Laika prognoze Latvijā – slikti ceļi
 

Izšķirdamies par labāku atalgojumu kādā citā valsts uzņēmumā, par atkāpšanos no Latvijas Valsts ceļu vadītāja amata pagājušajā nedeļā paziņoja Ivars Pāže. Viņš ir pārliecināts, ka, apzinoties reālo situāciju valstī, piešķirto finansējumu, kā arī būvnieku, projektētāju un sabiedrības attieksmi pret dažādiem jautājumiem kopumā, saukt Latvijas ceļus par ļoti sliktiem esot nepiedienīgi.

Andrejs Vaivars, 2013. gada 02. augusts plkst. 8:30

Ivars Pāže

Foto: Vitālijs Stīpnieks, Dienas Bizness

Ir tēma, kas mūsu valstī jau gadiem ilgi tiek apspriesta, diskutēta, apmuļļāta, bet uz priekšu tā īsti nekas neiet – ceļu stāvoklis Latvijā. Nav šaubu, ka stāvoklis ir slikts, bet kur ir galvenā problēma – makā, galvā vai kaut kur pavisam citur?


Problēma ir kompleksa. Stāsts par ļoti slikto ceļu stāvokli... Daudzi ar to spekulē! Uz jautājumu, kāda ir rītdienas laika prognoze, daudzi ir gatavi atbildēt – ceļi ir slikti! Jā, šis stāvoklis daudzu gadu laikā tāds ir izveidojies, bet neviens pat necenšas iedziļināties tajā, ka izdarīts arī ir pietiekami daudz. Tagad daudzas nozares paziņo, ka ir atgriezušās pirmskrīzes līmenī, bet mēs finansējuma ziņā saņemam vienu ceturto daļu no pirmskrīzes līmeņa. Tajā pašā laikā uz galvenajiem valsts ceļiem pēdējo trīs gadu laikā ir izdarīts darbs, kas ilgu laiku netika darīts. Visiem ir pielipis sauklis par sliktajiem ceļiem, un daudzi to ekspluatē pat nepiedienīgi.

Puse Latvijas iedzīvotāju un arī transports atrodas Rīgā. Būsim godīgi – izņemot vienu vai divus maršrutus pie saviem radiem, lielākā tiesa ļaužu vasaras laikā ārpus Rīgas izbrauc četras vai piecas reizes. Apmēram pirms mēneša man bija interesanta saruna ar Tūrisma firmu asociācijas pārstāvi, kas stāstīja, ka nevarot aizbraukt uz Ērgļiem. Bet lielākoties no Rīgas uz Ērgļiem ir uzklāts asfalts! Liela daļa informācijas ir pietiekami veca, bet to joprojām turpina fabricēt. Kad izdzirdēju apgalvojumu, ka ļoti slikts ceļš esot, braucot uz Kolku, es pajautāju – pa kurieni? Paldies šim cilvēkam par godīgumu – vismaz atzinās, ka nav bijis Kolkā pēdējos četrus gadus. Jā, piekrītu, ka ir sliktāk izbraucami posmi, bet teikt, ka viss ceļš ir slikts, nav pareizi. Turklāt, ja es pats šeit nestrādātu, diez vai brauktu uz Kolku biežāk kā reizi piecos gados. Ja cilvēkiem nav kādas darba nepieciešamības, viņi, piemēram, uz Alūksni aizbrauc pāris reižu dzīvē. Taču ir viedoklis par sliktiem ceļiem, ko daudzi ļaunprātīgi kultivē.

Ja jau viss nav tik slikti, kāds tad ir iemesls šāda viedokļa kultivēšanai?


Domāju, ka daudziem ir negatīvisma izjūta, ka visu vajag tikai melnu. Melnais «strādā». Jāņem vērā, ka mēs dzīvojam valstī, kuras ekonomika ir 70. vietā pasaulē. Nu, tad arī ceļu stāvoklis mums ir tādā pašā līmenī. Protams, varam sevi salīdzināt ar attīstīto valstu pirmo desmitnieku, bet varam iet arī otrā galējībā un skatīties, kas notiek uz otru pusi. Diezgan absurda ir arī situācija, ka apmēram puse iedzīvotāju dzīvo Rīgā, un ir ļoti daudzi ceļi, uz kuriem, ja vien būtu drosmīgi politiķi, nevajadzētu darīt neko.

Kā argumentus pašreizējai situācijai uz ceļiem jūs minējāt pieejamo naudas daudzumu, ekonomisko situāciju valstī un tamlīdzīgas lietas. Tomēr nereti ir situācijas, kad tikko sataisītam ceļam ir tā dēvētie sliekšņi gan starp joslām, gan arī vietās, kur ir, piemēram, sabiedriskā transporta «kabatas», un tas vairs nav naudas jautājums...


Tas nav naudas, bet kvalitātes jautājums. Daudzos posmos arī pašreiz būvnieki remontē šīs salaiduma vietas garantijas perioda ietvaros. Lai risinātu šo problēmu, Latvijā notikušais Eiropas Komisijas ceļu audits rezultējās ar ļoti labu ieteikumu. Es nebiju tik drosmīgs, lai to īstenotu – varbūt mani pēcnācēji tādi būs.


Kādu ieteikumu?


Slēgt ceļus. Remonta laikā ceļus slēgt un klāt segumu ar vienlaidus ieklājuma tehnoloģiju. Vācijā autobāņi tiek remontēti, attiecīgo posmu pilnībā slēdzot un strādājot ar diviem, trīs ieklājējiem vienlaikus – tad šuvju faktiski nav. Nekas jauns jau nav jāizdomā. Ja mēs tagad aiztaisīsim uz remonta laiku Liepājas šoseju, līkums, ko nāksies izbraukt, nebūs liels – 14 km. Tas būtu jebkurai Eiropas normai pilnīgi atbilstošs apbraucamais ceļš. Mani vienīgi interesē – ja es kaut ko tādu tiešām būtu izdarījis, žurnālisti pie manis būtu nākamajā vai aiznākamajā dienā?! Bet citur slēdz!

Tagad tiek dažādi eksperimentēts, lai šīs vidējās šuves nebūtu. Ir saprotams, ka Latvijas sabiedrībā mēs ceļus slēgt uz remonta laiku nevaram – to šeit neviens nesapratīs. Tā ir problēma, un gan zinātne, gan gaišākie prāti to mēģina risināt.


Visu rakstu lasiet laikrakstā Dienas bizness.

Laikraksta abonentiem elektroniskā versija DB arhīvā.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2013. gada 14. jūnijs plkst. 15:32

Ministru prezidents Valdis Dombrovskis un satiksmes ministrs Anrijs Matīss apmeklēja valsts a/s...

2013. gada 13. jūnijs plkst. 16:20

Valsts a/s Latvijas valsts ceļi noslēgusi iepirkumu konkursu par valsts pirmās šķiras...

2013. gada 12. jūnijs plkst. 14:45

Valsts a/s Latvijas Valsts ceļi (LVC) grasās slēgt vairāk nekā 365 tūkst....

2013. gada 23. maijs plkst. 12:02

Valsts a/s Latvijas valsts ceļi plāno atjaunot autoceļa P104 Tukums – Auce...

2013. gada 21. maijs plkst. 14:30

Valdība šodien nolēma, ka finansējumam valsts galvenajiem autoceļiem no 2014. līdz 2020.gadam...

Nepalaid garām

«Mēs pārejam uz iknedēļas drukātā izdevuma formātu. Izmaiņas Dienas Biznesā ir vajadzīgas....

SIA Marine Digital System mērķis ir automatizēt procesus ostās, jūrniecības pakalpojumos...

Darbu sākusi latviešu uzņēmēju dibināta nekustamo īpašumu aģentu platforma «Big Bang Realty»,...

Kompāniju pārņemšanas un apvienošanās (M&A) darījumu jomā lielu aktivitāti tuvākajā laikā...

Lūšu dravā viesos aicina tos, kuri vēlas ko vairāk uzzināt par bišu...

Par spīti lietotāju skaita sarukumam, sociālais tīkls draugiem.lv vēl joprojām ir pelņu...

No šīs sadaļas
2013. gada 01. augusts plkst. 15:07

Kaimiņvalsts ostas (AS Tallina Sadam) neauditētā peļņa pirmajā pusgadā sasniegusi 17,4 miljonus...

2013. gada 01. augusts plkst. 13:05

DNB banka Ventspils brīvostas pārvaldei šogad izsniegusi otro kredītu brīvostas darba apstākļu...

2013. gada 31. jūlijs plkst. 17:43

Darba grupa panāk vienošanos par kopuzņēmuma dibināšanu dzelzceļa projekta Rail Baltica...

2013. gada 31. jūlijs plkst. 16:05

Igaunijas pasts (Eesti Post) šā gada pirmajā pusgadā nopelnījis 700 tūkstošus eiro,...

2013. gada 31. jūlijs plkst. 14:24

A/s Baltic Coal Terminal pērn sasniedzis visaugstāko pārkrauto ogļu apjomu savā pastāvēšanas...

2013. gada 31. jūlijs plkst. 8:47

No 5.augustā Liepājā sāks darboties vēl viena prāmju līnija Baltijska - Liepāja...

2013. gada 30. jūlijs plkst. 15:11

Pērn SIA L-Ekspresis pārvadāja 309,7 tūkstošus pasažieru, kas ir par 4,9 tūkstošiem...

2013. gada 30. jūlijs plkst. 8:19

Rīgā kursējošo mikroautobusu nomaiņa rit jau vairākus mēnešus, bet ne tik gludi,...

2013. gada 29. jūlijs plkst. 14:52

Rīgas pašvaldības uzņēmuma SIA Rīgas satiksme konsolidētie zaudējumi 2012. gadā veidoja...

2013. gada 29. jūlijs plkst. 14:37

Zemo cenu aviokompānijas Ryanair peļņa šā gada pirmajā ceturksnī pamatīgi kritusies, neņemot...