājusi jaunās transporta nodevas, nosakot, ka mazākajiem auto likme pieaugs vēl vairāk kā ziņots nedēļas sākumā, savukārt džipiem un citiem lielajiem auto nodeva palielināsies mazāk.

No likuma grozījumiem izriet, ka no nākamā gada vieglajiem automobiļiem atbilstoši to pilnai masai nodeva plānota šādā apmērā: līdz 1500kg–24 lati, no 1501kg līdz 1800kg – 48 lati, no 1801kg līdz 2100kg – 75 lati, no 2101kg līdz 2600kg – 90 lati, no 2601kg līdz 3500kg – 110lati, vairāk par 3500kg – 150 lati.

Vēl vakar publiskotā versija paredzēja, ka līdz 1500 kg smaga auto īpašniekiem būtu jāmaksā 20 Ls, savukārt 2601 - 3500 kg smaga auto īpašniekam - 160 ls.

Par motociklu nākamgad būs jāmaksā 50 lati gadā, iespējams, vēl lems par kaut kādu maksājuma diferencējumu starp veciem un jauniem spēkratiem.

CSDD direktors Andris Lukstiņš noliedza, ka ar no nodevas varētu izvairīties, tehnisko apskati izejot vēl šogad un līdz ar to maksājot pēc vecā cenrāža.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

80 eiro alga taksometru nozarē liecina par to, ka tā ir tīri acīmredzama šmaukšana. Un lai no šīs šmaukšanas izietu ārā ir viens darbīgs līdzeklis, kas atvieglotu arī nodokļu iekasēšanu un mazinātu birokrātiju - tā ir patentmaksa jeb taksometru nodeva, saka SIA Baltijas taksometrs valdes loceklis Jānis Naglis.

Kādreiz taksometra vadītājs bija auto vadīšanas paraugs. Tagad, nesauksim vārdā taksometru kompāniju, bet tās mašīnu ieraugot, esmu uzmanīgs, pēc pieredzes zinu, ka to var vadīt arī tāds šoferis, kura vadīšanas iemaņas ir iesācēja līmenī. Dzīvē gadās sastapt taksometru vadītājus, kuri nezina pat Rīgas centra ielu nosaukumus. Vai nav notikusi taksometru nozares degradācija?

Vaina ir tajā, ka taksometru kompānijas ļoti bieži pieņem vadītājus bez pienācīgas kvalifikācijas pārbaudes un apmācībām. Ir pāris kompānijas, kurām tas ir pašsaprotami, ka pirms cilvēks uzsāk taksometra vadītāja darbu, notiek apmācības. Ja runājam par tādiem zīmoliem kā RedCab un Baltic Taxi tad šādas apmācības ir vismaz nedēļu garas. Tajās ne tikai tiek dotas iespējas vēlreiz apgūt satiksmes noteikumus, bet arī tiek mācīta apkalpošanas kultūra, dotas konfliktsituāciju risināšanas iemaņas, mācīta Rīgas kartes atšifrēšana, un apmācības beigās ir prakstiskais eksāmens.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Vairākas valstis noraida ideju par ES nodokļu plānu

Žanete Hāka, 10.08.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Otrdien Francija noraidīja Eiropas Savienības (ES) izteikto ideju ieviest vienotus tiešos nodokļus, uzsverot, ka ideja nāk nelaikā, raksta Yahoo News.

«Mēs uzskatām, ka šī ideja ieviest vienotus nodokļus visā ES ir pilnīgi nelaikā,» norāda Francijas ministrs Eiropas lietās Pjērs Lelučē. «Jebkurš papildus nodoklis patlaban nav vēlams. Svarīgāk ir, lai dalībvalstis un Eiropas institūcijas taupītu.»

ES budžeta komisārs Janušs Levandovskis pirmdien paziņoja, ka apsver iespēju palielināt ienākumus no nodokļiem, kas tiktu maksāti tieši ES budžetā. Pēc viņa teiktā, šeit varētu būt runa par aviācijas nodokli un finanšu transakciju nodokli, kā arī tiem līdzekļiem, ko iegūs, izsolot CO2 emisiju kvotas.

Lielbritānijas Tirdzniecības sekretārs Džeimss Sasūns jau izteicies, ka Anglija uzstāj uz pilnīgas kontroles saglabāšanu par savu nodokļu politiku. Arī Vācijas valdības pārstāvji ir pret šo ierosinājumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Alternatīvās finanses

Patērētāju kreditēšanas nodevu rosina attiecināt uz visiem tirgus dalībniekiem

Zane Atlāce - Bistere, 06.11.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Budžeta izstrādes laikā pieņemto patērētāju kreditēšanas nodeva būtu jāattiecina ne tikai uz nebanku kreditēšanas nozari, bet gan uz visiem finanšu tirgus dalībniekiem, kas sniedz kreditēšanas pakalpojumus patērētājiem.

Tā uzskata Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācija (LAFPA), norādot, ka noteiktais apmērs būtiski pārsniedz izmaksas, kas nepieciešamas uzraudzības funkcijas veikšanai. Priekšlikums par jaunu nodevas metodoloģiju nosūtīts Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijai.

«Veidojot nākamā gada valsts budžetu, valdība būtiski palielināja valsts nodevu apmēru nebanku kreditēšanas nozares uzņēmumiem, plānojot ik gadu papildus iekasēt trīs miljonus eiro. Jau iepriekš noteiktā nodeva pārsniedza izmaksas, ko veido nozares uzraudzība. Līdz ar to izmaiņu mērķis ir tikai un vienīgi papildu ieņēmumi valsts budžetā, tāpēc šīs izmaksas solidāri ir jāattiecina uz visiem tirgus dalībniekiem, kas izsniedz kredītus patērētājiem,» rosina LAFPA vadītājs Gints Āboltiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Atceļot griestus valsts nodevām īpašumu ierakstīšanai zemesgrāmatā, sadārdzināsies lielo investīciju projekti

Māris Ķirsons, 02.12.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tā secina ne tikai nekustamo īpašumu tirgus dalībnieki, bet arī nodokļu eksperti. SIA BDO Tax pētījums liecina, ka tādējādi Latvijā valsts nodeva būs visaugstākā Baltijā. Valdība valsts nodevas griestu atcelšanu īpašumu ierakstīšanai zemesgrāmatā saista ar papildu ienākumiem budžetā. Nākamgad tie plānoti 3,39 milj. eiro, bet 2015. gadā un turpmāk 3,84 milj. eiro.

Vairāki nekustamo īpašumu biznesā strādājošie bija pārsteigti par valdības kursa straujo maiņu. Proti, 24.09.2013. MK izdarīja grozījumus noteikumos par valsts nodevu par īpašuma tiesību un ķīlas tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, kas pašreizējos šīs nodevas maksimālos apmērus latu vietā no 2014. gada noteica eiro. Tomēr jau 29. oktobra valdības sēdē šie grozījumi tika anulēti un pieņemti citi, kuri paredz ne tikai augstāku valsts nodevas apmēru par reģistrāciju zemesgrāmatā vairākām īpašumu kategorijām, bet arī par 50% palielina paredzēto valsts nodevas apmēru tiem, kuri ar reģistrāciju zemesgrāmatā kavēsies ilgāk par sešiem mēnešiem. Šī iemesla dēļ daži uzņēmēji valdību uzskata par negodīgu eiro ieviesēju, kurš pāreju uz eiro izmanto nodevas un līdz ar to arī cenas pacelšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Komercbanku asociācija: valdība pārkāpj nodokļu nepaaugstināšanas principu

BNS, 06.12.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nākamajā gadā paredzot dubultot finanšu stabilitātes nodevu, valdība pārkāpusi nodokļu nepaaugstināšanas principu, aģentūrai BNS uzsvēra Latvijas Komercbanku asociācijā.

Asociācijas komunikācijas speciāliste Baiba Melnace norādīja, ka Finanšu ministrijas (FM) attieksme, paaugstinot finanšu stabilitātes nodevu, kas ir papildu izmaksas tautsaimniecībai, formāli pieskaitot pie nodevām un tādējādi uzskatot, ka nākamajam gadam nodokļu slogs nav paaugstināts, ir musinoša un nekādā ziņā neveicina konstruktīvu dialogu ar uzņēmējiem un uzticēšanos valdības solījumiem.

Viņa sacīja, ka ar nodevas palielināšanu valdība pārkāpj iepriekš FM un sadarbības partneru parakstīto vienošanos par nodokļu politikas stabilitāti un paredzamību.

«Valdība, 2012.gadā dubultojot finanšu stabilitātes nodevu, pārkāpj šo vienošanos un neievēro arī valdības deklarācijā iekļauto nodokļu nepaaugstināšanas principu, jo nodeva pēc būtības ir nodoklis, ko ieskaita valsts budžetā vispārējo izdevumu finansēšanai, nevis atsevišķā fondā uzkrāj finanšu sektora stabilitātes garantēšanai, kas būtu šīs nodevas primārā funkcija. Turklāt ir pilnīgi skaidrs, ka paaugstinātā nodeva radīs papildu izdevumus tautsaimniecībai, gluži tāpat kā jebkura nodokļa paaugstināšana,» klāstīja Melnace.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Daudzi autovadītāji steidz vēl šogad veikt tehnisko apskati saviem transportlīdzekļiem, kaut arī tās termiņš ir janvāris vai februāris. Tomēr jāatceras, ka transportlīdzekļu ikgadējā nodeva tiek iekasēta par kalendāro gadu un šādā veidā kopējās izmaksas, ko sastāda veido transporta nodeva un maksa par tehnisko apskati, samazināt neizdosies.

Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) skaidro, ka gadījumā, ja transportlīdzeklim ir veikta apskate 2009. gada janvārī vai februārī, kad arī tika samaksāta nodeva par 2009. gadu, tad, veicot tehnisko apskati decembrī, nākošās tehniskās apskates termiņš būs 2010.gada decembris vai pat 2011.gada janvāris. Līdz ar to, nodevas maksājums tiek tikai atlikts no janvāra uz decembri vai pat uz 2011.gada janvāri, kad jau būs jāmaksā nodeva gan par 2011.gadu, gan arī par 2010.gadu, ja tā nebūs samaksāta iepriekš.

Īpaši tas būtu jāņem vērā šajās trīs beidzamajās gada dienās, jo varbūtība, ka pa šīm dienām izdosies saremontēt transportlīdzekli un vēl paspēt veiksmīgi iziet tehnisko apskati ir samērā neliela.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ienākumu sarukums pašvaldībām spiež ne tikai apcirpt tēriņus, bet meklēt ārzemēs eksistējošus un Latvijai atbilstošus jaunu ienākumu avotus, ziņo Dienas Bizness.

«Neviena vien pašvaldība izrāda interesi par ārvalstu pilsētās ieviestām nodevām un arī vēlas iegūt izvērtējumu par to pārņemšanu,» stāsta zvērinātu advokātu biroja BDO Zelmenis & Liberte partneris Jānis Zelmenis. Viņš gan neatklāj to pašvaldību, kura šādu pētījumu ir pasūtījusi, tomēr norāda, ka vislielāko interesi izrāda finansiāli jaudīgākās pašvaldības, kuras arī būtiski izjūt iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu kritumu, ko nespēj kompensēt palielinātā nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumi. Rīgas mērs Nils Ušakovs laikrakstam gan noliedzis, ka par jaunu nodevu ieviešanu domātu Rīgas pašvaldība.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Latvijā šogad ar fotoradariem konstatēti 3179 vinjetes nemaksātāji

Lelde Petrāne, 11.12.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad līdz 8. decembrim ar stacionārajiem un pārvietojamiem fotoradariem fiksēti 3179 pārkāpēji, kas nav iegādājušies vinjeti, savukārt likumsargi ir sastādījuši 2078 administratīvo pārkāpumu protokolus par autoceļu lietošanu, ja nodeva nav samaksāta, informē Valsts policija.

Tiem automašīnu vadītājiem, kuru transportlīdzekļa pilna masa ir vairāk nekā 3 tonnas un kas atbilst N kategorijai (paredzēti kravu pārvadāšanai), ir jāiegādājas vinjete – nodeva par Latvijas galveno un reģionālo autoceļu lietošanu.

Vinjetas nemaksātājs tiek fiksēts ar fotoradara palīdzību, ja autovadītājs ir pārkāpis atļauto braukšanas ātrumu.

Tāpat kopš šā gada vasaras uz valsts autoceļiem darbojas tehniskie līdzekļi, kas automātiski fiksē vinjetes nemaksātājus. Tādējādi pārkāpumi tiek reģistrēti, neapturot transportlīdzekli.

Par pārkāpumu, kas ir fiksēts ar tehniskiem līdzekļiem, uzliek sodu kā par likumā noteiktā valsts autoceļa posma lietošanu, ja autoceļu lietošanas nodeva nav samaksāta:

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceļu satiksmes drošibas direkcija (CSDD) aicina autovadītājus gada pēdējās dienās nesteigties uz CSDD, lai norakstītu transportlīdzekļus. Izmaiņas likumdošanā ir radījušas iedzīvotājos ažiotāžu, bet satraukumam nav pamata. Transportlīdzekļus norakstīt bez papildus izmaksām varēs arī visa nākamā gada laikā. Norakstot transportlīdzekli, transportlīdzekļa ikgadējā nodeva nav jāmaksā.

Ņemot vērā izmaiņas normatīvajos aktos – transportlīdzekļu ikgadējās nodevas paaugstināšanu un izmaiņām maksāšanas kārtība, proti, ka nodeva būs jāmaksā arī par iepriekšējiem gadiem, cilvēki gada pēdējās dienās steidz norakstīt transportlīdzekļus.

CSDD grib uzsvērt, ka šai normai nebūs atpakaļejoša spēka un tā sāks darboties tikai no 2011. gada un neattieksies uz 2009.gadu vai senāku laiku. 2011.gadā būs jāmaksā nodeva par 2011. un 2010.gadu, ja tā 2010.gadā nebūs maksāta. Turklāt, norakstot transportlīdzekli, nodeva par tekošo kalendāro gadu vispār nav jāmaksā (ja transportlīdzeklis tiks norakstīts laikā no 2010.gada 1.janvāra līdz 31.decembrim, nodeva par 2010.gadu nebūs jāmaksā).

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Londonā videi īpaši nedraudzīgu automašīnu vadītājiem būs jāmaksā papildu nodeva

LETA--AFP, 23.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sākot no pirmdienas, videi īpaši nedraudzīgu automašīnu vadītājiem darbdienās par iebraukšanu Londonas centrā būs jāmaksā papildu nodeva, ko Lielbritānija ieviesu ar mērķi uzlabot gaisa kvalitāti vienā no Eiropas piesārņotākajām pilsētām.

Londonas mērs Sadiks Hans par jauno desmit sterliņu mārciņu (11,2 eiro) nodokli paziņoja februārī pēc tam, kad Eiropas Savienība (ES) izdeva rīkojumu Lielbritānijai samazināt gaisa piesārņojumu.

Patlaban visi autovadītāji par iebraukšanu Londonas centrā jau maksā 11,5 mārciņas, un tā ir daļa no sastrēgumu apkarošanas stratēģijas.

Jaunā nodeva tiks piemērota visiem ar benzīna un dīzeļdzinējiem aprīkotiem automobiļiem, kas reģistrēti pirms videi draudzīgo «Euro 4» izmešu standartu ieviešanas.

Londonas transporta sistēmas operators «Transport for London» norāda, ka visiem cilvēkiem ar transportlīdzekļiem, kas reģistrēti pirms 2008.gada, vajadzētu pārbaudīt, vai viņiem nav piemērojama šī nodeva.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas valsts starptautiskās lidostas Rīga personā zaudējusi Londonas šķīrējtiesas prāvā pret Īrijas zemo cenu lidsabiedrību Ryanair, un, iespējams, tai būs jākompensē 802 000 eiro zaudējumus, lai gan gala lēmums vēl nav pieņemts, informē lidostu pārstāvošais advokāts advokāts Uģis Zeltiņš.

Viņš gan skaidroja, ka, neskatoties uz to, ka šķīrējtiesnesis ir pieņēmis šādu nolēmumu, pagaidām tas nav pakļauts Latvijas tiesas kontrolei, un, «cik mums zināms, Ryanair nav prasījis tā izpildi Latvijas tiesās». Tas nozīmējot, ka statuss nav galīgs, jo nav zināms, ko par šo lietu domās Latvijas tiesas, vai tās piekritīs, ka tas ir izpildāms.

Advokāts norādīja, ka Ryanair pārstāvjiem pašiem ir jādodas uz Latvijas tiesām un jāsaka, ka te ir šķīrējtiesas nolēmums un attiecīgi viņi grib redzēt izpildrakstu. Viņš arī uzsvēra, ka par lietas būtību nedrīkst izteikties, jo tā ir konfidenciāla informācija.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Rūdolfa Meroni liecības prokuratūrai

Kristīne Jančevska, Lato Lapsa, Baltic Screen, speciāli Db, 05.11.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par Aivara Lemberga un viņa līdzgaitnieku darbībām un izstrādātājām nodokļu shēmām vairāku gadu garumā Ventspils uzņēmumos, prokuratūrai liecības sniedzis Šveices advokāts Rūdolfs Meroni.

«Ventspilī runājot - viens korumpēts Šveices advokāts, saukts vēl arī par Šveices Ostapu Benderu jeb Lielo mahinatoru, par taisnīgu atlīdzību 15 000 000 dolāru apmērā, ko sarūpējuši mani negodīgie partneri, dara visu iespējamo, lai izpildītu četru blēžu pasūtījumu un iespundētu mani cietumā. To var vērtēt kā izcilu Šveices advokātu ētikas un atbildības piemēru. Ceru, ka šī Šveices mahinatora slimība nepielips Latvijas advokātiem, mācītājiem, ginekologiem, ģimenes ārstiem un citu profesiju pārstāvjiem, kuriem viņu amatu pēc tiek uzticēti personiskie un intīmie noslēpumi,» tā, piemēram, A. Lembergs uz jautājumu par R. Meroni izteicies rakstiskā intervijā Neatkarīgajā Rīta Avīzē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Mainīsies valsts nodevas uztura bagātinātāju reģistrēšanai

Žanete Hāka, 02.02.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdība otrdien, 2.februārī, apstiprināja grozījumus uztura bagātinātāju reģistrēšanas valsts nodevās. Turpmāk par vienām reģistrācijas darbībām būs jāmaksā vairāk nekā pašlaik, savukārt par citām – mazāk, informē Zemkopības ministrija.

Nodeva, līdzīgi kā līdz šim, tiks dalīta atkarībā no tā, vai tiek maksāts par Eiropas Ekonomikas zonas valstīs vai ārpus Eiropas Ekonomikas zonas valstīm ražota uztura bagātinātāja reģistrāciju. Noteikumi paredz aizstāt trīs valsts nodevu pozīcijas ar sešām, kas ir detalizētāk noteiktas, tāpēc tiesību norma kļuvusi saprotamāka un vieglāk piemērojama.

Nodeva maksājama par Eiropas Ekonomikas zonas valstīs ražota uztura bagātinātāja reģistrāciju (125,00 eiro), par ārpus Eiropas Ekonomikas zonas valstīm ražota uztura bagātinātāja reģistrāciju, ja tas iepriekš ir paziņots vai laists tirgū kādā no Eiropas Ekonomikas zonas valstīm (210,00 eiro), un arī par ārpus Eiropas Ekonomikas zonas valstīs ražota uztura bagātinātāja pirmreizēju reģistrāciju (380,00 eiro).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunā tūristu nodeva uzņēmējus pārsteigusi nesagatavotus un viņi plāno vismaz pagaidām to nemaksāt, bet cīnīties par tās atcelšanu, pirmdien informē laikraksts Dienas bizness.

No 1. jūnija Carnikavas novadā visām tūristu mītnēm jāmaksā nodeva par katru klientu, kas tajās pavadījis nakti. Pašvaldība uzsver, ka iegūtie līdzekļi tiks izmantoti teritorijas labiekārtošanā, kas nāks par labu tūrismam, jo tūrisma infrastruktūra neesot jāizbūvē par vietējo iedzīvotāju nodokļu naudu. Pret jauno nodevu asi iestājas Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācija.

Nodevu par atpūtnieku un tūristu uzņemšanu jāmaksā personām, kas Carnikavas novada administratīvajā teritorijā tūristu mītnēs uzņem atpūtniekus un tūristus par maksu, teikts pašvaldības izdotajos noteikumos. Tie uzliek par pienākumu līdz katra mēneša 15. datumam tūristu mītņu saimniekiem Carnikavas domē iesniegt informāciju par izmitināto tūristu un atpūtnieku skaitu, bet desmit dienu laikā pēc šīs informācijas iesniegšanas iemaksāt pašvaldības budžetā nodevas maksājumu par iepriekšējo kalendāro mēnesi. No nodevas maksāšanas atbrīvotas tikai pašvaldības iestādes, piemēram, skolas, kas izmitina nometņu dalībniekus savās telpās. Šie noteikumi stājušies spēkā 1. jūnijā. Tomēr tūristu mītņu saimnieki par nodevas ieviešanu nav oficiāli informēti, līdz pat iepriekšējās nedēļas sākumam, kad daži saņēmuši elektronisku vēstuli no Tūrisma informācijas centra (TIC).

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Londonā ieviesta barga transportlīdzekļu izmešu nodeva

LETA--AFP, 08.04.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Autovadītājiem Londonā, kuri pārvietojas ar vecākiem un vairāk piesārņojošiem transportlīdzekļiem, no pirmdienas jāmaksā jauna nodeva par iebraukšanu Lielbritānijas galvaspilsētas centrā.

Londonas mēra Sadika Hana plāns gaisa piesārņojuma samazināšanai paredz, ka atsevišķiem transportlīdzekļiem par iebraukšanu pilsētas centrā jāmaksā 12,5 britu sterliņu mārciņas (14,5 eiro).

Šī nodeva tiks piemērota ikvienam, kas pārvietojas ar vairāk nekā četrus gadus veciem dīzeļautomobiļiem un vairāk nekā 13 gadus vecām automašīnām, kas aprīkotas ar benzīna dzinēju.

Savukārt lielākiem transportlīdzekļiem, tostarp kravas automobiļiem un autobusiem, kas pārsniegs noteiktu kaitīgo izmešu apjomu, būs dienā jāmaksā 100 mārciņas.

Londonas slavenajiem melnajiem taksometriem šī nodeva nebūs jāmaksā.

No 2021.gada oktobra zona, kurā būs jāmaksā šāda nodeva, tiks paplašināta, aptverot visu Iekšlondonu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Lietuva ievieš nodevu Krievijas autopārvadātājiem par tās ceļu izmantošanu

LETA, 21.12.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievijas autopārvadātājiem, kas šķērso Lietuvas teritoriju, no pirmdienas jāmaksā autoceļa izmantošanas nodeva, informēja Lietuvas Transporta ministrija.

«Izmantošanas nodeva ir arī citu valstu autopārvadātājiem. Domāju, ka jaunā nodeva vairs netiks atcelta, ja vien kaut kas radikāli nemainīsies, un, visticamāk, tai būs tendence uz pieaugumu,» intervijā Lietuvas sabiedriskajai radiostacijai teica transporta un sakaru ministrs Rimants Sinkevičs.

Viņš atgādināja, ka nodeva Krievijā reģistrētām kravas automašīnām ieviesta, reaģējot uz Krievijas lēmumu no 15.novembra iekasēt maksu no Lietuvas un citu valstu kravu pārvadātājiem par tās ceļu izmantošanu.

Lietuvā Krievijas kravas automašīnām par ceļu izmantošanu jāmaksā 11 eiro diennaktī vai 57 eiro nedēļā. Sinkevičs sacīja, ka no nodevas plānotie ieņēmumi ir ap pieciem miljoniem eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru