Latvijas normatīvajos aktos tiks iestrādātas starptautiskas aizsardzības prasības ne vien kuģiem un ostas iekārtām, bet arī pašām ostām – līdz šim šādas prasības attiecībā uz ostām nebija, informēja Satiksmes ministrija.
Tāpat tiks noteikts pienākums VAS Latvijas Jūras administrācija (LJA) Kuģu un ostu aizsardzības inspekcijas inspektoriem pēc katras aizsardzības pārbaudes sagatavot ziņojumu. Tiks noteikts arī ar kuģu, ostu un ostas iekārtu aizsardzību saistītās informācijas aizsardzības mehānisms, kā arī aizsardzības deklarācijas sagatavošanas un glabāšanas kārtība.
To nodrošinās Satiksmes ministrijas un LJA izstrādātais MK noteikumu projekts Noteikumi par kuģu un kuģošanas kompāniju, ostu un ostas iekārtu aizsardzības funkciju izpildi un uzraudzību, kas otrdien, 13. novembrī tika apstiprināts MK sēdē.
Noteikumu projekts nosaka Latvijai saistošajos starptautiskajos normatīvajos aktos noteikto kuģu, kuģošanas kompāniju, ostu un ostas iekārtu aizsardzības funkciju izpildes kārtību un uzraudzību, kā arī LJA Kuģu un ostu aizsardzības inspekcijas inspektoru funkcijas un tiesības.
13. novembrī Ministru kabineta sēdē tika apstiprināts arī MK noteikumu projekts Noteikumi par kuģu un kuģošanas kompāniju, ostu un ostas iekārtu aizsardzības jomā atzītajām aizsardzības organizācijām, kas nosaka šo organizāciju atzīšanas, sertificēšanas un darbības uzraudzības kārtību.
Šobrīd spēkā ir MK 2005. gada 15. februāra noteikumi Kuģu, ostu un ostas iekārtu aizsardzības noteikumi. Tajos nepieciešamas izmaiņas, lai nodrošinātu Eiropas Savienības direktīvas par ostu aizsardzības pastiprināšanu pārņemšanu un, pamatojoties uz praksē konstatētajām problēmām, precizētu tiesisko regulējumu attiecībā uz kuģu un ostas iekārtu aizsardzību. Tā kā grozījumu ir daudz, bez tam aizsardzības organizāciju atzīšana, sertificēšana un uzraudzība ir salīdzinoši nodalīts LJA darbības bloks, tika sagatavoti nevis grozījumi esošajos noteikumos, bet gan jauni noteikumu projekti.
Noteikumu projekti ir izstrādāti, pamatojoties uz Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā ietverto tiesisko regulējumu.
Pievēršanās ostu aizsardzības jautājumiem ir saistīta ar to, ka visā pasaulē pieaug ar ostu aizsardzību saistītu incidentu draudi.