Ražošana

Klaipēdas-Kiemenai gāzes cauruļvada jaudas palielināšanas projektā Latvija piedalīsies ar 1,89 miljoniem eiro

Žanete Hāka, 10.05.2014

Jaunākais izdevums

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) pieņēmusi lēmumu atbalstīt starpvalstu kopīgu interešu projektu Klaipēdas-Kiemenai gāzes cauruļvada jaudas palielināšana Lietuvā.

Regulators lēma, ka daļu no projekta izmaksām, proti, 1,897 miljonus eiro no Latvijas puses sedz Latvijas pārvades sistēmas operators AS Latvijas Gāze.

Klaipēdas-Kiemenai gāzes cauruļvada jaudas palielināšanas projekta koordinējošais regulators ir Lietuvas regulators - Nacionālā cenu un enerģijas kontroles komisija. Lietuvas regulators, tāpat kā, Latvijas regulators, atbalsta iecerētā projekta īstenošanu. Regulatoru vienošanās un lēmumi par projekta ieguldījumu izmaksu sadalidod iespēju projekta virzītājam – Lietuvas dabasgāzes pārvades sistēmas operatoram AB „mber Grid projekta īstenošanai pretendēt uz Eiropas Savienības līdzfinansējumu. AB Amber Grid projektā plāno ieguldīt pašu līdzekļus 23,878 miljonu eiro apmērā, Latvijas puses ieguldījums ir 1,897 miljoni eiro.

Projekta izmaksu segšanai 30,337 miljonu eiro apmērā komersants plāno piesaistīt Eiropas Savienības līdzfinansējumu CEF (Connecting Europe Facility) regulas ietvaros.

Projekta ietvaros ir paredzēts modernizēt dabasgāzes pārvades cauruļvadu, kas savieno Klaipēdu un Kuršēnus, nodrošinot potenciālo pārvades jaudu līdz 2 mlrd.m3/gadā. Cauruļvada kapacitātes palielināšana ļaus efektīvi izmantot Lietuvas sašķidrinātās dabasgāzes terminālu Klaipēdā un radīs iespēju arī Latvijai saņemt alternatīvas dabasgāzes piegādes. Projektu plānots īstenot no 2015.līdz 2016.gadam.

Gāzes cauruļvada jaudas palielināšana Lietuvā ir savstarpēji saistīta ar AS Latvijas Gāze iecerēto Inčukalna pazemes dabasgāzes krātuves modernizācijas projektu, kuru atbalsta arī Lietuvas regulators un līdzfinansē AB Amber Grid. 2009. gadā, Eiropas Komisijai un Baltijas jūras reģiona valstīm parakstot kopēju saprašanās memorandu par Baltijas enerģijas tirgus starpsavienojuma plānu (BEMIP), puses vienojās par nepieciešamību attīstīt dabasgāzes infrastruktūru, lai novērstu trīs Baltijas valstu un Somijas izolētību un atkarību no viena piegādātāja, attiecīgi stiprinot iekšējā tīkla infrastruktūru un palielinātu piegāžu diversifikāciju un drošību Baltijas jūras reģionā.

Uzsākot sagatavošanos ES daudzgadu budžetam 2014. - 2020. gada periodā, tika noteikta jauna kārtība Eiropas nozīmes enerģētikas infrastruktūras izveidei un finansēšanai. 2013. gada aprīlī pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes regula, ar ko nosaka Eiropas energoinfrastruktūras pamatnostādnes.

Regula paredz komersantiem, kuri izstrādā vairāku valstu kopējas intereses infrastruktūras projektus, iesniegt šo valstu regulatoriem informāciju par projektu ieguldījumu izmaksu sadali. Iesaistītajiem regulatoriem sešu mēnešu laikā ir jāpieņem saskaņoti lēmumi. Tālāko projektu virzību nodrošina iesaistītie komersanti.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Philip Morris International rūpnīcā Klaipēdā vēl aizvien ražo cigaretes, jo cilvēki tās smēķē, bet tas mainīsies un mainīsies līdz ar valstu uztveres maiņu par alternatīviem bezdūmu produktiem vispār. Brīdī, kad tabakas karsēšana tiks atzīta par atšķirīgu no smēķēšanas, kaitinošo dūmu uz ielām kļūs krietni mazāk, līdz tie izsīks pavisam.

Tā rūpnīcas 30 gadu jubilejas laikā intervijā Dienas Biznesam atzina kompānijas prezidents Eiropā Massimo Andolina.

Kas patlaban notiek ar tabakas biznesu globālā mērogā? Mainās regulējumi dažādās valstīs, ekonomiskā un sociālā vide, cilvēku attieksme? Kādi ir galvenie kompānijas izaicinājumi?

Pirmā un nedaudz skumjā ziņa ir tā, ka, lai arī daudzi smēķētāji visā pasaulē atzīst, ka parasto cigarešu smēķēšana kaitē viņu veselībai, tomēr dažādu iemeslu dēļ viņi turpina smēķēt. Tomēr ir arī divas labas ziņas. Pirmkārt, pasaulē varam novērot smēķēšanas izplatības mazināšanos. Otrkārt, daļa pieaugušo smēķētāju pēdējo gadu laikā ir mainījuši savus ieradumus, pārejot uz produktiem, kas ir labāki gan viņiem, gan sabiedrībai. Jāteic, ka, globāli raugoties, tabakas industrija pēdējo gadu laikā ir piedzīvojusi episkas pārmaiņas, ja salīdzina ar citām industrijām. 2016. gadā kompānija pēc ilgstošiem pētījumiem paziņoja, ka plāno cigaretes pilnībā aizstāt ar zinātniski pamatotiem bezdūmu produktiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Klaipēdas ostā uzņemts konteinerkuģis Viļņas televīzijas torņa garumā

LETA, 03.06.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Klaipēdā trešdienas rītā ieradies lielākais konteinerkuģis, kāds jebkad apmeklējis šo Lietuvas ostu, - 324,8 metrus garais MSC Charleston. Pa ostas vārtiem kuģis iebraucis sekmīgi, ostas akvatorijā tam palīdzējuši trīs velkoņi.

Kā atzīmē Lietuvas mediji, garuma ziņā šis okeāna kuģis samērojams ar Viļņas televīzijas torņa augstumu un tā ietilpība ir 8000 TEU (20 pēdu standartkonteiners) vienības. Līdz šim garākais Klaipēdā uzņemtais kuģis bijis 317 metrus garais Celebrity Eclipse, kas te bija ieradies pagājušajā vasarā.

Kuģa sagaidīšanas diena saskaņota ar kravu kompānijas Klaipedos Smelte jaunā konteineru sadales centra oficiālo atklāšanu. Svinīgajā ceremonijā piedalīsies satiksmes ministrs Rimants Sinkevičs, Klaipēdas mērs Vītauts Grubļausks, Klaipēdas valsts jūras ostas direkcijas ģenerāldirektors Arvīds Vaitkus, Terminal Investment Limited ģenerāldirektors Vikrams Šarma un Klaipedos Smelte ģenerāldirektors Rimants Juška.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

Piejūras īpašumu cenas Latvijā apsteidz Lietuvu, bet atpaliek no Igaunijas

Zane Atlāce - Bistere, 24.05.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Piejūras pilsētas Jūrmala, Tallina, Klaipēda, un Palanga Baltijas valstīs pēdējos gados izpelnās arvien lielāku ne vien tūristu, bet arī nekustamā īpašuma pircēju interesi, liecina RIA.com Marketplaces apkopotā informācija.

Vislētāk pie nekustamā īpašuma piejūrā – ne vairāk kā trīs kilometrus no krasta, var tikt Lietuvā, bet Latvijā māja 140 m2 platībā maksā vidēji 210 tūkstošus eiro, kamēr dzīvoklis –150 tūkstošus eiro. Cenas Latvijā un Lietuvā nedaudz atpaliek no līdzīgu nekustamo īpašu cenām Igaunijā. Piejūras īpašumu cenām Baltijas valstīs augot, ārvalstu pircēji arvien biežāk lūkojas arī Ukrainas virzienā.

Latvijā, saskaņā ar nekustamo īpašumu sludinājumu vietnē city24.lv atrodamo informāciju, šī mēneša sākumā tika pārdoti kopumā 10 015 objekti – 7876 dzīvokļi un 2139 mājas. Lielākā daļa šo īpašumu atrodas Rīgā un tās priekšpilsētās. Jūrmalā pārdošanā jūras tuvumā (ne vairāk kā trīs kilometrus no jūras) bija 862 dzīvokļi un 467 mājas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nodibina kopuzņēmumu kravu apkalpošanai; plāno būvēt konteineru termināli

«Mums ir ļoti svarīgi, lai mums būtu uzticami, stabili partneri Baltijas reģionā, un kā šādus partnerus mēs esam izvēlējušies lietuviešu biznesu – kopā ar lietuviešu kolēģiem mēs plānojam attīstīt tranzīta potenciālu,» Klaipēdā notikušajā starptautiskajā forumā «Jaunais Zīda ceļš – efektīvs sauszemes savienojums starp Eiropu un Āziju» norādīja Kazahstānas dzelzceļa (KTZ) prezidents Askars Mamins. Kazahi ir ieinteresēti paplašināt savu darbību Baltijas jūras reģionā. Tā kā Klaipēda te ir viena no svarīgākajām ostām, tajā investē, lai veicinātu eksporta, importa un tranzīta virzienus, vēsta Obzor.lt.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas būvmateriālu un citu saimniecības preču mazumtirdzniecības veikalu tīkls Depo DIY ir sācis sagatavošanas darbus sava pirmā veikala Lietuvā būvniecībai ostas pilsētā Klaipēdā, tomēr par nākotnes plāniem Lietuvas tirgū kompānija publiski nerunā, ceturtdien vēstīja biznesa laikraksts Verslo žinios.

Laikraksta rīcībā esošā informācija liecina, ka Depo jau ir izraudzījies sava pirmā veikala Klaipēdā atrašanās vietu un pašlaik zemesgabals, ko daļēji klāj ūdens, tiek gatavots būvniecībai.

Depo Lietuvā pārstāvošā kompānija Kita kryptis ir atteikusies komentēt termiņus projekta īstenošanai. Domājams, ka būvniecība tiks pabeigta šā gada beigās vai nākamā gada sākumā.

Investīcijas pirmajā Depo veikalā Lietuvā, kura platība būs 12 tūkstoši kvadrātmetru, sasniegs 8,7 miljonus eiro.

Depo izraudzītā veikala atrašanās vieta Klaipēdā ir netālu no bijušā veikala Bauhof. Būvmateriālu un dārzkopības piederumu tirdzniecības kompānijai Bauhof Lietuvā biji pieci veikali, bet pērn uzņēmums bankrotēja.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Attīstību iecerējusi gan osta un tās termināļi, gan brīvā ekonomiskā zona, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Līdz 2020. gadam infrastruktūras attīstībā plānojam investēt robežās no 500 līdz 700 milj. eiro, pēc starptautiskās konferences «Viena josla, viens ceļš – vīzija un iespējas» un sadarbības memoranda parakstīšanas starp Klaipēdas un Šendžeņas (Ķīna) rietumu ostām sarunā ar Dienas Biznesu norādīja Klaipēdas ostas mārketinga direktors Artūrs Drungils. Protams, cits jautājums ir, kā šīs ieceres īstenosies.

Grandiozi plāni

Kaut arī Klaipēdas ostas apgrozījums samērā maz atkarīgs no Krievijas kravām, kaimiņi saprot, ka Krievija var patraucēt arī tranzīta pārvadājumiem. Tāpēc arī Lietuvā tiek attīstītas ražošanas teritorijas (piemēram, Klaipēdas Brīvā ekonomiskā zona), tiek veikta kanāla padziļināšana, lai laikā, kad pārvadājumos Krievijas virzienā ir sarežģījumi, Lietuvā un jūras pārvadājumos, kas saistīti ar tālāku preču izplatīšanu, viss būtu kārtībā. Pozitīvs moments šajā ziņā ir Ķīnas interese veikt Baltkrievijā būvējamā industriālā parka apgādi, izmantojot Klaipēdas ostu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Klaipēda gatavojas celt sporta kompleksu ar ledus arēnām un tuvākajā laikā izsludinās koncesijas konkursu.

Tas būs pirmais projekts Klaipēdā, ko iecerēts īstenot koncesijas ceļā. Kā ziņu aģentūrai BNS pastāstījis pašvaldības administrācijas Investīciju un ekonomikas departamenta direktors Ričards Zulcs, pilsētai ļoti vajadzīga ledus arēna, bet jaunajā kompleksā varēs trenēties arī citu sporta veidu pārstāvji.

«Pie mums ne vienreiz vien vērsušies Hokeja federācijas klubu pārstāvji, kas sūdzas, ka privātajos laukumos viņiem nepietiek vietas. (..) Pasūtījām priekšizpētes darbus, (..) izpētījām, ka papildus būtu vajadzīgi divi ledus laukumi, izvērtējām arī infrastruktūru, kas vajadzīga citiem sporta veidiem - volejbolam, rokasbumbai un tā tālāk,» viņš stāstījis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Jāizmanto līdz šim neizmantotās atkritumu reģenerācijas iespējas

Māris Ķirsons, 12.03.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija, atšķirībā no citām Baltijas un Eiropas valstīm, neizmanto atkritumu reģenerācijas iespējas, tādējādi ik gadu neiegūst apmēram 2 TWh enerģijas ekvivalenta, līdztekus tam turpina piepildīt atkritumu poligonus, tieši tāpēc situācija jāmaina.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta Ziemeļeiropas zaļās enerģijas uzņēmuma Gren biznesa vadītājs Latvijā, Latvijas Atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācijas (LASUA) biedrs, reģenerācijas virziena pārstāvis Andris Vanags. Viņš norāda, ka daudzus gadu desmitus Latvijā atkritumu reģenerācija ir bijusi savdabīga aizliegtā teritorija, taču ir jāsaprot, ka šī nozare ir būtiska tautsaimniecības attīstībai, tajā tiek izmantotas labākās tehnoloģijas un bez tās nav iespējams sasniegt vairākus Eiropas Savienības uzstādītos mērķus.

Kāda ir situācija ar atkritumu izmantošanu enerģētikā?

Eiropas atkritumu reģenerācijas uzņēmumu asociācijas (CEWEP) veidotās statistikas dati rāda, ka Latvijā tikai aptuveni 3% atkritumu tiek izmantoti enerģētikā, Lietuvā — 26% bet Igaunijā - pat 43%. Vienlaikus atkritumu pārstrādē Latvija ar 40% ir ļoti tuvu Somijai (42%), Dānijai (45%). Protams, Latvijai ir iespējas palielināt atkritumu pārstrādi, tādējādi tos pārvēršot par izejvielām jaunu produktu ražošanai, tomēr būtiskākais jautājums Latvijā bija un būs par to, kā samazināt poligonos noglabājamo atkritumu daudzumu, kas pašlaik ir vairāk nekā 50% no savāktajiem sadzīves atkritumiem, jo līdz 2035. gadam šis apjoms ir būtiski jāsamazina līdz 10%. Līdz šādam poligonos apglabājamo atkritumu apjomam nevar nonākt ar atkritumu neradīšanu un samazināšanu vien.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bijušā Ukrainas prezidenta Petro Porošenko kontrolētais saldumu ražotājs «Roshen» Lietuvā pērn turpināja strādāt ar zaudējumiem, samazināja ražošanas apmēru pusotru reizi un atlaida divas trešdaļas darbinieku, vēstīja lietišķais laikraksts Verslo žinios.

«Fabrika Klaipēdā ir daļa no «Roshen» uzņēmumu grupas starptautiskā tīkla, un ražošana korporācijā tiek plānota visas grupas mērogā. Pērn tika nolemts samazināt ražošanas apmēru fabrikā Klaipēdā, kas tika pamatots ar daudziem iemesliem, tostarp iekārtu efektivitāti un darbaspēka izmaksām,» laikrakstam paskaidrojis «Roshen Nord» vadītājs Žilvins Urbons.

«Roshen» Lietuvas uzņēmums, kas Klaipēdā ražo karameles, pērn strādāja ar 333,5 tūkstošu eiro zaudējumiem, kas ir gandrīz četras reizes vairāk nekā 2017.gadā. Lietuvas Reģistru centra dati liecina, ka Roshen ar zaudējumiem strādā kopš 2011.gada un uzņēmuma zaudējumu kopapmērs sasniedz 2,6 miljonus eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Papildināta ar foto - Lietuvā svinīgi sagaidīts Klaipēdas sašķidrinātās gāzes termināļa kuģis Independence

Db.lv/ LETA, 27.10.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmdien Klaipēdā sagaidīts Dienvidkorejā būvētais topošā sašķidrinātās gāzes termināļa jaunais kuģis Independence, ko lietuvieši uzlūko kā savas enerģētiskās neatkarības simbolu. Kā atzīst eksperti, šis kuģis jau labu laiku pirms ierašanās «atvedis Lietuvai zemākas gāzes cenas».

Projekta izmaksas veido aptuveni 100 milj. eiro par infrastruktūras izbūvi Klaipēdas ostā plus ap 50 milj. eiro par LNG kuģa nomu gadā. Refinansēt investīcijas paredzēts, uzliekot lielajām Lietuvas enerģētikas kompānijām pienākumu, iepirkt no jaunā LNG termināļa vismaz 20% no sava kopējā gāzes patēriņa.

Klaipēdas LNG termināls varēs nodrošināt līdz pat 75% no kopējā Baltijas gāzes patēriņa.

Projekts tika īstenots trīs gadu laikā uz publiskās privātās partnerības (PPP) modeļa bāzes, piedaloties kompānijām Klaipedos nafta un Hoegh LNG. Savukārt par LNG piegādēm noslēgts līgums ar norvēģu kompāniju Statoil.

Pēc prezidentes Daļas Grībauskaites teiktā, termināļa darbība «no jauna pārzīmēs visu Baltijas valstu enerģētisko karti», pieliekot punktu Krievijas koncerna Gazprom monopolam. «Mūsu rokās tas dos jaunas sviras un brīvību lēmumu pieņemšanā. (..) Neviens vairs nevarēs mēģināt mūs iebiedēt vai piespiest maksāt [par gāzi] politiski noteiktu cenu,» viņa uzsvērusi intervijā ziņu aģentūrai Reuters.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

Par Klaipēdas un Šauļu Akropolis pārdošanu Vilniaus prekyba bijušas sarunas ar NEPI Rockcastle

LETA, 08.08.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sarunas par tirdzniecības centru «Akropolis» Klaipēdā un Šauļos pārdošanu Lietuvas holdings «Vilniaus prekyba» vedis ar Dienvidāfrikas Republikas nekustamā īpašuma kompāniju «NEPI Rockcastle», kas jūnijā iegādājās Viļņas tirdzniecības centru «Ozas».

To Lietuvas ziņu aģentūrai BNS teica vairāki informēti avoti, kas vēlējās palikt anonīmi.

Pēc šo avotu teiktā, ticis parakstīts nodomu protokols, taču vienošanos par darījumu tā arī nav izdevies panākt, apmēram pirms mēneša sarunas izjukušas un, pēc visa spriežot, darījums nenotiks.

«Akropolis Group» mārketinga un sabiedrisko sakaru nodaļas vadītājs Dominīks Mertins aģentūrai BNS sacīja, ka uzņēmums sniedz informāciju tikai par darījumiem, par kuriem ir panākta vienošanās. Savukārt «NEPI Rockcastle» neatbildēja uz BNS lūgumu sniegt komentāru.

Jau ziņots, ka Lietuvas biznesa avīze «Verslo žinios» jūlija beigās, atsaucoties uz neoficiāliem avotiem, rakstīja, ka «Vilniaus prekyba» meklē pircējus tirdzniecības centriem «Akropolis» Viļņā, Klaipēdā un Šauļos. Šie avoti teikuši, ka varētu tikt pārdoti tikai tirdzniecības centri «Akropolis» Klaipēdā un Šauļos, bet Viļņas «Akropolis» dodot labu peļņu, tāpēc, iespējams, pārdots netikšot, rakstīja «Verslo žinios».

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Kazahstānas uzņēmums “Kazphosphate” uzsāk MAP (monoamonija fosfāta) 10:46 tirdzniecību Eiropā

Sadarbības materiāls, 25.07.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kazahstānā bāzētais uzņēmums “Kazphosphate”, kas veic vairāk nekā 20 veidu fosforu saturošus produktu ražošanu, sākot no minerālmēsliem un barības fosfātiem līdz ķīmiskām izejvielām rūpnieciskiem nolūkiem, uzsāk MAP (monoamonija fosfāta) 10:46 mēslojuma tirdzniecību Eiropā un atver savu pirmo noliktavu šajā reģionā. Vietējiem lauksaimniecības produktu ražotājiem šī produkta plašāka pieejamība Eiropā atvieglos mēslojuma iegūšanu.

Klaipēdā, Lietuvā 19. jūlijā atklāšanas ceremonijā atvērta pirmā “Kazphosphate” pārstāvniecība un noliktava Eiropā. Ceremonijā piedalījās gan uzņēmuma pārstāvji, gan Lietuvā nozīmīgas amatpersonas.

“Noliktavas pieejamība Klaipēdā ir nozīmīgs pavērsies ne tikai “Kazphosphate” izaugsmes ceļā un solis pretim mūsu pamatmērķim – uzņēmuma darbības paplašināšanai globālā mērogā. Tāpat tas ir arī vērā ņemams notikums arī Eiropas lauksaimniecības nozarē kopumā, jo MAP (monoamonija fosfāta) 10:46 plašāka pieejamība ne tikai samazinās piegādes laiku, bet arī palīdzēs nodrošināt konkurētspējīgu cenu,” skaidro uzņēmuma “Kazphosphate” komercdirektors Bulatkhanov Bauyrzhan.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Uzņēmēji arvien vairāk domā par ilgtspēju

Armanda Vilciņa, 24.11.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējo gadu laikā ilgtspējīgai uzņēmējdarbībai pasaules kontekstā tiek piešķirta arvien lielāka vērtība, banku veiktās aptaujas gan rāda, ka daļa vietējo uzņēmumu uz šiem jautājumiem joprojām raugās tikai caur atkritumu šķirošanas un resursu patēriņa samazināšanas prizmu.

Lai bizness mūsdienās gūtu panākumus, tam ir jābūt ilgtspējīgam, jo ilgtspēja palīdz ne tikai inovāciju ieviešanā un izaugsmē, bet arī būtiski palielina uzņēmumu konkurētspēju, atzīmē Madara Apsalone, Philip Morris ārējo attiecību vadītāja Latvijā. Viņa stāsta, ka Philip Morris ilgtspējas stratēģija primāri balstās ESG principiem, kas sevī ietver dažādus vides, sociālos un pārvaldības procesus. Atbilstoši tam pēdējo gadu laikā Baltijas reģionā ieviesti vairāki uzņēmējdarības ilgtspējas veicināšanas pasākumi - tie saistās gan ar darbinieku labbūtības uzlabošanu, gan vides aspektiem, tajā skaitā uzņēmuma ekoloģiskās pēdas samazināšanu, teic M.Apsalone.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Carlsberg un Brooklyn Brewery investēs 5 miljonus eiro ekskluzīva alus ražošanas līnijā Klaipēdā

LETA-- BNS, 12.07.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viens no pasaules lielākajiem alus ražotājiem - Lietuvas alus tirgus līderes Švyturys-Utenos alus īpašnieks Carlsberg - kopā ar ASV alus darītavu Brooklyn Brewery investēs aptuveni piecus miljonus eiro jauna, ekskluzīva alus ražošanas līnijā Klaipēdā.

Kā pastāstījis Švyturys-Utenos alus rīkotājdirektors Daiņus Smailis, Carlsberg un Brooklyn Brewery kļūs par jauna uzņēmuma akcionāriem un šim uzņēmumam tiks nodota daļa Švyturys-Utenos alus pašreizējā biznesa, proti, daļa Raudonuju Plytu zīmola.

«Tiks izveidota jauna kompānija, kas kļūs par jaunas alus ražošanas līnijas un ar to saistītā biznesa - restorāna, alus informācijas centra utt. - operatori (..). Jaunajā uzņēmumā Carlsberg un Brooklyn Brewery daļas būs aptuveni vienādas. Precīzu attiecību šobrīd nevaru nosaukt, bet tā būs standartshēma, pēc kādas Brooklyn sadarbojas ar Carlsberg citās alus darītavās,» viņš sacījis ziņu aģentūrai BNS.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nacionālas basketbola asociācijas (NBA) komandas Ņujorkas Knicks latviešu zvaigzne Kristaps Porziņģis otrdien atgriezīsies Latvijas izlases treniņnometnē, atklāja Latvijas Basketbola savienības (LBS) nacionālo izlašu direktors Māris Jučmanis.

Porziņģis no aizpagājušās nedēļas atradās NBA misijā Dienvidāfrikas Republikā, kas sestdien noslēdzās ar paraugmaču, kurā latvietis ar 14 punktiem kaldināja Pasaules komandas uzvaru 108:97 pār Āfrikas komandu.

Daudz laimes dzimšanas dienā, Kristap!

FOTO: Kristaps Porziņģis uzspēlē basīti ar Latvijas jaunajiem basketbolistiem

Porziņģis par savu dalību spēlē paziņoja aprīļa beigās, piebilstot, ka prombūtne ilgs aptuveni nedēļu, kuras laikā viņš nevarēs atrasties Latvijas izlases treniņnometnē. Porziņģis solīja, ka visā pārējā laikā pilnu uzmanību veltīs izlasei, līdz ar to viņš izlasei pievienojās jau pirms trim nedēļām, kad valstsvienība sāka gatavošanos Eiropas čempionātam.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Philip Morris paziņojis par jaunu 137 miljonus litu (39,7 miljonu eiro) vērtu investīciju projektu, lai paplašinātu savu rūpnīcu Lietuvas pilsētā Klaipēdā, liecina informācija interneta vietnē investlithuania.com.

Rūpnīcas paplašināšana un modernizēšana palielinās ražošanas jaudu par 40%. Visa papildu produkcija tiks eksportēta, galvenokārt uz Japānu. Investīcijas radīs 40 jaunas darba vietas, kā arī nodrošinās vairāk pasūtījumu vietējiem Lietuvas pakalpojumu sniedzējiem un sadarbības partneriem. Patlaban vairāk nekā 90% no Klaipēdā esošās rūpnīcas produkcijas tiek eksportēti uz aptuveni 60 tirgiem.

Kā norādījis Alberto Bernardi, Philip Morris pārstāvis Baltijā, šīs investīcijas liecina par kompānijas turpmāku apņemšanos turpināt savu darbību Lietuvā. «Philip Morris bija viens no pirmajiem ārvalstu investoriem neatkarīgajā Lietuvā un šobrīd kompānijas investīcijas valstī sasniedz 713 miljonus litu (apmēram 206 miljoni eiro),» viņš skaidrojis.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

DB viedoklis: Ķīnas pūķis zelta olas tāpat vien nedēj

Didzis Meļķis, DB starptautisko ziņu redaktors, 01.07.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tie, kas laikus un pārliecinoši ir izrādījuši pretimnākšanu Ķīnas interesēm Eiropā, sāk gūt no tā labumu

Saistībā ar abpusēja labuma gūšanu no Ķīnas ekonomikas izvēršanās plāniem šonedēļ risinās trīs pasākumi – ES un Ķīnas kārtējais samits Briselē, Āzijas Infrastruktūras investīciju bankas (AIIB) atklāšana Pekinā un arī Latvijai vistuvākais notikums – sadarbības līguma parakstīšana starp Klaipēdas ostu un Šeņdžeņas pilsētas rietumu ostu. Klaipēdā šodien viesojas arī Sjiņdzjanas provinces vicegubernators un par attīstību atbildīgais provinces kompartijas sekretārs, kas simbolus mīlošajā Āzijas kultūrā ir spēcīga zīme par labu Klaipēdai, kā arī virkne augstu biznesa līderu.

Sjiņdzjana ir robežprovince Kazahstānai un Krievijai, caur kurām iet Jaunā Zīda ceļa dzelzceļa maršruts, un tā sakarā Ķīnas tranzīta intermodālajā centrā man nesen savām acīm iznāca skatīt bēdīgu ainu. Lielā kartē ir iezīmēts Jaunā Zīda ceļa dzelzceļa maršruts, kas aiziet līdz pat Baltijas jūrai, tikai pāri Latvijai un tai vietai, kur būtu jābūt iezīmētai Rīgai, skaidrā mandarīnu valodā ir uzrakstīts zemāk esošā aplīša atšifrējums – «Klaipēda».

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas lielākās pilsētas Viļņa, Kauņa un Klaipēda šogad plāno ieguldīt vairākus miljonus eiro veloinfrastruktūras attīstībā, izbūvējot jaunus veloceliņus un savā starpā savienojot jau esošos.

Kā atzīst pilsētplānošanas speciālisti, pagaidām ar divriteņiem ikdienā pārvietojas tikai neliela daļa iedzīvotāju, bet ērtas infrastruktūras izveide varētu kļūt par vienu no pārmaiņas veicinošiem faktoriem.

Viļņas Ģedimina tehniskās universitātes Arhitektūras fakultātes pilsētplānošanas katedras profesore Marija Burinskiene norāda, ka pārsēsties uz velosipēdiem cilvēkus mudina daudzi apstākļi - sastrēgumi, dārgās stāvvietas un piesārņotais gaiss pilsētas centrā, bet līdztekus infrastruktūras attīstīšanai svarīgi ir arī mainīt cilvēku attieksmi, aicinot bērnus un pusaudžus pārvietoties ar velotransportu, turklāt darīt to droši. Tomēr viņa spriedusi, ka uz būtiskām pārmaiņām nevar cerēt gada vai divu laikā - tam būs vajadzīgi vismaz pieci līdz desmit gadi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Abas puses no kopuzņēmuma sagaida daudz; Ķīnas kravu piesaiste prasīs laiku

To sarunā ar Dienas Biznesu norāda VPA Logistics ģenerāldirektors Dariuss Beinorts. Pēc viņa teiktā, šobrīd norit sarunas saistībā ar kopuzņēmuma Saule Logistics Solution (SLS) darbību. Korporatīvo jautājumu sakārtošana prasīšot vēl divus līdz trīs mēnešus. DB jau rakstījis (2015. gada 9. jūnijā), ka Kazahstānas dzelzceļa (KTZ) meitas uzņēmuma KTZ Express un Lietuvas uzņēmuma Paulius & Associates Real Estate (VPA grupa) kopuzņēmums SLS atklājis multimodālo termināli Klaipeda West Gate (KWG). Tas pēc kaimiņvalsts transporta un komunikāciju ministra Rimanta Sinkeviča teiktā ir pirmais reālais solis abu valstu sadarbībā. Kazahi tranzīta potenciāla attīstībai izvēlējušies Klaipēdu, lai tiem būtu «uzticami, stabili partneri Baltijas reģionā», sacījis KTZ vadītājs Askars Mamins. Projekta ietvaros iecerēta apmaiņa ar loģistikai domātām teritorijām uz Kazahstānas–Ķīnas robežas Horgosā un atbilstoša teritorija loģistikas termināļa izveidei Klaipēdā. SLS darbosies kā iknedēļas konteinervilciena Saule (Lietuva–Kazahstāna, vēlāk līdz Ķīnai) operators, norāda D. Beinorts, piebilstot, ka KWG sadarbosies arī ar Viļņas un Klaipēdas intermodālajiem dzelzceļa termināļiem (skat. 2015. gada 16. aprīļa DB).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cenšoties samazināt Klaipēdas sašķidrinātās gāzes termināļa uzturēšanas izmaksas, Lietuva gribētu jau pirms savulaik noteiktā desmit gadu termiņa izpirkt no Norvēģijas kompānijas Hoegh termināļa kuģi, kas kalpo kā peldoša gāzes glabātava, paziņojis enerģētikas ministrs Roks Masjulis. Šai nolūkā tā gatavojas lūgt palīdzību Eiropas Savienībai (ES).

Tas ļautu mums vēl vairāk pazemināt gāzes cenu, jo pēc termināļa izpirkšanas mēs varētu izmaksas izvietot ilgākā laika posmā. Ceram, ka termināļa pašizmaksa varētu kristies vēl par 20%. Mēs jau runājam ar [Eiropas Komisijas (EK) viceprezidentu, Enerģētikas savienības komisāru] Marošu Šefčoviču par iespējamo Eiropas palīdzību, ministrs sacījis žurnālistiem Klaipēdā, kur otrdien apmeklēja termināli kopā ar EK viceprezidentu.

Jāmeklē resursi, jāmeklē ceļi - vai nu aizdevumi, vai citi instrumenti, bet diskusijas esam sākuši, jo gribam, lai gāzes cena Lietuvā konsekventi saruktu, viņš piebildis.

Masjulis gan atzinis, ka pagaidām nevar pateikt, cik lieli līdzekļi būtu vajadzīgi kuģa izpirkšanai un cik šim mērķim varētu atvēlēt EK.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Strauji pieaugošais pieprasījums Klaipēdas ostā pārvadājumiem ar prāmi, kam pamatā bija Polijas un Krievijas strīds par starptautiskajām autopārvadājumu atļaujām, ļāvis kuģniecības un loģistikas grupai DFDS paplašināt darbību Baltijas jūrā.

Lai arī turpmāk apmierinātu pērn novēroto un aizvien pieaugošo interesi pēc pasažieru un kravu pārvadājumiem, DFDS nolēmusi izvērst maršrutus Baltijas jūrā, minēts kompānijas paziņojumā.

Maršrutā Klaipēda–Kārlshamna no 1. aprīļa pievienosies trešais ro-pax klases prāmis Patria Seaways. Savukārt esošais kustības saraksts tiks papildināts ar vēl vienu atiešanās laiku otrdienās un svētdienās no Lietuvas un pirmdienās un piektdienās no Zviedrijas. Tikmēr maršrutā Klaipēda–Ķīle tiks saglabāta nesen paaugstinātā kapacitāte.

Dienas Bizness jau rakstījis, ka ieguvējs lielāka prāmju aizpildījuma ziņā bija arī Liepājas un Ventpils virzienā strādājošā zviedru kuģniecība Stena Line. Iepriekš Krievija, grozot savus normatīvos aktus, sāka nepamatoti pieprasīt ārvalstu autopārvadātājiem nepietiekamā skaitā esošās trīspusējas autopārvadājumu atļaujas, kā arī citus dokumentus tranzīta kravām. Marta vidū gaidāma Latvijas un Krievijas puses tikšanās, lai pārrunātu nozares sasāpējušos jautājumus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Klaipēdas ostas kravu apgrozījums pērn bijis 47,7 miljoni tonnu, bet Latvijas lielajās ostās pārkrauto kravu apgrozījums bija 43,2 miljoni tonnu. 2020. gads bija pirmais, kad Klaipēdā pārkrāva vairāk kravu nekā visās Latvijas ostās kopumā.

Tendence turpinās arī šā gada pirmajā ceturksnī, liecina ostu provizoriskie dati.

Lietuvas sabiedriskais medijs lrt.lv vēstī, ka šā gada pirmajos trīs mēnešos Klaipēdā pārkrauti 11,3 miljoni tonnu kravu. Latvijā, pēc Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datiem, visās ostās, ieskaitot arī mazās ostas, kopumā pārkrauti 11,15 miljoni tonnu kravu. Latvijas un Lietuvas CSP metodikas nedaudz atšķiras, tomēr novirzes nav tik būtiskas, lai šos skaitļus nevarētu salīdzināt aptuveni, jo kopējā tendence ir novērojama arī iepriekšējos gados.

Vai iemesli ir krīze un Krievijas ostas?

Jau piecu gadu periodā ir vērojams pamatīgs kravu apgrozījuma kritums visās Latvijas ostās, kas faktiski sākās 2010. gadā, kad darbu sāka Krievijas noteiktā valsts politika par savu kravu pārvadāšanu caur savām ostām. Tomēr 2015. gadu var uzlūkot kā savstarpējas sacensības starta punktu starp Rīgu un Klaipēdu, jo gan politiskie uzstādījumi no Krievijas puses, gan Latvijas un Lietuvas nostāja pret procesiem austrumos bija līdzīgi, un būtu muļķīgi apgalvot, ka lietuvieši vairāk kravu spēj akumulēt tādēļ, ka mazāk stingri raudzītos uz procesiem Ukrainā vai Baltkrievijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Latvijas un Igaunijas ostas atpaliek kravu apgrozījuma ziņā

Egons Mudulis, 16.03.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kamēr Tallinā un mūsu valsts ostās kopumā šī gada pirmajos divos mēnešos salīdzinājumā ar pērnā gada attiecīgajiem rādītājiem vērojams nepatīkams kritums, Lietuvas ostā – līdzīgi kā atsevišķi Liepājai – apkalpoto kravu apjomi saglabā izaugsmi, liecina ostu pārvalžu un Satiksmes ministrijas apkopotie dati, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Klaipēdā pieagums bijis 7,5% apmērā, sasniedzot 6,49 milj. t, taču izaugsmes tempi samazinājušies, jo janvārī pieaugums bija 10,9%. Ģenerālkravu segmentā piedzīvots kāpums par 15,1% līdz 2,06 milj. t, arī beramkravu jomā novērota izaugsme par 4,4% līdz 1,89 milj. t, bet lejamkravu grupā tomēr kravu apjomu samazinājums par 3,8% līdz 2,54 milj. t. Kaimiņvalsts ostas labie rādītāji tai ļāvuši apsteigt Rīgu (6,15 milj. t) un izvirzīties pirmajā vietā Baltijas valstu ostu starpā.

Visu rakstu Klaipēda izvirzās vadībā lasiet 16. marta laikrakstā Dienas Bizness.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bezprecedenta gadījums Eiropā, tomēr ne Lietuvas premjers, ne satiksmes un komunikāciju ministrs, ne Lietuvas dzelzceļa vadītājs nesola atjaunot sliedes

Eiropas Komisija 2. oktobrī pieņēma lēmumu gandrīz 28 miljonu eiro apmērā sodīt Lietuvas dzelzceļu (AS Lietuvos geležinkeliai) par konkurences ierobežošanu dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū, jo uzņēmums, likvidējot sliežu ceļu, kas savieno Lietuvu un Latviju, pārkāpis ES konkurences noteikumus. EK lēmumā ir paredzēts ne tikai naudas sods, bet arī prasība Lietuvas dzelzceļam «izbeigt pārkāpumu un atturēties no jebkādiem pasākumiem, kam ir tāds pats vai līdzvērtīgs mērķis vai iedarbība», vēsta EK paziņojums presei.

Par konkurences politiku atbildīgā komisāre Margrēte Vestagere ir izteikusies, ka tas ir «bezprecedenta gadījums, uzņēmumam demontējot sabiedrisko dzelzceļa infrastruktūru, lai pasargātu sevi no konkurences». Uzņēmēji un VAS Latvijas dzelzceļš vadība cer, ka tiks atjaunotas sliedes. Satiksmes ministrs Uldis Augulis jau ir izteicies, ka no Latvijas puses satiksme slēgtajā posmā varētu tikt atjaunota diennakts laikā. Tikmēr nedz DB aptaujātais Lietuvas premjers Sauļus Skvernelis, nedz satiksmes un komunikāciju ministrs Rokas Maišulis, nedz Lietuvas dzelzceļa vadītājs Mantas Bartuška atjaunot sliedes nesola. «Man šķiet, ka diplomātiskais ceļš nu jau ir izsmelts. Ja citādi nesaprot, Latvijai jārīkojas pietiekami asi jautājumos, kas interesē Lietuvu,» DB sacīja Liepājas mērs Uldis Sesks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Liepājas un Klaipēdas Jahtu ostas veidos sadarbību

Lelde Petrāne, 17.03.2016

No kreisās: Liepājas ostas aizsardzības virsnieks Kaspars Poņemeckis, Liepājas Jahtu ostas vadītājs Kārlis Kints un Klaipēdas Jahtu kluba direktors Gedeminas Meškauskas.

Foto: Publicitātes

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Mēs neesam konkurenti, bet sadarbības partneri, kuriem ir svarīgi nodrošināt labu jahtu servisu,» tāda esot galvenā atziņa, ko vienas dienas pieredzes apmaiņas tikšanās laikā Klaipēdā guvis Klaipēdas Jahtu kluba direktors Gedeminas Meškauskas un Liepājas ostas aizsardzības virsnieks Kaspars Poņemeckis. Plānots noslēgt sadarbības līgumu starp Liepājas un Klaipēdas Jahtu ostām.

Gan Liepājas, gan Klaipēdas jahtu ostas esot līdzīgās situācijās – ir daudz ideju un vēlme tās attīstīt, turklāt gan Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde, gan Klaipēdas jahtu klubs esošo jahtu ostu infrastruktūru Liepājā un Klaipēdā apsaimnieko tikai no pagājušā gada, skaidro K. Poņemeckis.

Klaipēdas Jahtu ostā, kas atrodas blakus Jūras muzejam, ir jaunas piestātnes, mols un iespēja uzņemt aptuveni 65 jahtas. Esošā infrastruktūra izbūvēta 2011. gadā, piesaistot aptuveni 5 milj. eiro no ES struktūrfondiem. G. Meškauskas norāda, ka jahtsmeņi, ceļojot pa Baltijas jūru, dodas no vienas ostas uz citu un, tā kā Liepājas un Klaipēdas ostas ir blakus, tad, visticamāk, jahtas piestās abās ostās un izveidotā sadarbība un informācijas apmaiņa tad lieti noderēšot.

Komentāri

Pievienot komentāru