Lauku bizness: Vērš skatu uz ārvalstīm 

Bioloģiskajiem produktiem ir liels eksporta potenciāls; ārpus Latvijas tos pagaidām novērtē vairāk nekā pie mums.

Anda Asere, 22.10.2014
1/14

SIA Lat Eko Food valdes priekšsēdētāja Egija Martinsone

Foto: Vitālijs Stīpnieks, Dienas Bizness

Tā uzskata laikraksta Dienas Bizness aptaujātie uzņēmēji. Pašreiz a/s Tukuma piens eksports ir neliels, jo ekoloģisko produktu līniju bija iecienījuši Krievijas iedzīvotāji. Tāpēc uzņēmums ir sācis jaunu partneru meklēšanu Eiropā, lai palielinātu produktu pārdošanu rietumu virzienā. «Pēdējās tendences Eiropā, tostarp izstādēs, liecina, ka interese par bioloģiskajiem produktiem ir ievērojami pieaugusi. Mūsuprāt, Baltais EKO ir milzīgs potenciāls, jo tam ir krietni lielāka pievienotā vērtība nekā tradicionālajiem piena produktiem,» uzskata Armands Artihovičs, a/s Tukuma piens mārketinga vadītājs. Arī bērnu pārtikas ražotāja SIA Lat Eko Food produkcija galvenokārt tiek realizēta vietējā tirgū, bet ir arī sākts eksports uz Koreju, Kuveitu, Lielbritāniju, tāpat rit pārrunas ar Dāniju. Nākotnē iecerēts eksportēt vismaz 80% produkcijas, jo Latvijā mazo ēdāju esot tik, cik ir – katru gadu dzimst aptuveni 20 tūkstoši mazuļu un tas ir nepietiekami nopietnai biznesa attīstīšanai vietējā tirgū.

Savukārt SIA Aloja Starkelsen teju visu savu bioloģisko produkciju eksportē uz Rietumeiropu un ASV. Nākamgad plānots sākt eksportu uz Āzijas valstīm, tāpēc šogad tika veiktas papildu sertifikācijas. «Latvijā pagaidām pārdodam nepilnu procentu no visas bioloģiskās produkcijas, bet ceram, ka tas pieaugs, palielinoties Latvijas patērētāju izpratnei par bioloģisko produktu labumu gan pašam cilvēkam, gan videi, kurā mēs dzīvojam,» saka Jānis Garančs, SIA Aloja Starkelsen ģenerāldirektors.

No kopējā a/s Tukuma piens apgrozījuma bioloģiskā produkcija veido ne vairāk kā 10%. Arī SIA Aloja Starkelsen apgrozījumā bioloģiskie produkti veido nepilnus 10%. «No kopējā mūsu produktu skaita tā nav liela daļa, bet uzņēmuma attīstības stratēģijā tiem ir svarīga loma un ir nozīmīgi uzņēmuma ilgspējīgai izaugsmei,» saka J. Garančs.

Latvijā bioloģiskā lauksaimniecība ir attīstīta un bioloģiskā pārstrāde strauji pieaug – 2010. gadā 86 uzņēmumi, 2013. – jau 192, kas ar to nodarbojas. Latvijā ir aptuveni 3500 bioloģisko zemnieku saimniecību, tāpēc problēmām ar izejvielu pieejamību nevajadzētu būt. «Bioloģisko saimniecību Latvijā ir daudz, bet tās ir nelielas, atrodas dažādos reģionos, kas nozīmē daudz sarežģītāku piena savākšanas procesu. Mums izejvielu pārstrādei pagaidām pietiek,» saka A. Artihovičs.

Arī SIA Lat Eko Food valdes priekšsēdētāja Egija Martinsone teic, ka lielākoties zemnieki produktus audzē mazos apjomos, kam ir loģisks izskaidrojums – līdz šim nebija plašu pārstrādes iespēju. Iepriekš uzņēmums izmantoja ražošanas ārpakalpojumus – pārstrādi, saldēšanu, ražošanu un glabāšanu nodrošināja citas kompānijas. Kad ir tik daudz sadarbības partneru un ir nopietni pārdošanas apjomi, nepieciešams elastīgi un operatīvi reaģēt, ir grūti organizēt ražošanu. «Ir gandarījums, ka beidzot esam savās telpās un varam paši ražot,» saka E. Martinsone. Jaunās rūpnīcas Rūdolfs izveidē līdz šim uzņēmums ir ieguldījis četrus miljonus eiro – aptuveni 1,5 miljonu eiro ir aizdevums un investīcijas no Viļa Vītola seniora un Viļa Vītola juniora, kā arī ir piesaistīts 1,5 miljonu eiro ES līdzfinansējums.

Šogad uzņēmums iecerējis pārstrādāt vairāk nekā 200 tonnas izejvielu, saražot aptuveni miljons burciņu ar dažādiem biezeņiem. Jaunās rūpnīcas piecu gadu mērķis – ražot piecas tonnas gatavās produkcijas dienā. «Sāksim ar vienu piekto daļu ražošanas apjoma un katru gadu pakāpeniski to palielināsim,» teic E. Martinsone. Viņa atzīst, ka atrast izejvielas un saražot ir vienkāršākais, sarežģītāk ir pārdot. Tāpēc uzņēmums cītīgi meklē sadarbības partnerus eksporta tirgos.

Visu rakstu Vērš skatu uz ārvalstīm lasiet trešdienas, 22. oktobra, laikrakstā Dienas Bizness (11. lpp.)!

Tevi varētu interesēt

Piektdien Ādažu novadā atklās uzņēmuma Lat Eko Food jauno ražotni bērnu pārtikas...

Inovatīvas bioloģiskas produkcijas ražotājs SIA Edvark vienojies ar ASV kompāniju KeHe par...

JIC biznesa inkubatora uzņēmums SIA Lat Eko Food, kas ražo Rūdolfa mammas...

Lai arī nākošajām paaudzēm paliek sakopta vide! – tā bioloģiskās saimniekošanas...

Vietējais ražotājs Lat Eko Food bioloģisko biezeņu bērniem Rūdolfs sortimentu šosezon līdzās...

Nepalaid garām

Ja valsts eksperts apgalvo, ka šķeldu ceļa uzturēšana izmaksās 10 miljonus nākamo...

Eiropas Savienības prioritātes ir mainījušās. Tuvākajā laikā var sākt mainīties Eiropas ekonomiskie...

Igauņi pirmie pārgāja uz dabasgāzes izmantošanu sabiedriskajā transportā un Tallinā gandrīz...

"Dienas Bizness" sadarbībā ar "Lursoft" ik gadu izdod zīmola izdevumu "TOP 500",...

No šīs sadaļas

Tiesiskās aizsardzības process ierosināts gaļas un gaļas produktu ražošanas, pārstrādes...

Aizvadītajā pārskata periodā tējas un kafijas pārstrādes uzņēmuma Melnā kafija neto apgrozījums...

Latvijas zemniekiem piederošais uzņēmums Latvijas Piens investē siera zīmola Trikata starptautiskajā...

Šobrīd ražotājiem pārtikas produktu sastāvā nav obligāti jānorāda, kādi tieši...

Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) iesniedzis biedrības Siera klubs sagatavoto pieteikumu Eiropas...

Ar brokastu musli Graci, kas sastāv galvenokārt no tritikāles un citām Latvijai...

Putnu gaļas ražotājs AS Putnu fabrika Ķekava (PF Ķekava) šā gada pirmajos...

Bauskas novada uzņēmums Kronis beidz ābolu iepirkšanu pārstrādei. Noliktavas pārzine Vija...

Lētais piens jāmeklē neiedomājamās vietās. Par pienu zemnieki saņem arvien mazāk, tomēr...

SIA Lielzeltiņi, kuri nodarbojas ar broileru gaļas ražošanu un realizāciju, kā arī...