Tādēļ Finanšu ministrija (FM) pieprasa Satiksmes ministrijai (SM) nekavējoties pieņemt lēmumus par a/s Pasažieru vilciens (PV) līguma projekta turpmāko gaitu.
PV faktiski nav ievērojis ne tikai FM, SM un Iepirkumu uzraudzības biroja iepriekš oficiāli izteiktos iebildumus, lai nepieļautu būtisku izmaiņu veikšanu līguma grozāmajos un, būtiskākais, negrozāmajos punktos, bet arī nav ņēmusi vērā valdības iepriekš paustos norādījumus, secinājusi Finanšu ministrija kā Eiropas Savienības fondu vadošā iestāde, savas kompetences ietvaros izvērtējot Kohēzijas fonda lielā projekta «Rīgas piepilsētas dzelzceļa pasažieru pārvadājumu sistēmas modernizācija un dīzeļvilcienu ritošā sastāva atjaunošana» šā gada 2. aprīlī PV parakstīto līgumu ar iepirkuma konkursa uzvarētāju Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles par 34 elektrovilcienu un 7 dīzeļvilcienu iegādi.
Eiropas Komisija ir paudusi līdzīgu viedokli, ka plānotie līguma grozījumi satur tādas būtiskas izmaiņas, kas rada nepieciešamību jauna iepirkuma konkursa veikšanai, norāda FM. FM lūdz SM nekavējoties sniegt informāciju par tās plānoto turpmāko rīcību, tai skaitā atbildības pieprasīšanu no PV vadības, un piedāvāt iespējamos risinājumus līguma projekta turpmākajai gaitai.
Tāpat FM aicina AM sadarbībā ar Valsts kancelejas un FM juristiem veikt rūpīgu līguma izvērtēšanu par visiem iespējamajiem riskiem, nepieļaujot līguma spēkā stāšanos situācijā, kad valsts riski ievērojami pārsniedz potenciālos ieguvumus no līguma īstenošanas.
Savukārt PV valdes priekšsēdētājs Nils Freivalds DB vairākkārt apliecinājis, ka valdības dotie uzdevumi un valsts intereses līgumā ir ievērotas, ko apliecina vairāki juristu sniegti atzinumi. Jāatgādina, ka šo pirmdien SM bija iecerējusi lemt par PV valdes sastāvu, taču tā vietā uzdeva līdz šodienai iesniegt skaidrojumu par noslēgtā līguma atbilstību valdības dotajiem norādījumiem. Ne satiksmes ministrs Aivis Ronis, ne SM valsts sekretārs DB iepriekš nekomentēja iespējamo valdes nomaiņu, pirms nebūs saņemts PV ziņojums.