Nodokļi

Nolemj nepalielināt resursu nodokli

Madara Fridrihsone, 23.11.2005

Jaunākais izdevums

Iespējams, tomēr netiks palielinātas dabas resursu nodokļa likmes par dabas resursu, piemēram, dolomīta un kvarca smilšu, ieguvi. Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija otrdien, gatavojot Dabas resursu nodokļa likumu izskatīšanai otrajā lasījumā, atbalstīja tēvzemiešu deputātes Annas Seiles priekšlikumu, kas paredz dabas resursu nodokļa (DNR) likmes par dabas resursu ieguvi saglabāt līdzšinējā apmērā. Par šo priekšlikumu, kas paredz būtiski zemākas DNR likmes nekā pirmajā lasījumā pieņemtais likumprojekts, vēl jālemj Saeimai. Db jau vairākkārt ziņoja, ka Vides ministrijas sagatavotais likumprojekts, kas paredzēja būtiski palielināt nodokļa likmes par dabas resursu ieguvi, nebija pa prātam vietējiem būvmateriālu ražotājiem, kas pauda bažas, ka DNR palielināšana negatīvi ietekmēs vietējo ražotāju konkurētspēju. Arī A. Seile, aizstāvot savu priekšlikumu par DNR nepalielināšanu par dabas resursu ieguvi, uzsvēra, ka šie resursi — smiltis, grants, māls un citi, tiek izmantoti, lai Latvijā ražotu būvmateriālus, tādēļ DNR likmes palielināšana var izraisīt kārtējo būvmateriālu cenu pieaugumu. Turpretī Vides ministrijas Vides aizsardzības departamenta direktora vietniece Rudīte Vesere norādīja, ka šie resursi Latvijā nav neierobežotos daudzumos, tie neatjaunojas, turklāt to ieguve notiek ar lieliem zudumiem un bijuši vairāki gadījumi, kad netiek veikta izmantoto zemju rekultivācija, jo uzņēmums tiek likvidēts vai bankrotē. Viņa skaidroja, ka, saskaņā ar Vides ministrijas aplēsēm, DNR likmju palielināšana neizraisītu būtisku izejvielu sadārdzināšanos, piemēram, dolomīta krava sadārdzinātos tikai par 0.3 Ls, taču DNR palielināšana mudinātu uzņēmējus taupīgāk izmantot dabas resursus. Turpretī A. Seile, kuras priekšlikums par nodokļa likmju nepalielināšanu guva Budžeta komisijas vairākuma atbalstu, uzsvēra: «Visiem nav jāmaksā par to, ka kāds bankrotē.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Papildināta - novelk sarkano līniju nodokļu jomā

Sanita Igaune, 06.07.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Stratēģija, kas šodien tika prezentēta sociālajiem partneriem, paredz stabilas, pamatā nemainīgas nodokļu likmes, neieviest jaunus nodokļus, kā arī būtiski nepalielināt kopējo nodokļu slogu. Tiek iezīmēts arī konkrēts virziens nodokļu sloga mazināšanai darbaspēkam. Prognozējamai nodokļu politikai ilgtermiņā ir pozitīva ietekme gan uz tautsaimniecības attīstību, gan uz valsts budžeta ieņēmumiem,» uzsver Finanšu ministrs Andris Vilks.

Lai rosinātu diskusiju par Finanšu ministrijas (FM) izstrādāto valsts nodokļu politikas stratēģiju nākamajiem trīs gadiem (2011.-2014. gadam), A. Vilks aicināja uz tikšanos nevalstisko organizāciju pārstāvjus. Ministrs tikās ar arodbiedrību, Latvijas Darba devēju konfederācijas, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras un citu organizāciju pārstāvjiem.

«Piedāvājam publiskai apspriešanai septiņus konkrētus un saprotamus uzstādījumus, kas sniedz skaidru priekšstatu par nākošo trīs gadu nodokļu politikas ietvaru un atbildi uz pieprasījumu pēc prognozējamības un stabilitātes gan no uzņēmēju, gan visas sabiedrības puses. Tieši šobrīd, stabilizējoties valsts ekonomikai, ir skaidri jūtama nepieciešamība pēc stabilas, ilgtspējīgas, valsts konkurētspēju veicinošas un, galvenais, sabiedrībai saprotamas un pieņemamas nodokļu politikas,» akcentē A. Vilks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Informācija par izmaiņām tiesību aktos, kas stāsies spēkā no 1.janvāra

, 27.12.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 2008.gada 1.janvāra Latvijā stāsies spēkā virkne izmaiņu nodokļu likumos, kā arī citos normatīvajos aktos, kas ir Finanšu ministrijas atbildības sfērā, liecina ministrijas sniegtā informācija medijiem.

Nodokļu politikas jomā:

·grozījumi likumā ''Par iedzīvotāju ienākuma nodokli'' (pieņemts Saeimā 2007.gada 8.novembrī);

·grozījumi likumā ''Par nekustamā īpašuma nodokli'' (pieņemts Saeimā 2007.gada 8.novembrī);

·grozījums likumā ''Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās'' (pieņemts Saeimā 2007.gada 6.decembrī);

·grozījumi likumā ''Par akcīzes nodokli'' (pieņemts Saeimā 2007.gada 8.novembrī);

·grozījumi likumā ''Par nodokļiem un nodevām'' (stājās spēkā 2007.gada 12.decembrī);

·grozījumi likumā ''Par pievienotās vērtības nodokli'' (varētu stāties spēkā 2008.gada janvārī vai februāra sākumā);

·Elektroenerģijas nodokļa likuma pārejas noteikumi;

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aktualizējusies ideja par iespējamo dividenžu aplikšanu ar ienākuma nodokli var likt mazajam biznesam pamest uzņēmējdarbību.Pēdējo divu gadu laikā, kopš samazināts uzņēmumu ienākuma nodoklis līdz 15 %, ir būtiski pieaugusi ne tikai Latvijā strādājošo uzņēmumu kopējā tīrā peļņa, bet arī izmaksāto dividenžu apmērs.

Uzņēmumu īpašniekiem, vadītājiem - fiziskajām personām -šobrīd ir izdevīgāk (lētāk) izmaksāt dividendes no tīrās peļņas, par kuru nomaksāts 15 % lielais uzņēmumu ienākuma nodoklis, nekā lielu darba algu, par kuras saņemšanu jāmaksā ne tikai 33 % lielais socnodoklis, bet arī 25 % iedzīvotāju ienākuma nodoklis. Daļa īpašnieku arī legāli izmanto iespēju maksāt 15 % uzņēmumu ienākuma nodokli un saņemt dividendes, nevis saņemt lielas darba algas. Tieši šis fakts arī nereti tiek izmantots kā arguments, ka biznesmeņi - uzņēmumu vadītāji un īpašnieki vienā personā optimizējot savas izmaksas, kamēr strādājošie maksā ievērojami lielākus nodokļus.

Nav jauna ideja

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Alkoholiskie dzērieni no 1. marta Latvijā kļūs dārgāki, taču cenas kāpums nebūs tik straujš, kā bija paredzēts, bet gan daudz mērenāks.

To paredz Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā atbalstītais akcīzes nodokļa likuma grozījumu projekts, kurš gan vēl jāakceptē parlamenta vairākumam.

Iecerēts, akcīzes nodokļa likmi no 1.marta paaugstināt vidēji par 5% un tieši tikpat lielu pieaugumu īstenot arī no 2021.gada 1. marta.

Faktiski, pērn Igaunijas īstenotais bezprecedenta alkohola akcīzes nodokla likmes samazinājums ir piespiedis Latviju atteikties no tām iecerēm par alkohola akcīzes nodokļa likmju paaugstināsanu, kāds bija iecerēts 2017. gadā apstiprinātajās Valsts nodokļu politikas pamatnostādnēs 2018.-2020. gadam.

Bija paredzēts liels kāpums

Pašlaik Latvijā ir zemākās alkohola akcīzes nodokļa likmes, taču tā vairs nebūs, ja 1. martā spēkā stāsies iepriekš paredzētās šī nodokļa likmju izmaiņas - tad tās Latvijā būs visaugstākās Baltijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību - Nacionālajai izaugsmei un vienotībai

Mēs esam vienojušies strādāt Latvijas nacionālajai vienotībai un izaugsmei. Veidot Latviju, kuras sabiedrība ir izglītota, vesela, pārtikusi un droša par nākotni. Nostiprināt Latviju kā nacionālu, eiropeisku un demokrātisku valsti, kuru raksturo laba pārvaldība, cilvēktiesību un pamatbrīvību ievērošana, tiesiskums un sociālais atbildīgums, kas ietver arī rūpes par cilvēkresursu atjaunošanu un tautas ataudzi.

Mūsu pienākums ir nostiprināt latviešu valodu, latvisko kultūrtelpu un nacionālo identitāti, vienlaikus esot tolerantiem un rūpējoties par visu Latvijā dzīvojošo tautību kultūras pienesumu, jo daudzveidība ir bagātība.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nauda, kas gūta spekulējot ar nekustamiem īpašumiem (iegādāti vai izgatavoti pārdošanai), tiek aplikta ar iedzīvotāju ienākuma nodokli.

Tā atzīst aptaujātie nodokļu speciālisti. Fiziskās personas bieži, pārdodot nekustamos īpašumus, redz vienīgi likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" normu (9.panta pirmās daļas 19.punkta c) apakšpunktu), kas paredz, ka ar iedzīvotāju ienākuma nodokli netiek aplikti ienākumi no sava īpašuma pārdošanas, izņemot ienākumu no tāda nekustamā īpašuma pārdošanas, kas ir bijis personas īpašumā mazāk par 12 mēnešiem. Netiek pamanīts, ka ir norma (9.panta pirmās daļas 19.punkta a) apakšpunkts), kas paredz, ka ar nodokli tiek aplikti ienākumi no pārdošanai izgatavotas vai iegādātas mantas neatkarīgi no minētā 12 mēnešu termiņa.

Tas arī ļauj secināt: ar iedzīvotāju ienākuma nodokli tiek aplikti ienākumi no nekustamajiem īpašumiem, kas tiek attīstīti, celti, pirkti, rekonstruēti pārdošanai utt., neatkarīgi no tā, ka valdības sēdē, diskutējot par grozījumiem iedzīvotāju ienākuma nodokļa likumā saistībā ar spekulatīvo darījumu aplikšanu ar ienākuma nodokli, tika nolemts attiecīgos punktus neiekļaut, kaut arī pēc būtības tie būtu atkārtojuši to pašu, kas ir Ministru kabineta noteikumos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No šī gada 1. janvāra Latvijā izmaiņas skar gan atsevišķu nodokļu likmes, gan ar tiem apliekamos ienākumus, gan nodokļu sodu sistēmu.

Dažas izmaiņas vērtējamas kā uzņēmējiem un darba ņēmējiem labvēlīgas, piemēram, pieaugs ar iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) neapliekamais minimums. Tomēr citas novitātes, piemēram, akcīzes nodokļa likmju pieaugums degvielai, var kārtējo reizi veicināt inflāciju, kas nākamgad prognozēta 5.9 % apmērā.

Neapliks dividendes

Saskaņā ar likuma "Par uzņēmumu ienākuma nodokli" grozījumiem, kas stājas spēkā šī gada 1. janvārī, ar uzņēmumu ienākuma nodokli (UIN) apliekamajā ienākumā vairs nebūs jāiekļauj no ES un Eiropas Ekonomiskās zonas (EEZ) dalībvalstīm saņemtās dividendes.

Ar UIN apliekamajā ienākumā vairs netiks iekļauti arī ieņēmumi no ES un EEZ publiskās apgrozības vērtspapīru pārdošanas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdībā jau tiek virzīti grozījumi valsts fondēto pensiju likumā, kas paredz 2009. gadā nepalielināt iemaksas lielumu 2. pensiju līmenī.

Lai gan Ministru prezidents Ivars Godmanis (Latvijas Pirmā partija/Latvijas ceļš) vēl tikai runā, ka tiek piedāvāts nākamgad no pašreizējiem 8% nepalielināt iemaksas 2. pensiju līmenī, izrādās, izskatīšanai Saeimas komisijās jau nodoti grozījumi valsts fondēto pensiju likumā, kas paredz izsvītrot punktu, kurš noteic, ka no 2009. g. 1.janvāra 2.līmeņa pensiju fondā novirzāmi 9% iemaksām. Likumprojekta autors ir Saeimas Sociālo lietu komisija. Par grozījumu apstiprināšanu 1. lasījumā zināja stāstīt arī Parex Asset Management vadītājs Roberts Idelsons. Lai gan patlaban politiķi runājot tikai par iemaksas iesaldēšanu uz gadu, tomēr rīcība neliecina par ilgtermiņa skatījumu, tādējādi nevar izslēgt, ka iemaksas lielums varētu nepieaugt ilgāk kā gadu, kas pašreizējiem pensijas krājējiem iesitīs pamatīgu robu kabatā pensijas gados.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd viena no sabiedrības aktualitātēm ir jautājums par nekustamā īpašuma nodokļa piemērošanu dzīvojamām ēkām, kas Finanšu ministrijas (FM) piedāvātā risinājuma rezultātā jau ievērojami pārsniedz publiskajā telpā diskutētās nodokļa reformas robežas un akceptēšanas gadījumā var atstāt ļoti būtisku ietekmi ne tikai uz maksājumu lielumu, bet arī uz Latvijas nekustamā īpašuma īpašnieku kopumu.

1. Šajā gadījumā to plāno veikt pašu vēlētais parlaments un tā ieceltā valdība;

2. Ja plašsaziņas līdzekļos politiķu paustie mērķi ir patiesi, tad nav pārliecības par to, ka viņi paši ir pietiekami iedziļinājušies izskatāmajā jautājumā.

3. Šobrīd sabiedrībā ir kāda visai ietekmīga grupa, kuras interesēs ir panākt rosību nekustamā īpašuma tirgū. Viena no pārbaudītām metodēm ir nesamērīgi nodokļi.

Vispirms par dažiem mītiem:

Pirmais mīts: pēc māju kadastrālās vērtības (KV) var noteikt, cik bagāti ir īpašnieki.

Patiesībā ēku KV netiek atvasinātas no to greznuma, lepnuma, svaiguma, materiālu dārdzības, īpašnieku turīguma un tamlīdzīgiem parametriem, bet, galvenokārt, no zemes kadastrālās vērtības.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Ar akcīzi grib aplikt arī šokolādi, cukuru un sāli, cerot iekasēt papildu 30 miljonus eiro

LETA, 03.07.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veselības ministrija (VM) ir sagatavojusi priekšlikumus nākamā gada budžeta ieņēmumu palielināšanai par teju 30 miljoniem eiro un šī mērķa sasniegšanai rosina noteikt akcīzes nodokli arī šokolādei, sālim, cukuram un citiem produktiem, pastāstīja VM pārstāvis Oskars Šneiders.

VM jau ir izstrādājusi priekšlikumus noteikt akcīzes nodokli vairākiem pārtikas produktiem un augu aizsardzības līdzekļiem, kā arī vairākām precēm. VM sākotnēji vēstīja, ka šādi budžetā varētu papildus rast 9,5 miljonus eiro. Taču tagad VM ir izstrādājusi priekšlikuma papildinājumus, kurus iesniegusi Finanšu ministrijai.

Jaunais piedāvājums paredz noteikt akcīzes nodokli cukura konditorejas izstrādājumiem jeb karamelēm, īrisiem un citām konfektēm, šokolādei un tās izstrādājumiem, kā arī miltu konditorejas izstrādājumiem. Šiem produktiem VM vēlētos noteikt akcīzes nodokli 41 eiro apmērā par 100 kilogramiem produkta.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas dome ar balsu vairākumu nolēma ieguldīt 1.25 miljonus latu pašvaldības uzņēmuma RSK apdrošināšana AS (RSK) pamatkapitālā, kas nepieciešams, lai netiktu apturēta uzņēmuma darbības licence. Par šādu summu tiks palielināts pašvaldības pamatbudžeta deficīts.

RSK pašu līdzekļu nepietiekamība marta beigās bija 2.55 milj. Ls. Par to, ka RSK pamatkapitālā steidzami nepieciešams papildu ieguldījums, Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK) informējusi uzņēmumu, brīdinot, ka gadījumā, ja kapitāla atjaunošanas jautājums netiek atrisināts, FKTK lems par RSK licenču apturēšanu.

Jau ziņots, ka RSK ir steidzami jāiesniedz komisijā plāns pašu līdzekļu summas tūlītējai atjaunošanai līdz garantijas fonda apmēram, norādot konkrētus pasākumus un termiņus to izpildei.

Nolemj glābt RSK

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nodokļu sistēmā un arī vairāku nodokļu likmēs briest izmaiņas.

Līdz 2020. gada 31. maijam Finanšu ministrijai sadarbībā ar valdības sociālajiem un sadarbības partneriem ir jāizstrādā vidēja termiņa valsts nodokļu pamatnostādnes. Pašlaik par iespējamām nodokļu sistēmas pārmaiņam notiek diskusijas dažādos formātos, tai skaitā arī Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas Nodokļu politikas apakškomisijā.

Pamatīgu ažiotāžu raisīja izskanējušās ziņas par iespējamiem piedāvājumiem būtiski palielināt iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmi strādājošiem (atceļot solidaritātes nodokli un diferencēto neapliekamo minimumu, taču līdz 310 eiro (otrā variantā līdz 500) nodokļa likme būtu 0%), kuru mēneša bruto ienākums būtu lielāks par 1000 (otrā variantā 1200) eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Eiropas valstīm jāsāk efektīvāk lietot dabas resursus

Žanete Hāka, 09.07.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienībai jāsāk efektīvāk lietot dabas resursus. Līdz 2030. gadam palielinot resursu produktivitāti par 30%, ES IKP varētu pieaugt gandrīz par 1%, un radīt papildus 2 miljonus pastāvīgu darba vietu, norāda EP deputāti ceturtdien pieņemtajā rezolūcijā.

Šim nolūkam ES jānosaka mērķi atkritumu apjoma samazināšanai, jāuzlabo Ekodizaina direktīva, un jāmazina saikne starp izaugsmi un resursu patēriņu. Deputāti aicina Eiropas Komisiju līdz 2015. gada beigām iesniegt atbilstošus likumprojektus.

«Mēs pašlaik saskaramies ar paradigmas maiņu, kas vienlaikus sniedz arī jaunas iespējas uzņēmējiem. Tomēr tās varēs izmantot, vienīgi palīdzot radīt jaunu uzņēmējdarbības ekosistēmu,» sacīja ziņotāja Sirpa Pietikäinen (EPP, FI) pēc tam, kad deputāti pieņēma viņas sagatavoto tekstu ar 394 balsīm par un 199 balsīm pret, atturoties 82.

«Vajadzīgas izmaiņas likumdošanā, informēšanā, ekonomikā un sadarbībā. Pirmkārt mums ir vajadzīgi skaidri kritēriji un mērķi. Ir jāpārskata spēkā esošie likumi, jo tie pienācīgi neatspoguļo ekosistēmas pakalpojumu vērtību. Jāpaplašina ekodizaina direktīvas piemērošanas joma, jāatjaunina atkritumu apsaimniekošanas direktīva, un īpaša uzmanība jāvelta konkrētām jomām, piemēram, ilgtspējīgai būvniecībai,» viņa piebilda.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Dienas tēma: Solidaritātes nodoklis atņems konkurētspēju

Māris Ķirsons, 27.11.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts vēlme, ar solidaritātes nodokļa ieviešanu iekasēt vairāk naudas nodokļos, cerēto rezultātu var arī nenest

Pašvaldību ienākumiem pastāv risks pat samazināties. Saruks arī to uzņēmumu konkurētspēja, kuri savu produktu radīšanai izmanto augstas kvalifikācijas speciālistus. Par to liecina Deloitte apaļā galda diskusija par solidaritātes nodokļa slēptajiem riskiem. Uzņēmēji uzskata, ka solidaritātes nodokļa ieviešana nevis veicinās investīciju pieplūdumu Latvijas ekonomikai, bet – tieši pretēji – slāpēs, turklāt netiek izslēgts, ka pat tie, kuri jau ir investējuši Latvijā, augstākā līmeņa speciālistu darba vietu pārcels uz kādu no kaimiņvalstīm.

Tiek pieļauts, ka daļa solidaritātes nodokļa maksātāju šāda nodokļa ieviešanu Latvijā apstrīdēs Satversmes tiesā. Valsts, daudz gribēdama, finālā varot dabūt ļoti maz – patiesībā konsolidētais efekts var būt arī negatīvs.Efektīvāk būtu bijis palielināt nodokļu iekasējamību, vēl jo vairāk, ja valsts budžeta parāds uz šā gada oktobri ir 1,47 miljardi eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Ar dabas nodokļiem labāk pagaidīt

Zanda Zablovska, 31.05.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī Eiropas Komisija (EK) vērš uzmanību uz zemajiem dabas resursu nodokļiem Latvijā, ar to paaugstināšanu nevajadzētu steigties.

Dabas nodokļu paaugstināšana ietekmēs rūpniecību, daļēji arī pakalpojumu jomu – iepakojuma cenas, DB skaidro Rīgas Tehniskās universitātes profesors Kārlis Ketners. «Latvijā šie nodokļi nav tik zemi, lai tagad būtu jāpalielina,» norāda K. Ketners. EK publicētajos ieteikumos kopumā rosina Latviju veikt reformas septiņās jomās – budžeta veidošanā, nodokļu politikā, bezdarba mazināšanā, sociālajā sistēmā, enerģētikā, kā arī tiesu sistēmā un izglītībā un zinātnē. Vienlaikus EK publicējusi Konverģences ziņojumu, kurā atzīts, ka pagaidām Latvija neizpilda kritērijus eiro ieviešanai.

Nodokļu sistēmu Latvijā var uzskatīt par izaugsmei draudzīgu, tomēr uzmanība jāpievērš maz pelnošo iedzīvotāju lielajam nodokļu slogam, klāsta EK, piebilstot, ka valdība gan plāno pārvirzīt nodokļus no darbaspēka uz citiem avotiem. EK ieskatā nodokļu slogs būtu jāpārvirza uz patēriņu, īpašumu un dabas un citu resursu izmantošanu. Vides nodokļi ir salīdzinoši neattīstīti, turklāt dominē degvielas nodokļi, kamēr nodokļi citiem enerģijas veidiem, piesārņojumam un citu dabas resursu izmantošanu ir zem vidējā Eiropas Savienības (ES) līmeņa. Atsevišķos gadījumos izmaiņas ir pat ļoti ievērojamas, lai arī 2009. gadā nodokļi par vairāku atkritumu noglabāšanu ievērojami pieauga. «Tomēr turpmāka nodokļu bāzes paplašināšana ar citiem vides nodokļu avotiem, īpaši par piesārņojumu, savienojumā ar plašāka mēroga nodokļiem enerģijas avotiem palīdzētu sasniegt noteiktus mērķus vides jomā, vienlaikus nodrošinot telpu darbaspēka nodokļu samazināšanai,» teikts ieteikumos. K. Ketners gan informē, ka nodokļi par piesārņojumu un dabas resursu nodoklis Latvijā ir vidējā līmenī, vērtējot 2010. gada datus. «Zaļie nodokļi spēlē būtisku lomu ekonomikas regulējumā, tomēr Latvijai pašlaik nevajadzētu neko darīt, jo tad pieaugs cenas utt.», viņš skaidro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Latvija var izmantot citu valstu pozitīvo piemēru

Advokātu biroja Sorainen partneris nodokļu jautājumos, zvērināts advokāts Jānis Taukačs, 14.07.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienība (ES), visticamāk, nevar liegt Latvijai ieviest visu reinvestētās peļņas neaplikšanu (un izmaksātās peļņas aplikšanu) ar uzņēmumu ienākuma nodokli un tādējādi izmantot tādu pašu mehānismu, kāds Igaunijā pastāv jau vairāk nekā 9 gadus, ko apliecina Igaunijas pašreizējā rīcība un Eiropas Kopienu tiesas spriedumi.

Quo vadis , Latvija?

Šobrīd Ministru kabinetā savu ceļu sāk Ekonomikas ministrijas iesniegtie priekšlikumi par uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) korekcijām, kuras veicinātu investīcijas, it īpaši tehnoloģijās un ražošanā. Tāpēc, pieņemot lēmumu, ir būtiski pavērtēt gan Igaunijas, gan citu ES dalībvalstu pieredzi. Lai arī pēdējā laikā arvien tiek kultivēts mīts, ka Igaunijas lielākā priekšrocība — reinvestētās peļņas neaplikšana ar UIN — teju būs jāizbeidz, jo peļņas izmaksu aplikšanu ar UIN neļauj ES un tādēļ attiecībā uz Latviju šis variants vairs nav apspriežams, tomēr tas neatbilst patiesībai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

Stāsies spēkā izmaiņas būvju aplikšanā ar nodokli

, 09.11.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atbilstoši likumā Par nekustamā īpašuma nodokli noteiktajam, ar 2007.gada 1.janvāri stāsies spēkā izmaiņas attiecībā uz ar nekustamā īpašuma nodokli apliekamajiem objektiem un nekustamā īpašuma nodokļa aprēķināšanas kārtību, Db.lv informēja Valsts zemes dienests.

Likums paredz, ka no nākamā gada inženierbūves vairs netiks apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli. Līdz šim nekustamā īpašuma nodoklis bija jāmaksā gan par ēkām, gan inženierbūvēm.

Likums arī nosaka, ka turpmāk nekustamā īpašuma nodoklis par ēkām būs jāmaksā pēc Valsts zemes dienesta (VZD) noteiktās kadastrālās vērtības, nevis pēc vidējās bilances vērtības vai inventarizācijas vērtības kā pašlaik. Bez tam, atbilstoši šī gada 16.maijā Ministru kabineta (MK) apstiprinātajiem grozījumiem MK noteikumos Nr.19 Noteikumi par kadastrālo vērtību bāzi, ar 2007.gada 1.janvāri mainās arī ēku kadastrālo vērtību bāze.

Lai dotu iespēju ikvienam ēkas īpašniekam uzzināt iespējamo nekustamā īpašuma nodokļa apmēru 2007.gadā pēc augstākminēto izmaiņu ieviešanas, VZD ir izstrādājis sistēmu (moduli), ar kuras palīdzību, ievadot nekustamā īpašuma kadastra numuru vai būves kadastra apzīmējumu, iespējams noskaidrot sev piederošās ēkas prognozēto kadastrālo vērtību. VZD šim nolūkam ir aprēķinājis visu Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrēto ar nekustamā īpašuma nodokli apliekamo vai daļēji apliekamo ēku prognozētās kadastrālās vērtības, ņemot vērā grozīto ēku kadastrālo vērtību bāzi un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētos datus par ēku pēc stāvokļa uz 2006.gada 1.jūniju. Atbilstoši likumā Par nekustamā īpašuma nodokli noteiktajam, nekustamā īpašuma nodokļa likme ir 1,5 procenti no nekustamā īpašuma kadastrālās vērtības.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pret nekustamo īpašumu spekulantiem vērstās likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" normas netiks ieviestas nākamgad. Taču Finanšu ministrijai uzdots sagatavot priekšlikumus, lai nodrošinātu nodokļu iekasēšanu arī no šī biznesa.

Esot pārāk neskaidras

Db (02.12.) jau vēstīja, ka Finanšu ministrija likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" grozījumos, kam jāstājas spēkā no 2007. gada 1. janvāra, bija iekļāvusi vairākas normas, kuru ieviešanas mērķis bija aplikt ar iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) dažādus darījumus ar nekustamo īpašumu, kā arī IIN maksātāju ienākumus no uzņēmumu atsavināšanas.

Tomēr Ministru prezidents Aigars Kalvītis uzskatīja, ka likumprojektā iekļautās normas ir pārāk neskaidras.

"Ņemiet tās ārā no budžeta paketes šīs normas, tās ar loģiku nevar izskaidot," pauda premjers, iebilstot pret normu, kas paredzēja ar IIN aplikt nerezidentu ienākumus no Latvijā esošiem nekustamajiem īpašumiem, kas tiek atsavināti, tos ieguldot kapitālsabiedrību pamatkapitālā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Digitālo pakalpojumu nodoklis Latvijā varētu tikt ieviests pēc tam, kad par to tiks panākta vienošanās OECD līmenī, kura tiek gaidīta jau šogad.

Tādu aina iezīmējās Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas Nodokļu politikas apakškomisijas sēdē, vērtējot digitālās ekonomikas nodokļu izaicinājumus.

Pēc Finanšu ministrijas (FM) informācijas, digitālo pakalpojumu nodokļa nav ne Igaunijā, ne arī Lietuvā. Jāņem vērā, ka tās ES dalībvalstis, kuras ieviesušas digitālo pakalpojumu nodokli, nesteidzas ar tā piemērošanu, piemēram, Francija atlikusi tā piemērošanu līdz šā gada beigām, Spānija - noteikusi, ka attiecīgais likums (kurš bijis izstrādāts jau pirms diviem gadiem) nestājas spēkā, liecina FM informācija.

Maina visu būtību

"Digitālās ekonomikas izaicinājumi skar visus nodokļu veidus," uzsvēra FM valsts sekretāres vietnieks Ilmārs Šņucins. Digitalizētajiem uzņēmumiem ir vairākas būtiskas iezīmes, kas tos atšķir no klasiskās ekonomikas. Proti, jauno tehnoloģiju attīstība rada iespēju būtiskai līdzdalībai konkrētā ekonomikā bez (vai ar nebūtisku) fiziskās klātbūtnes, piemēram, tiešaistes mazumtirgotāji, sadarbības platformas Airbnb, abonentmaksas "Netflix". Tāpat liela nozīme ir, tā dēvētajiem, nemateriālajiem aktīviem -- datiem, algoritmiem, intelektuālajam īpašumam, kas var ļoti viegli mainīt savu pieraksta adresi. Digitalizēto uzņēmumu darbībā pastāv tāds fakts kā lietotāju radītā vērtība un pats produkts nepastāv, ja tā lietotāji nepiedalās tā radīšanā, piemēram, "Facebook" (pats neraksta ziņas, tās raksta lietotāji).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas aviokompānijas airBaltic vadība pieņēmusi lēmumu iegādāties pašlaik SAS īpašumā esošās uzņēmuma akcijas. Db jau vēstīja, ka Latvijas valdība atteicās no savām pirmpirkuma tiesībām iegādāties 47.2% airBaltic kapitāldaļu par 47 miljoniem latu.

Darījums tiks noslēgts 2009. gada 31. janvārī.

ariBaltic vadība:

- Prezidents un izpilddirektors Bertolds Martins Fliks (Bertolt Martin Flick);

- vecākais viceprezidents komercdarījumu jautājumos Jans Kundborgs (Jan Lundborg)

- valdes locekle operatīvās vadības jautājumos Laila Odina;

- valdes loceklis finanšu jautājumos Mārtiņs Antonovičs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomikas ministrijai (EM) sadarbībā ar tirgotājiem būs jāievieš pasākumi sociālās distancēšanās nodrošināšanai tirdzniecības vietās, sestdien Krīzes vadības padomes un valdības kopsēdē lēma Ministru kabinets.

Ministru prezidents Krišjānis Kariņš (JV) teica, ka tirdzniecības vietās pagaidām nav noteikts īpašs regulējums, taču EM ar tirgotājiem jāizskata jautājums par cilvēku skaita ierobežošanu veikalos.

Gadījumos, kad netiks ievēroti šajā valdības rīkojumā noteiktie pasākumi, tiks piemērota administratīvā vai kriminālā atbildība.

Uzņēmumiem primāri jānodrošina pārtikas, zāļu, primārās nepieciešamības preču un to ražošanai nepieciešamo izejvielu piegāde vietējā tirgus vajadzībām, paredz valdības lēmums.

Jaunā koronavīrusa izraisītās slimības Covid-19 izplatības mazināšanai Krīzes vadības padomes un valdības kopsēdē nolemts, ka no šā gada 17.marta uz ārkārtas situācijas laiku līdz 14.aprīlim tiek apturēti visi starptautiskie avio, dzelzceļa, jūras un autobusu pasažieru pārvadājumi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

OPEC pēc sanāksmes Vīnē negaidīti paziņoja, ka nolemts samazināt ražošanas apjomus par 520 000 barelu dienā. Pēc šī paziņojuma naftas cena sāka kāpt un trešdienas rītā pārsniedza jau 104 dolārus barelā, ziņo Associated Press.

Otrdien, 9. septembrī, naftas cena sasniedza zemāko līmeni kopš šī gada aprīļa, nokrītoties līdz 101.27 ASV dolāriem par barelu.

OPEC lēmumu samazināt ražošanas apjomus pamato ar mērķi izvairīties no kārtējās krīzes naftas tirgū, neļaujot cenām nokristies pārāk zemu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Prognozē cenu kāpumu, palielinoties tarifiem

Sandra Dieziņa kopā ar Jūliju Pudenko un Rudīti Šmiti, 11.07.2007

«Šis izdevumu postenis Balticovo ekonomikā veidos 5 %, kas ir nesamērīgi daudz,» spriež lielākā olu ražotāja a/s Balticovo valdes priekšsēdētājs Arnis Veinbergs.

Foto: Ritvars Skuja, DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dabas resursu nodokļa likmes kāpums un izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas tarifu iespējamais pieaugums var veicināt cenu celšanu gala produkcijai.

Šādas prognozes Db izteica aptaujātie pārtikas ražotāji, kam iepakojums veido būtisku daļu no ražošanas izmaksām. Paredzēts, ka dabas resursu nodokļa (DRN) likme līdz 2009. gadam stikla iepakojumam pieaugs astoņas reizes, metāla iepakojumam - 11 reižu, bet iepakojumam no koksnes, papīra un kartona vai citu dabisko šķiedru izejmateriāliem - teju 30 reižu.

Runā izvairīgi

Izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas operatori pagaidām izvairīgi runā par iespējamo tarifu celšanu, taču noprotams, ka līdz gada beigām tie tiks paaugstināti. SIA Zaļā josta (ZJ) valdes priekšsēdētājs Jānis Lapsa Db sacīja, ka «pagaidām nav plānots straujš cenu kāpums, taču, redzot izveidojušos situāciju, maksa par iepakojuma pārstrādi varētu palielināties». Konkrētus apjomus viņš nenosauc, piebilstot, ka tas galvenokārt būšot atkarīgs no inflācijas apjoma un cenu kāpuma gada beigās, jo operatora darbība ir saistīta ar visām industriālajām izmaksām. Savukārt a/s Latvijas Zaļais punkts (LZP) valdes priekšsēdētājs Māris Simanovičs teic, ka maksu par iepakojuma pārstrādi neietekmē DNR palielināšana. Viņš norādīja, ka pēdējo septiņu gadu laikā maksa par iepakojuma pārstrādi tikusi pacelta tikai vienu reizi, un tas bija saistīts ar izmaksu palielināšanu. Ja gada beigās izmaksas uz transportu, enerģiju, darbasspēku palielinās, tad, protams, mēs izskatīsim iespēju, ka maksa par iepakojuma pārstrādi tiks palielināta, taču tikai lai segtu pašizmaksas, teica M. Simanovičs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Laikam ejot, arvien vairāk rodas iespaids, ka, nododot 2010. gada valsts budžeta projektu Saeimai, finanšu ministrs Einars Repše (JL) ir padevis vien tukšus vāciņus. Katrā ziņā, ja arī tur tiešām kaut kas gari un plaši bija sarakstīts, tad šai informācijai ar katru brīdi ir arvien mazāka vērtība.

Jau tagad ir skaidrs, ka nekustamā īpašuma un IIN izskatīsies pavisam citādi, nekā plānots minētajā dokumentā, bet tie ir būtiski budžeta komponenti. Tagad politiķi ir attapušies, ka arī ar plānotajiem pasākumiem varētu nepietikt, lai «savilktu galus», un ir izskanējis nākamais ierosinājums — ieviest dabasgāzes nodokli! Tas esot nepieciešams, lai rastu finansējumu Kultūrkapitāla fondam, kā arī zinātnei. Vispirms jau tas būs kārtējais sitiens Latvijas iedzīvotāju pirktspējai. Proti, «pateicoties» krīzei, energoresursu cenas pasaules tirgū ir kritušās, kas ļauj šosezon nepalielināt gāzes tarifus Latvijā. Ieviešot šādu nodokli, maksājumiem par gāzi jākāpj, un šādā situācijā cietēja lomā būs visas puses. Iedzīvotājiem būs jāmaksā vairāk, uzņēmumiem palielināsies ražošanas izdevumi, bet monopolam Latvijas Gāze nāksies rēķināties ar nemaksātāju skaita pieaugumu. Diez vai, izdzirdot priekšlikumu par šāda nodokļa ieviešanu, rokas vajadzētu priekā berzēt arī kultūras sfērā iesaistītajiem. Jau tagad sabiedrībā lielā mērā valda viedoklis, ka krīzes apstākļos no valsts budžeta līdzekļiem kultūru balstīt nav īsti lielas jēgas — lai tā sevi atpelna pati. Ja vēl tiks ieviests minētais nodoklis, sabiedrības neiecietība šajā jomā varētu tikai pieaugt.

Komentāri

Pievienot komentāru