Konflikts ASV ostās rada vēsturisku haosu 

Darba devēju un darba ņēmēju strīds var radīt miljardiem vērtus zaudējumus ASV ekonomikai; Latviju kašķis neskar.

Egons Mudulis, 19.02.2015

Foto: EPA

ASV Starptautiskās Krasta un noliktavu (darbinieku) arodbiedrības (ILWU, kas pārstāv ap 20 tūkst. dokeru) un Klusā okeāna jūrniecības asociācijas (PMA, kas pārstāv kuģniecības un ostu termināļus) ilgstošās nespējas noslēgt jaunu līgumu saistībā ar darba attiecībām izraisījušas milzīgu negatīvu efektu ASV rietumkrasta 29 ostās no Dienvidkalifornijas līdz Sietlai. Negatīvā ietekme jau tiek dēvēta par lielāko vēsturē attiecībā uz kavējumiem un sekām, ko nākas piedzīvot kravu nosūtītājiem un kuģniecībām, kas apkalpo kravas, vēsta Shippingwatch.com.

Pērn vasarā beidzās iepriekšējais kontrakts abu pušu starpā, un līdzšinējie mēģinājumi noslēgt jaunu vēl nav vainagojušies panākumiem. Kopš oktobra konflikts radījis kravu nosūtītājiem un kuģniecībām teju haosam līdzīgus darba apstākļus. Proti, konteinerlīnijas ir spiestas izmantot mazākus (līdz pat 2500 TEU – 20 pēdu konteiners) konteinerkuģus, lai no Āzijas šķērsotu Kluso okeānu un tad caur Panamas kanālu nonāktu ASV austrumkrasta ostās. Pieprasījuma kāpuma dēļ pārvadājumu frakts likmes šajā maršrutā pieaugušas par 50% salīdzinājumā ar laika periodu pirms gada. Savukārt lielo kuģniecību līniju sarakstu laiku ticamība nokritusies līdz zemākajam līmenim, liecina Drewry analītikas dati. Otrdien rietumkrasta ostās, gaidot apkalpošanu, bija noenkurojušies vismaz 50 konteinerkuģi, vēsta Joc.com. Šobrīd kavēšanās laiks konteineru nosūtīšanai no Āzijas uz Kalifornijas ostām, kuras apkalpo vairāk nekā 70% ASV importu no Āzijas, ir piecas nedēļas, minēts Alphaliner ziņu lapā. Un pat tad, ja puses jau tuvākajās nedēļās spēs vienoties par jaunu algu un darba attiecību līgumu, paies mēneši, kamēr situācija normalizēsies, vērtē analītiķi.

Tikmēr daudzi Āzijas eksportētāji, apstākļu spiesti, sākuši izmantot daudz dārgākos aviopārvadājumus. Piemēram, tādi lielie autoražotāji Honda Motor tādā veidā sākuši piegādāt uz ASV galvenās rezerves daļas, un Honda arī paziņojusi, ka samazinās ražošanas apjomus vairākās ASV rūpnīcās ostu konflikta dēļ, vēstīja Reuters.

Plašāk lasiet rakstā Konflikts ASV ostās rada vēsturisku haosu ceturtdienas, 19. februāra, laikrakstā Dienas Bizness (6. lpp.)!

Jaunākais izdevums