Lai noskaidrotu, vai patērētājiem pieejamā informācija ir pilnīga, veikta ES mēroga patēriņa kredītu tīmekļa vietņu pārbaude, un lielākajā daļā gadījumu konstatētas problēmas. Latvijā pārbaudītas deviņu kredītu piedāvātāju mājas lapas, bet visās uzietās nepilnības jau novērstas, informē Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) pārstāve Sanita Gertmane.
Sešas valstis (Itālija, Igaunija, Latvija, Lietuva, Slovākija un Zviedrija) ir veikušas par Sweep Plus dēvētu padziļinātu pārbaudi par 57 pārbaudītajām tīmekļa vietnēm. Pamatproblēmas bija saistītas ar pirmslīguma informāciju un ar līguma noteikumiem.
Pārbaudes ietvaros PTAC pārbaudīja deviņas dažādu patērētāju kreditētāju mājaslapas, kurās tiek piedāvāts pieteikties un noslēgt kreditēšanas līgumus, izmantojot internetu vai mobilā telefona īsziņu. Pārbaužu objekti bijušas tās komercsabiedrības, kuras iesniegušas pieteikumu licences saņemšanai, lai likumīgi varētu darbotos kā nebanku kredītdevēji Latvijā: SIA EASTCON FINANCE (e-finance.lv), SIA MD Investīcijas (crediton.lv), SIA Open Credit (opencredit.lv), SIA Ferratum Latvia (topkredit.lv), SIA Ātrais Kredīts (atraiskredits.lv), AS 4finance (smscredit.lv), SIA SOHO GROUP (sohocredit.lv), AS 4finance (vivus.lv), SIA VIA SMS (viasms.lv).
PTAC projekta ietvaros pievērsa vērību ne tikai iespējamajiem pārkāpumiem saskaņā ar Negodīgas komercprakses direktīvu, bet arī prasībām, kas izriet no citiem normatīviem, kas regulē patērētāju kreditēšanu.
Pārbaužu gaitā tika konstatēts, ka visas sabiedrības nepiedāvāja pirms līguma noslēgšanas iepazīties ar obligāto pirmslīguma patēriņa kredīta standartinformāciju. Vairāku sabiedrību mājaslapās varēja iepazīties ar līguma vispārējiem noteikumiem, kuros visbiežāk netika iekļauta MK noteikumos Nr.1219 «Noteikumi par patērētāja kreditēšanu» obligāti sniedzamā informācija. Latvijā visas sabiedrības līdz šim konstatētos pārkāpumus ir labprātīgi pēc PTAC aicinājuma novērsušas, atzīmēja PTAC.
Kopumā valstu uzraudzības iestādes pārbaudīja vairāk nekā 500 tīmekļa vietnes visās 27 ES dalībvalstīs un Norvēģijā un Islandē. 70% jeb 393 tīmekļa vietņu tika atzīmētas tālākam un padziļinātākām pārbaudēm, jo tika konstatētas vairākas problēmas: standarta informācijas trūkums reklāmās, nepilnīga pirmslīguma informācija, maldinoša vai patērētājam nesaprotama izmaksu norādīšana.
Veiktajā pārbaudē īpaša uzmanība tika pievērsa tam, kā uzņēmumi piemēro patēriņa kredītu direktīvu, ko dalībvalstis nesen ieviesušas savos tiesību aktos un kuras mērķis ir nodrošināt patērētājiem iespējas vieglāk izprast un salīdzināt kredītu piedāvājumus.
«Apsverot kredītpiedāvājumus, cilvēkiem dažkārt nācies secināt, ka attiecīgais kredīts ir daudz dārgāks, nekā sākotnēji domāts, jo svarīgā informācija ir neskaidra vai tās trūkst. Patēriņa kredīta nosacījumus ne vienmēr ir viegli izprast, tāpēc, lai palīdzētu patērētājiem pieņemt informētus lēmumus, ir pieņemti Eiropas tiesību akti. Tādēļ ir ļoti svarīgi, lai uzņēmumi sniegtu patērētājiem precīzu un atbilstošu informāciju. Komisijas uzdevums ir sadarboties ar valstu uzraudzības iestādēm, lai panāktu šo mērķi,» norādījis ES patērētāju aizsardzības komisārs Džons Dalli.