Nīderlandē reģistrētā un vairāku Ventspils tranzītbiznesa uzņēmumu īpašniece Beleggingsmaatschappij Geit B.V varētu piedzīt no Latvijas 100 milj. eiro.
Db rīcībā nonākusi informācija, ka šodien Beleggingsmaatschappij Geit B.V (Geit B.V.) un Transfides B.V. (vēl viens uzņēmums ar daļām Ventspils tranzītbiznesa uzņēmumos) grasās sūtīt vēstuli Ministru prezidentam Ivaram Godmanim, Saeimas priekšsēdētājam Gundaram Daudzem un Augstākās tiesas priekšsēdētājam Andrim Guļānam, kurā izklāstītu argumentus un iemeslus iespējamai tiesvedībai ar Latviju.
Geit B.V. ir akcionāre uzņēmumos Kālija parks un Ventspils tirdzniecības osta (VTO), bet šie uzņēmumi, kas arī paši kvalificējas kā investori noslēgtā starptautiskā ieguldījumu aizsardzības līguma izpratnē, ir iesaistīti vairākās tiesvedībās, kas pēdējā laikā esot krietni mazinājušas uzņēmumu vērtību. Tāpat Geit B.V. ir akcionāre uzņēmumos Seestar, Mineral-trans-serviss. Geit B.V. ir pārliecināts, ka notiekošais ir vērsts uz Kālija parka un VTO biznesa iznīcināšanu, savukārt Latvijas valsts neko nedarot, lai aizsargātu investīcijas - tas esot pārkāpums Nīderlandes - Latvijas līgumam par ieguldījumu savstarpējo veicināšanu un aizsargāšanu.
Esot tiesības
"Gadījumā ja Latvijas valsts nerīkosies, lai aizsargātu VTO un Kālija parku pret mēģinājumiem iznīcināt kompānijas, uzņēmumu akcionāriem nekas cits neatliks kā apsvērt Latvijas Republikas iesūdzēšanu Vašingtonas tribunālā, pamatojoties uz Investīciju aizsardzības vienošanās pārkāpumiem," apstiprina Geit B.V. pārstāvis un VTO padomes priekšsēdētājs Rūdolfs Meroni. Viņš uzsver, ka, balstoties uz šo vienošanos, Latvijas valdībai prettiesiski neaizsargājot Geit B.V. un Transfides B.V. investīcijas, kompānijām ir tiesības iesūdzēt Latvijas valsti Vašingtonas tribunālā Starptautiskajā ieguldījumu strīdu izšķiršanas centrā (International Center for Settlement of Investment Disputes - ICSID) un pieprasīt zaudējumu segšanu.
Pirms lemt, ko darīt akcionāriem, bijušas konsultācijas pie starptautiski atzīta speciālista starptautiskajās tiesībās, kurš arī devis savus sākotnējos atzinumus šai lietā. Pagaidām vēl nav zināms. vai šis speciālists, kurš darbojies neskaitāmās komisijās un tiesību padomēs, kā arī pārstāvējis puses ICSID, uzņemsies atbalstīt Nīderlandes investorus šai lietā.
Sistēmas vaina
Geit B.V. pārstāvji uzskata, ka viņiem ir tiesības vērsties ICSID tribunālā, ņemot vērā to, ka viņu investīcijas ir zaudējušas vērtību "apšaubāmu tiesas procesu" rezultātā.
KP un VTO akcionāri savus zaudējumus novērtējuši aptuveni 100 milj. eiro apmērā. "Ja prasība tiks iesniegta ICSID Tribunālā Vašingtonā, tad prasījums sasniegs 100 milj. eiro," neslēpj R. Meroni. "Latvijas valstij, visticamāk, nāksies maksāt par nodarītajiem zaudējumiem. Ir bijusi jau virkne lēmumu ICSID tribunālā, kurā valstīm likts maksāt kompensācijas gadījumā, ja cietušas ārvalstu investīcijas attiecīgā valstī," uzskata R. Meroni.
Miljonu strīdi
Db jau vairākkārt rakstījis, ka VTO un Kālija parks ir iesaistīts neskaitāmās tiesvedībās un savstarpējos strīdos ar tranzītbiznesā savulaik ietekmīgo uzņēmumu LSF Holdings, kas šobrīd zaudējis savu biznesu. LSF Holdings un KP ar VTO savulaik pirms tranzītkara sākšanās bija partnerkompānijas - VTO un KP pildīja stividorkompāniju pakalpojumus, bet LSF Holdings un tā meitas uzņēmumi nodrošināja kravu plūsmu un ekspeditorpakalpojumus. Tobrīd LSF Holdings strādāja ar milzu peļņu un arī kravu plūsma KP un VTO terminālos auga. Tomēr, sākoties t.s. tranzītkaram, sadarbība tika pārtraukta un sākās savstarpējās tiesvedības un strīdi, kas turpinās vēl joprojām.
LSF Holdinga vadītājs Edgars Jansons, uzzinot par iespējamo tiesvedību, norādīja, ka "R. Meroni acīmredzot ir FIB (Federālais izmeklēšanas birojs) aģents, tāpēc grib tiesvedību pārcelt uz Ameriku, kur viņam būs specdienestu aizsardzība." E. Jansons uzskata, ka tiesvedība būtu pilnīgi nepamatota.