Pēdējos gados valsts un pašvaldību institūcijas ir pieaudzis nekvalitatīvu iepirkumu skaits konkursos par vadības konsultantu un mācību kompāniju pakalpojumiem, jeb tā saucamiem «soft» (intelektuālie) pakalpojumiem, novērojusi Latvijas Biznesa Konsultantu asociācija (LBKA).
Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) informācija liecina, ka lielākā daļa sūdzību par valsts un pašvaldību institūcijās veiktajiem vadības konsultantu sniegtajiem pakalpojumiem iepirkumos, ir saistītas ar apzināti vai neapzināti: neatbilstošu prasību izvirzīšanu pretendentu kvalifikācijai un kompetencei, kas sarežģī pakalpojuma piegādātāju atlasi un to atbilstību iepirkuma priekšmetam; nepietiekami definētu darba uzdevumu sagatavošanu, kas nav atbilstoši orientēts uz iepirkuma priekšmetu; izstrādātiem pretendentu atlases kritērijiem un novērtēšanas metodoloģiju, kas traucē objektīvi veikt piedāvājumu kvalitatīvo izvērtēšanu un salīdzināšanu, uzskaita LBKA.
Tam iemesli pēc asociācijas ieskatiem bieži ir iepirkumu organizētāju atbildīgo personu nekompetence vai arī vājas zināšanas par iepirkuma priekšmetu un tā izpildei nepieciešamajām kompetencēm un resursiem, kas var nodrošināt nepieciešamo rezultātu vai produktu.
Tādējādi šāda prakse neveicina uz rezultātu orientētu pakalpojumu iegādi, kavē tautsaimniecības attīstību, izšķiežot laika un finanšu resursus, veicina negodīgu konkurenci, kā arī negatīvi atspoguļojas uz iepirkumā ieinteresētās nozares reputāciju, atzīmē LBKA.
Tāpēc LBKA, kā arī neatkarīgie biznesa vadības eksperti, ir sagatavojusi ieteikumus, kurus IUB ir publicējis savā mājas lapā un iesaka izmantot kā palīglīdzekli vadības konsultāciju un mācību pakalpojumu dokumentācijas sagatavošanai.
Katru gadu valsts un pašvaldību institūcijas par konsultāciju iepirkumiem parasti tērē vairākus tūkstošus latu.