Ja atceraties, tas nebija nemaz tik sen, kad zināšanas informācijas tehnoloģiju (IT) jomā tika pielīdzinātas teju ārsta vai inženiera augstajai specializācijai. Taču tehnoloģijas kļuvušas demokrātiskākas, un arvien biežāk lēmumi par IT risinājumu attīstību un ieviešanu uzņēmumā ir vadības rokās. Vadītājam tas nozīmē nepieciešamību «turēt roku uz pulsa» jeb aktīvi sekot līdzi nozares jaunumiem, lai veicinātu savas zināšanas un izpratni.
Uzņēmums, kurā mūsdienās neizmanto informācijas tehnoloģijas, šķiet, būtu ierakstāms «sarkanajā grāmatā». Lattelecom veiktā aptauja par Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) datorizācijas un internetizācijas rādītajiem liecina, ka gandrīz visi (98%) MVU ikdienā izmanto internetu sava biznesa vajadzībām – trīs gadu laikā pieaugums mērāms 15 procentos. No mūsdienīga vadītāja neizbēgami tiek sagaidīta kompetence IT jautājumos.
Šādas pārmaiņas ir loģiskas – no funkcijas, kas atradās viena darbinieka vai nodaļas pārvaldībā, IT kļuvis par daudzslāņainu un visuresošu elementu. Patlaban IT risinājumi balsta ne tikai grāmatvedību, bet gandrīz visus uzņēmuma procesus – sākot ar mārketingu, komunikāciju, datu uzskaiti, uzglabāšanu un analīzi, resursu pārvaldību, līdz pat sarežģītākiem risinājumiem drošības un biznesa inteliģences jomās.
Nebaidos apgalvot, ka tieši IT risinājumu straujā attīstība un to ieviešana ikdienas darbā ir bijusi pamatā daudzu uzņēmumu izaugsmei un konkurētspējai. Eiro ieviešana ir spilgts pierādījums – pārejas process ir ievērojami vieglāks tiem uzņēmumiem, kuri ikdienā paļaujas uz IT sistēmām un profesionāliem ārpakalpojumu sniedzējiem, informācijas apstrādi neveicot manuāli.
Lai nokļūtu tur, kur tu nekad neesi bijis, ir jāiet pa ceļu, pa kuru nekad neesi gājis. Tas nozīmē arī paradumu maiņu, sperot soli pretī nākotnei, piemēram, datu uzglabāšanai izvēloties mākoņpakalpojumus, nevis ierastos datu nesējus, bet dokumentu apstrādei – dokumentu pārvaldības risinājumus.
Tāpēc šajā gadā biznesa vadītājiem arvien aktuālāki būs tādi jautājumi kā – vai ir izdevīgi pašiem uzturēt savus serverus? Kādas ir alternatīvas? Kā efektīvi sasniegt klientus ar interneta starpniecību? Kādas ir tendences? Jo speciālisti ir atbildīgi par programmatūras un tehnikas uzturēšanu, bet stratēģiskie lēmumi tiek pieņemti vadības līmenī.