Pakalpojumi

Mēģinās nocopēt somu tūristus

Dienas Bizness, 09.01.2012

Jaunākais izdevums

No 19. līdz 22. janvārim Latvija ar savu nacionālo stendu piedalīsies tūrisma izstādē Matka Helsinkos.

Matka (no somu valodas – ceļojums) ir viens no lielākajiem un nozīmīgākajiem tūrisma gadatirgiem Ziemeļvalstīs. Ar ERAF atbalstu no Latvijas izstādē Somijā piedalīsies 17 pašvaldības un komersanti, kuru vidū ir tūrisma firmas, viesnīcu, restorānu un kempingu biznesā strādājošie, arī izstāžu un koncertu rīkotāji.

2011. gada pirmajos trīs ceturkšņos somu tūristu skaits Latvijā pārsniedza 75 tūkstošus, un pieaugums salīdzinājumā ar 2010. gada šo pašu laikposmu bija 14 procentu, informē Tūrisma attīstības valsts aģentūra (TAVA). Latvijā Somijas tūristi (apmeklējums un nakšņojumi) ir ceturtajā vietā pēc Krievijas, Vācijas un Lietuvas.

Pētījumu, kas apliecinātu saistību starp Latvijas tūrisma pārstāvju piedalīšanos izstādē Matka pērn janvārī un somu tūristu skaita pieaugumu aizvadītā gada laikā, nav, tomēr TAVA uzskata, ka mērķtiecīgās mārketinga aktivitātes ir devušas rezultātu. Somija ir viens no augsti prioritārajiem mērķa tirgiem. Tā kā iesāktie darbi tiks turpināti, ir pamats domāt, ka somu tūristu skaits Latvijā pieaugšot.

Pērn izstādi Helsinkos kopumā apmeklēja pāri par 80 tūkstošiem cilvēku, un Latvijas stends guva ievērību. Tā bija pirmā reize, kad Latvijas tūrisms pieteica sevi ar jauno konceptuālo saukli Latvia. Best Enjoyed Slowly (Izbaudi Latviju nesteidzoties!), un atbilstoši tam tika izstrādāts jauna dizaina nacionālais stends.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zīmola "ProudBe" radītāja Dace Vintere izveidojusi savu perfekto somu un piedāvā tādu arī citiem.

"Ceļojumos teju vienmēr dodos ar mugursomu plecos. Līdz šim esmu iegādājusies piecas dažādas somas. Bet diemžēl neviena man nešķiet perfekta. Vienā trūkst kāda man ļoti nepieciešama kabata, citā tieku iekšā tikai no augšas, vēl kādai ir neērta muguras daļa u.tml. Reiz, kāda 2018.gada ceļojuma laikā, stāvēju autobusa pieturā un vēroju cilvēkus. Pie autobusa pienāca trīs savā starpā nepazīstamas meitenes, visas ar mugursomām plecos un centās noskaidrot, ar kuru autobusu viņām jādodas tālāk savos piedzīvojumos. Sapratušas, ka kādu laiku ceļojumu turpinās kopā, meitenes uzsāka sarunu. Interesanti, ka, iepazīstoties, pirmais jautājums nebija, kā kuru sauc. Tas bija – no kurienes tu esi? Visas šīs meitenes vienojošais elements bija ceļojuma mugursoma. Viņas visas lepojās ar piederību valstij, no kuras nāk. Un tā dzima ideja par somu. Ļoti īpašu somu. Par somu, kas jau savā būtībā atbild uz šo galveno jautājumu – no kurienes tu esi," stāsta zīmola "ProudBe" izveidotāja D.Vintere.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan veikali ir pilni ar visdažādākajām somām, atrast tieši tādu, kā cilvēks vēlas, ir visai sarežģīti

Tā novērojusi Ilona Čigirova, somu zīmola Dreambag autore. Tāpēc viņa strādā pie biznesa idejas piedāvāt cilvēkiem tieši tādu somu, kādu tie vēlas. «Es pati mācos Rīgas Tehniskajā universitātē un esmu apģērbu konstruktore, un man patīk viss, kas saistīts ar modi, šūšanu, mākslu. Man tas patīk jau no bērnības. Pie idejas par somām nonācu tā, ka man pašai gribējās sev jaunu somu, bet neviena no veikalā pieejamajām man nepatika. Tā kā pati esmu konstruktore, izveidoju sev somu, kas man patika un bija tieši tādā izmērā, kā man vajag,» viņa stāsta.

Ilona piedāvā dažādus modeļus, no kuriem interesents var izvēlēties sev piemērotāko, un īstenot to no tāda auduma, kas cilvēkam labāk patīk. Viņa piedāvā uzšūt somu arī pēc individuāla pasūtījuma, taču ne visi var izdomāt, ko tieši viņi vēlas, tāpēc visbiežāk cilvēki izvēlas kādu no jau gatavajiem modeļiem. Somas radīšana notiek ar e-pasta starpniecību vai tiekoties klātienē. «Pārsvarā cilvēks pasaka, ko grib, un es e-pastā aizsūtu variantus vai arī satiekamies klātienē,» skaidro Ilona. Nākotnē viņa cer piedāvāt somas konstruktoru internetā. Tas ir tehniski sarežģīti un viņa vēl nav atradusi palīgus, kas ko tādu varētu īstenot.

Komentāri

Pievienot komentāru
Dzīvesstils

Klienti jāmeklē ārpus Latvijas

Lana Jūra, speciāli DB, 30.05.2019

llkka Suppanens  - viens no starptautiski pazīstamākajiem un titulētākajiem somu laikmetīgajiem dizaineriem paša izstrādātās viedtālruņu uzlādes ierīces prezentācijas pasākumā Sony zīmolam

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dizaineram savā darbā jārēķinās ar daudziem parametriem un jāsaprot ekonomika, ergonomika, mārketings, ražošana, tā intervijā DB teic llka Supanens (llkka Suppanen).

Viņš ir viens no starptautiski pazīstamākajiem un visvairāk titulētajiem somu laikmetīgajiem dizaineriem. Pēc arhitekta grāda iegūšanas Helsinku Tehniskajā universitātē, mēbeļu dizaina programmas apguves Helsinku Mākslas un dizaina universitātē, kā arī studijām Gerita Rietvelda akadēmijā Amsterdamā, 1995. gadā Helsinkos viņš dibināja dažādos arhitektūras un dizaina virzienos orientēto biroju Studio Suppanen, bet dažus gadus vēlāk kopā ar kolēģiem attīstīja vienu no prominentākajām mūsdienu somu dizaina grupām Snowcrash. 1968. gadā dzimušais dizainers, kurš Instagram kontā pozicionē sevi kā uzņēmēju, sadarbojas ar daudziem slaveniem zīmoliem, izstrādā izstāžu koncepcijas, modelē nākotnes dizaina vīzijas, lasa dizaina lekcijas jaunajai paaudzei. Viņa klientu vidū ir gan skandināvu, gan starptautiskas kompānijas, tostarp Artek, Axis, Cappellini, Ferlea, Leucos, Lucente, Nokia, Zanotta, Marimekko, Iittala, Ferrero, Luhta, SAAB Automobiles, Sony u.c. Šogad Milānā Salone del Mobile. Milano ietvaros Supanens, no kura personības un darbiem staro īstās skandināvu dizaina skolas DNS, prezentēja savus jaunākos darbus. Līdz vīlītei patiess un pragmatisks, ar plašu starptautisku redzējumu apveltīts, Supanens atklāja savu redzējumu par dizainera profesionālo misiju šodien un skandināvu kodu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Somu ražotāja: tūristi brīnās, kāpēc somas ir tik lētas

Anda Asere, 12.08.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ražošana un tirdzniecība ir dažādas lietas, tāpēc labāk darīt to, kas padodas vislabāk. Tā uzskata ādas somu zīmola Adamante (SIA Takada) īpašniece Juliana Riekstiņa. Viņas uzņēmums šuj somiņas no ādas ar lina vai kokvilnas oderi.

«Pamatdoma – izvēlēties, cik vien iespējams, dabīgus materiālus, tā nav vienas sezonas somiņa, kas nonēsājas un jāmet ārā,» skaidro Juliana. Viņai pašai ļoti patīk somas. Tie ir aksesuāri, kuru nekad nevar būt par daudz un vienmēr gribas vēl kādu, tāpēc reiz nolēmusi pati sev radīt somu.

«Izstrādāju vienu modeli, un dzīvesbiedrs iedrošināja, ka nevajag to paturēt tikai sev, bet jāpiedāvā arī citiem,» stāsta Juliana. Viņa jau desmit gadus strādā par apģērbu konstruktori, tāpēc lekālu veidošana nav nekas svešs. Papildus nācās vien apgūt tehnoloģiskās nianses, kas saistītas ar ādas apstrādi. Pamazām tapa pirmie maketi, un Juliana atrada meistaru, kas realizētu viņas vēlmes.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tuvotjoties Mārtiņdienai un Latvijas Valsts svētkiem, Latvijas dizaina somu ražotājs ArtBag radījis somu kolekciju, kurā izmantoti Latvijas novadu tautastērpu vilnas audumi.

«Latvisko rakstu somu kolekcija izveidota ar mērķi iedzīvināt tautas vērtības mūsdienu aktuālajā dizianā. Krāšņajos svārku audumos ieaustie vēsturiski spēcīgie simboli un košās krāsas nes lielu spēku. Šo spēku mēs iedzīvinām mūsdienu dizaina produktos, lai tie tiktu izmantoti arī ikdienas gaitās,» stāsta ArtBag vadītāja Zane Lase-Lasmane.

Jaunās kolekcijas prezentācija sestdien notiks arī Latviešu biedrībā Sietlā, ASV. Divas no šīs kolekcijas somām Sietlas rudens gadatirgus ietvaros tiks izsolītas, iegūtos līdzekļus novirzot biedrības darbībai.

Trīs dažādu somu modeļu dekoratīvie elementi veidoti no Latgales, Vidzemes un Kurzemes svārku audumiem. Kopumā ArtBag piedāvās deviņus dažādus tautiko somu modeļus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Somas galvenais uzdevums ir funkcionalitāte, un lieka dekorativitāte tai nav nepieciešama, uzskata Liene Bukovska, somu zīmola Kumma radītāja, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Lienes somu priekštecis ir mobilo telefonu maciņi. Pirms vairākiem gadiem viņas rīcībā nonāca prāvs maiss ar ādas atgriezumiem, kurus viņa pārvērta telefona maciņos. Pamazām par tiem sāka interesēties ne vien draugi un radi, bet arī cilvēki ārpus tuvinieku loka.

Izglītības faktors

«Sapratu, ka man patīk šis materiāls – āda. Modes vilkme man jau ir ilgāku laiku, un es pamazām sāku šūt somas,» saka Liene. Somu izgatavošanai viņa pievērsās arī tāpēc, ka Latvijas tirgū viņai pašai bija grūti atrast tādu somu, kas patiktu, turklāt bieži vien ādas nepilnības ražotāji cenšas noslēpt ar furnitūru. «Lakonisku, pamatīga dizaina somu, kur var sajust ādas patieso būtību, nav daudz. Tomēr somai primārā funkcija ir pārnēsāt lietas, un dekorativitāte ir sekundāra, taču daudziem tā ir kā aksesuārs, nevis funkcionāla manta,» saka Liene.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

VIDEO: Ko darīt, lai 2024. gada vasarā Rīgas centrs būtu pilns?

Jānis Goldbergs, 02.04.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šāda bija Dienas Biznesa tēma diskusijā par tūrisma industrijas darbību Rīgas centrā un iespējām turpmākajos gados, kuras galvenie secinājumi koncentrējas ap tūrisma uztveri valsti vispār. Proti, tūrisms ir jāvērtē kā eksportējoša nozare, un ir nepieciešama valsts tēla apzināta veidošana.

Dienas Biznesa diskusijā klātienē piedalījās Latvijas Investīciju aģentūras Tūrisma departamenta direktore Inese Šīrava, Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas vadītājs Andris Kalniņš un nacionālās lidsabiedrības airBaltic viceprezidents pārdošanas jautājumos Toms Andersons. Viedokļus par jautājumu iesūtīja Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācijas prezidents Ēriks Lingebērziņš, Rīgas Investīciju un tūrisma aģentūras vadītājs Fredis Bikovs, kā arī uzņēmuma Primex vadītājs Jānis Ošlejs, kurš arī bija šīs diskusijas iedvesmas avots ar savu sociālā tīkla publikāciju, kura noslēdzās ar izsauksmi: “Darām!” Ko īsti varam darīt, lai būtu rezultāts, lai Rīgas centrs šovasar būtu tūristu pilns, arī mēģinājām noskaidrot. Diskusija videoformātā skatāma portālā db.lv.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Raizes, ka Latvijas tūristus Horvātijā izmitinās necilvēcīgos apstākļos, nav piepildījušās

Lelde Petrāne, 02.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Horvātijas ienākošā tūrisma operators Aba Tours iepriekš vērsās ar pretenziju pret Latvijas tūrisma operatoru SIA Auto Prieks, kas organizēja braucienu uz Horvātiju. Tika paustas bažas, ka tūristus izmitinās necilvēcīgos apstākļos. Taču, kā liecina atsauksmes internetā, atgriežoties pēc šī ceļojuma, klienti ir apmierināti.

«Izmantojot Horvātijas kūrortu popularitāti, Auto Prieks apzināti maldina cilvēkus, piedāvājot viņiem atpūtu tūristu bāzē Jambo pilsētiņā Klekā par dempinga cenu. Reklamējot Adrijas jūras piekrasti un pilsētiņu Kleku, Auto Prieks apzināti noklusē faktu, ka apartamentos Jambo nav ne apsildes, ne kondicioniera, kurš veiktu apsildes funkciju. Visu betona mājiņu sienas ir pārklātas ar pelējumu, savukārt mājiņas ir pilnas ar skudrām un zirnekļiem. Dažās mājiņās ir ļoti veca santehnika, kuru nav iespējams izmantot. Horvātijas žurnālisti raksta, ka apartamentu Jambo saimnieks ir saistīts ar Horvātijas kriminālstruktūrām un ir arestēts par finanšu krāpšanu un lielu parādu. Mēs bijām nepatīkami pārsteigti uzzinot , ka Auto Prieks vedīs pirmos tūristus to Latvijas (3 autobusi, 140 cilvēki) uz Kleku jau no 23. līdz 30. martam. Nav noslēpums, ka šajā sezonā laiks Adrijas jūras piekrastē nav stabils – ir ar stipru lietu un aukstām naktīm. Bez kondicionieriem, kas aukstajā sezonā strādā kā sildītāji, apartamentos nav iespējams dzīvot,» Aba Tours citēja laikraksts Neatkarīgā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Ja es būtu jaunāka, tad mācītos somu valodu un brauktu tur strādāt,» pēc tikšanās ar Somijas Izglītības darbinieku arodbiedrības pārstāvjiem sacījusi Rīgas Valsts tehnikuma skolotāja Renāte Neilande. Somijas izglītības sistēma ir piemērs, uz ko joprojām ilgstoši tiecas daudzas citas valstis, tomēr šobrīd problēmas sāk uzglūnēt arī tai, raksta Diena.

Somu Izglītības darbinieku arodbiedrības prezidents Olli Lukainens uzskatot, ka Somija pārāk ilgu laiku ar savu izglītību ir bijusi pašapmierināta. Ja valsts vēlas saglabāt līdzšinējo izglītības līmeni, tad ir pienācis laiks tajā investēt.

Latvijas pedagogiem saruna ar Somijas kolēģiem kārtējo reizi likusi nopūsties cerībā, ka reiz mūsu izglītības kvalitāte un tajā strādājošo cilvēku darba apstākļi kaut nedaudz pietuvosies somiem. Dienas aptaujātie skolotāji uzskata, ka Somijas veiksmes pamatā ir ieklausīšanās izglītības darbiniekos, kā arī pienācīga viņu atalgošana. «Es biju pārsteigta, kad somu arodbiedrības vadītājs teica, ka tur skolotājiem par katru papildus iegūto izglītību piemaksā arī tad, ja viņš nemāca to priekšmetu. Bet mums te vienam atņem, otram pieliek,» sacījusi Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības pārstāve no Tukuma Tatjana Marhileviča. Viņai piekrītot arī Rīgas Valsts tehnikuma skolotāja R. Neilande, kura Latvijas pedagogu darba stāža piemaksas sauc par izsmieklu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Poligrāfijas grupa Mūkusala uzvarējusi Somijas žurnāla drukas iepirkuma konkursā

Didzis Meļķis, 30.03.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Caur nelabvēlīga tirgus ciklu un Mūkusalas ofseta ruļļiem izgājušais biznesa žurnāls tomēr ir nonācis arī somu rokās

Vairākus gadus ilgušais plāns un priekšpasākumi starptautiskā biznesa žurnāla Forbes izdošanai Skandināvijā ir īstenojušies pirmajā drukātajā Forbes numurā somu valodā, ziņo tā redakcija.

Forbes Suomi un SK Media Finland Oy komercdirektors Fredriks Narss db.lv uzsver, ka viņa kompānija ne vien pieder Latvijas SK Media, bet arī pats žurnāls tiek drukāts Rīgā Poligrāfijas grupā Mūkusala. PG Mūkusala ir uzvarējusi Forbes drukas iepirkuma konkursā starp vairākām Ziemeļvalstu tipogrāfijām, db.lv komentē F. Narss. Forbes somu valodas izdevuma metiens ir 70 tūkstoši eksemplāru.

Iepriekš db.lv rakstīja par SK Media nebūšanām saistībā ar ekspansijas plāniem Skandināvijā. Tādi tika loloti jau kopš 2014. gada. Žurnāla pirmā numura atvēršana tomēr ir tikusi atlikta vairākkārt. Iemesli ir bijuši dažādi, sākot ar slikto situāciju Somijas reklāmas tirgū un ekonomikā vispār Krievijas rubļa krīzes dēļ, kas sekoja globālajam naftas cenu kritumam, un Rietumu sankcijas pret Krieviju pēc Krimas okupācijas arī acīmredzot tai nav nākušas par labu. F. Narss iepriekš db.lv komentēja, ka tirgus un reklāmdevēji ir atkopušies, un uz 2017. gadu Somijas Forbes ir pārdevis reklāmas pusmiljona eiro vērtībā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Latvijas eksportspēja

Eksportspēja: Atrod jaunu materiāla pielietojumu

Linda Zalāne, 01.12.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA 3 Wind Knots somas tiek darinātas no unikāla materiāla, kas izskatās kā saburzīts kartons

Pirms pieciem gadiem SIA 3 Wind Knots pievērsās rotu izgatavošanai, līdz šim ir izveidotas 19 kolekcijas. Šogad to sortiments paplašināts arī ar somām. Līdz šim tapušas četras to kolekcijas, pēdējā ir Kāpu nokrāsas. Uzņēmums to ir pieteicis Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras organizētajā konkursā Eksporta un inovācijas balva 2015 kategorijā Inovatīvākais produkts. «Iedvesma jaunajai somu kolekcijai man radās ceļojuma laikā Austrālijā, apmeklējot aborigēnu leģendām apvīto Varavīksnes pludmali Kvīnslendā. Somu dabīgie un mierīgie toņi man atgādina Varavīksnes pludmales krāsainās smilšu kāpas,» teic SIA 3 Wind Knots valdes locekle Sigita Trukšāne.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Mana pieredze: neskatoties uz ierobežoto pirktspēju, tomēr sāk ar Latvijas tirgu

Anda Asere, 07.11.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iveta Piternika ādas somas šuva jau pirms 20 gadiem; tagad viņa šai nodarbei ir pievērsusies ar jaunu sparu.

«Visas sievietes manā ģimenē ir nodarbojušās ar šūšanu. Arī mani agrā bērnībā vecmāmiņa iemācīja šūt ar veco Singer šujmašīnu. Es joprojām ar to strādāju,» stāsta Iveta Piternika, ādas somiņu Mint somas radītāja. Pirms 20 gadiem viņa pirmo reizi pamēģināja šūt ādas izstrādājumus un toreiz somiņas pamanīja kāda paziņa, kura dzīvoja Zviedrijā. Ar viņas iesaistīšanos somu šūšana izveidojās par biznesu. «Es šuvu, viņa pārdeva. Ar Zviedrijas cenām un Latvijas izmaksām tas mums abām bija veiksmīgs bizness. Tā es kādus trīs gadus nostrādāju tikai Zviedrijas tirgum, jo tur bija pieprasījums,» teic Iveta. No šī laika viņai «pielipis» skandināvu atturīgais stils, jo, ja nebūtu šī perioda, viņas somas būtu stipri kruzuļainākas – romantiskais stils vairāk atbilst Ivetas būtībai. Tagad viņa stilus kombinē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien stājas spēkā jaunie Īrijas aviokompānijas «Ryanair» un Ungārijas aviokompānijas «Wizz Air» bagāžas nosacījumi, kas paredz, ka pasažieriem par brīvu salonā atļauts ņemt tikai vienu mazu rokas bagāžas somu.

«Wizz Air» sabiedrisko attiecību konsultante Latvijā Agnija Jankovska aģentūru LETA informēja, ka aviokompānija atļaus katram pasažierim par brīvu ņemt salonā vienu rokas bagāžas somu, kuras izmērs nepārsniedz 40 x 30 x 20 centimetrus, savukārt pasažieriem, kuri iegādājušies pakalpojumu «Wizz Priority», būs atļauts ņemt līdzi arī ratiņsomu, kuras izmērs nepārsniedz 55 x 40 x 23 centimetrus. «Wizz Air» ir ieviesusi 10 kilogramu reģistrējamo somu, par kuras reģistrēšanu būs jāmaksā septiņi eiro.

Lidsabiedrībā norādīja, ka bagāžas politikas maiņas mērķis ir atvieglot iekāpšanu pasažieriem un samazināt ar bagāžu saistīto kavēšanos visos «Wizz Air» lidojumos. Jaunā bagāžas politika ļaus pasažieriem izvēlēties no vairāk nekā 50 rokas un reģistrējamās bagāžas pārvadāšanas variantiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Gatavojoties Latvijas simtgadei, rada planšetdatoru somas ar tautastērpu motīviem

Dienas Bizness, 30.05.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Planšetdatoru filca somu un mobilo telefonu maciņu zīmols Lote, kas dod iespējas strādāt cilvēkiem ar invaliditāti, ir izveidojis jaunu somu kolekciju, kas paredzēta 15 collu planšetdatoriem.

Kolekcija veidota, gatavojoties Latvijas simtgadei: tā atspoguļo sevī Latvijas reģionus un to tautastērpu tradīcijas. Soma Zemgale veidota, izmantojot Zaļenieku tautastērpu motīvus, somas Kurzeme izgatavošanā tika pielietota Kurzemes tautastērpu villaine. Somu Latgale, savukārt, izdaiļo Mērdzenes tautastērpa audums. Drīzumā Lote piedāvās arī kosmētikas somas ar moderniem rakstiem.

Somu ražošanā tiek izmantoti uzņēmuma Limbažu tīne austie etnogrāfiskie audumi, tādejādi veicinot atbalstu vietējam ražotājam. «Valsts simtgadē ir īpaši svarīgi atcerēties par cilvēkiem no sociāli mazaizsargātām riska grupām. Tāpēc invalīdu nodarbināšanai ir arī liela pievienotā vērtība – tiek celta pašapziņa un veicināta sociālā integrācija, kas ļauj sociāli atstumtiem cilvēkiem sajusties piederīgiem un vajadzīgiem,» komentē Ina Stupele, biedrības Taureņa efekts projektu vadītāja

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Sākam biznesu: Soma kā ilgtermiņa ieguldījums

Anda Asere, 14.09.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vēloties izveidot modes zīmolu, kas piedāvātu gan apģērbu, gan aksesuārus, dizaineres Ērika Rudika un Jekaterina Kolanska nolemj sākt ar vienu virzienu – ādas somu izgatavošanu, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Somas kā roku darbu piedāvā maz uzņēmumu gan Latvijā gan pasaulē, stāsta Ērika Rudika, SIA Vaskala īpašniece. Lai gan Latvija ir maza, viņa šajā jomā redz izaugsmes iespējas. Tāpēc uzņēmējai žēl, ka te apgūt ādas apstrādi ir visai ierobežotas iespējas. «Pagaidām tas ir kā hobijs, vēl ar to nopelnīt diemžēl nesanāk, somu izgatavošana prasa tikai ieguldījumus, bet ceru, ka nākotnē tas atmaksāsies,» teic Ērika.

Praktiski apsvērumi

Zīmolu Ērika izveidojusi kopā ar savu kolēģi Jekaterinu Kolansku, ar ko kopā mācījās apģērbu dizainu Rīgas amatniecības vidusskolā (RAV). Sākotnēji viņas plānoja izgatavot apģērbus, kolekciju, piedalīties Fashion Mood. «Sākumā sapņojām par savu apģērbu zīmolu, kas iekļautu gan apģērbus, gan apavus, gan somas. Apģērbu dizainu esam izmācījušās, tas mums patīk, bet somas ir kaut kas jauns. Pie apģērba vajag aksesuārus, tāpēc ideja sākt ar somām radās dabiski. Liekas pareizi sākt ar kaut ko vienu. Kopš tā brīža ir pagājis neilgs laiks, bet cilvēku interese ir liela, daudzi raksta, zvana, piedāvā tirgot somas savā veikalā,» stāsta Ērika. Šobrīd somas nopērkamas veikalā Paviljons un La Scarpa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Ar padomu un informāciju palīdz ieiet ārvalstu tirgos

Lāsma Vaivare, 11.06.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izmantojot Eiropas Biznesa atbalsta tīkla palīdzību, vairāk nekā 40 Latvijas uzņēmumu sākuši sadarbību ar ārvalstu partneriem

Tā DB norāda Eiropas Biznesa atbalsta tīkla (EEN) Latvijā koordinatore Inga Valdmane. Tas nozīmē, ka EEN kolēģi ir palīdzējuši sameklēt potenciālus partnerus, palīdzējuši sarunās un veicinājuši sadarbības uzsākšanu.

Viens no veiksmīgi realizētajiem nesen notikušajiem projektiem ir Latgales reģiona uzņēmēju tirdzniecības misija uz Tamperi, kura tika organizēta sadarbībā ar Somijas EEN kolēģiem. Misijā piedalījās 15 uzņēmēji no Latvijas, kuri tikās ar 17 somu biznesa pārstāvjiem. Seši uzņēmumi jau noslēguši vienošanās par sadarbību ar Somijas uzņēmumiem, turklāt misija notikusi tikai aprīlī.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Sekojot idejai: Sāk nopietnāk sadarboties ar veikaliem

Anda Asere, 10.03.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pompidoo šobrīd piedāvā jau piecus fotosomu modeļus, un drīzumā uzņēmums iecerējis tirgū startēt arī ar datorsomām, otrdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

«Fotosoma mums ir galvenais produkts, bet, ja cilvēks izmanto mūsu produktu un grib nopirkt vēl kādu somu citām vajadzībām, varēsim to nodrošināt. Diezgan daudz klientu atgriežas un nopērk arī otru un pat trešo somu,» saka Irina Kuzmina, fotosomu uzņēmuma SIA Pompidoo līdzīpašniece. Šīs fotosomas var izmantot arī kā ikdienas somas, bet to esot diezgan grūti izskaidrot klientiem. «Strādājam pie izmaiņām mājaslapā, lai šī ziņa būtu skaidrāka. Saprotot, ka somai ir vairāki pielietojuma veidi, ir vieglāk ieguldīt naudu. Taču mēs neesam gatavi konkurēt parasto somu tirgū, tam būtu nepieciešamas milzīgas investīcijas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Ar datorsomu konstruktoru klauvē pie Apple durvīm

Anda Asere, 10.06.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jāņa Berdigana komanda izstrādājusi individualizētu datorsomu konstruktoru ID-Infinite, ar kuru cer iekarot ASV tirgu

Pērkot datoru, pārdevējs neizlaidīs klientu ārā no veikala, kamēr viņš nebūs nopircis somu, kur to ielikt, vai kādu citu aksesuāru. Mapītes un datorsomas ir laba iespēja nopelnīt vēl, spriež Jānis Berdigans, individualizētu ādas aksesuāru ražošanas uzņēmuma ID-Infinite (SIA ID2) īpašnieks. Taču, kad viņš pirms kāda laika pats sev pircis datoru, nav varējis tā pārnēsāšanai atrast atbilstošu mapīti.

«Piedāvājumā ir visdažādākās mapītes, taču, ja gribi sev ko īpašu, nav pārāk liela izvēle,» viņš uzskata. J. Berdigana uzņēmums ir izstrādājis MacBook klēpjdatoru somu konstruktoru ID-Infinite, kur klients var izvēlēties aksesuāra krāsu, oderi un krāsu katrai detaļai, tāpat ir iespēja iegravēt savus iniciāļus. Kopējais kombināciju skaits mērāms tūkstošos. Somu dizainu pēc Jāņa iecerēm izstrādājusi produktu dizainere Evija Berga, bet zīmola vizuālo identitāti – mākslinieks Toms Kampars. «Galvenais, ar ko atšķiramies no citiem datorsomu zīmoliem, – klientam ir iespējams individualizēt savu somu,» saka E. Berga.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Indonēzija līdz gada beigām neuzņems ārvalstu tūristus, tā vietā varasiestādes centīsies atdzīvināt tūrisma sektoru ar vietējo pieprasījumu, ceturtdien paziņojis Indonēzijas galvenais ministrs jūras lietu un investīciju jautājumos Luhutu Pandžaitans.

"Izskatās, ka mēs neuzņemsim ārvalstu tūristus līdz gada beigām," virtuālā forumā uzņēmēju kopienai paziņoja ministrs.

Indonēzijas valdības plāni apstādinās Bali reģionālās valdības ieceri no 11.septembra atvērt salu ārvalstu tūristiem.

Jūlijā Bali atsāka uzņemt vietējos tūristus.

Pandžaitans sacīja, ka valdība koncentrēsies uz vietējo tūristu piesaistīšanu, lai atdzīvinātu nozari, ko smagi ietekmējuši ierobežojumi, kas ieviesti cīņā ar jauno koronavīrusu. Valdība cer, ka nākotnē vietējie tūristi veidos 70% no visām tūrisma aktivitātēm.

Cīņā pret jauno koronavīrusu Indonēzija martā aizliedza iebraukt ārvalstu tūristiem.

Indonēzijas ārlietu ministrs Retno Marsudi preses konferencē sacīja, ka Indonēzija un Dienvidkoreja vienojušās par biznesa ceļošanas koridoru, kas būs atvērts no 17.augusta, ļaujot cilvēkiem ieceļot svarīgās biznesa, diplomātiskās un oficiālās darīšanās, bet ne tūrisma braucienus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas dabas takas var kļūt par ārvalstu tūristu magnētiem. Tās uztur kā publiskais, tā privātais sektors.

Aptuveni pirms trim gadiem dzimusi ideja par Gaujas Nacionālo parku (GNP) kā vienotu tūrisma galamērķi. Spēkus apvienojušas deviņas pašvaldības – Sigulda, Cēsis, Valmiera, Līgatne, Pārgauja, Amata, Priekuļi, Kocēni un Inčukalns. «Toreiz tika izsludināta Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras administrētā Klasteru programma, kuras ietvaros kopā ar bijušo Siguldas reģiona tūrisma biedrību (tagad GNP tūrisma biedrību) iesniedzām pieteikumu un saņēmām atbalstu idejas tālākai virzīšanai,» atminas Siguldas Attīstības aģentūras direktore, Gaujas Nacionālā parka tūrisma klastera vadības grupas pārstāve Laura Konstante. Projekts tiek līdzfinansēts no ERAF, tā kopējās izmaksas ir ap 483,78 tūkst. eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Sākam biznesu: Tatis vēlas kļūt par Rīgas ādas somu zīmolu Nr.1

Anda Asere, 20.02.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eteri Gabunijas mamma, vecmamma un vecvectēvs ir bijuši amatnieki, un viņa šo tradīciju turpina ar Tatis ādas somām.

Tatis somas nosauktas par godu dizaineres Eteri Gabunijas vecvectēvam, kura iesauka bija Tatis. Viņš bija amatnieks, kurš mīlēja savu amatu, strādāja ar koku un nedaudz arī ar ādu. Eteri vecmamma bija skrodere, bet mamma – cepurniece. «Es esmu Rīgas amatniece ceturtajā paaudzē,» saka Eteri. Vēl pirms kāda laika viņai licies, ka tā nebūs, jo, izvēloties studiju virzienu, viņa nedomāja par dzimtas tradīciju turpināšanu, šūšana viņu nesaistīja.

Eteri interesēja dizains, tomēr idejai studēt šajā virzienā viņa atmeta ar roku, jo šķitis, ka ar to nenopelnīs. Galu galā viņa izvēlējās studēt komunikācijas zinātni. «Strādājot ar ādu, vajag dzelžainu pacietību, mieru un harmoniju. Nevari nervozs strādāt. Vērojot manu straujo dabu un emocionalitāti, krustmāte teica, ka no manis droši vien laikam nesanāks ceturtās paaudzes amatniece,» viņa saka.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas ēdiena pagatavošanas māksla atzinīgi novērtēta starptautiski 18. janvārī Ziemeļvalstu lielākajā starptautiskajā tūrisma izstādē "MATKA 2024" Helsinkos Somijā, saņemot gada balvu kā somu iecienītākais 2023. gada gastronomijas galamērķis.

Latviju balvai izvirzījusi Somijas Ceļojumu žurnālistu asociācija, jo mūsu valsts jau ilgu laiku ir somu iecienīts ceļojumu galamērķis. Somu tūristi novērtē Latvijas arhitektūru, dabu, mākslu un kultūras piedāvājumu. Turklāt viesi no Somijas Latviju var viegli sasniegt ar autobusu vai automašīnu bez nepieciešamības ceļot ar gaisa transportu, kas arī ir pieejams.

“Pēdējos gados Latvija ir pielikusi daudz pūles, lai uzlabotu un paplašinātu savu gastronomijas kultūru un piedāvājuma klāstu, kļūstot par vērā ņemamu gastronomijas galamērķi Eiropā. Latvijā ir moderni restorāni un kafejnīcas, kas nav aizēnojušas tradicionālās un vēsturiskās vietas. Tāpat restorāni organizē dažādas meistarklases, ko vada kulinārijas pasaulē pieprasīti šefpavāri, tostarp Dānijas un Islandes kulinārijas eksperti. Latvija augstu vērtē un izceļ savu tradicionālo ēdienu kultūru, pašmāju produktus un vietējo pārtiku,” stāsta Somijas Ceļojumu žurnālistu asociācijas pārstāvji, uzsverot ilgtspējas nozīmīgo lomu latviešu kulinārijas kultūras attīstībā.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

DB viedoklis: Eksperiments, kas var pieradināt izlaisties

Jānis Šķupelis, DB Investora nodaļas redaktors, 23.01.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gada sākumā par ļoti interesantu eksperimentu parūpējušies somi, kas 2 tūkst. valsts iedzīvotāju, kuri saņem bezdarba pabalstus, nejaušas izlases kārtība mēnesī piešķirs papildu 560 eiro – būtībā par neko

Šāds eksperiments turpināsies divus gadus, kad šī cilvēku kopa tiks salīdzinātas ar tādu somu grupām, kuri šādu pabalstu nav saņēmuši. Un tad jau varēs secināt, vai šādu sistēmu nevajag attiecināt jau uz pilnīgi visiem šīs valsts bezdarbniekiem.

Doma ir mainīt esošo labklājības modeli, lai mazinātu gan nabadzību, gan birokrātiju. Dzirdami argumenti, ka Somijā ļaudis ir apzinīgi. Tāpat, ka jauns labklājības modelis nepieciešams līdz ar robotizāciju. Turklāt 540 eiro dzīvei Somijā nav īpaši liela summa, un bezdarbniekiem tāpat ir jāturpina meklēt iespējas nopelnīt. Somu valdība norāda, ka daudzi cilvēki Somijā jau tagad labāk izvēlas sēdēt uz pabalstiem, jo baidās, ka ne tik labi atalgota darba atrašanas gadījumā tie pabalstus vienkārši zaudēs. Tādējādi šāda naudas piešķiršana nozīmēšot, ka šāds šoks izpaliek, bezdarba līmenis sarūk un budžets pat ietaupa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

«Lielisko klubs» sarūk

Didzis Meļķis, 15.10.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kredītreitingu kompānija Standard & Poor’s (S&P) samazinājusi Somijas kredītreitingu uz AA+, lasāms kompānijas vietnē, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Visaugstākajā līmenī S&P patur Somijas pārvedumu un konvertējamības (T&C) novērtējumu, bet tam ir maza saistība ar lietu stāvokli pašā ekonomikā. Šāds novērtējums ir visām eirozonas valstīm, un tas atspoguļo tirgus uzticību ne tik daudz tām, cik Eiropas Centrālajai bankai, proti, ka ir ārkārtīgi maz ticams, ka tā varētu ierobežot pieeju ārvalstu valūtām maksājumu veikšanai. Piemēram, par Krieviju aģentūrai šādas pārliecības nav gandrīz nemaz, un tās T&C novērtējums ir BBB- jeb t.s. miskastes statusā.

Līdz ar to ir vēl vairāk sarucis AAA reitinga «klubs». Kaut Eiropa tajā aizvien ir pārstāvēta visplašāk, konkrēti no eirozonas gan nevainojams S&P reitings ir tikai Vācijai un Luksemburgai, un Vācijas ekonomikai nemaz tik labi vairs neklājas, kā to aprakstījis arī DB (Pasaulei drudzis no Vācijas datiem, 13.10.2014. u.c.). Augstākais kredītreitings ir arī Dānijai, Vācijai, Lihtenšteinai, Norvēģijai, Zviedrijai, Šveicei un Lielbritānijai. Citviet pasaulē tāds ir Austrālijai, Kanādai, Honkongas īpašajam administratīvajam reģionam un Singapūrai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Arī pēc Nokia norieta Somijai aizvien ir labas pozīcijas ekonomikas izrāvienam; izaicinājums ir iemācīt uzņēmību

Divpusējām ekonomikas un biznesa attiecībām ar Latviju ir labas iestrādes, ieskaitot izglītību un tehnoloģiju sākumuzņēmumus, intervijā Dienas Biznesam saka Somijas vēstnieks Latvijā Olli Kantanens.

Pirms pārrunājam Somijas jauno valdību un ekonomikas politiku, svarīgi būtu ieskicēt pašreizējo situāciju. No negatīvās puses tā acīmredzot ir divkāršs digitālais satricinājums – digitālās tehnoloģijas vispirms negatīvi ietekmējušas jums svarīgo papīrrūpniecību, un tad jau Apple nogremdējusi jūsu ekonomikai tik svarīgo Nokia.

Daļēji jums taisnība, bet tikai daļēji. Ja raugāmies uz Somijas ekonomikas attīstību XX gadsimtā, tad pirms 100 gadiem tā bija trūcīga agrārā ekonomika, bet tagad tā ir veiksmes stāsts pēc visiem parametriem, kā tas aprakstīts daudzos globālos akadēmiskos pētījumos. Kopš 90. gadiem tas tiešām ir bijis Nokia brīnuma laikmets, kad somu kompānijas izrādījās īstajā laikā un īstajā vietā, lai kļūtu par globālajiem līderiem.

Komentāri

Pievienot komentāru