Jaunākais izdevums

Ķīnas ekonomikas dati atkal satrauc tirgus dalībniekus, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Pasaules lielākajos akciju tirgos jau kopš pagājušā mēneša beigām vērojama faktiski nemitīga izaugsme, un ASV Standard & Poor’s 500 indeksa vērtība kopš saviem 28. septembrī sasniegtajiem līmeņiem ir palielinājusies jau par 7,2%. Tiesa gan, vispārējā situācija finanšu tirgū rada zināmu trausluma sajūtu, ko šonedēļ pastiprinājuši kārtējie vājie Ķīnas tautsaimniecības dati. Tie atklāja, ka šīs valsts eksporta apjomi septembrī salīdzinājumā ar attiecīgo periodu pērn samazinājušies par 3,7%. Savukārt importa apjomi septembrī ASV dolāru izteiksmē gada skatījumā izrādījās sarukuši pat par veseliem 20,4%. Ķīnas importa apjomi samazinās jau 11 mēnešus pēc kārtas.

Valdot šādam fonam, Bloomberg aptaujātie ekonomisti vidēji spriež, ka Ķīnas IKP gada pieaugums šā gada trešajā ceturksnī varētu būt 6,7% apmērā. Piemēram, Australia and New Zealand Banking Group lēš, ka šī izaugsme varētu būt vien 6,4% apmērā. Pirms tam plaši prognozēts, ka šī tautsaimniecība šogad augs par 7%.

Minētās Tālo Austrumu zemes trešā ceturkšņa IKP dati tiks publicēti 19. oktobrī, un, domājams, tiem būs liela ietekme gan uz pasaules akciju, gan sevišķi uz izejvielu cenām.

Visu rakstu Ķīnai slikti dati lasiet 14. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Svarīgākie notikumi finanšu tirgos un pasaulē šonedēļ

Jānis Šķupelis, 24.07.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atbildot uz pandēmijas izraisīto ekonomikas brīvo kritienu, Eiropa tomēr emitēs kopēju parādu. ASV un Ķīna turpina strīdēties. Pagaidām prieks un laime akciju tirgū, kur nobirst arī pa rekordam.

1.Atgriežamies pie rekordiem!

Pagaidām izcili turpina klāties akcijām – sevišķi dažu ASV tehnoloģiju gigantu vērtspapīriem. Piemēram, "Amazon.com" akcijas cena kopš marta vidus ir palēkusies jau gandrīz par 85% (un kopš gada sākuma par 65%). Jāsecina – tie, kas šajā neskaidrajā laikā turpinājuši turēt šos vērtspapīrus, savu bagātību spējuši gandrīz dubultot. "Netflix" akcijas cena šogad pieaugusi uz pusi. Savukārt "Microsoft" un "Apple" akcijas cena kopš gada sākuma palēkusies par trešo daļu un gan "Alphabet", gan "Facebook" – par 15%. Faktiski – kas vienam slikti, otram ir labi. Pandēmija nozīmējusi, ka vērtība turpina augt gan tehnoloģiju, gan arī, piemēram, farmācijas nozares uzņēmumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja Eiropas ekonomikai atkopšanās vēl ir vien priekšā, tad Ķīnas tautsaimniecības vilciens jau uzņēmis pamatīgu inerci.

To, ka šīs valsts ekonomika atkopjas ļoti strauji, apliecina tās eksporta mērījumi – Ķīnas eksports janvāra-februāra periodā, salīdzinājumā ar attiecīgo periodu pirms gada palēcies par 60,6%. Pirms tam analītiķi vidēja gaidīja pieaugumu “vien” par 40%. Februārī vien šīs valsts eksports, salīdzinājumā ar 2020. gada februāri, dubultojies, ziņo Bloomberg.

Faktiski jāsecina, ka Ķīna uzvarējusi pandēmijas sacensībā – tā ir pirmā lielā pasaules tautsaimniecība, kas strauji atgūstas, jo tā pirmā arī atvērās. Ķīnai ļoti palīdz tās eksporta dinamika, kur pasaulē vērojams liels pieprasījums pēc tur ražotajiem medicīniskajiem produktiem.

Piemēram, no marta līdz decembrim Ķīna eksportēja 224 miljardus sejas masku – gandrīz 40 uz katru planētas iedzīvotāju, neskaitot pašu Ķīnu. Tāpat tieši no Ķīnas parasti nāk dažādas preces un piederumi, kas pasaule bijusi pastiprināti nepieciešami jaunajos darbam no mājām apstākļos. Ķīnā tiek ražots gandrīz viss, un nostiprinājies pamata pieņēmums, ka pēc šīs valsts produktiem saglabāsies liels pieprasījums arī tad, kad asinsrite straujāka kļūs ASV un pēc tam – Eiropas – ekonomikai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Transporta un loģistikas uzņēmums GEFCO sadarbībā ar AS Transcontainer un citiem nozares partneriem izstrādājis jaunu preču piegādes līniju multimodālajiem pārvadājumiem, savienojot Vāciju ar Ķīnu caur Rīgas Universālo terminālu.

Pirmajā vilcienā, kurā ir 52 konteineri (40 pēdu), tiek vestas Eiropā ražotas šūšanas iekārtas, kas domātas Ķīnas kompānijai industriālajā parkā, Db.lv norādīja GEFCO Baltic ģenerāldirektors Martins Keršis. Dzelzceļa pārvadājumi starp Eiropu un Āziju nav tikai šī brīža tendence, bet gan plaukstošs nozares risinājums, Ķīnai veidojot jaunas pārvadājumu līnijas un terminālus, kā arī ieguldot investīcijas Eirāzijas dzelzceļa transporta plūsmas attīstīšanā, norāda GEFCO.

Jaunais risinājums caur Rīgu nodrošina 14 līdz 16 dienu piegādes laiku, kombinējot dažādus transporta veidus un pakalpojumus – konteinerkuģus, dzelzceļu, muitošanu, kā arī piegādi galamērķī. Multimodālo pārvadājumu projektā iesaistīti vairāki nozares spēlētāji. Konteineru piegādi preču iekraušanai Vācijā un dzelzceļa platformas Rīgā nodrošina AS Transcontainer, savukārt GEFCO Baltic nodrošina jūras pārvadājumus un tālākos iekraušanas pakalpojumus līdz Ķīnai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Blinkens: Ķīna rada lielāko ilgtermiņa izaicinājumu pašreizējai pasaules kārtībai

LETA--DPA, 27.05.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neskatoties uz Krievijas iebrukumu Ukrainā, ASV valdība uzskata Ķīnu par lielāko izaicinājumu starptautiskajai kārtībai ilgtermiņā, ceturtdien paziņoja ASV valsts sekretārs Entonijs Blinkens.

"Pat turpinoties prezidenta [Vladimira] Putina karam, mēs joprojām koncentrēsimies uz visnopietnāko ilgtermiņa izaicinājumu starptautiskajai kārtībai. Un to rada Ķīnas Tautas Republika," sacīja Blinkens runā Džordža Vašingtona universitātē Vašingtonā.

Viņš piebilda, ka Ķīna ir vienīgā valsts, kam ir gan nodoms pārveidot starptautisko kārtību, gan ekonomiskā, diplomātiskā, militārā un tehnoloģiskā vara, lai to izdarītu.

Blinkens norādīja, ka ASV prezidenta Džo Baidena valdība jau no sākuma ieņēmusi stingru nostāju attiecībā pret Ķīnu un ir atzinusi, ka Ķīnai ir īpaša vieta ASV ārpolitikā - tā ir lielākā ASV konkurente.

Ķīna un ASV ir divas lielākās ekonomikas pasaulē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ķīna un ASV ceturtdien noslēgušas biznesa vienošanās vairāk nekā 250 miljardu dolāru (216 miljardu eiro) apmērā, teikts abu valstu publiskotajā paziņojumā.

Šīs vienošanās parakstītas, ASV prezidentam Donaldam Trampam esot vizītē Pekinā.

Darījumi, ko paredz šīs vienošanās, ir sākot no Ķīnas sojas pupiņu importa ASV un 300 lidmašīnu «Boeing» pārdošanas Ķīnai līdz tādiem vērienīgiem projektiem kā sašķidrinātas dabasgāzes ieguve un eksports no Aļaskas.

Dabasgāzes līgums starp Aļasku, «Alaska Gasline Development Corp.», «China Petrochemical Corp.», «China Investment Corporation» un «Bank of China» ietvers kopējās investīcijas līdz 43 miljardu dolāru apmērā.

Amatpersonas norāda, ka šis kopprojekts ASV radīs līdz pat 12 000 darbvietu un samazinās ārējās tirdzniecības deficītu starp ASV un Āziju par desmit miljardiem dolāru gadā. Savukārt Ķīnai šī vienošanās nodrošinās videi draudzīgu un pieejamu enerģiju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Gazprom dabasgāzes piegādes Ķīnai pa jauno cauruļvadu sāks 2019.gadā

LETA--AFP, 04.07.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievija 2019.gada beigās sāks gāzes piegādes Ķīnai, izmantojot jauno cauruļvadu Sila Sibiri (Sibīrijas spēks), otrdien paziņoja Krievijas valsts dabasgāzes gigants Gazprom.

Gazprom vadītājs Aleksejs Millers žurnālistiem norādīja, ka otrdien parakstīts līgums par dabasgāzes piegāžu sākšanas datumu Ķīnai, un tas noteikts 2019.gada 20.decembrī.

Pēc vairāk nekā desmit gadus ilgušām pārrunām Krievija 2014.gada maijā parakstīja 400 miljardu dolāru (352 miljardu eiro) vērtu 30 gadu līgumu, lai Ķīnai piegādātu dabasgāzes pa jauno cauruļvadu Sila Sibiri.

Četrus tūkstošus kilometru garā maģistrālā gāzesvada celtniecība tika sākta 2014.gada septembrī, lai savienotu Jakutijas gāzes atradnes ar Japāņu jūru un arī Ķīnas robežu.

Millers skaidroja, ka šis projekts nonācis nozīmīgā posmā un tiek īstenots stigri pēc grafika, tāpēc nav šaubu, ka 2019.gada beigu termiņš tiks sasniegts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jāmobilizējas sadarbībai ar Ķīnu aviācijas, dzelzceļa pārvadājumu, ostu un industriālo zonu jomā, sarunā ar Dienas Biznesu ceturtdien norāda Satiksmes ministrijas nozares atašejs Helmuts Kols.

Fragments no intervijas

Kas ir tas, kas šobrīd liecina, ka komunikācija starp Ķīnu un Latviju politiskajā un uzņēmumu līmenī var rezultēties ar reāliem projektiem transporta jomā?

Pirms mēneša atzīmējām Ķīnas‒Latvijas diplomātisko attiecību atjaunošanas 25. gadadienu. Šis būtiskais fakts sakrīt ar lēmumu pieņemšanas laiku ne tikai divpusējas, bet arī daudzpusējas sadarbības ietvaros. Ķīnai esam interesanti ne tikai labā ģeogrāfiskā izvietojuma dēļ, bet drīzāk daudzpusējas sadarbības ietvaros, ko Ķīna realizē ar «Vienas jostas, viena ceļa» iniciatīvu.

Viens no tās formātiem ir 16+1. Pērnā gada beigās Centrālās un Austrumeiropas valstu vadītāju un Ķīnas premjera samitā Sudžo tika izlemts fundamentāls jautājums par to, kā Ķīna var rast kopsaucējus ar minētajām valstīm infrastruktūras attīstības un savienojamības jomā, kā arī stimulēt kopējo ekonomisko izaugsmi. Šie trīs punkti faktiski ir Ķīnas redzējums sadarbībā ar mūsu reģionu. Ja runājam par tiešajām investīcijām, pārstāvniecībām un kopuzņēmumiem, Ķīnas ekonomiskā aktivitāte Latvijā un arī kopumā Baltijā 25 gados bijusi maza. Tirdzniecība, protams, notiek, bet tā ir tikpat nesabalansēta kā ar jebkuru citu valsti, ar ko Ķīna strādā. Ķīna apzinās, ka patēriņš un tās ekonomiskā izaugsme ir samazinājusies, tur notiek pārmaiņas, un, veidojot daudzpusējo sadarbību, valdība sākusi strādāt ar potenciālajiem izaugsmes reģioniem. Viņu ieskatā Latvija ir vieta, kur iespējams veikt uzņēmējdarbību un investīcijas. Pērn t.s. Sudžo ceļa kartē Ķīna savos plānos iezīmēja arī Baltijas jūras reģionu. Tas ir monumentāls pagrieziens, jo līdz šim tur valdīja apziņa, ka šis reģions atrodas kaut kur aiz kādreizējā Dzelzs aizkara. Sudžo ceļa karte saskan arī ar Ķīnas Nacionālās Attīstības un Reformu Komisijas (NARK) lēmumu. Ķīnā līdzīgi bijušajai PSRS ekonomiskā plānošana tiek veikta centralizēti, un tā balstās uz piecu gadu plāniem. Šobrīd tā ir 13. piecgade (2016.‒2020. g.). Sudžo ceļa karte ir galvenais motivators, kas ļāvis Ķīnai, tās centrālajam aparātam, municipalitātēm pievērst uzmanību Baltijas valstu reģionam. Ķīna šo reģionu sasaista ar Vidusjūru un Melno jūru, izveidojoties redzējumam par trīs jūru savienojumu. Tas dod mums pārliecību, ka «Vienas jostas, viena ceļa» iniciatīva attīstīsies šajā virzienā, un 16+1 formāts palīdz valstīm ar mazāku ekonomiku, iedzīvotāju skaitu vai teritoriju piedalīties plašākā Ķīnas iniciatīvā. Šis formāts paver iespēju, ka mūsu balss tiks sadzirdēta. Tā ietvaros Latvija ar savu attīstīto transporta un loģistikas sektoru veido loģistikas sekretariātu, kura pirmais pasākums notika šā gada maijā Rīgā, piedaloties arī dalībvalstu uzņēmējiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vai Latvijas iedzīvotāji ir gatavi strādāt nekvalificētu darbu, cik par to viņi vēlas saņemt un kāpēc bankas darbinieks vēlas būt krāvējs – to ar kārtējā eksperimenta palīdzību vēlējās noskaidrot žurnālists un blogeris Deniss Barteckis.

Viņš ievietoja sludinājumu portālā un gaidīja iedzīvotāju reakciju.

«Veicu vēl vienu sociālo eksperimentu. Publicēju sludinājumu par vakanci portālā ss.lv. Nenorādīju nekādu specifiku vai darba samaksu. Uzrakstīju tikai dažus teikumus divās valodās. 20 minūšu laikā sludinājumam bija vairāk nekā 400 skatījumu, bet epastā saņēmu vairāk nekā 200 vēstules. Un tas notika, neskatoties, ka sludinājumu publicēju pēc pusnakts. Interesanti, ka cilvēki sūtīja CV ar motivācijas vēstulēm. Kāds amats tika piedāvāts? Krāvējs! Dienas laikā sludinājuma skatījumu skaits sasniedza 5000, bet saņemto vēstuļu skaits – vairāk nekā 1400. Turklāt lielākā daļa saņemto vēstuļu nebija no deklasētiem elementiem, bet pat tādiem, kam ir pat augstākā izglītība un diezgan laba darba pieredze. Ja vien viņi, protams, norādīja patiesu informāciju par sevi.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Janvāra beigās pasaules vadošie prognozētāji nāca klajā ar savām aplēsēm par sagaidāmo pasaules tautsaimniecību sniegumu. Šajās aplēsēs acīs dūrās tas, ka atkal atpalikšana ekonomikas izaugsmes ziņā tiek paredzēta Eiropai.

Jānorāda, ka faktiski visu periodu pēc iepriekšējās finanšu krīzes pamatā ieskicēja tas, ka Eiropas izaugsme, salīdzinot ar citu vadošo pasaules ekonomiku pieaugumu, bija visai nīkulīga un neizteiksmīga.

Līderi būs citi

Starptautiskais Valūtas fonds (SVF) nu paredz, ka eirozonas ekonomika šogad kopumā palielināsies par 4,2%, kas nebūtu slikti. Savukārt ASV ekonomikai un Ķīnai pieaugums tiek lēsts attiecīgi 5,1% un 8,1% apmērā. Tāpat SVF rēķina, ka tieši Eiropa pagājušajā gadā kopumā piedzīvoja lielāko sitienu pa savu ekonomiku, kur tā saruka par 7,2%. ASV ekonomika savukārt 2020. gadā esot samazinājusies par 3,4%, bet Ķīnas IKP pat esot pieaudzis par 2,3%, kas uzskatāms par izcilu sniegumu uz apkārtējās datu mīnusu vērtas fona.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau kādu laiku pasaules topa tēma ir klimata pārmaiņas. Arī pasaules varenie šā mēneša sākumā klimata pārmaiņu samitā Skotijā tikušies, lai pārspriestu šos jautājumus un dotu solījumus vēl par izšķirīgāku cīņu pret planētas sakaršanu.

Skaļi paziņojumi biruši kā no pārpilnības raga, lai gan cits stāsts var būt ar to reālu īstenošanu – tas būs ļoti dārgi un nozīmēs apzinātu ekonomiku attīstības bremzēšanu. Sabiedrībām to izjūtot arvien izteiktāk, augs nepatika. Liels uzsvars samitā ir bijis uz ogļu, naftas un dabasgāzes iegūšanas attīstības bremzēšanu.

Šā samita laikā Global Carbon Project nāca klajā arī ar aplēsēm, ka šogad pasaules CO2 emisijas atkal ir sasniegušas to līmeni, kādas tās bija pirms pandēmijas. Jānorāda, ka pagājušajā gadā, Covid-19 vīrusam apstopējot pasaules ekonomiku, tika fiksēts šādu emisiju kritums. Tiek arī rēķināts, ka, lai piepildītu plaši apspriestos Parīzes klimata vienošanās mērķus, pasaules nācijām līdz 2050. gadam katru gadu jāspēj samazināt izmeši tādā apmērā, kādus kopā rada tādas milzīgas tautsaimniecības kā Vācija un Saūda Arābija, raksta Bloomberg.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Svarīgākie notikumi finanšu pasaulē šonedēļ

Jānis Šķupelis, 30.05.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Parādu nasta aug, un gaidāms jauns, pietiekami strīdīgs nodokļu vilnis.

1. Plāns "nākamās paaudzes ES"

Eiropas glābšanas nolūkiem iecerēts izdot arvien astronomiskākas summas, kas, šķiet, aug ja ne pa stundām, tad dienām. Vēl pirms neilga laiciņa Francijas un Vācijas vadītāji rosināja, ka visiem jau esošajiem individuālākiem un kolektīvākiem ekonomikas glābšanas plāniem pa virsu jāveido vēl papildu 500 miljardu eiro vērts kopējs palīdzības fonds, ko izdotu Eiropas Komisija (EK) un kopā garantētu Eiropas valdības.

Savukārt šonedēļ šo plānu jau līdz 750 miljardiem eiro "uzlaboja" tā pati EK, kura turklāt vēlas, lai 500 miljardi no šīs naudas valstīm tiktu piešķirti grantu veidā un atlikušie 250 miljardi - kādu daudzmaz klasiskāku aizdevumu veidā. Papildu šim - EK prezidente Urzula fon der Leiena arī paziņoja, ka nākamais septiņu gadu reģiona budžets būs 1,1 triljona eiro apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Svarīgākie notikumi finanšu tirgos un pasaulē šonedēļ

Jānis Šķupelis, 04.07.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaulē sevi piesaka arvien lielākas bažas par Covid-19 atgriešanos, savukārt finanšu tirgos patlaban nevar teikt, ka būtu skaidrība, kādā virzienā tirgi ies tuvāko mēnešu laikā.

1. Gandrīz it kā nekas nebūtu bijis

Finanšu tirgos noslēdzies apaļš atskaites periods – pusgads. Neskatoties uz pandēmiju, ģeopolitiskajiem strīdiem un citām problēmām, pasaules lielākā akciju tirgus raksturojošā ASV Standard & Poor's 500 indeksa vērtība kopš janvāra sarukusi vien par 5%. Savukārt otrais ceturksnis ASV akcijām izrādījās pats veiksmīgākais vairāk nekā 20 gados, kur tā vērtība pieauga gandrīz par 20%.

No 23. marta līdz 8. jūnijam ASV akciju cena palēcās par 44%. Šis ASV akcijām bija veiksmīgākais periods vismaz 90 gados. Otrajā ceturksnī bija vērojama arī pēdējos gados visai reta parādība, kad Eiropas akciju cena auga straujāk par ASV akciju vērtību (piemēram, Vācijas akciju DAX indeksa vērtība palēcās par ceturto daļu). Kopumā gan šobrīd nevarētu teikt, ka vērojama kāda liela skaidrība un pārliecība par to, kas finanšu tirgos varētu notikt vēl nākamo sešu mēnešu laikā. Cenu atveseļošanās bijusi patiešām ievērojama (tas pats par sevi dažiem liek būt piesardzīgiem), un daudzi izsaka bažas, ka šāds kāpums aizskrējis pa priekšu realitātei, kas nemaz tik patīkama (par ko it kā liek domāt akciju uzvedība) var arī nebūt. Lielā mērā esošais pieaugums balstījies uz bezprecedenta centrālo banku un valdību ekonomiku stimuliem. Tirgū tiek iepludināti triljoni, kas attiecīgi rada labu fonu finanšu aktīvu cenu pieaugumam pat ļoti dziļas recesijas apstākļos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Makroekonomika

Kučinskis: «Es tiešām nezināju, ka ir tik slikti»

Kārlis Vasulis, speciāli DB, 11.05.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Pirms kļuvu par premjeru, es zināju, ka šajā ziņā ir slikti, bet es tiešām nezināju, ka ir tik slikti,» vaicāts par ēnu ekonomiku, intervijā DB saka premjerministrs Māris Kučinskis.

Fragments no intervijas:

Jau tradicionāls ir ieraksts valdības rīcības plānā par ēnu ekonomikas mazināšanu. Kas liek domāt, ka šoreiz cīņa ar ēnu ekonomiku gūs redzamus rezultātus?

Pirms kļuvu par premjeru, es zināju, ka šajā ziņā ir slikti, bet es tiešām nezināju, ka ir tik slikti. Protams, ēnu ekonomika veido lielu īpatsvaru. Tāpat ir redzamas arī atsevišķas kļūdas, piemēram, mikrouzņēmumu nodokļa jautājumā ir pārforsēšana. Tomēr mums ir zema nodokļu iekasējamība, kas saistīts ar sistēmu. Piemēram, par banku sektoru – iestāšanās sarunas Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijā (OECD) noteikti nospēlēja savu lomu, un izmaiņas nerezidentu noguldījumu uzraudzībā ir veiktas. Sistēma ir kļuvusi stingrāka un nav pamata domāt, ka atlaidīsies. Protams, PVN shēmas notiek bankās, nevis ātro kredītu kantoros.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaules ekonomika šogad augs lēni, lai gan palielināšanās tempi, visticamāk, nebūs tik gausi, kādi tie bija iepriekšējā gadā. Tā vismaz liecina Starptautiskā Valūtas fonda (SVF) jaunākās aplēses.

Minētā iestāde nu sagaida, ka globālā tautsaimniecība šogad palielināsies par 3,3%, kas ir par 0,1 procentpunktu mazāk nekā SVF oktobra aplēse (SVF savu 2020. gada izaugsmes prognozi cirpusi jau sešas reizes). Šajā pašā laikā SVF rēķina, ka globālā ekonomika 2019. gadā auga par 2,9%. Pagaidām tiek arī rēķināts, ka pasaules tautsaimniecība līdzīgos tempos augs nākamgad, proti, tās IKP palielināsies par 3,4%. Tas ir par 0,2 procentpunktiem mazāk nekā tika paredzēts oktobrī.

Cik stipri nošķaudīsies Ķīna?

Visai mazasinīgs tiek paredzēts attīstīto valstu ekonomiku pieaugums – gan šogad, gan nākamgad vien par 1,6%. Nedaudz virs šī līmeņa galvu noturēšot ASV, kuras IKP palielināsies par 2%. Savukārt eirozonas tautsaimniecībai šogad tiek paredzēta izaugsme par neizteiksmīgiem 1,3%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ķīnai karojot ar koronavīrusa izplatīšanos, arvien skaidrāks kļūst tas, ka notiekošajam būs ietekme uz pasaules ekonomiku. Nekur no notiekošā neizbēgs arī Eiropa, kur tautsaimniecības aktivitāte var kļūt vēl vājāka.

Piemēram, "Bloomberg" apskatījis scenāriju, kad koronavīruss galu galā tiek ierobežots, un jaunie riski nepāraug kāda plašākā haosā. Tad tiek rēķināts - ja Ķīnas ekonomikas izaugsme šā gada pirmajā ceturksnī ir par vienu procentpunktu mazāka nekā pirms tam gaidīts, tad arī kopējais pasaules IKP pieaugums būs par 0,42 procentpunktiem zemāks. Protams, nekur nav teikts, ka Ķīnas IKP izaugsmes tempu kritums nebūs straujāks.

Šobrīd tiek lēsts, ka Ķīnas ekonomikas izaugsme šā gada pirmajā ceturksnī sabremzēsies līdz 4,5% (gada skatījumā; un tas ir vīrusa "savākšanas" scenārijs).

Iepriekšējā ceturksnī Ķīnas IKP pieauga par 6%, kas bija zemākā Ķīnas tautsaimniecības aktivitāte vismaz 30 gados. Ķīnas ekonomika mūsdienās veido aptuveni 17% no visas pasaules tautsaimniecības. Sagaidāms, ka lielākā negatīvā ietekme Ķīnas uzspiešanai pa bremzēm būs uz daudzu Āzijas valstu tautsaimniecībām (Honkongu, Dienvidkoreju, Vjetnamu).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Demokrātiju atbalstošie protestētāji trešdien pastiprināja kampaņu, kas «uzplaukst visur», bloķējot ceļus un demolējot daudzviet Honkongā, kur šonedēļ vardarbība sasniegusi augstāko līmeni piecus mēnešus ilgušajos protestos.

Trešdien no rīta daudzviet ceļi bija bloķēti ar protestētāju naktī izliktiem ķieģeļiem, velosipēdiem, dīvāniem un citiem materiāliem.

Vairāk nekā puse no 7,5 miljoniem Honkongas iedzīvotāju ikdienā izmanto metro, bet trešdien vairākas metro līnijas bija slēgtas vandaļu nodarīto postījumu dēļ. Daudzi cilvēki netika uz darbu. Demolēšanas dēļ traucēta satiksme arī desmitiem autobusu maršrutu.

Augstskolu kompleksos visu nakti turpinājās maskās un melnā apģērbā tērptu demonstrantu sadursmes ar policiju, kas raidīja asaru gāzi un gumijas lodes.

Bažījoties par savu drošību, studenti no Ķīnas kontinentālās daļas ar autobusiem un prāmjiem devās prom no Honkongas, liecina policijas un universitāšu sniegtā informācija.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

EP aicina uz laiku Ķīnas eksportam uz Eiropu piemērot «nestandarta metodes»

LETA, 12.05.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kamēr Ķīna nav nodrošinājusi atbilstību pieciem Eiropas Savienības (ES) tirgus ekonomikas kritērijiem, tās eksportam uz Eiropu antidempinga un antisubsīdiju izmeklēšanās jāpiemēro «nestandarta metodes», tā savā rezolūcijā norādījuši Eiropas Parlamenta (EP) deputāti.

Pēc deputātu domām, tas nepieciešams, lai nodrošinātu taisnīgus konkurences apstākļus ES uzņēmumiem un aizsargātu ES darbvietas, informēja EP preses sekretāre Latvijā Signe Znotiņa-Znota. Tomēr ES ir jāatrod veids, kā vienlaikus arī ievērot starptautiskās saistības Pasaules Tirdzniecības organizācijā (PTO). Ķīna uzskata, ka, atbilstoši tās pievienošanās protokolam PTO, citām valstīm no 2016.gada 11.decembra tā ir automātiski jāatzīst par tirgus ekonomiku.

Rezolūcijā, ko EP pieņēma ar 546 balsīm par, 28 pret un 77 atturoties, EP deputāti prasa Eiropas Komisijai (EK) iesniegt priekšlikumu, kas nodrošinātu līdzsvaru starp abām šīm vajadzībām. Tāpat EP mudina EK ņemt vērā ES ražotāju, darba ņēmēju un citu pušu raizes par iespējamo ietekmi uz darbvietām, vidi un ekonomikas izaugsmi ES, ja Ķīnai tiks piešķirts tirgus ekonomikas statuss.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Honkongā aktīvisti, kas protestē pret Ķīnas komunistu valdības centieniem mazināt demokrātiju šajā autonomajā teritorijā, pirmdien izraisījuši satiksmes haosu, un ir traucēta metro vilcienu kustība, bloķēti vairāki autoceļi, kā arī atcelti vairāk nekā 200 reisu Honkongas lidostā.

Protestu organizēti aicinājuši Honkongas iedzīvotājus pirmdien piedalīties vispārējā streikā. Savukārt Honkongas valdība vadītāja Kerija Lama brīdinājusi, ka protestētāju rīcībā apdraud principu «viena valsts, divas sistēmas», kas tiek attiecināts uz Honkongu.

Pilsētas centra metro stacijās protestētāji bloķēja vilcienu durvis, neļaujot tās aizvērt. Līdz ar to tika būtiski kavēta metro vilcienu kustība.

Aktīvisti arī izraisīja autosatiksmes sastrēgumus, bloķējot vairākus noslogotus autoceļus.

Honkongas lidostā pirmdien atcelti vairāk nekā 200 reisu. Lielākoties tie ir Honkongas aviokompāniju «Cathay Pacific» un «Hong Kong Airlines» reisi.

«Cathay Pacific» stjuartu arodbiedrība paziņojusi, ka rīko streiku, protestējot pret brutālo demokrātijas atbalstītāju apspiešanu Honkongā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

ASV – Ķīnas pamiers turpināsies

Leonīds Aļšanskis, Dr. Math., Renesource Capital Finanšu tirgus vecākais analītiķis, 26.02.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Februāra mēnesis ir kļuvis par intensīvu sarunu mēnesi starp divām vadošajām pasaules ekonomikām par nu jau vairāk nekā divus gadus ilgstošo tirdzniecības karu.

Atgādināsim, ka prezidents Donalds Tramps, kurš stājās amatā pirms diviem gadiem, apsūdzēja Ķīnu «negodīgā» tirdzniecībā ar Amerikas Savienotajām Valstīm un apsolīja pārtraukt šo praksi savas prezidentūras laikā. Laikā, kad Donalds Tramps ieradās Baltajā namā, Amerikas Savienotajās Valstīs bija novērojams ilgstošs, hronisks tirdzniecības deficīts ar Ķīnas Tautas Republiku, 2017.gadā šim rādītājam sasniedzot gandrīz 335 miljardus ASV dolāru (skat. 1. attēlu).

Tajā pašā laikā daļai Ķīnas preču bija izteikta «amerikāņu izcelsme», ko, pateicoties pieejamam lētākam Ķīnas darbaspēkam, sev par labu izmantoja Amerikas kompānijas, novirzot daļēju preču ražošanu ārpus Amerikas Savienotajām Valstīm. Līdztekus tam arī ķīnieši aktīvi sāka pārņemt un aizgūt (dažkārt pat ne pavisam juridiski leģitīmi) progresīvās amerikāņu tehnoloģijas, kas tikai veicināja Donalda Trampa neapmierinātību ar tendenci abu lielvaru ekonomiskajās attiecībās.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievijas valsts dabasgāzes gigants "Gazprom" pērn strādājis ar 1,2 triljonu rubļu (13,9 miljardi eiro) peļņu, kas ir par 41% mazāk nekā pirms gada, teikts uzņēmuma publiskotajā paziņojumā.

Krievijas ziņu aģentūru publiskotajā "Gazprom" ziņojumā uzņēmums norāda, ka peļņas kritums tiek skaidrots ar nodokļu maksājumu pieaugumu.

Tikmēr eksperti vēstī, ka rietumvalstu Krievijai noteiktās sankcijas par tās pilna apmēra kara izvēršanu Ukrainā smagi ietekmējušas "Gazprom", jo uzņēmumam vairs nav piekļuve vairumam Eiropas tirgu.

Taču kompānija pāroerientējusi dabasgāzes eksportu uz Āziju. "Gazprom" martā paziņoja, ka vienas dienas dabasgāzes piegādes Ķīnai pa cauruļvadu "Sila Sibiri" sasniegušas rekordaugstu līmeni.

Turklāt Krievijas dabasgāzes piegādes Ķīnai pa cauruļvadu "Sila Sibiri" pērn sasniedza 15,5 miljardus kubikmetru, kas ir visu laiku augstākais līmenis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Ekonomisti: 2008. gada krīzes scenārijs neatkārtosies

Žanete Hāka, 16.03.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2008. gada krīzes scenārijs 2016. gadā neatkārtosies un rezultāti vairāk līdzināsies 1998.–1999. gada krīzes iznākumam, uzskata Nordea bankas eksperti.

Šādas prognozes galvenais iemesls ir apstāklis, ka ASV ekonomiskā situācija ir ļoti labvēlīga un ka Ķīna dara visu iespējamo, lai novērstu lejupslīdi vai vismaz iegūtu laiku un attālinātu recesiju līdz 2017. vai 2018. gadam, vai vēl tālāk. Tomēr globālajā ekonomikā vērojamas trīs būtiskas tendences, kas rada bažas par to, ka jauna lejupslīde varētu būt tepat aiz stūra. Šīs tendences ir globalizācijas pauze, ienākumu konverģences un politikas pauze.

Par globalizācijas pauzi liecina globālās tirdzniecības apjomu samazināšanās. Tas vērojams gan attiecībā uz tirdzniecību starp attīstītajām valstīm, gan tirdzniecību starp jaunattīstības valstīm, kā arī uz tirdzniecību starp attīstītajām un jaunattīstības valstīm. Tas nozīmē, ka šo parādību nav iespējams izskaidrot tikai ar zemākām naftas un patēriņa preču cenām vai spēcīgāku dolāru. Padziļināti aplūkojot šo jautājumu, redzams, ka globālā ekonomika cieš no pārprodukcijas (vai nepietiekama patēriņa). ASV patērētāji vien veicina globālo pieprasījumu, jo ASV 2015. gadā ir reģistrējusi rekordlielus tirdzniecības deficītus gan ar Ķīnu, gan eirozonu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievijas valsts dabasgāzes gigants "Gazprom" otrdien ziņoja, ka tā neto peļņa šī gada pirmajos sešos mēnešos samazinājusies 8,5 reizes, Eiropai atsakoties no Krievijas energoresursu piegādēm saistībā ar karu Ukrainā.

"Gazprom" neto peļņa 2023.gada pirmajā pusgadā samazinājusies līdz 296 miljardiem rubļu (2,85 miljardiem eiro) salīdzinājumā ar 2,5 triljoniem rubļu pērnā gada pirmajā pusgadā.

"Gazprom" vadītāja vietnieks Famils Sadigovs saistīja šo kritumu ar rubļa kursa samazināšanos.

"Eksporta kritumu uz Eiropu daļēji kompensēja piegāžu palielināšana Ķīnai, kas turpinās pieaugt līgumsaistību ietvaros, kā arī naftas biznesa efektīva darbība," sacīja Sadigovs.

Atbildot uz Krievijas pilna mēroga iebrukumu Ukrainā, Vācija atteicās no gāzesvada "Nord Stream 2" darbības uzsākšanas, kas būtu padziļinājusi Eiropas atkarību no Krievijas gāzes piegādēm.

Maskava paziņoja, ka gāzes piegādes Ķīnai pērn divkāršojušās salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu un ka tā cer tālāk palielināt šīs piegādes pēc savas daļas zaudēšanas Eiropas tirgū.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dažu pēdējo nedēļu laikā preču biržā visai spēji augstāk devusies vairāku pārtikas izejvielu vērtība. Ja šāds kāpums ievilksies, tas var rezultēties arī ar kādu pārtikas preču cenu pieaugumu mazumtirdzniecības veikalu plauktos.

Šāda situācija uz pandēmijas krīzes iespaidā sarūkošu iedzīvotāju ienākumu fona draud vēl vairāk pasliktināt daļas sabiedrības dzīves kvalitāti.

Katrā ziņā kāds pārtikas cenu lēciens uz spējas ekonomikas krīzes fona varētu izrādīties visai problemātisks. Sevi piesakot Covid-19, sākotnēji gan pārtikas cenas daudzviet bija visai stabilas, kas deva zināmu cerību, ka no kādām plašākām reģionālām pārtikas krīzēm pasaulē tomēr izdosies izvairīsies. Pēdējā laikā gan parādās spriedumi, ka tas tā tomēr varētu arī nebūt. Piemēram, Bloomberg raksta: “Pasaule virzās uz bezprecedenta pārtikas krīzes pusi. Pandēmija traucē piegāžu ķēdes, negatīvi ietekmē ekonomikas un patērētu pirktspēju”.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Ķīnas uzņēmēji iepazīstas ar Latvijas tranzīta un loģistikas nozares piedāvājumu

Dienas Bizness, 30.11.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmdien, 30.novembrī, Satiksmes ministriju (SM) apmeklēja Ķīnas uzņēmēju delegācija, kas piedalās Baltkrievijas industriālā parka Lielais akmens izveidē, lai ar SM vadību pārrunātu Latvijas iespēju līdzdarboties šajā projektā, informēja ministrijā.

SM valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš atzinīgi novērtēja Ķīnas delegācijas vizīti, kā arī izteica pateicību Ķīnai par atbalstu Latvijas iecerei koordinēt transporta un loģistikas jomu Ķīnas un Centrālās un Austrumeiropas valstu sadarbības formātā 16+1.

Ozoliņš norādīja, ka abām valstīm ir daudz kopīgu interešu, realizējot Ķīnas Jaunā Zīda ceļa iniciatīvu – One Belt, One Road, kas paredz savienojamības un sadarbības attīstīšanu Eirāzijas kontinentā. 2015.gadā martā Ķīnas puse izstrādāja visaptverošo dokumentu minētās iniciatīvas realizācijai, kas paredz veicināt sadarbību starp Eiropas, Āzijas, un Āfrikas valstīm visdažādākās jomās, t.sk. arī transportā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Honkongā desmitiem tūkstoši protestēju pret likumprojektu par aizdomās turētu personu izdošanu Ķīnai trešdien paralizējuši pilsētas centru, bloķējot galvenās ielas un parlamentu, bet vēlāk izcēlušās policijas un demonstrantu sadursmes.

Melnā tērpušies demonstranti, no kuriem vairums ir jaunieši un studenti, plkst.8 pēc vietējā laika bloķējuši ielas ap parlamentu.

Vairāk nekā 1000 uzņēmumu sociālajos medijos paziņojuši, ka trešdien nestrādās, lai ļautu saviem darbiniekiem protestēt darba dienā.

Honkongas arodbiedrību konfederācija paziņoja, ka mudina savus biedrus ņemt slimības atvaļinājumu, bet sociālie darbinieki un skolotāju arodbiedrība plāno streikot.

Autobusu kompānija savukārt paziņoja, ka autobusi šodien pārvietosies lēnām, lai paustu atbalstu protestētājiem.

Honkongas Likumdošanas padomes prezidents paziņoja, ka trešdienas rītā paredzētā sēde likumprojekta izskatīšanai otrajā lasījumā pārcelta uz vēlāku datumu, taču sīkāku informāciju neatklāja.

Komentāri

Pievienot komentāru