Ķīnas tirgus ir vilinošs, taču šobrīd pašmāju lauksaimniekiem to ir grūti iekarot nelielo apjomu dēļ.
Pārtikas un lauksaimniecības preču ražotāji gan uzskata, ka perspektīvā būtu jāmeklē tā «odziņa», ar ko piesaistīt Ķīnas interesi. Sadarbību noteikti veicinātu arī pašmāju lauksaimnieku kooperēšanās.
Ķīnas lauksaimniecības viceministrs Niu Duns nesen viesojoties Latvijā, atzina, ka Ķīnā līdz ar pieaugošo patēriņa tirgu ir liels pieprasījums gan pēc dažāda veida dzērieniem, gan citiem pārtikas produktiem. Īpaša interese būtu par mellenēm, kas ir galvenais produkts Latvijas eksportā uz Ķīnu – pērn šā produkta eksporta apjoms veidoja 97 % jeb 6,4 miljoni eiro no Latvijas lauksaimniecības produktu eksporta uz Ķīnu.
Gandarījumu par Ķīnas izrādīto interesi par Latvijā ražotajiem lauksaimniecības produktiem pauž Zemnieku Saeimas biroja vadītāja Ilze Meržvinska, taču viņa aicina apzināties, ka tuvā nākotnē Latvijas lauksaimnieki nespēs saražot tādus apjomus, kādi nepieciešami lielvalstīm, gan strādājot nevienlīdzīgas konkurences apstākļos Eiropā, gan ierobežoto zemes resursu dēļ. Lai arī lauksaimniecības produkcijas ražošana kļūst arvien efektīvāka un saražotās produkcijas apjomi pieaug - vēl aizvien vairākās produktu grupās nevaram nodrošināt Latvijas tirgus pieprasījumam vajadzīgos apjomus. Piena un olu ražošanas sektoros, kur spējam saražot ilgāk uzglabājamos pulverus vairāk kā patērējam būtu nepieciešams, mūsu ražošanas pašizmaksa nespēj konkurēt ar pasaules cenu, tādēļ uzņēmumi vairāk koncentrējas uz kvalitatīva svaigā ar nelielu uzglabāšanas termiņu produktu klāstu un produktu ar augstu pievienoto vērtību ražošanu. Ilze Meržvinska uzsver, ka pašlaik liela interese tiek izrādīta par Latvijā audzētiem gaļas liellopiem, bet vēl neesam gatavi nodrošināt nepārtrauktas vēlamās piegādes un nepieciešamos apjomus.
«Ķīnas piedāvājums ir visnotaļ vilinošs, taču jāatceras, ka Ķīnai nepieciešamie apjomi daudzreiz pārsniegtu mūsu patreizējās iespējas nodrošināt vajadzīgos apjomus. Vienīgā iespēja nodrošināt kaut cik normālus eksporta apjomus būtu spēcināt kooperāciju, jo ir jau daudz spēcīgu kooperatīvu piemērs, taču ir nozares, kurās vēl būtu nepieciešams to stiprināt,» pauž Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomes (LOSP) valdes priekšsēdētājs Edgars Treibergs.Ķīnu kā potenciāli lielu tirgu Latvijas ražotājiem vērtē Pure Food ģenerāldirektors Aigars Balodis. Tiesa, Ķīnas pārstāvjus interesējot tikai tās preču grupas, kas viņiem pašiem nav pieejamas, turklāt jāņem vēra vietējā tirgus īpatnības. «Sadarboties ar Ķīnas klientiem nav tas pats, kas tirgot savu produkciju uz Igauniju vai Poliju. Ļoti liela nozīme ir personīgajām attiecībām. Un grūti sākt labu sadarbību, pirms tam netiekoties personīgi ar visām darījumā iesaistītajām pusēm,» skaidro uzņēmuma vadītājs.