Finanses

Klejo vīruss, kas mēģina izkrāpt internetbanku kodus

Žanete Hāka, 09.10.2013

Jaunākais izdevums

Pēdējās dienās novēroti mēģinājumi izkrāpt banku klientu internetbanku kodus, ievadot interneta pārlūkā internetbankas adreses nosaukumu, informē banku pārstāvji.

Kā skaidro Swedbank, tas var notikt, ja klienta dators ir inficēts ar vīrusu, kurš reaģē, ievadot noteiktas adreses un veido tā saucamo pop-up lapu jeb attēlu, kas parādās lietotājam uz ekrāna. Jāuzsver, ka šis vīruss nav saistīts ar pašu internetbanku - internetbanka ir drošībā.

Bankas atgādina, ka nekad neprasa klientiem tādu informāciju kā visi internetbankas kodi vai visas paroles. Iesakām ignorēt šādus un līdzīgus aicinājumus, informēt banku, kā arī atjaunot antivīrusa programmas savā datorā.

Kā norāda Latvijas Komercbanku asociācijas pārstāve Baiba Melnace, vīruss skāris Swedbank, SEB bankas, DNB bankas un Baltikums Bank, kā arī, iespējams, vēl citu banku klientu

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Viedoklis: Elektronisko maksājumu digitālā transformācija; PSD2 no iedzīvotāju skatu punkta

Latvijas Bankas maksājumu sistēmu un finanšu tirgus analītiķe Edīte Gailiša, 07.12.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Elektronisko maksājumu pasaule ir ļoti cieši saistīta ar dažādām mūsdienu tehnoloģijām. Un tās attīstās daudz straujāk, nekā tām var tikt līdzi regulējošā likumdošana.

Pašlaik maksājumu tirgu Eiropas Savienībā (ES) regulē 2007. gadā pieņemtā Pirmā maksājumu pakalpojumu direktīva, bet 2018. gada sākumā visiem ES valstu maksājumu pakalpojumu sniedzējiem jāsāk dzīvot pēc jaunas kārtības un noteikumiem, ko noteiks Otrā maksājumu pakalpojumu direktīva (PSD2).

Pirmā maksājumu pakalpojumu direktīva (Payment Services Directive - PSD) tika apstiprināta 2007. gadā un tā radīja vienotu maksājumu tirgu Eiropā. Direktīva noteica, ka visās ES dalībvalstīs elektroniskos maksājumus regulē vienādi noteikumi. Katrā ES dalībvalstī direktīvas tiek ieviestas caur nacionālo likumdošanu - Latvijā 2010. gadā stājās spēkā Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likums. Ir pagājuši 10 gadi un Eiropas ekonomikas digitalizācija ir ievērojami gājusi uz priekšu. Pa šo laiku tehnoloģijas ir būtiski attīstījušās, bet tirgū ienākuši jauni spēlētāji, kas piedāvā virkni jaunu, inovatīvu pakalpojumu, bet daudzi no tiem pašlaik netiek nekādā veidā regulēti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Mēģina izkrāpt DNB bankas internetbankas lietotāju datus

Žanete Hāka, 15.06.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

DNB banka ir saņēmusi informāciju, ka notiek mēģinājumi izkrāpt internetbankas lietotāju datus, liecina bankas paziņojums.

Krāpnieciskie e-pasti tiek sūtīti no DNB bankai nepiederošas e-pasta adreses.

DNB banka informē, ka neizsūta šādus e-pastus, un lūdz klientiem būt uzmanīgiem un viltus logos interneta mājaslapās neievadīt internetbankas identifikācijas datus: Ieejas vārds (lietotāja numurs), parole, kodi no kodu kartes.

Pirms cilvēks ievada internetbankas identifikācijas datus, būtu jāpārliecinās, vai interneta pārlūka programmas adreses logā ir DNB internetbankas adrese.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar gaidāmajiem jaunajiem regulējumiem klientu digitālai autentifikācijai, kas vēl vairāk ierobežos kodu karšu lietošanas iespējas, Swedbank uzsāk pakāpenisku pāreju no kodu kartēm «uz citiem mūsdienīgiem līdzekļiem». Pāreja noslēgsies 2019.gada septembrī, un tās laikā klienti saņemšot atbalstu piemērotāko alternatīvu ieguvei.

Kopš pagājušā gada Swedbank klientiem ir pieejama alternatīva Smart-ID, kuru gada laikā sākuši lietot aptuveni 195 000 klientu. Savukārt tiem klientiem, kuriem vēl nav viedierīču Smart-ID lietošanai, banka piedāvāšot atbalstu pārejai uz kodu kalkulatoriem.

2019.gada 14.septembrī stājas spēkā Eiropas Savienības komisijas deleģētā regula 2018/389 attiecībā uz tehniskajiem standartiem par drošu lietotāja autentificēšanu. Tā vēl vairāk pastiprina prasības internetbankas kodu karšu lietošanai, līdz ar to turpmākā to lietošanas pieredze kļūtu ļoti apgrūtinoša un neērta, skaidro kredītiestāde.

Piemēram, uz kodu kartes attēlotie kodi nav dinamiski, proti, tie atkārtojas, ir attēloti vienuviet. Citi autentifikācijas līdzekļi kā Smart-ID un kodu kalkulators nodrošina mainīgos jeb katru reizi citus kodus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 12.septembra Swedbank vairs neaizvieto esošās kodu kartes un neatjauno to paroles, bet palīdzēs klientiem izvēlēties citu līdzekli. Kodu kartes Swedbank digitālo pakalpojumu izmantošanai tiks pilnībā slēgtas pēc gada, 2019.gada 9.septembrī, informē bankas pārstāvji.

Swedbank no jūnija uzsāka pakāpenisku internetbankas kodu karšu slēgšanu līdz ar jauno ES regulējumu digitālai autentifikācijai. Jau no jūnija jaunajiem klientiem tika izsniegti citi autentifikācijas līdzekļi.

Kopš 12.jūnija jau vairāk nekā 70 000 klientu sāka lietot alternatīvus autentifikācijas līdzekļus: vairums no viņiem jeb 60 000 sāka lietot bezmaksas mobilo lietotni Smart-ID, savukārt vēl gandrīz 10 000 - kodu kalkulatoru.

Jau kopš pagājušā gada Swedbank klientiem ir pieejama jauna digitāla alternatīva – bezmaksas mobilā lietotne Smart-ID, kuru šobrīd lieto jau vairāk nekā 200 000 klientu. Klientu novērtējums, kas ir sākuši lietot Smart-ID, ir ļoti augsts un pozitīvs, un to skaits nepārtraukti pieaug.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Luminor sāks ierobežot maksājumus, kas veikti, izmantojot kodu kartes

LETA, Db.lv, 02.07.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sākot ar šodienu banka «Luminor» sāks ierobežot maksājumus, kas veikti, izmantojot internetbankas kodu kartes vai GO3 kodu ģeneratorus, informēja bankā.

«Tā kā kodu kartes būs derīgas līdz šī gada 10.septembrim, klienti šādi pakāpeniski varēs pierast pie drošākiem autentifikācijas veidiem. Izmaiņas tiek ieviestas sakarā ar stingrākām Eiropas Savienības (ES) prasībām attiecībā uz klientu digitālo autentifikāciju, lai pasargātu tos no krāpšanas gadījumiem. Lai nodrošinātu pēc iespējas vienkāršāku pāreju uz jauniem autentifikācijas rīkiem, klienti tiek aicināti savlaicīgi pieslēgties bezmaksas mobilai lietotnei «Smart-ID»,» teikts bankas paziņojumā.

Jau vēstīts, ka spēkā stājusies ES regula par drošiem tiešsaistes maksājumiem, kuras prasības attiecās arī uz visām Latvijas bankām. Lai veicinātu klientu tiešsaistes autentifikācijas un maksājumu drošību, «Luminor» plāno pakāpeniski pārtraukt autentifikāciju ar kodu kartēm un GO3 kodu ģeneratoriem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Swedbank brīdina par krāpniekiem, kuri bankas vārdā izsūta SMS

Zane Atlāce - Bistere, 04.03.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Swedbank" rīcībā nonākusi informācija, ka krāpnieki bankas vārdā klientiem izsūta viltus īsziņas (SMS).

Īsziņās tiek sūtītas krāpnieciskas interneta saites, kuras atverot, klienti tiek novirzīti uz viltus "Swedbank" interneta bankas lapu.

Banka aicina klientus neuzķerties uz krāpšanas mēģinājumu, jo banka nekad nesūtīs interneta saites SMS veidā. Ievadot pieejas kodus "Swedbank" internetbankā, jāpievērš uzmanība mājas lapas adresei. Ja tā nav www.swedbank.lv, šādā lapā pieejas kodus ievadīt nedrīkst.

Banka atgādina nenodot trešajām personām arī savus internetbankas piekļuves datus - kodu kalkulatoru vai Smart-ID pieejas kodus. Banka vai Smart-ID tehniskais dienests nekad nezvanīs klientiem un nelūgs apstiprināt savus pieejas kodus, tā vietā bankas darbinieki palūgs klientam pašam sazināties ar banku, kas ir drošs saziņas veids.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Citadele paātrinās pāreju no kodu kartēm uz virtuālo kodu kalkulatoru MobileSCAN

Dienas Bizness, 30.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai iedzīvotājiem atvieglotu pāreju no kodu kartēm uz drošākām internetbankas autorizācijas ierīcēm, banka Citadele no 30. jūnija nodrošina iespēju MobileSCANautorizācijas risinājumu pieslēgt internetbankā. MobileSCANļauj internetbankai pieslēgties, kodu kartes vai kalkulatora vietā izmantojot mobilo telefonu vai planšetdatoru, informē bankā.

No 2017. gada 1. aprīļa kodu karte vairs netiks uzskatīta par pietiekami drošu maksājumu internetbankā autorizācijas rīku, jo uz tās esošie kodi nav unikāli - tie var atkārtoties. Prasības finanšu tirgus dalībniekiem paredz, ka kodu kartēm tiks ierobežots maksājumu limits.

Klientiem, kuriem svarīgs maksājumu veikšanas ērtums, drošība, nepieciešami lielāki maksājumu limiti, banka Citadele jau tagad piedāvā pāriet no kodu kartes uz drošāku maksājumu autorizācijas ierīci MobileSCAN, kas ir bankas Citadele mobilajā aplikācijā iebūvēta autorizācijas ierīce.

«Līdz šim bankas Citadele klienti MobileSCAN varēja pieslēgt tikai bankas filiālē, bet tagad to var izdarīt attālināti, līdz ar to paredzam, ka arvien vairāk cilvēku izmantos šo ērto autorizēšanās ierīci, kas ļauj visus darījumus interneta vidē apstiprināt ar mobilo telefonu vai planšeti un aizmirst par kodu kartiņu vai kalkulatoru,» saka bankas Citadele valdes loceklis Kaspars Cikmačs. Tiem, kas maksājumus izvēlas veikt bankas Citadele mobilajā aplikācijā, piekļūšana internetbankai ar jauno autorizēšanās rīku ir īpaši ērta – tikai ievadot lietotāja vārdu, paroli un PIN kodu, turklāt jau tuvākajā laikā tas būs iespējams, ievadot tikai lietotājam zināmo PIN kodu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Likumi

Uzņēmumu reģistrs palielinās bezmaksas informācijas daudzumu

Māris Ķirsons, 16.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 2020. gada Uzņēmumu reģistra informācijas pieejamība tiks gradēta trijos blokos – pirmais – pieejama bez identifikācijas, otrais – tikai ar identifikāciju un trešais – pieejama pēc pamatota pieprasījuma

To paredz Valsts sekretāru sanāksmē pieteiktie grozījumi Uzņēmumu reģistra likumā.

Uzņēmumu reģistra galvenā valsts notāre Guna Paidere norādīja, ka izmaiņu mērķis ir palielināt tās informācijas daudzumu, kuru Uzņēmumu reģistra mājaslapā varēs redzēt bez maksas. Paredzēts, ka bez identifikācijas būtu redzami visi aktuālie UR reģistru ieraksti, tostarp amatpersonu un dalībnieku personas kodi, kā arī aktuālās ziņas par aizliegumiem, ja tādi noteikti, ziņas par patiesajiem labuma guvējiem, kā arī citas ziņas, kuru pieejamību reģistrā nosaka normatīvie akti. Savukārt otra daļa – ar identifikāciju (autorizācija ar eID karti, eParaksta viedkarti, eParaksts mobile, internetbankas starpniecību) – vēsturiskie UR ieraksti, kā arī dokumenti no reģistrācijas lietas. Turklāt UR vērš uzmanību, ka attiecībā uz dokumentu pieejamību UR likuma grozījumi nemaina esošo situāciju – pieejamo dokumentu saraksts ir pieejams UR mājaslapas sadaļā Saņem informāciju, un jau kopš 2018. gada augusta dokumenti netiek nodoti informācijas atkalizmantotājiem, bet ir pieejami tikai UR. Paredzēta arī trešā sadaļa – pārējie (neuzskaitītie) – reģistrācijas lietā esošie dokumenti un ziņas tiks iekļauti reģistrācijas lietas nepubliskajā daļā, un tie būs pieejami pēc personas pamatota pieprasījuma.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējās nedēļas laikā ir saņemta informācija par mēģinājumiem pamudināt personas apstiprināt piekļuvi viņu bankas lietotnēm, izmantojot "Smart-ID", informē Finanšu nozares asociācija.

"Smart-ID" izstrādātājs "SK ID Solutions", Latvijas Finanšu nozares asociācija un bankas aicina būt uzmanīgiem.

Vairāku banku klienti Latvijā ziņojuši par to, ka saņēmuši telefona zvanus no nepazīstamiem numuriem. Zvanītājs uzdevies par "Smart-ID" tehniskā atbalsta dienesta darbinieku un mēģinājis iegūt informāciju un mudinājis veikt darbības, kas, iespējams, palīdzētu viņam piekļūt zvana saņēmēja "Smart-ID" kontam.

Finanšu nozares asociācija informē, ka šobrīd nav ziņu par to, ka šāds krāpšanas mēģinājums būtu izdevies un kādam klientam būtu nodarīti finansiāli zaudējumi. Tomēr pret šādiem anonīmiem zvaniem būtu jāizturas īpaši uzmanīgi.

Asociācija norāda, ka "Smart-ID" nodrošina divu faktoru autentifikāciju, kas ir daudz drošāka par iepriekš banku izmantotajām kodu kartēm, kuras bija vieglāk pazaudēt, un to kodi bija statiski. Tomēr tas nemaina nepieciešamību internetbankas un bankas lietotņu lietotājiem būt īpaši uzmanīgiem un arī pašiem pastāvīgi rūpēties par savu datu drošību. Viens no galvenajiem nosacījumiem - nekad savā "Smart-ID" lietotnē neievadīt PIN kodus, ja tajā brīdī netiek izmantota internetbanka vai kāda no bankas lietotnēm un nav ierosināts darījums. Tas var liecināt par situāciju, ka tajā brīdī kāds cits mēģina piekļūt jūsu bankas kontiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Šonakt iespējami pārtraukumi AS Swedbank norēķinu sistēmās

Žanete Hāka, 13.03.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šonakt, naktī uz 14.martu no plkst. 00:00 līdz 06:00 notiks ikmēneša IT uzlabojumu ieviešana Swedbank sistēmās, informē bankas pārstāvji.

Darbu laikā naktī iespējami pārtraukumi Swedbank karšu, maksājumu pakalpojumu un internetbankas darbībā.

Tiks ieviesti pilnveidojumi Smart-ID darbībā: vairāk nekā divas reizes palielināsies maksājumu ātrums digitālajos kanālos un samazināsies apstiprinājuma gaidīšanas laiks, kā arī, pieslēdzoties internetbankai ar Smart-ID, personas kodu varēs vadīt gan ar, gan bez svītriņas. Smart-ID ir jauns ērts veids, kā pieslēgties Swedbank internetbankai vai mobilajai lietotnei un lietot to pakalpojumus. Tā ir atsevišķa mobilā aplikācija, kuras lietošanai jāizveido divi PIN kodi.

Regulārie sistēmu uzturēšanas darbi tiek veikti naktīs, lai minimizētu neērtību iespējamību. Šādi darbi tiek veikti regulāri, uzturot un pastāvīgi attīstot Swedbank IT sistēmu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Šonakt iespējami pārtraukumi Swedbank norēķinu sistēmās

Žanete Hāka, 05.04.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Naktī uz 6.aprīli no plkst. 00:00 līdz 06:00 notiks ikmēneša IT uzlabojumu ieviešana Swedbank sistēmās, kā rezultātā Swedbank klientiem tiks piedāvāta virkne jaunu iespēju, informē bankas pārstāvji.

Darbu laikā naktī iespējami pārtraukumi Swedbank karšu, maksājumu pakalpojumu un internetbankas darbībā.

Piemēram, tiks ieviesti pilnveidojumi Smart-ID darbībā: tagad Smart-ID lietotāji varēs mainīt dzīvības, bezdarba un darba nespējas apdrošināšanas līgumus - mainīt ieguldījumu struktūru, iemaksu biežumu un apmēru, labuma guvējus, kā arī pieteikt uzkrājuma daļas izmaksu un atlīdzību attālināti. Smart-ID ir jauns veids, kā pieslēgties Swedbank internetbankai vai mobilajai lietotnei un lietot to pakalpojumus. Tā ir atsevišķa mobilā aplikācija, kuras lietošanai jāizveido divi PIN kodi.

Regulārie sistēmu uzturēšanas darbi tiek veikti naktīs, lai minimizētu neērtību iespējamību. Šādi darbi tiek veikti regulāri, uzturot un pastāvīgi attīstot Swedbank IT sistēmu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Paziņo datumu, kurā īstenosies Nordea un DNB apvienošanās; iespējami īslaicīgi traucējumi

Lelde Petrāne, 20.09.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc nesenā Eiropas Komisijas lēmuma apstiprināt Nordea un DNB plānus apvienot darbību Baltijas valstīs, darījumu plānots noslēgt 1. oktobrī.

Luminor plāno kļūt par vadošo finanšu pakalpojumu sniedzēju Baltijas reģionā. Luminor mērķa klienti būs vietējie un Baltijas līmeņa uzņēmumi, kā arī finansiāli aktīvi un uzņēmīgi cilvēki.

Pēc darījuma slēgšanas 2017. gada 1. oktobrī Luminor sāks darbu Erki Rāzukes, Luminor Grupas valdes priekšsēdētāja, vadībā ar vadības komandu no Lietuvas, Igaunijas, Latvijas un Ziemeļvalstīm.

Līdz banku apvienošanās brīdim abas bankas, Nordea un DNB, Baltijas valstīs darbojas kā divas savstarpēji konkurējošas bankas. Banku darbības apvienošana notiks kā uzņēmuma pāreja, pēc kuras abas organizācijas veidos apvienotu banku – Luminor Bank AS.

Pēc banku apvienošanās uz noteiktu laiku klientu apkalpošana notiks kā ierasts – klientu konti, kontu numuri, līgumi un maksājumu kartes, kā arī spēkā esošie kodi un paroles saglabāsies nemainīgi. Tāpat arī nemainīsies klientu spēkā esošās saistības un Luminor turpinās sniegt finanšu pakalpojumus kā ierasts. Tas nozīmē, ka tuvākajā nākotnē klientu bankas konti un maksājumu apstrāde tiks organizēta pašreizējās banku sistēmās. Tādējādi klienti līdz noteiktam laika brīdim turpinās izmantot esošos banku risinājumus - internetbanku, mobilo banku un citus ikdienas finanšu risinājumus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Swedbank klienti pārāk kūtri atsakās no kodu kartēm, tāpēc banka būtiski samazinās maksājumu limitus

Db.lv, 07.11.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2019.gada 9.septembrī Swedbank pilnībā pārtrauks internetbankas kodu karšu izmantošanu līdz ar stingrākām ES prasībām klientu digitālai autentifikācijai, informē bankas pārstāvji.

Lai novērstu risku, ka daļa klientu nokavē slēgšanas brīdi vai saskaras ar rindām, atliekot pāreju uz pēdējo brīdi, Swedbank kodu kartēm no 2019.gada sākuma tiks būtiski samazināti maksājumu limiti.

No 10.janvāra dienas maksājumu limits, kuru būs iespējams veikt ar kodu karti, būs 100 eiro. No 7.marta dienas maksājumu limits būs 50 eiro, bet no 6.jūnija tas tiks samazināts līdz 20 eiro.

No 14.marta tiks slēgta arī iespēja autorizēties Swedbank mobilajā lietotnē, izmantojot kodu karti. Mobilās lietotnes izmantošanas vide ir viedtālruņi, kuriem jau kopš 2017.gada sākuma ir pieejams bezmaksas digitālais rīks Smart-ID.

To, ka šādas izmaiņas ir starptautiskas, apliecina arī tas, ka nākamā gada 1.aprīlī stāsies vēl viens būtisks, ar Swedbank nesaistīts ierobežojums, kuru noteikušas starptautiskās karšu maksājumu organizācijas, tostarp VISA un Mastercard - kodu kartes kā bankas karšu interneta pirkumu apstiprinājumu vairs nevarēs izmantot.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Stājies spēkā maksājumu limits Swedbank kodu kartēm - ko visbiežāk jautā klienti?

Db.lv, 10.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar stingrākām ES prasībām attiecībā uz klientu digitālu autentifikāciju 2019. gada 9. septembrī Swedbank pārtrauks kodu karšu izmantošanu. Lai novērstu risku, ka daļa klientu nokavē slēgšanas brīdi vai atliek pāreju uz pēdējo brīdi, no šī gada pakāpeniski tiek samazināti limiti, virs kuriem apstiprināt maksājumus ar kodu karti nebūs iespējams.

No tiem pirmais – 100 eiro dienas maksājumu limits – stājas spēkā no 10. janvāra. Swedbank apkopojusi klientu biežāk uzdotos jautājumus par šīm izmaiņām.

Ko darīt, ja jāveic pārskaitījums virs 100 eiro, bet pieejama tikai kodu karte?

No 10. janvāra lielāku pārskaitījumu veikšanai jāizmanto Smart-ID, ko savā viedtālrunī (vai planšetē) var lejupielādēt katrs klients patstāvīgi. Ja nav pieejama atbilstoša ierīce, noderēs kodu kalkulators, kuru var saņemt jebkurā Swedbank filiālē. Arī tiem, kuri izmanto valsts izsniegto eID karti, ir iespēja to lietot darbībai internetbankā. Ja gadījumā karšu lasītājs eID lietošanai vēl nav pieejams, to var izmantot Swedbank filiālēs, bibliotēkās un valsts vienotajos klientu apkalpošanas centros.

Komentāri

Pievienot komentāru