Autopārvadātāji lūguši valdības pretimnākšanu nodokļu un ceļu nodevas jautājumos, lai nozari nepiemeklē bankrotu vilnis.
Autopārvadātāju asociācija Latvijas Auto, kas apvieno vairāk nekā 600 nozares uzņēmumus, iesniegusi premjeram Ivaram Godmanim un satiksmes ministram Aināram Šleseram rezolūciju, kurā izklāstītas uzņēmēju prasības un ierosinājumi, lai izvairītos no sabrukuma nozarē: pirmkārt atcelt iecerētos plānus par maksas ieviešanu autoceļu lietošanai un akcīzes nodokļa palielināšanu degvielai.
Gadījumā, ja valdība nesniegs palīdzību nozares uzņēmumiem un tiks uzsākta nodevu iekasēšana par ceļu izmantošanu, drīzumā autopārvadājumu nozarē varētu būt sagaidāms masveida bankrotu vilnis, šodien vēsta Dienas bizness.
Galvenais satraukuma iemesls ir krīzes situācija, kāda izveidojusies sakarā ar augstajām degvielas cenām un pieaugošajām izmaksām. "Kad būsim izķepurojušies no krīzes, tad valdība var sākt domāt par nodokļu celšanu, ES prasību izpildi un ceļu nodevu. Bet tagad ir jāļauj izdzīvot," uzsver Latvijas Auto prezidents Valdis Trēziņš, piebilstot, ka nozare no krīzes varētu atgūties ap pavasari.
Šobrīd gan vēl nav zināmas masveida pazīmes, ka autopārvadātāji pārtrauktu darbību, atdotu automašīnas līzinga kompānijām utt. Tomēr esot atsevišķi gadījumi, kad pirmās kompānijas pārtrauc savu darbību vai to sašaurina.
Tāpat daudzas kompānijas runājot ar līzinga firmām par maksājumu atlikšanu uz pusgadu un vairāk. Transporta nozare bija viena no tām, kas katru gadu turpināja izaugsmi (daudzām kompānijām apgrozījums gadā auga par 50% un vairāk), tomēr, sākot ar šo gadu, situācija ir mainījusies un šīs nozares straujā izaugsme ir apstājusies, bet atsevišķos segmentos apjomi krītas.
Nozares speciālisti iesaka lielajām kompānijām ieslēgt taupības režīmu, bet mazajām kompānijām apvienoties. "Mēs jau neprasām zaļu zāli un milzīgus labumus. Vienkārši uzskatām, ka šobrīd valdībai vairākos jautājumos attiecībā uz ceļu nodevu un citām papildu nodevām būtu jānogaida," uzsver V.Trēziņš.
Autopārvadātāji vēlas, lai valdība vismaz nepasliktinātu esošo nozares situāciju, palielinot jau tā lielo izmaksu slogu, piemēram, nosakot maksu par autoceļu lietošanu vai paaugstinot akcīzes nodokli degvielai. Db jau vēstīja (04.07.), ka transporta nozares uzņēmumi iebilda pret ceļu maksas ieviešanu. Latvijas Auto padomes loceklis Uldis Irbenieks atzīmēja, ka oficiālais termiņš, kad visām ES valstīm ir jāievieš eirovinjetes, ir 2011. gads. Ņemot vērā nozares pašreizējās problēmas, būtu ieteicams atlikt ceļu maksas ieviešanu līdz šim ES noteiktajam termiņam.
Tāpat asociācija aicina izbeigt nelabvēlīgu apstākļu radīšanu nozarei un visai ekonomikai kopumā un ierosina noteikt moratoriju uz 1-2 gadiem jebkādam jaunam nodoklim vai maksājumam. Latvijas valdībai vajadzētu veikt pārrunas ar ES vadību Briselē par iespēju mazināt akcīzes nodokļa likmi, kā arī atteikties no plāniem Latvijā pakāpeniski palielināt akcīzes nodokli, līdz tas ir sasniedzis ES līmeni, uzskata Latvijas Auto. V.Trēziņš arī atgādināja par joprojām neatrisinātajām Latvijas-Krievijas robežšķērsošanas problēmām. Streiku organizēšana uzņēmēju plānos neietilpst, lai gan asociācija neizslēdz tādu iespēju.