Kruīza kuģiem kopējās Rīgas ostas apmeklējuma izmaksas no nākamā gada 1. janvāra pieaugs par 10-15% atkarībā no kuģu lieluma, norādīja Rīgas brīvostas pārvaldē.
Brīvostā skaidroja, ka, pieaugot atkritumu apmēram, ko kruīza kuģi nodod ostā, pieaug arī Rīgas brīvostas pārvaldes izmaksas par atkritumu apsaimniekošanu.
Tādējādi pārskatīta kruīza kuģiem noteiktā sanitārās maksas likme. Plānots, ka sanitārā maksa kruīza kuģiem no nākamā gada 1. janvāra Rīgas ostā pieaugs 2,5 reizes - no 3,2 centiem par bruto tonnu (GT) līdz astoņiem centiem par GT.
Šo izmaiņu dēļ kruīza kuģiem kopējās Rīgas ostas apmeklējuma izmaksas pieaugs par apmēram 10-15% atkarībā no kuģa lieluma, minēja pārvaldē.
Rīgas brīvostas pārvaldes paziņojums oficiālajā izdevumā "Latvijas vēstnesis" liecina, ka vienlaikus sanitārās maksas likme pasažieru kuģiem un pasažieru-kravas kuģiem palielināsies trīs reizes - no 2,2 centiem par GT līdz 6,8 centiem par GT. Brīvostā skaidro, ka šāda likme ir vienāda ar to sanitārās maksas likmi, kāda pašlaik Rīgas ostas maksās noteikta visiem pārējiem kuģiem, izņemot kruīza kuģus.
Ziņojumā teikts, ka šogad pārvalde atklātā konkursā izvēlējās pakalpojuma sniedzēju kuģu radīto atkritumu pieņemšanai un apsaimniekošanai. Noslēgtā iepirkuma līguma laikā pārvalde norēķinās ar pakalpojuma sniedzēju atbilstoši faktiski nodotajam kuģu atkritumu daudzumam un atbilstoši pakalpojuma sniedzēja tarifam.
Tādējādi jaunā kārtība aizstāja iepriekš pastāvošo praksi, kad pakalpojuma sniedzējam atlīdzība bija noteikta savstarpēji saskaņotā procentuālā apmērā no sanitārās maksas ieņēmumiem.
Brīvostā skaidro, ka sanitārā maksa jāmaksā visiem ostā ienākošajiem kuģiem neatkarīgi no nodoto atkritumu daudzuma, arī tad, ja kuģis ostā atkritumus nenodod. Kuģim sanitārās maksas apmērs dažādās ostas apmeklējuma reizēs nemainās, lai arī vienā gadījumā nodoto atkritumu apmērs ir lielāks nekā citā reizē.
Atbilstoši Rīgas ostu maksām kruīza kuģiem pašlaik tiek piemērota zemāka sanitārās maksas likme nekā kravas kuģiem - attiecīgi 3,2 centi par GT un 6,8 centi par GT. Šādas likmes piemērošana bija iespējama laikā, kad pārvaldes maksājums pakalpojuma sniedzējam nebija tieši saistīts ar katra kuģa faktiski nodoto atkritumu apmēru, bet gan atbilda procentuālajai daļai no sanitārās maksas ieņēmumiem.
Pēc brīvostā teiktā, šādi kopējie ieņēmumi no visu kuģu samaksātās sanitārās maksas nosedza visus izdevumus par atkritumu apsaimniekošanu, jo tos gadījumus, kad kuģis nodod salīdzinoši daudz atkritumu, kompensēja to kuģu samaksātā sanitārā maksa, kas atkritumus nodod mazāk vai nenodod nemaz.
Mainoties samaksas kārtībai par kuģu radīto atkritumu pieņemšanu un apsaimniekošanu, pakalpojuma tarifi no vienas puses un kruīza kuģu maksātā sanitārā maksa no otras puses ir radījuši situāciju, ka faktiskās kruīza kuģu atkritumu apsaimniekošanas izmaksas un attiecīgi pārvaldes maksājums pakalpojuma sniedzējam pašreiz vairākkārt pārsniedz ieņēmumus no kruīza kuģu samaksātās sanitārās maksas. Līdz ar to kruīza kuģiem noteiktā sanitārās maksas likme bija jāpārskata.
Brīvostā arī informēja, ka ostu maksās paredzēti grozījumi attiecībā uz tarifu maksimālo robežlīmeņu pārskatīšanu kuģiem sniegtajiem pakalpojumiem - atkritumu un piesārņoto ūdeņu pieņemšana, peldošo līdzekļu izmantošana un dzeramā ūdens piegāde. Grozījumi maina tarifu robežlīmeņus atbilstoši izmaksu pieaugumam un faktiskajai situācijai pakalpojuma nodrošināšanā. Vienlaikus grozījumi attieksies uz konkrētajiem pakalpojumu sniedzējiem, informēja brīvostā.
Jau ziņots, ka Rīgas ostā 2024. gadā tika apkalpoti kopumā 80 870 kruīza kuģu pasažieri, kas ir par 1% mazāk nekā 2023. gadā, kad tika apkalpots 81 681 kruīza kuģu pasažieris.
Rīgas osta pēc pārkrauto kravu apmēra ir lielākā osta Latvijā.

























