Rudens ir laiks, kad autovadītājiem būtu nepieciešams profilaktiskos nolūkos apmeklēt servisu un pārbaudīt automašinas tehnisko stāvokli, un jau laikus izvērtēt ziemas riepu piedāvājuma klāstu.
Pēc novērojumiem lielākajai daļai Latvijas autobraucēju ir divas nepārvaramas stihijas - lietus un pāreja no vasaras uz ziemas periodu. Uz ielām un ceļiem valda neaprakstāma panika, un bieži vien iemesls ir autovadītāja nevīžīga attieksme pret automašīnas pienācīgu sagatavošanu šādiem laika apstākļiem. Attiecīgi tas noved pie muļķīgiem starpgadījumiem, kas nereti ir iemesls ceļu satiksmes negadījumiem. Starp citu nevajag domāt, ka lielākais vaininieks ir pēķšņi uzkritušais sniegs. Samazinoties diennakts vidējai temperatūrai rudens dzestrie rīti bieži vien ir ar augstāku bīstamības pakāpi, īpaši tad, ja auto ir nesagatavots šādiem laika apstākļiem.
Pārbaudīt elektrosistēmas stāvokli
Profilakses nolūkos visiem autovadītājiem obligāti vajadzētu apmeklēt servisu, lai pārbaudītu autogaismas, akumulatora stāvokli, logu tīrāmo slotiņu nolietojumu, motoreļļas kvalitāti, ugunsdzēšamā aparāta derīguma termiņu, aptieciņas, avārijas trīsstūra esamību. Visbiežāk dažādie elektronikas defekti notiek tieši pārejā no siltā uz auksto laiku rudens beigās vai arī ļoti aukstās ziemas dienās. Tad atklājas dažādi svečvadu, dalītāju un akumulatoru defekti. Starp citu, dažādi pētījumi vēsta, ka vairāk nekā 6000 cilvēku pasaulē ik gadu gūst ievainojumus, mēģinot «piepīpēt» auto - nepareizi pievienojot vadus akumulatoram. Neievērojot polaritāti, tas uzsprāgst un no strauji izlādējošās akumulatora baterijas izdalās ūdeņradis, ko aizdedzina no «piepīpētāja» klemmēm lecošās dzirksteles.
Labai redzamībai
Mūsu rudens un ziemas apstākļos nozīmīga loma drošā braukšanā ir logu tīrītāju slotiņām, kam ir jābūt pietiekami izturīgām pret visiem laika un vides apstākļiem. Logu tīrāmās slotiņas speciālisti iesaka mainīt divas reizes gadā, jo, pat ja tās maksā 30 latus, tās tomēr garantēs autovadītāja drošību un redzamību uz ceļa. Tikpat liela uzmanība ir jāpievērš arī gaisa filtriem, lai uzturētu svaigu gaisu automašīnas salonā, kā arī izvairītos no aizrasojušiem logiem. Autoservisu pieredze rāda, ka, ieliekot automašīnā jaunu filtru - vai tas būtu motora gaisa filtrs vai salona gaisa filtrs - jau pēc 7000 km tas var būt putekļu pieblīvēts.
Neaizmirst par riepām
Autovadītājus var jau šobrīd mudināt pievērsties ziemas riepu piedāvājuma izpētei, un ar riepu servisa vai sev uzticama speciālista palīdzību pieņemt lēmumu par racionālu izvēli. Vispirms jau mūžsenais jautājums - ar radzēm vai bez. Ja ziemā braukt paredzēts pārsvarā pa Rīgu, tad radzes diez vai būs vajadzīgas. Kaut gan no otras puses, zinot, ka šogad galvaspilsētas ielas taupības nolūkos tiks tīrītas mazāk nekā iepriekš, pilnīgi iespējams, ka diezgan labi arī pilsētā varētu noderēt radžotās ziemas riepas. Pats būtiskākais ir tas, ka riepu izvēlē viennozīmīga vai universāla ieteikuma nav. Tā joprojām būs autovadītāja rūpīga prognoze, sabalansējot finansiālās iespējas ar to, kur, cik intensīvi auto visvairāk tiks ekspluatēts.