Līdz pat 30 % no aptuveni 4 miljoniem latu, kas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem tiek izmaksāts kompensācijās par invalīdu pārvadāšanu ar atlaidēm, iespējams, tiek izmaksāti nepamatoti.
Šādu iespēju Saeimas Sociālo un darba lietu komisijā pieļāva Autotransporta direkcijas (ATD) valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns. Uzmanību problēmai pievērsa parlamentārietis Māris Dzelzskalns (ZZS), kurš arī ir invalīds. Viņš norādīja, ka regulāri izmanto sabiedrisko transportu un, ja ATD aprēķini, ka gadā I un II grupas invalīdiem, kā arī personām, kas pavada invalīdus tiek pārdoti aptuveni 4 miljoni biļešu, tad viņam vajadzētu katru reizi vilcienā vai autobusā redzēs vismaz vairākas šādas personas, bet tā nenotiekot.
«Satiksmes ministrija piekrīt šīm bažām, bet situācija ir tāda, ka šoferiem primārais ir rūpēties par pasažieru drošību, nevis pārliecināties par dokumentu (invalīda apliecības) autentiskumu, bet tie bieži ir viltoti,» teica A. Lubāns. Turklāt, lai neradītu lieku spriedzi, ATD rekomendējusi šoferiem netaisīt skandālus pat tad, ja rodas aizdomas, ka invalīda apliecība ir viltota.
Veicot izlases veida aptaujas un kontroles ATD sadarbībā ar pārvadātājiem ir secinājusi, ka viltoti Latvijā varētu būt 5 līdz 30 % invalīdu apliecību. Lai novērstu situāciju, ka valsts līdzekļi tiek tērēti nepamatoti, SM esot nākusi klajā ar diviem priekšlikumiem, taču tālāku virzību tie nav guvuši.
A. Lubāns uzskata, ka pareizākā metode šādu nepamatotu tēriņu nepieļaušanai būtu pārtraukt praksi, kurā biļete ar atlaidi tiek pārdota jau transporta līdzeklī vai biļešu kasēs. Viņaprāt, lietderīgāk būtu likt invalīdiem biļeti iegādāties par pilnu samaksu, bet viņiem pienākošos kompensāciju atgūt, izmantojot kādu no sociālajiem dienestiem. Šādas izmaiņas sistēmā gandrīz pilnībā likvidētu iespēju, ka nauda tiek tērēta viltotu dokumentu īpašnieku labā.
Tomēr šādai sistēmai nepiekrita M. Dzelzskalējs, kurš norādīja uz liekām rūpēm, kas tērētu invalīdu laiku, staigājot pa sociālajiem dienestiem.