Mana pieredze: Sargāt sevi internetā 

CryptoPolice strādā pie interneta pārlūkprogrammas paplašinājuma, kas seko līdzi tam, ko cilvēks dara virtuālajā vidē, un brīdina par bīstamām un potenciāli krāpnieciskām vietnēm.

Anda Asere, 25.10.2018

Mikus Losāns, CryptoPolice (Crpoltech OÜ) līdzīpašnieks (no labās) un Artūrs Rasnačs

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Itin bieži sociālajos tīklos var redzēt reklāmas, kas piedāvā slavenu zīmolu saulesbrilles par neticami zemām cenām. Atverot atzīmēto mājaslapu, tā cilvēkam cenšas radīt iespaidu, ka varētu būt reāla, bet visbiežāk pēc pāris dienām no tās vairs nav ne miņas. Krāpnieciskās lapas ar līdzīgiem nosaukumiem mēdz reklamēties interneta meklētājprogrammās, parādoties meklējumu pirmajās vietās. Šādi gadījumi ir itin bieži novērojami, kopējot pirmreizējo virtuālo valūtu piedāvājumu (ICO) projektus. «Lielākais skandāls bija, kad Telegram slēgti īstenoja savu ICO, piesaistot divus miljardus dolāru. Bija palikuši daudzi cilvēki, kuri arī vēlējās investēt, bet nevarēja to izdarīt, jo finansējuma piesaiste notika slēgtā vidē, tāpēc krāpnieki izveidoja interneta vietni, ko nosauca līdzīgā vārdā, un cilvēki tai noticēja, aizsūtīja savu naudu un tika apkrāpti,» stāsta Mikus Losāns, CryptoPolice (Crpoltech OÜ) līdzīpašnieks.

Runājot par to, kā noteikt, ka konkrētā interneta vietne ir krāpnieciska, viņš teic, ka ne vienmēr to var zināt par visiem 100%, bet pamatotas aizdomas rodas, ja tīmekļa vietne ir reģistrēta pavisam nesen. Tāpat aizdomīgi ir tas, ka lapas īpašnieks ir nevis kompānija, kuru šī vietne pārstāv, bet gan kāda nesaistīta privātpersona. Vēl var apskatīt dažādas datubāzes, lai noskaidrotu, vai kāds jau nav sūdzējies par šo projektu.

CryptoPolice, izmantojot pūli un blokķēdi, cenšas panākt, lai cilvēki internetā būtu drošībā. «Ir vesela «kaudze» eksistējošu risinājumu un antivīrusu, kas identificē tehniskas lietas, bet, lai pamanītu krāpniecību, ir nepieciešami reāli cilvēki. Tāpēc mēs esam izveidojuši mehānismu, lai pūlis, «staigājot» pa internetu, vēlētos identificēt krāpniecības gadījumus,» stāsta Mikus.

Uzņēmums strādā pie lietotnes WatchDog un iecerēts, ka tā darbosies šādi: ja kāds lietotājs atsūtīs ziņojumu par to, ka kāda vietne šķiet aizdomīga, CryptoPolice speciālisti vairākos līmeņos to pārbaudīs. Ja vietne patiesi būs krāpnieciska, 10 līdz 15 minūtēs informācija par to nonāks datubāzē. Šobrīd WatchDog ir piereģistrējušies desmit tūkstoši cilvēku, kuri mācās, lai varētu identificēt krāpniecības gadījumus. «Mums ir noslēgta vienošanās ar vienu no lielākajām antivīrusu kompānijām pasaulē Bitdefender par to, ka viņi savā antivīrusa programmā iestrādās mūsu WatchDog,» viņš atklāj.

Visu rakstu Sargāt sevi internetā lasiet ceturtdienas, 25.oktobra laikrakstā Dienas Bizness! Pērc un lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!

Tevi varētu interesēt

Latvijas Universitātes (LU) studentu Biznesa inkubators sadarbībā ar Latvijas Blockchain asociāciju...

Pagājusi sacensību Zibens Bizness 2016 otrā diena - ražošana. Uzņēmējdarbības sacensības...

Katram no mums ik pa brīdim galvā rodas labas biznesa idejas, bet...

Nepalaid garām

Ja valsts eksperts apgalvo, ka šķeldu ceļa uzturēšana izmaksās 10 miljonus nākamo...

Eiropas Savienības prioritātes ir mainījušās. Tuvākajā laikā var sākt mainīties Eiropas ekonomiskie...

Igauņi pirmie pārgāja uz dabasgāzes izmantošanu sabiedriskajā transportā un Tallinā gandrīz...

"Dienas Bizness" sadarbībā ar "Lursoft" ik gadu izdod zīmola izdevumu "TOP 500",...

No šīs sadaļas

2018. gada sākumā Latvijā 99,6 % uzņēmumu ar nodarbināto skaitu 10 un...

Dzīvības zinātņu uzņēmumu apgrozījums Lietuvā veido 1% no valsts IKP, un piecu...

E-apmācību kompānijai FasterCourse ir vairāk nekā 1600 sagatavju trijos populārākajos e-apmācību...

Saeima galīgajā lasījumā pieņēmusi grozījumus Valsts fondēto pensiju likumā, kas paredz iespēju...

Brīdī, kad tiks ieviesti kvantu datori, uzņēmumos būs nepieciešami darbinieki, kuri saprot,...

Konferences «TAPOST 2018» ietvaros 2. oktobrī norisinājās pirmais «Testing Hackathon», kurā savas...

Uzlabojot klientu servisu, Latvijas Pasts jau 84 pasta nodaļās visā Latvijā ieviesis...

Šādu ražojumu un sniegto pakalpojumu apjomu nozare varētu sasniegt līdz 2027. gadam....

ASV kopbraukšanas pakalpojumu uzņēmums Uber maksās 148 miljonus ASV dolāru par izmeklēšanu saistībā...

Par hakeru testēšanas pakalpojumu sniegšanu ASV 14 gadu cietumsods piespriests 38 gadus...