Transports un loģistika

Krusto šķēpus cīņā par lēto benzīnu

Miks Stroža [email protected], 16.11.2005

Jaunākais izdevums

Eiropas Komisijā uzsācies Latvijas cīkstiņš par tiesībām saņemt atļauju importēt ES kvalitātes prasībām neatbilstošu benzīnu no Krievijas un Baltkrievijas. EM pārstāvji pirmo tikšanos ar EK Vides ģenerāldirektorāta pārstāvjiem, kurā pārrunātas iespējas Latvijai saņemt zaļo gaismu zemākas kvalitātes benzīna importēšanai, vērtē pozitīvi. Sarunas laikā uzsvērts, ka tas uz laiku palielinātu konkurenci benzīna vairumtirdzniecībā Latvijā, kā arī sniegtu iespēju bremzēt straujo cenu kāpumu benzīnam, kas līdz ar to rada arī citu preču un pakalpojumu cenu strauju celšanos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Krievijas benzins var sašūpot cenas

Valters Grīnvalds, 25.01.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar alternatīvu piegādes avotu, pieaugot konkurencei starp piegādātājiem, iespējams, benzīna cena tomēr nedaudz kritīsies.Nākampirmdien uz Latviju tiks piegādāta 2000 t liela ES standartiem atbilstoša benzīna partija, kura ražota Lukoil rūpnīcā Ņižņijnovgorodā. Pēc Lukoil Baltija R padomes priekšsēdētāja vietnieka Haima Kogana teiktā, šī rūpnīca ir pārbūvēta un spēj ražot Eiropas standartiem atbilstošu benzīnu.

Tam, ka Latvijā tiks piegādāts benzīns no Krievijas, par iemeslu ir pērnā gada nogalē notikusī saruna starp Lukoil prezidentu Vagitu Aļikperovu un Latvijas premjerministru Aigaru Kalvīti. Sarunā abi sprieduši par alternatīviem degvielas piegādes avotiem Latvijā, kā rezultātā V. Aļikperovs teicis, ka nepieciešamības gadījumā Lukoil var ražot un piegādāt Latvijai ES standartiem atbilstošu benzīnu. "Benzīna partijas piegāde ir apliecinājums tam, ka V. Aļikperovs pilda doto solījumu," tā H. Kogans. Viņš atklāj, ka pirmā partija būs 2000 t, taču pēc tam tā varētu pieaugt līdz 2500-3000 t mēnesī, kas ir aptuvenais daudzums benzīna, ko Lukoil mēneša laikā pārdod savos DUS Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Papildināta - TOP 5 automašīnu markas Latvijā

Dienas Bizness, 30.04.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saskaņā ar transporta sludinājumu portāla LATAUTO.lv datiem, Latvijas automašīnu parkā gan pērn, gan šogad dominē vācijā ražotas automašīnas. Pašlaik valstī vispopulārākās ir Volkswagen (141,5 tūkstoši) markas automašīnas. Pēc tam seko Audi (93,6 tūkstoši), Opel (55,9 tūkstūši) un BMW (46,5 tūkstoši) automašīnas.

Saskaņā ar portāla pārdošanas vadītāja Andra Mālnieka apgalvojumu, Volkswagen markas automašīnas saglabājas populārākās arī citās Baltijas valstīs. Pa Igaunijas ceļiem to brauc 94,9 tūkst., pa Lietuvas ceļiem – 224,6 tūkst.

Ņemot vērā automašīnu modeļus Latvijā, pirmajā gada ceturksnī dominē Volkswagen Golf automašīnas (42,8 tūkst.), otrajā vietā palicis Volkswagen Passat modelis (42,1 tūkst.), trešajā – Audi 80 (27,7 tūkst.). Tālāk seko Audi A6 (22,6 tūkst.), Audi A4 (20,9 tūkst.), Opel Astra (20,4 tūkst.), BMW 3-Series (19,4 tūkst.), BMW 5-Series (17,3 tūkst.), Opel Vectra (12 tūkst.).

Gada laikā Latvijas automašīnu parks ir ne tikai palielinājies, bet arī nedaudz atjauninājies. Pagājušā gada pirmajā ceturksnī tā lielāko daļu veidoja 16-20 gadus senas automašīnas, bet šī gada pirmajā ceturksnī tajā dominē 11-15 gadus seni transporta līdzekļi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

LatRosTrans brīvas rokas izmantot naftas vadu gāzes transportēšanai, piektdien informē laikraksts Dienas bizness.

Ir atcelts Daugavpils tiesas 2010. g. 7. decembra aizliegums SIA LatRosTrans (LRT) pārvietot tehnoloģisko naftu, tā Augstākās tiesas Civillietu tiesu palātas lēmumu saprot uzņēmuma valdes loceklis Igors Stepanovs, kamēr vēl nav saņemts tā pilnais teksts. Intervijā DB viņš stāsta par LRT plāniem attiecībā uz naftas vadu, kā arī atklāj, ka jau iepriekš izsūknētā nafta pērnā gada decembrī pārdota.

Ko nozīmē Augstākās tiesas Civillietu tiesu palātas lēmums?

Pilns tiesas lēmums būs pieejams piektdien. Galvenais ir tas, ka tiesa atcēlusi aizliegumu LRT veikt darbības tehnoloģiskās naftas atsūknēšanai un pārvietošanai, tomēr pieļauju, ka kaut kādi ierobežojumi pastāvēs. Taču nekādu ierobežojumu nav rīkoties ar cauruļvadu un lemt, vai nafta tur paliek vai tiek pārvietota citur.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā «pieņemas spēkā» diskusijas par programmatūras izvēli valsts pārvaldē.

Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija (RAPLM), pamatojieties uz premjera doto uzdevumu, izvērtējusi iespēju valsts pārvaldē pilnībā pāriet uz atvērtā pirmkoda programmatūras (APP) operētājsistēmām un datorprogrammām. Ministrija savā atbildē premjeram vērš uzmanību, ka valsts pārvalde strādā ar programmproduktiem, kuri gan tiek nomāti, gan arī ir iegādāti īpašumā. Tāpēc tām iestādēm, kurām programmprodukti ir iegādāti īpašumā, obligāta pāriešana uz APP risinājumiem nozīmētu zaudēt IT infrastruktūrā jau investētos finanšu līdzekļus.

«RAPLM ir izvērtējusi iespēju pilnībā pāriet uz APP, bet iespēja daļēji pāriet un darbā izmantot APP nav tikusi apskatīta,» Db norādīja Latvijas atvērto tehnoloģiju asociācijas (LATA) valdes loceklis Edmunds Sprūdžs. Viņš sacīja, ka LATA piekrīt ministrijas viedoklim, ka pilnīga pāreja uz APP risinājumiem šobrīd nav finansiāli pamatota, taču asociācija uzskata, ka daļēja pāreja, izmantojot APP atsevišķās jomās, sniegtu tūlītēju finansiālu ietaupījumu. LATA atzīmē, ka lietderīgi būtu izvērtēt pāreju uz APP gadījumos, kad valsts iestādēs izmantotajām licencēm beidzies nomas termiņš, vajadzīgas jaunas programmatūras versijas vai nepieciešami jauni programmatūras licenču iepirkumi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas degvielas tirgus flagmanis SIA Latvija Statoil atkal pavēstījis, ka šogad benzīnu pārsvarā piegādās no Norvēģijas, kā arī citām ražotnēm Eiropā, kas atrodas ārpus Baltijas.

Pagājušajā gadā Mažeiķi ar zemākām cenām stabili bija izkonkurējuši skandināvu benzīnu, jo vairāk nekā 90% benzīna Latvijā tika ievesti no Lietuvas, ziņoja Db. Eksperti toreiz norādīja, ka šādi dati apliecinot, ka Mažeiķi ir lētākā un tuvākā piegādes vieta. "Mūsu cenu piedāvājums ir daudz labāks nekā citiem piegādātājiem," iepriekš Db norādīja Mažeiķu naftas pārstāvis Jaceks Komars.

Skaidrojot šāda lēmuma pieņemšanu, Latvija Statoil Klientu Piedāvājumu departamenta vadītāja Dace Lodziņa atzīmēja, ka kompānija degvielas piegādes veic no tā ražotāja, kas piedāvā labāko kombināciju starp cenu, kvalitāti un piegādes nosacījumiem. Informācija par piegāžu alternatīvām tiek apkopota regulāri, uzsvēra D. Lodziņa, atzīmējot, ka abas galvenās alternatīvas ir ražotne Mažeiķos un lielākā Norvēģijas degvielas ražotne Mongstadā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad SIA Latvija Statoil benzīnu piegādās pārsvarā no Norvēģijas, kā arī citām ražotnēm Eiropā ārpus Baltijas. Savukārt Statoil degvielas uzpildes stacijās (DUS) nopērkamā dīzeļdegviela ražota Mažeiķos.

SIA Latvija Statoil degvielas piegādes veic no tā ražotāja, kas piedāvā labāko kompromisu starp cenu, kvalitāti un piegādes nosacījumiem. Informācija par piegāžu alternatīvām tiek apkopota regulāri, no kurām divas galvenās ir ražotne Mažeiķos un lielākā Norvēģijas degvielas ražotne Mongstadā.

Par degvielas izcelsmi var pārliecināties katrs pircējs

Saskaņā ar Latvijas Republikā spēkā esošo likumdošanu ikkatrā DUS Latvijā ir jābūt tirdzniecībā esošās degvielas kvalitātes atbilstības sertifikāta, ko izsniegusi verificēta laboratorija, kopijai. Benzīnam un dīzeļdegvielai atsevišķi. Sertifikātā līdztekus kvalitātes apliecinājumam redzama arī degvielas izcelsme. Pircējam ir tiesības apskatīt sertifikāta kopiju, palūdzot to DUS personālam.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau 1. janvārī stāsies spēkā paaugstināta akcīzes nodokļa likme degvielai un palielināta obligātā biokomponentes piejaukuma prasība benzīnam, savukārt aprīlī pieaugs obligātā piejaukuma prasība arī dīzeļdegvielai, līdz ar to jārēķinās ar manāmu degvielas cenu pieaugumu.

Pašmāju degvielas tirgotāja "Virši" Pārdošanas daļas vadītājs Arnis Andrianovs atgādina, ka, saskaņā ar likumu par akcīzes nodokli, 2020. gadā būs izmaiņas akcīzes nodokļa likmēs, kas paredz būtisku degvielas cenu pieaugumu -- no 1. janvāra akcīzes nodoklis benzīnam palielināsies par 3,3 centiem litrā, dīzeļdegvielai par 4,2 centiem litrā, lauksaimniecības degvielai par 0,6 centiem litrā, bet sašķidrinātai propāna gāzei (LPG) par 4,1 centiem kilogramā. Papildus akcīzes likmi apliek ar PVN 21 % apmērā.

"Akcīzes likmes palielināšana nav vienīgais faktors, kas atstās negatīvu iespaidu uz degvielas cenām tuvākajā nākotnē. Benzīna cenu, kuru redzēsim degvielas uzpildes stacijās jau pirmajā gada dienā, ietekmēs arī grozījumi "Noteikumos par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu", kas paredz, ka, sākot ar 2020. gada 1. janvāri, 95. markas benzīnu Latvijā būs iespējams realizēt ar ne mazāk kā 9,5 % bioetanola piejaukumu līdzšinējo 5 % vietā. Abu šo faktoru ietekmē 95. markas benzīna cena jaunajā gadā palielināsies aptuveni par 6 centiem," skaidro A. Andrianovs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmoreiz reģistrēto vieglo automobiļu vecums Latvijā gandrīz 50% gadījumu ir vismaz 11 gadi, lielākā daļa auto darbojas ar dīzeļdegvielas un benzīna dzinēju; nozares eksperti norāda, ka nākotnē lietotāji būs spiesti izvēlēties zaļākus auto.

2021. gada 2. ceturksnī Latvijā reģistrēti 4237 jauni vieglie transportlīdzekļi, no kuriem 2918 darbināmi ar benzīnu, 1066 – ar dīzeli, 149 – ar elektrību, 70 – ar benzīnu un naftas gāzi, 29 – ar elektrību un benzīnu, bet 5 – ar dabasgāzi, liecina Ceļu satiksmes un drošības direkcijas (CSDD) dati. Reģistrēti arī 927 kravas transportlīdzekļi, no kuriem būtiski lielākā daļa jeb 857 auto darbināmi ar dīzeļdegvielu.

Nozares pārstāvji un eksperti DB organizētajā konferencē Enerģētika 2021: konkurētspēja un tirgus stabilitāte ceļā uz klimata mērķu sasniegšanu pauda, ka nākotnē ar iekšdedzes dzinēju aprīkoto auto skaits Latvijā varētu sarukt, jo Eiropas Savienības (ES) ambiciozo mērķu dēļ zaļākai būs jākļūst arī transporta nozarei.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar šā gada 1.aprīli SIA Latvija Statoil tirgos videi draudzīgāku benzīnu – benzīnu, kas nesatur sēru (10 ppm), liecina sniegtā informācija medijiem.

Saskaņā ar sniegto informāciju medijiem SIA Latvija Statoil pilnībā pāriet uz videi draudzīgāku benzīnu. Direktīva, kas Eiropas Savienībā paredz pilnīgu pāreju uz degvielu bez sēra, stāsies spēkā nākamā gada janvārī.

Baiba Rubesa, SIA Latvija Statoil izpilddirektore: ''Runājot par degvielu, bijām pirmie, kas strādā saskaņā ar ES kvalitātes prasībām degvielai, nevis Latvijā spēkā esošajām minimālajām prasībām, pirmie, kas uzsāk biobenzīna E85 mazumtirdzniecību un tagad pirmie, kas pāriet uz benzīnu bez sēra. Bezsēra dīzeļdegvielu tirdzniecībā plānojam ieviest gada otrajā pusē."

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Saab reklamē BioPower auto ar spēles palīdzību

, 10.09.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saab 9-3 SportCombi BioPower esot pirmā automašīna, kura iekarojusi mobilo telefonu spēļu lauciņu. Tā ir Saab automašīna, kura darbināma ne tikai ar ierasto benzīnu (95E), bet arī ar bio benzīnu (E85), ko pamatā ražo no graudiem, cukurbietēm, kukurūzas vai citām augu kultūrām, liecina SIA Viking Motors sniegtā informācija.

Spēlētāja uzdevums ir pēc iespējas ātrāk izbraukt trasi ar Saab 9-3 BioPower SportCombi. Spēlei ir trīs dažādi līmeņi – brauciens no vienas pilsētas uz otru, brauciens pa krastmalu un pa apledojušu kalnu ceļu.

Spēles laikā automašīnu var uzpildīt kā ar benzīnu, tā arī bioetanolu. Bet izvēle jāizdara gudri, jo tāpat kā dzīvē, arī šajā spēlē, izvēloties bio benzīnu no savas Saab BioPower automašīnas var iegūt līdz pat 30 procentiem vairāk jaudas, spēles ideju skaidroja Saab pārstāvji Latvijā.

Šobrīd spēle pieejama Saab mājas lapā:

http://www.saab.com/main/GLOBAL/en/biopower_game.shtml

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Simtiem nigēriešu maršē Lagosā - Nigērijas galvenajā biznesa un finanšu centrā, tādējādi protestējot pret degvielas subsīdijas atcelšanu, kas novedis pie benzīna cenu dubultošanās, ziņo BBC.

Streiks sācies no lielāko arodbiedrību mītnes vietām. Arodbiedrības šodien tiekas, lai lemtu par streiku plāniem.

Ziemeļu pilsētā Kano arestēti aptuveni divi desmiti cilvēku, kuri pulcējušies, lai protestētu.

Nigērija ir Āfrikā lielākais naftas ražotājs, bet importē benzīnu.

Gadiem ilgas nepareizas pārvaldības un korupcijas dēļ valsts nespēj rafinēt naftu, iegūstot benzīnu un citus produktus.

Analītiķi norāda, ka daudzi nigērieši lēto benzīnu uzskatīja par vienīgo labumu, ko viņi gūst no valsts naftas bagātības.

Vairākas iepriekšējās valdības mēģinājušas atcelt subsīdiju, bet no šī plāna atteikušās, saskaroties ar plašiem sabiedrības protestiem, un subsīdiju tā vietā samazinājušas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nigērijas arodbiedrības apturējušas streiku, jo prezidents piekritis pēc nedēļu ilgiem sabiedrības protestiem samazināt degvielas izmaksas, ziņo BBC.

Streiks tika sasaukts, jo pēc tam, kad prezidents Gudlaks Džonatans 1. janvārī atcēla degvielas subsīdiju, degvielas cenas vismaz dubultojās, un tam sekoja arī citu cenu kāpums.

Pirmdien prezidents paziņojis, ka atjaunos daļu no šīs subsīdijas.

Nigērija ir Āfrikā lielākais naftas ražotājs, bet importē benzīnu.

Gadiem ilgas nepareizas pārvaldības un korupcijas dēļ valsts nespēj rafinēt naftu, iegūstot benzīnu un citus produktus.

Db.lv jau rakstīja - daudzi nigērieši lēto benzīnu uzskata par vienīgo labumu, ko viņi gūst no valsts naftas bagātības.

Arodbiedrības paziņojušas, ka visi ielu protesti jāatceļ drošības situācijas dēļ. Tomēr policija Lagosā pirmdien bijusi spiesta, pielietot asaru gāzi, lai izkliedētu simtiem protestētāju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nigēriju paralizējis vispārējais streiks pret degvielas subsīdijas atcelšanu, ziņo BBC.

Lielākā daļa veikalu, biroju, skolu un degvielas uzpildes staciju visā valstī streika, ko sasauca arodbiedrības, pirmajā dienā nestrādā.

Tūkstošiem cilvēku pulcējas Lagosā un citās pilsētās, lai protestētu pret subsīdijas atcelšanu, kas rezultējies ar degvielas un transporta izmaksu dubultošanos, kā rezultātā kāpušas arī citas izmaksas.

Prezidents Gudlaks Džonatans (Goodluck Jonathan) akcentē, ka subsīdija nebija ekonomiski ilgtspējīga.

Kā ziņo BBC, Lagosas ielas, kur parasti vērojama rosība, tagad ir kā izmirušas, izņemot policijas patruļas un protestētājus.

Tiek ziņots, ka Logosā nošauts viens protestētājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pircēji visā pasaulē, padziļinoties recesijai, sāk dot priekšroku lētākām precēm, raksta Wall Street Journal.

Izpētot pircēju uzvedību 11 pasaules lielākās ekonomikas valstīs īsi pēc konkrētās valsts ekonomiskās situācijas pasliktināšanās, pētījumu firma Nielsen Co. konstatējusi daudz kopīga. Visi pircēji strauji pievērsušies mazāk dārgu zīmolu precēm.

Tāpēc Nielsen izšķīries reizi mēnesī sākt publicēt to preču indeksus, kam priekšroku devuši pircēji. Jaunais indekss parādīs salīdzinošo ainu, kādiem zīmoliem pircēji pasaulē dod priekšroku, kā arī parādīs izmaiņas cilvēku izdevumos un iepirkšanās ieradumos. Pašreizējie novērojumi liecina, ka izdevumi par pirkumiem globāli samazinās, priekšroka tiek dota vietējā zīmola precēm, tāpat arī samazinās iepirkšanās biežums un novērojamas vidēji izteiktas pazīmes, uzkrāt nepieciešamākos produktus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Kompānija Vitrum sāk ražot plītis un pannas

, 29.04.2009

Mūsu uzdevums – visas mūsu nozares importu aizvietot ar Vitrum ražojumiem un no tirgus «aizvākt» lēto produkciju no Ķīnas un Turcijas, saka Kompānijas Vitrum īpašnieks Jurijs Baskakovs. (Foto: Ritvars Skuja, DB)

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kompānija Vitrum vienīgie Latvijā sākuši ražot profesionālas elektriskās virtuves iekārtas.

Firmas īpašnieks Jurijs Baskakovs skaidro, ka tas vairāk ir uzņēmuma inženieru intelektuālais, nevis finanšu ieguldījums laikā, kad nozarē stipri jūtama ekonomiskā krīze. Tehnoloģiskās investīcijas ražotnē daudzu gadu garumā, kur ieguldīti vairāki miljoni, ļāvuši SIA Kompānija Vitrum attīstīt jaunu produktu ražošanu.

«Mūsu uzdevums – visas mūsu nozares importu aizvietot ar Vitrum ražojumiem un no tirgus «aizvākt» lēto produkciju no Ķīnas un Turcijas,» savas ambīcijas atklāj J. Baskakovs. Uzņēmējs uz jauno produkciju, kas tagad aizņem 3 - 4 % no kopējā ražošanas uzņēmuma apgrozījuma, liek lielas cerības, cerot, ka apjomi varētu pieaugt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Akceptē grozījumus normatīvajos aktos saistībā ar 5% obligāto biodegvielas piejaukumu

, 25.06.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai no šā gada 1.oktobra ieviestu 5% obligāto biodegvielas piejaukumu 95.markas benzīnam un dīzeļdegvielai, Ekonomikas ministrija izstrādājusi un šodien, 25.jūnijā, Ministru kabineta sēdē tika akceptēti grozījumi 2 normatīvajos aktos: grozījumi Ministru kabineta 2000.gada 26.septembra noteikumos Nr.332 Noteikumi par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu un grozījumi Ministru kabineta 2005.gada 18.oktobra noteikumos Nr.772 Noteikumi par biodegvielas kvalitātes prasībām, atbilstības novērtēšanu, tirgus uzraudzību un patērētāju informēšanas kārtību.

Ekonomikas ministrija uzsver - ieviešot 5% obligāto biodegvielas piejaukumu (pēc tilpuma) 95.markas benzīnam un dīzeļdegvielai, samazināsies importētās degvielas apjoms par biodegvielas apjomu, kas tiks saražots Latvijā.

Izstrādājot grozījumus iepriekšminētajos normatīvajos aktos, EM speciālisti konsultējušies ar biodegvielas ražotājiem, kā arī degvielas tirgotājiem un ražotājiem - Latvijas Degvielas tirgotāju asociāciju, Degvielas tirgotāju un ražotāju savienību, Latvijas biodegvielas un bioenerģiju asociāciju, Latvijas pilnvaroto autotirgotāju asociāciju.

MK noteikumi Nr.332 Noteikumi par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu nosaka kvalitātes prasības Latvijas tirgū piedāvātajam benzīnam un dīzeļdegvielai, kas paredzēti iekšdedzes dzinēju ar dzirksteles aizdedzi un iekšdedzes dzinēju ar kompresijas aizdedzi darbināšanai, kā arī nosaka tirgus uzraudzības institūcijas, degvielas atbilstības novērtēšanas un tirgus uzraudzības kārtību.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Elektroauto skaits Latvijā pēdējā gada laikā pieaudzis par 81%, izskan versijas, ka elektromobiļi pilnībā aizstāt ar dīzeļdegvielu un benzīnu darbināmās automašīnas Latvijā varētu jau ap 2050. gadu.

Kopumā Latvijā šobrīd reģistrēti vairāk nekā 869 tūkstoši transporta līdzekļu, 68% no tiem darbināmi ar dīzeļdegvielu, 26% – ar benzīnu, bet 0,4% – ar elektrību, liecina Ceļu satiksmes un drošības direkcijas (CSDD) dati. Kopumā Latvijā šobrīd reģistrēti teju četri tūkstoši elektroauto. Visvairāk jeb 1757 elektroauto reģistrēti Rīgā, 312 – Mārupes novadā, bet vēl 251 ar elektrību darbināms auto reģistrēts Jūrmalā.

Nozares pārstāvji prognozē, ka Eiropas Parlamenta un Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu panāktā vienošanās, kas paredz, ka no 2035. gada vairs netiks pārdoti jauni automobiļi ar iekšdedzes dzinējiem, tuvāko gadu laikā varētu veicināt būtiskāku elektroauto skaita pieaugumu gan Latvijā, gan arī citās Eiropas valstīs. Ir jārīkojas Ja elektroauto uzlādes tīkls spēs apmierināt visu lietotāju vajadzības, elektromobiļi pilnībā aizstāt ar dīzeļdegvielu un benzīnu darbināmās automašīnas Latvijā varētu jau ap 2050. gadu, prognozē Andris Sivickis, SIA Green Motors izpilddirektors.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krīzes laikā degvielas zādzībām pievērsušies arī dārgu auto, piemēram, BMW X5 un Porsche Cayenne īpašnieki.

Degvielas zādzību skaits no degvielas uzpildes stacijām ir gandrīz dubultojies, intervijā Dienas biznesam atklāj Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldes Kriminālpolicijas priekšnieka vietnieks Andrejs Grišins, norādot, ka agrāk šo arodu piekopa vecāku automašīnu īpašnieki, bet tagad arī jaunu, dārgu spēkratu īpašnieki.

«Šajos spēkratos ir ieguldīti milzu līdzekļi. Katru mēnesi cilvēks maksā līzingu, un tagad ir pienācis brīdis, kad, turpinot maksāt, cilvēkiem neatliek naudas benzīnam. Un tad ir gadījumi, kad ar pilnām bākām no degvielas uzpildes stacijām aizbrauc gan BMW X5, gan Porsche Cayenne,» tā A. Grišins.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Finiera mazais akcionārs Armands Apfelbaums aicina apvienoties akcionārus, lai varētu akcijas pārdot dārgāk vai iegūt ietekmi Biķu ģimenes kontrolētajā uzņēmumā.

Armands Apfelbaums kopā ar profesionāliem konsultantiem gatavs sameklēt investorus, izņemot Sveza Invest Limited, kas gatavi ieguldīt Latvijas Finiera attīstībā. «Labākos dzīves gadus esmu pavadījis uzņēmumā un ir pietiekami daudz domubiedru,» optimistiski par savu ieceri noskaņots mazais akcionārs.

Mediji

Dienas abonenti laikrakstu saņems arī sestdienās

Mums ir iespēja atgriezties biznesa nišā, kurā Abonēšanas centram Diena (ACD) ir laba pieredze, tā ACD ģenerāldirektore Jolanta Māziņa

Tirgvedība

Spēle ir beigusies

Komentāri

Pievienot komentāru
Lauksaimniecība

Aitkopību uzskata par ienesīgu nozari

Dienas Bizness, 05.06.2014

Beļavas pagasta piemājas saimniecības «Upmalieši» saimnieki Iveta un Juris Borģi ar aitkopību ir sākuši nodarboties pavisam nesen.

Foto: Gatis Bogdanovs, Dzirkstele

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Borģu ģimene iesākusi veidot saimniecību par saviem līdzekļiem – iegādājusies īpašumu, aitas, traktoru, siena presi, diemžēl līdzekļi pamazām izsīkuši, bet, lai attīstītos, vajadzēja vēl, tā rakstu par sapņa piepildīšanu sāk reģionālais laikraksts Dzirkstele.

«Nācās ņemt aizņēmumu, kas nebija nemaz tik viegli. Iespējams, mums bankā īsti nenoticēja, ka aitkopība nākotnē būs ienesīga. Jā, aita nav govs, kas katru dienu dod pienu un zemnieks regulāri saņem piena naudu. Aitas tikai divreiz gadā dod kaut kādus ienākumus un mums tas viss ir vēl tikai priekšā, taču mēs rēķinājām naudas plūsmu un sapratām, ka nākotnē tas būs rentabli,» sacījusi Iveta.

Saimniecībā šobrīd ir 19 Vācijas Merino vietējās šķirnes jaunaitas un viens šīs pašas šķirnes teķis. «Sākumā mums bija 20 jaunaitas. Taču dienā, kad devāmies pirkt teķi, viena aita no ganībām diemžēl pazuda. Izstaigāju un izbraukāju visu tuvāko un tālāko apkārtni - pilnīgi nekādu pēdu. Runājot ar kaimiņiem, spriedām, ka vainīgs vai nu vilks, vai arī cilvēks. Skumji. Tagad jābūt piesardzīgākiem,» stāstījis Juris. Saimnieki atklājuši, ka līdz 1. jūlijam, kad aitkopībā mainās gads, saimniecībā jau būs 25 jaunaitas un 6 grūsnas aitas, kuras jūlijā atnesīsies.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Laboratorijās Latvijā ik gadu izmēģinājumos izmanto vairākus tūkstošus dzīvnieku. Tie mirst, lai cilvēki varētu radīt jaunus produktus, kas viņus ārstētu, pasargātu no slimībām, palīdzētu iztīrīt drēbes un atrisināt citas problēmas. Kaut arī pasaulē ir organizācijas, kuras aktīvi cīnās, lai dzīvnieku izmantošana izmēģinājumos tiek pārtraukta, Latvijā pētniecībai izmantoto dzīvnieku skaitam ir tendence drīzāk pieaugt, nevis samazināties, vēsta laikraksts Diena.

Savu dzīvi lielākā daļa no izmēģinājumu dzīvniekiem Latvijā sāk Rīgas Stradiņa universitātes Eksperimenta dzīvnieku audzētavā. Tur plauktos vairākos līmeņos izvietotas neliela izmēra kastes. Pa zāģu skaidu klājumu skraida to iemītnieki - peles un žurkas, kas četru piecu nedēļu vecumā tiks atdotas pasūtītājiem - izmēģinājumu veicējiem, skaidro laikraksts.

Pelēm un žurkām galvenā barība audzētavā esot pēc īpaša pasūtījuma Latvijā gatavotas granulas, jūrascūciņām tiek dots siens, dārzeņi, graudi. Lai saglabātu visas īpašības, daļu īpatņu iegūst, veicot tuvradniecisko krustošanu un tos dēvējot par līnijdzīvniekiem.

Šajā gadā tur plānots izaudzēt 6000 peļu, 6500 žurku un 50 trušu. Dzīvniekus no audzētavas pērkot RSU, Rīgas Tehniskā universitāte, Latvijas Universitāte, Latvijas Organiskās sintēzes institūts, APP Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centrs, bet daļa no tiem kļūst par barību Līgatnes dabas taku un Rīgas Nacionālā zooloģiskā dārza iemītniekiem. Bez minētajām iestādēm izmēģinājumus veicot arī uzņēmumi, piemēram, Grindeks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Galvenais iemesls Latvijas nacionālās govju šķirnes nolemtībai ir pārāk mazais šķirnes īpatņu skaits – neizbēgami sākas tuvu radinieku krustošanās. Savukārt mēģinājumi uzlabot ģenētisko materiālu, krustojot ar citu sugu, lielākoties nozīmē zilās krāsas zaudēšanu.

«Šķirne iznīks objektīvu iemeslu dēļ,» uzskata Engures dabas parka direktors Roberts Šiliņš. Viņš lēš, ka pēc desmit vai nedaudz vairāk gadiem viens no Latvijas lauku simboliem, ko tik labi var «pārdot» ārvalstu ekotūristiem, būs tikai vēsturisks tēls. «Tā būs kā teika – reiz lībiešiem Baltijas jūras krastā bija zilas govis...» viņš prognozē. Iespēju atjaunot šo šķirni viņš vērtē skeptiski – šķirne rodas gadsimtiem ilgas selekcijas rezultātā. Ja sugas īpatņu ir maz, raksturīgās īpašības vienkārši izzūd.

Kā būtu ar biznesu Kunšaņā?

Komentāri

Pievienot komentāru
Lauksaimniecība

Klimpās rīko aitu dienas

Sandra Dieziņa, 05.07.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai popularizētu strauji augošo aitkopības nozari, Latvijas aitu audzētāju asociācija (LAAA) rīko Aitu dienas 2011.

Pasākums notiks 16. – 17. jūlijā Rūjienas novada Jeru pagastā Klimpās. Pasākums tiek rīkots jau trešo gadu un ir būtisks pasākums aitkopjiem un interesentiem, kur iegūt aktuālāko informāciju un praktiskus padomus gan aitu audzēšanā, gan tirdzniecībā, gan eksporta organizēšanā. Šķirnes aitu ganāmpulka Ances īpašnieks Kaspars Kļaviņš skaidro: «Reti kura lauksaimniecības nozare Latvijā tik strauji attīstās, kā pēdējos piecos gados aitkopība. Pie mums aitkopībai vislielākās iespējas ir tieši saistītas ar stabili augošu jēra gaļas tirgu Eiropā un tuvējo kaimiņu, Igaunijā, Krievijā un Baltkrievijā, interesi par Latvijas tumšgalves vaislas dzīvniekiem. Vietējā Latvijas tumšgalve ir laba mātes šķirne krustošanai ar gaļas šķirnes teķiem. Šī šķirne ir aktīva un ēdelīga ganībās. Tā nav pārspīlēti jāpiebaro ar daudz spēkbarības, lai 5-7 mēnešos jērs sasniegtu realizācijas kondīciju. Mums ir lauki, kuros ekonomiski neatmaksājas audzēt ne graudus, ne rapsi, ne kartupeļus, bet lieliski aug zāle, kur var ganīt aitas. Arī nelielām saimniecībām un hobija saimniecībām varu ieteikt pievērsties aitkopībai, jo tā var būt videi draudzīga un ienesīga nodarbošanās, bez lieliem kapitālieguldījumiem.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ātraudzīgi apšu hibrīdi ir pensijas fonds zemes īpašniekiem, potenciāls resurs kokapstrādei, papīrrūpniecībai, šķiedru ražošanai un enerģētikai.

Latvijas mežzinātnieku radīto hibrīdapšu nākotnes potenciālu novērtējuši ārvalstu mežsaimniecības uzņēmumi, jo īpaši kaimiņi no Lietuvas, kā arī vietējie zemes īpašnieki. Pirmsākumi vietējās un Amerikas apses krustošanai ir meklējami vēl pagājušā gadsimta vidū, tomēr uz komerciālām sliedēm zinātnieku darbs ir nolikts šā gadsimta sākumā, kad pie Latvijas valsts mežzinātnes institūta Silava zinātnieku veikuma komercializācijas ķērās valsts a/s Latvijas valsts meži stādu audzēšanas struktūrvienība Sēklas un stādi, savukārt zemes īpašnieki ieguva iespēju stādīt apsi, kura salīdzinājumā ar parasto apsi ir ātraudzīgāka, izturīgāka pret dažādām slimībām, piemēram, trupi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latviešu boksa zvaigzne Mairis Briedis pasaules boksa supersērijas pirmā smagā svara pusfināla cīņā pārspējot savu pretinieku Oleksandru Usiku, kļūs par multimiljonāru, intervijā aģentūrai LETA pauda sacensību organizators Kalle Zauerlands.

Briedis septembrī supersērijas ceturtdaļfinālā pēc punktiem pieveica Maiku Peresu no Kubas, aizstāvot Pasaules Boksa padomes (WBC) čempiona jostu. Nākamā gada janvārī viņš pusfinālā tiksies ar Usiku, kurš savā ceturtdaļfinālā pārspēja vācieti Marko Huku. Šajā cīņā uz likmes būs ne tikai WBC, bet arī Usikam piederošā Pasaules Boksa organizācijas (WBO) josta, savukārt sacensību čempions kļūs par visu četru prestižāko jostu īpašnieku.

Šobrīd Zauerlandam ir saspringts grafiks, jo nepieciešams atrast norises vietas visām četrām pusfināla cīņām abās svara kategorijās. Ceturtdien viņš īsā vizītē bija ieradies Latvijā, atklājot, ka Brieža un Usika cīņas norises vieta būs zināma divu nedēļu laikā.

Komentāri

Pievienot komentāru