Latvijas Jūras administrācijas (JA) Kuģošanas drošības inspekcijas (KDI) inspektori 2006. gadā veikuši ostas valsts kontroli 477 no 1810 Latvijas ostās ienākušajiem ārvalstu kuģiem, Db.lv informēja JA. Pavisam Latvijas ostās ārvalstu kuģi iebraukuši 7266 reizes (lielākā daļa kuģu vairākkārt).
Parīzes memorands, par kura pilntiesīgu dalībvalsti Latvijas kļuva 2005. gadā, nosaka, ka jākontrolē ne mazāk kā 25% no dalībvalsts ostās ienākošajiem ārvalstu kuģiem. Latvijas inspektori pērn pārbaudījuši 26,4% ārvalstu kuģu.
Pārbaužu rezultātā aizturēti 6 ārvalstu kuģi. 16. janvārī Rīgas ostā aizturēts Belizes karoga sauskravas kuģis Rona, kura naftu saturošo ūdeņu filtrēšanas iekārtas nebija darba kārtībā. Kuģis atbrīvots 29. janvārī.
24. aprīlī Rīgā aizturēts Kipras karoga kuģis Pontonikis, uz kuģa nestrādāja avārijas ugunsdzēsības sūknis. Kuģis atbrīvots 27. aprīlī.
27. aprīlī Rīgā aizturēts Antigva Barbudas karoga kuģis Uppland – darba kārtībā nebija naftu saturošo ūdeņu filtrēšanas iekārtas un neapkalpojamo mašīntelpu signalizācija. Pēc atklāto pārkāpumu novēršanas kuģis tajā pašā dienā tika atbrīvots.
Vēl viens Antigva Barbudas sauskravas kuģis – Emsland Rīgas ostā tika aizturēts 28. aprīlī. Uz kuģa nebija nepieciešamās navigācijas kartes, kā arī tika konstatēti vairāki citi pārkāpumi. Kuģis atbrīvots 29. aprīlī.
Liepājas ostā 2. jūnijā aizturēts Belizes karoga kuģis Oceanic II , kuram nebija kreisās puses glābšanas laiva. Kuģis atbrīvots 3. jūnijā.
4.oktobrī Rīgā aizturēts Kambodžas karoga kuģis Linda, kuram konstatēti vairāki pārkāpumi, tai skaitā eļļas noplūde no palīgdzinēja kartera, caurums mašīntelpas priekšējā ūdensnecaurlaidīgajā starpsienā, apkalpes neatbilstība Apkalpes minimālā sastāvā apliecībai. Kuģis atbrīvots 6.oktobrī.
2005. gadā KDI inspektori veica ostas valsts kontroli 511 no 1791Latvijas ostās iebraukušajiem ārvalstu kuģiem. Savukārt 2004. gadā Latvijas ostās ienāca 1834 kuģi, JA inspektori pārbaudīja 580 no tiem.
Latvijas karoga kuģi ārvalstu ostās pagājušā gadā pārbaudīti 43 reizes, aizturēti divi kuģi – tankkuģis Matalobos un sauskravas kuģis Fortuna 1.
Fortūna 1 reģistrēts zem Latvijs karoga 2005. gadā. 2006. gadā tas tika aizturēts Dānijā, kur konstatēti vairāki pārkāpumi, tai skaitā nebija sakārtota kuģa mašīntelpa, kā arī vairākas ikdienā neizmantotas kajītes. Neilgi pirms tam uz kuģa karoga valsts kontroli veica JA KDI inspektori, norādot uz novēršamajiem trūkumiem. JA KDI vadītājs Artūrs Ošs pieļauj, ka viens no iemesliem atklāto trūkumu savlaicīgai nenovēršanai varētu būt jaunas kuģniecības kompānijas pieredzes trūkums.
Matalobos 2.februārī tika aizturēts Polijā, laikā, kad Parīzes memoranda valstīs notika pārbaužu kampaņa naftas piesārņojuma novēršanai. Neraugoties uz to, ka kuģa kapteinis bija informēts par kampaņu, viņš izlēma ostā nenodot uzkrātos naftas saturošos ūdeņus. Tā vietā kuģa apkalpe mēģināja apmānīt ostas kontroles inspektorus, skaidrojot, ka naftas produktus saturošu ūdeņu uz kuģa nav. A. Ošs šādu rīcību vērtē kā pilnīgi neizskaidrojamu.
Katra kuģa aizturēšana ārvalstu ostā nopietni kaitē kuģa karoga valsts prestižam. Latvijas karoga kuģi pašlaik atrodas Parīzes memoranda "pelēkajā sarakstā", un tikai nedaudz pietrūkst līdz "baltajam sarakstam", kas apliecinātu, ka zem Latvijas karoga peld visaugstākās kvalitātes un drošības kuģi.
2005. gadā Latvijas kuģi ārvalstu ostās pārbaudīti 41 reizi, aizturēti trīs reizes.
JA inspektori 2006. gadā veikuši 30 karoga valsts kontroles uz Latvijas kuģiem, kuru bruto tilpība pārsniedz 500 (SOLAS konvencijas kuģi), kā arī notikušas ap 300 inspekcijas uz vietējās flotes – zvejas un palīgflotes kuģiem.
Neraugoties uz minētajiem diviem Latvijas karoga kuģu aizturēšanas gadījumiem, A. Ošs 2006. gadu no kuģošanas drošības uzraudzības viedokļa vērtē kā vienu no veiksmīgākajiem.