Transports un loģistika

Pauž aizdomas par nelikumībām vilcienu iepirkumā

Guna Gleizde, 05.03.2010

Jaunākais izdevums

Elektrovilcienu un dīzeļvilcienu piegādes konkursa noteikumi izstrādāti viena ārvalstu pretendenta uzvaras nodrošināšanai, Ministru prezidentam adresētā vēstulē apgalvo Nacionālo resursu institūta direktors Sergejs Ancupovs.

Viņaprāt, šādā veidā valsts budžetam «garām» paies aptuveni 220 milj. Ls, kas tiktu nomaksāti nodokļos, ja vilcieni tiktu ražoti Latvijā.

Db jau rakstīja, ka piedāvājumu iesniegšanas termiņš konkursā ir beidzies, un ir saņemti piecu kompāniju piedāvājumi, stāstīja valsts a/s Pasažieru vilciens valdes priekšsēdētājs Andulis Židkovs. Piedāvājumus iesniegušas kompānijas no Spānijas, Šveices, Polijas un Horvātijas, kā arī Francijas. Tiks iegādāti 34 elektrovilcieni un septiņi dīzeļvilcieni.

S.Ancupovs norāda, ka gadījumā, ja šos vilcienus ražotu Latvijā, tad katrs no tiem izmaksātu 4,8 milj. Ls. Kopsumma iepirkumam ir apmēram 168 miljoni, bet ekspluatācijas, remonta. izmaksas tiek plānots 504 milj. latu apmērā. Visa projekta kopsumma ir 672 milj. latu. Mašīnbūves asociācijas eksperti aprēķinājuši, ka nodokļi, kas ienāktu Latvijas budžetā, veido vairāk nekā 30% no kopsummas - ap 220 miljoniem latu

Kā iespējamais uzvarētājs tiek minēts Šveices uzņēmums Stadler Bussnang AG.

Vēstulē premjerministram norādīts, ka būtu loģiski izpildīt Ekonomikas ministrijas dokumentos teikto: sniegt atbalstu mašīnbūvei – zinātniski ietilpīgai un augstas pievienotās vērtības eksporta nozarei Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iepirkumos problemātiskākās nozares joprojām ir būvniecība, informācijas tehnoloģiju (IT) joma, apsardze, pārtikas iepirkumi, autotransports, kā arī medicīnas jomas iepirkumi, sacīja IUB vadītājs Artis Lapiņš.

"Tā sauktais Top5, kas ir arī diezgan nemainīgs laika gaitā, ir būvniecība, IT joma, apsardze, pārtikas iepirkumi, autotransports, arī medicīnas jomas iepirkumi. Tās ir topa jomas, kurās visvairāk strīdu nonāk pie mums izskatīšanā. Tas ir arī saistīts ar šo jomu iepirkumu apmēru un šo jomu nozīmību tautsaimniecībā kopumā. Ar šīm nozarēm arī visvairāk strādājam," teica Lapiņš.

Viņš stāstīja, ka katru gadu apmēram 50% no IUB saņemtajām sūdzībām ir pamatotas. "Ja skatās kopumā, tad gadu no gada šis rādītājs ir apmēram 50 pret 50. Ir, protams, nelielas atšķirības pa gadiem. Ja 2019.gadā pamatoti bija 56% sūdzību, tad šogad līdz šim brīdim pamatotas ir 48% no izskatītajām sūdzībām. Taču jāņem vērā arī tas, ka izskatīto sūdzību skaits nav tas pats, kas saņemto sūdzību skaits. Saņemto sūdzību ir vairāk, taču apmēram 30% sūdzību jau tiek atsijātas pašā sākumā līdz izskatīšanai, piemēram, nav iemaksāts depozīts vai sūdzībai nav pat pamatojuma, vai citi aspekti, kuru dēļ saskaņā ar likumu mēs drīkstam nepieņemt sūdzību izskatīšanai. Tie ir kādi 30%, kas jau pašā sākumā tiek atsijāti," teica IUB vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

Būvnieku lieta LU radīs 1,7 miljonu zaudējumus

Db.lv, 06.03.2023

Situācija, kurā nonākusi Latvijas Universitāte, vērtēja kā visnotaļ īpatna, ņemot vērā, ka Centrālā finanšu un līgumu aģentūra jau 2021. gada septembrī pieņēma lēmumu piemērot universitātes iepirkumam Akadēmiskā centra Torņakalnā 2. kārtai (Zinātņu centra ēkai) finanšu korekciju 25% apmērā no piešķirtā ES fondu finansējuma. Skaitliski tas nozīmē, ka būvniekiem nelabvēlīga tiesvedības iznākuma būvnieku karteļa lietā rezultātā Latvijas Universitātei būs automātiski jāatmaksā aģentūrai saņemtais finansējums teju 1,7 miljonu apmērā. Tas tātad būs jāatmaksā no publiskajiem līdzekļiem.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpinoties tā dēvētās būvnieku lietas, kurā Konkurences padome (KP) sodījusi 10 būvniekus par dalību kartelī, izskatīšanai Administratīvajā tiesā, klajā nāk jauni fakti un blaknes, kas saistīti gan ar tiesas procesu, gan ar pašu lēmumu, iespējamajiem pārkāpumiem un neatbilstībām.

Šobrīd, faktiski jau ir skaidrs, ka būvnieku lieta Latvijas Universitātei (LU) radīs apmēram 1,7 miljonu zaudējumus, liecina tiesas materiāli.

Jau iepriekš ir izskanējis viena no būvniekiem "Velves" īpašnieka “MN Holding” no Konkurences padomes atšķirīgs viedoklis par "Velves" izlīguma slēgšanas ar KP apstākļiem. Atgādinājumam, "Velve" ir viens no būvniekiem, kura darbībās padome konstatēja karteli, bet kurš pamanījās pašā pēdējā brīdī ielēkt vilciena pēdējā vagonā - noslēgt ar padomi izlīgumu un tāpēc tam bija jāmaksā mazāks naudas sods kā arī tas izvairījās no lieguma piedalīties publiskajos iepirkumos. Kamēr padome to pamato ar Velves iesniegtajiem papildus pierādījumiem, pati Velve apgalvo, ka nekādus papildus pierādījumu nav sniegusi. Uz šīm padomes un "Velves" īpašnieka pretrunām par vieniem un tiem pašiem apstākļiem lietā tiesai norāda arī lietas dalībnieki, uzskatot par pretrunīgiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Grib veicināt centralizētus pašvaldību iepirkumus

Madara Fridrihsone, 18.01.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Publisko iepirkumu likumā tiek plānoti kārtējie grozījumi – Finanšu ministrijai uzdots izstrādāt likuma labojumus, lai noteiktu vietējo pašvaldību pienākumu plānot un organizēt centralizētus iepirkumus pašvaldību vajadzībā.

Attiecīgi grozījumi ministrijai jāizstrādā līdz šā gada aprīlim, izskatot vadlīnijas par iespējām centralizēt pašvaldību iepirkumus, nolēma valdība.

Ar vadlīniju ieviešanu iecerēts panākt, ka iepirkumu centralizācijas process īpaši tiek attīstīts pašvaldībās, ka novadu vai pilsētu pašvaldības plāno un organizē pašvaldības iestādēm nepieciešamos vienveidīgos iepirkumus, nosakot, kādu preču, pakalpojumu vai būvdarbu iepirkumi tiks veikti centralizēti, un kādi - nodoti pašvaldību iestāžu ziņā.

Tādas preces kā datori, biroja tehnika, kopētāju un drukas iekārtu piederumi un biroja papīrs arī pašvaldībām būs obligāti jāiepērk, izmantojot elektronisko iepirkumu sistēmu (EIS).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas projekta Rail Baltica kopējās izmaksas var sasniegt piecus miljardus eiro, šodien preses konferencē sacīja Rail Baltica īstenotāja AS RB Rail valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa.

Rubesa uzsvēra, ka, projekta aprisēm kļūstot reālākām, ir skaidrs, ka Rail Baltica projekta izmaksas visās Baltijas valstīs būs lielākas, nekā iepriekš lēstie 3,68 miljardi eiro.

«Patlaban paliekam pie pieciem miljardiem eiro, bet konkrētākas izmaksas būs zināmas tad, kad visās Baltijas valstīs būs apstiprināts Rail Baltica dzelzceļa plāns. Vispirms jānoskaidro, ko īsti būvēsim,» informēja RB Rail vadītāja.

Savukārt RB Rail padomes loceklis Indreks Oravs projekta izmaksu atšķirību skaidroja ar faktu, ka patlaban Rail Baltica īstenošanas plāni ir reālistiskāki nekā pirms pāris gadiem, kad projekta izmaksas tika lēstas 3,68 miljardu eiro apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS "Latvijas dzelzceļš" finanšu līdzsvara nodrošināšanai 2020. gadā ir nepieciešams papildus finansējums no valsts budžeta aptuveni 25 milj. eiro apmērā, kā arī papildus finanšu līdzekļi 15,8 milj. eiro apmērā, lai kompensētu neattiecināmās izmaksas pilnā apmērā sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai visa 2020.gada laikā, informē uzņēmumā.

LDz skaidro, ka 2019. gads Latvijas transporta un tranzīta nozarei ir bijis sarežģīts gan globālā, gan reģionālā līmenī - dažādu ārēju faktoru rezultātā ir ievērojami samazinājušies kravu pārvadājumu apjomi. Šī situācija ir būtiski ietekmējusi visu Latvijas transporta nozari, bet visspēcīgāk tas ir skāris tranzīta jomā darbojošos uzņēmumus, t.sk., VAS "Latvijas dzelzceļš".

Arī 2020. gada pirmo divarpus mēnešu kravu pārvadājumu tendences, kā arī pašreizējie pasaules un reģiona ekonomiku potenciāli satricinošie notikumi liecina, ka situācija, kas saistīta ar kravu pārvadājumu apjomiem, būtiski neuzlabosies vai, iespējams, pat pasliktināsies.

Tādējādi, lai gan Latvijas tautsaimniecības interesēs dzelzceļa tīkla darbību nepieciešams saglabāt pilnā apjomā, neskatoties uz jau pagājušā gada nogalē uzsāktajiem striktajiem izmaksu optimizācijas un darbības efektivitātes palielināšanas pasākumiem, "Latvijas dzelzceļš" 2020. gadā nespēs īstenot finanšu līdzsvara nosacījumus, jo ieņēmumi ir samazinājušies tik būtiski, ka tie nesedz izmaksas, kuras jau šobrīd ir samazinātas iespējami zemākajā līmenī, vienlaikus neapdraudot dzelzceļa infrastruktūras kvalitāti un kustības drošību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Latvijas dzelzceļš līdz gada beigām plāno atlaist apmēram 1500 darbinieku

Lelde Petrāne, 16.01.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS "Latvijas dzelzceļš" līdz 2020. gada beigām plāno pārtraukt darba tiesiskās attiecības ar aptuveni 1500 darbiniekiem, liecina uzņēmuma sniegtā informācija.

Šodien izplatītā paziņojumā tas skaidro, ka 2019. gads gan koncernam "Latvijas dzelzceļš" (LDz), gan visai Latvijas transporta un tranzīta nozarei ir bijis satricinājumiem bagāts – gan fosilo izejvielu cenu samazinājuma globālajos finanšu tirgos un attiecīgi mazāka to pārvadājumu apjoma rezultātā, gan arī reģiona ekonomiskās un politiskās situācijas dēļ ir pieredzēts būtisks ienākošo un izejošo kravu apjoma samazinājums.

VAS "Latvijas dzelzceļš" valdes priekšsēdētājs Māris Kleinbergs norāda, ka jau kopš 2019. gada vasaras "Latvijas dzelzceļš" aktīvi pārskata visas funkcijas un darba organizācijas procesus, kā arī ir būtiski samazinājis uzņēmuma izmaksu pozīcijas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Bērnu slimnīcas attīstību apdraud Finanšu ministrija

, 02.10.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Divas dienas pirms Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas jaunā korpusa būvdarbu pabeigšanas svētkiem apturēts iepirkums par transformatoru stacijas jaudas palielināšanu, kas nozīmē, ka jaunais korpuss paliks bez elektrības.

Slimnīcas vadība saņēma vēstuli no Veselības ministrijas, ka iepirkumi, kas lielāki par 100 tūkstošiem latu, pašlaik apturēti, ziņo Diena. «Ja valsts galvotais kredīts netiks turpināts, mums vienkārši ir nogriezta elektrība, jo mums nav dota atļauja realizēt projektu par orientējoši 100 000 latu, lai palielinātu transformatoru būdas jaudu. Mēs nekādi nevaram bez šīs jaudas palielināšanas palaist jaunu māju,» saka slimnīcas vadītājs Dzintars Mozgis. Atbilstoši premjera Valda Dombrovska rīkojumam visi slimnīcu iepirkumi no valsts garantētā kredīta, kuri pārsniedz 100 000 latu, jāsaskaņo ar Finanšu ministriju (FM). VM valsts sekretārs Armands Ploriņš skaidro - tās vēstules slimnīcām, kurās informēts, ka iepirkumi apturēti, nosūtītas tagad, jo FM pašlaik nav piekritusi saskaņot iepirkumus, kas nozīmē kredīta izmaksāšanas apturēšanu. «Finanšu ministrija regulāri sūta mums atpakaļ visus iepirkumu projektus, pamatojoties uz to, ka grib izvērtēt jaunos biznesa plānus,» viņš saka. FM pārstāvis Aleksis Jarockis apstiprina - FM lūgusi VM pārskatīt slimnīcu biznesa plānus. VM gan uzskata, ka pašlaik nav pamata pieprasīt biznesa plānus, jo visas slimnīcas, kuras ņēmušas valsts galvotos kredītus, tiks saglabātas līdzšinējā statusā. Turklāt piešķirtie kredīti esot ar tik izdevīgiem noteikumiem, ka atteikties būtu neprāts, un pagaidām arī neesot problēmu ar kredītu atmaksāšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Rubesa: Vienošanās par Rail Baltica līgumu panākta; šodien Baltijas valstīs to paraksta

LETA, 30.09.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vienošanās par dzelzceļa Rail Baltica projekta finansēšanas un izpildes nosacījumu līgumu ir panākta un šodien trijās Baltijas valstu galvaspilsētās tas tiek parakstīts, šodien Saeimas Eiropas lietu komisijas sēdē paziņoja Baltijas valstu kopuzņēmuma AS RB Rail valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa.

Varbūt šķiet, ka šodien ir dramatisks datums, bet es gribētu šo drāmu noņemt, pauda Rubesa, uzsverot, ka vienošanās ir panākta un šodien notiek tehnisks darbs, lai deviņas Baltijas valstu iestādes līgumu fiziski parakstītu.

Viņa atzina, ka vienošanās nenāca viegli, ņemot vērā, katras valsts atšķirīgos likumus un juridiskos procesus. Tā gan neesot tikai Baltijas valstu problēma, tā ir visos Eiropas Savienības starpvalstu projektos.

Rubesa skaidroja, ka atbilstoši līgumam RB Rail būs centrālā pārvaldītāja loma projektā. Uzņēmums vadīs iepirkumos, nodrošinās projekta īstenošanu, kā arī mārketinga un biznesa aktivitātes.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

VNĪ šogad plāno ar būvniecību saistītos iepirkumus par 22 miljoniem eiro

Zane Atlāce - Bistere, 18.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2019. gadā VAS «Valsts nekustamie īpašumi» (VNĪ) lielākie ar būvniecību un projektēšanu saistītie iepirkumi būs prototipēšanas darbnīca Latvijas Mākslas akadēmijas un Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas vajadzībām, kā arī Nacionālās operas un baleta skatuves dekorāciju darbnīca, informē VNĪ valdes locekle Sigita Janvāre.

Pavisam 2019. gadā ar būvniecību saistītos iepirkumos VNĪ plāno noslēgt līgumus vērtībā ap 22 miljoniem eiro bez pievienotās vērtības nodokļa. Abiem augstākminētajiem projektiem, kuri plānoti 4,4 – 4,5 miljonu eiro apmērā katrs, ir piesaistīts Eiropas Reģionālā attīstības fonda līdzfinansējums. Tie vienlaikus paredz līdz šim degradēto teritoriju revitalizāciju un uzlabo tur esošo organizāciju darba apstākļus.

«Sešas darbnīcas Aristīda Briāna ielā, kurās Latvijas Mākslas akadēmijas un Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas audzēkņi varēs papildināt praktiskās iemaņas, labi sasauksies ar radošo industriju inkubatoru, kas taps TabFab kvartālā. Mēs, attīstot šo rajonu, ceram, ka šo organizāciju starpā izveidojusies sadarbība pavērs jaunu elpu to iemītniekiem un ar padarītā rezultātiem ļaus konkurēt gan Baltijas, gan Eiropas līmenī,» teica Janvāre.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Teju visas puses parakstījušas līgumu par Rail Baltica īstenošanu; vēl pietrūkst Lietuvos geležinkeliai

LETA, 03.10.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līgumu par Rail Baltica finansēšanas un izpildes modeli parakstījušas astoņas no deviņām iesaistītajām Baltijas valstu iestādēm, izņemot Lietuvas dzelzceļa kompāniju Lietuvos geležinkeliai, aģentūrai LETA pavēstīja Baltijas valstu kopuzņēmuma AS RB Rail pārstāvji.

«Projekta finansēšanas un izpildes modeļa parakstīšanas process ir gandrīz noslēdzies. Lai to pabeigtu pilnībā, nepieciešams pēdējais paraksts no Lietuvos Geležinkeliai, ko iekšēju lēmumu pieņemšanas procedūru dēļ būs iespēja veikt tuvāko dienu laikā,» pauda RB Rail.

Lietuvos geležinkeliai ģenerāldirektora vietnieks Alberts Šimēns ziņu aģentūrai BNS sacījis, ka līguma projektu pagaidām nav apstiprinājusi uzņēmuma valde, tikmēr uzņēmuma valdes priekšsēdētājs, Lietuvas satiksmes ministra vietnieks Sauļus Girdausks norādījis, ka vienkārši tiek gaidīts, kamēr no Baltkrievijas atgriezīsies uzņēmuma ģenerāldirektors Stasis Dailīdka, kuram būtu jāparaksta līgums.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rail Baltica dzelzceļš kļūs par atslēgas elementu Zīda ceļa atzarā Baltijas valstīs, precēm no Ķīnas sasniedzot Eiropu.

Tāds ir viens no galvenajiem secinājumiem VAS Latvijas dzelzceļš organizētajā konferencē Globālās transporta kustības izaicinājumi.

«Dzelzceļš kopumā piedzīvo renesansi, arī Latvijas dzelzceļa infrastruktūru gaida lielas pārmaiņas. Mēs esam globālu iespēju un izaicinājumu priekšā, un ir skaidrs, ka Latvijas dzelzceļš pastāvēs arī turpmākos 100 gadus,» konferences ievadā sacīja Satiksmes ministrs Tālis Linkaits. Savukārt VAS Latvijas dzelzceļš valdes loceklis Māris Kleinbergs ministra teikto apstiprināja, norādot, ka 2035. gadā pēc Rail Baltica projekta noslēgšanas uzņēmums gūs sasaisti ar visu Eiropu un spēs sniegt izcilus pakalpojumus gan Rietumu, gan Austrumu klientiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Ir jāsadarbojas ar Krieviju. Mums ir jābūt atvērtiem Krievijas investīcijām ostās. Lai šie kravu īpašnieki, vai viņi ir Krievijas vai Baltkrievijas uzņēmēji, investētu mūsu ostās un izveidotu savus termināļus. Un tad viņi nepieļaus, ka šie termināļi stāv tukši,» intervijā saka bijušais satiksmes ministrs Anrijs Matīss

Nav noslēpums, ka Latvijas ekonomika un it īpaši tādas nozares kā tranzīts, gaida Rietumu un Krievijas attiecību uzlabošanos, cerot, ka uzlabosies arī ekonomiskā sadarbība. Kā šajā aspektā vērtējat Helsinkos notikušo ASV prezidenta Donalda Trampa un Krievijas prezidenta Vladimira Putina tikšanos?

Neapšaubāmi, ka «tirdzniecības kari» ne pie kā laba nav noveduši. Protams, ka ASV un Eiropas Savienības attiecības ar Krieviju ir ļoti ietekmējušas mūsu valsti. Ja raugāmies uz tranzīta nozari, tajā ir būtisks kritums par 30% pēdējo gadu laikā, kas ir saistīts ar šiem «ekonomiskajiem kariem». Tāpat cietusi ir pārtikas nozare. Tāpēc jebkura attiecību uzlabošanās starp ASV un Krieviju nāk Latvijai tikai par labu. Ekonomiskajai sadarbībai, Latvijas ekonomikai tā ir laba ziņa. Mēs esam saistīti ar globālo ekonomiku un neesam atrauti no globālās politikas. Krievija joprojām ir būtisks mūsu tirdznieciskais partneris un tāds vienmēr arī būs. It īpaši tranzīta jomā, kuru attīstīt mums īsti pat nav citas iespējas kā vien sadarbībā ar Krieviju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

Eksportspēja: Nevaldāmā Latvijas garša Eiropas šķīvjos


Renāte Priede, speciāli DB, 05.08.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Medījumu popularizēšana SIA Medījumu iepirkumi preču zīmes Baltic Wild vadītājam Ivaram Raciņam izvērtusies vēsturiski

Ivars Raciņš sākuma strādājis par pārstāvniecības vadītāju Igaunijas gaļas produktu vairumtirdzniecības kompānijā. «Nostrādāju tur nepilnus trīs gadus, pēdējā gadā igauņi sāka iepirkt un pārstrādāt arī medījumus. Pēc gada no šī biznesa aizgāja, savukārt man iepatikās – uzpirku medījumu kautķermeņus, 98% bija eksports,» viņš stāsta.

Ap 2011.gadu krīzes sekas un toreizējais biznesa modelis sāka traucēt tālākai attīstībai. «Sapratām, ka, tikai iepērkot kautķermeņus un eksportējot saldētu medījumu gaļu, tālāk nav iespējams izaugt. Ja gribam attīstīties, jāiegādājas sava kautuve,» stāsta uzņēmējs. Apzinot investorus, secināts, ka kautuves produkcijai būs pārāk maza pievienotā vērtība un ar tik pieticīgu nākotnes vīziju nevar ieinteresēt investorus, jāiet tālāk, jāpaplašinās sortimentā un jāsāk piedāvāt gatavu produkciju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padome (KP) atklātā būvniecības uzņēmumu karteļa dalībnieki bija iesaistīti vismaz 70 iepirkumos par kopējo līgumsummu 686 989 991 eiro, otrdien preses konferencē sacīja KP Aizliegtu vienošanos departamenta direktore Ieva Šmite.

Starp lielākajiem publiskajiem iepirkumiem Šmite minēja Mežaparka estrādes, Jaunā Rīgas teātra, Ventspils mūzikas vidusskolas un koncertzāles "Latvija", Latvijas Nacionālā mākslas muzeja, kultūras pils "Ziemeļblāzma" iepirkumus. Savukārt no lielākajiem privātajiem pasūtījumiem Šmite minēja tirdzniecības centra "Akropole" būvniecību, tirdzniecības centra "Alfa" būvniecību un "Rimi" loģistikas centra būvniecību.

No Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) nodotajiem būvnieku audioierakstu atšifrējumiem KP secinājusi, ka lielāko būvniecības komercsabiedrību pārstāvji vismaz no 2015.gada līdz 2018.gadam kopā 12 tikšanās reizēs, tiekoties vismaz trīs reizes gadā un veicot iepirkumu sadali, pārrunāja dalības nosacījumus iepirkumos. Kopumā sarunās un piezīmēs pieminēti teju 90 iepirkumi, no kuriem identificēti vismaz 70, stāstīja Šmite. Sarunas notikušas pirtī "Taureņi" un sanatorijā "Jūrsalīcis", Jūrmalā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Tele2 valdes priekšsēdētājs: pērn mobilo sakaru iepirkumos izšķērdēts 600 000 eiro valsts līdzekļu

Tele2 valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs, 27.01.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī pērn redzējām vairāk pozitīvu piemēru, kur mobilo sakaru iepirkumus valsts institūcijas veica rūpīgi un ievērojot nodokļu maksātāju intereses, Tele2 aprēķini liecina, ka nesaimnieciski rīkotie iepirkumi ir noveduši pie valsts un pašvaldību budžeta līdzekļu izķērdēšanas aptuveni 600 000 eiro apmērā.

Pērn Latvijā tika izsludināti vien 33 valsts un pašvaldību iestāžu iepirkumu konkursi par mobilo sakaru pakalpojumiem, kas procentuālā izteiksmē ir ārkārtīgi maz – vien daži procenti no valsts un pašvaldību iestāžu kopējā skaita. Salīdzinājumam Lietuvā pērn tika rīkoti 550 iepirkumi. Lai arī likumdošanu iepirkumu jomā Latvijā kopumā vērtēju kā sakārtotu, diemžēl jāsaka, ka situācija mobilo sakaru iepirkumos joprojām ir neapmierinoša. To apliecina ne vien niecīgais konkursu skaits, bet arī apstāklis, ka tie netiek rīkoti ar mērķi izvēlēties labāko piedāvājumu, bet gan konkrētu pretendentu par jebkuru cenu. Tas savukārt kropļo iepirkumu rīkošanas jēgu un noved pie nodokļu maksātāju līdzekļu izšķērdēšanas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padome (KP) par iespējamu dalību ceļu būves kartelī piemērojusi sodu trim uzņēmumiem - AS "A.C.B", AS "Ceļu pārvalde", kurai šobrīd tiesa ir ierosinājusi tiesiskās aizsardzības procesa lietu, un likvidācijas procesā esošajai SIA "Strabag", trešdien preses konferencē sacīja KP priekšsēdētājs Juris Gaiķis.

KP ceļu būves karteļa lietā uzņēmumiem piemērojusi sodu kopumā 4 451 649,77 eiro apmērā.

KP, pamatojoties uz Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) sniegto informāciju un izpētes laikā papildu gūtajiem pierādījumiem, konstatējusi Konkurences likumā un līgumā par Eiropas Savienības darbību noteikto aizliegumu pārkāpumu ceļu būves uzņēmumu darbībās.

KP aizliegto vienošanos konstatējusi VSIA "Latvijas valsts ceļi" rīkotajos publiskajos iepirkumos par ceļu un maģistrāļu būvniecību Latvijā.

"A.C.B" piemērots sods 2 920 157,18 eiro apmērā, "Ceļu pārvaldei" - 1 026 958,61 eiro apmērā, bet "Strabag" - 504 533,98 eiro apmērā.

Papildus tam ar "A.C.B" un "Strabag" KP panākusi izlīgumu par tiesiskā strīda izbeigšanu lietā, uzņēmumiem piekrītot konstatētajiem faktiem un apņemoties nepārsūdzēt KP gala lēmumu. Izlīgums paredz soda samazinājumu par 10%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Pērn iepirkumu publicētājiem bijusi laba humora izjūta

Jānis Rancāns, 05.01.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizvadītā gada laikā tikuši publicēti vairāki neikdienišķi iepirkumi, dažiem no tiem bijuši arī savdabīgi piedāvājumu iesniegšanas termiņi, liecina iepirkumu monitoringa kompānijas SIA Mercell Latvia dati.

Iepirkumu procedūrā kompānija novērojusi vairākus savdabīgus un neikdienišķus iepirkumus, kā, piemēram – novērošanas spēju iepirkums, trušu komplimenta iepirkums un citi.

Tāpat arī daudziem iepirkumu konkursu izsludinātājiem ir laba humora izjūta, atzīst Mercell. Vairākiem novembra iepirkumiem piedāvājumu iesniegšanas termiņš bijis 11.11.2011 plkst. 11:11. Savukārt iepirkumi, kuri beidzās vienu minūti pāri apaļai stundai tika novēroti visa gada garumā.

Aizvadītā gada laikā, salīdzinot ar 2010. gadu, publicēto iepirkumu skaits ir pieaudzis par gandrīz 16%. Pērn Mercell Latvia savā sistemā bija iekļāvusi vairāk nekā 21 tūkstoti Latvijā publicētu iepirkumu, no kuriem vairāk kā 3,2 tūkstoši bija iepirkumi, kas publicēti dažādos avotos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

KNAB: Iepirkumos mazinās korupcijas pazīmes

Nozare.lv, 27.08.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējo gadu laikā korupcijas pazīmes iepirkumos mazinās, bet, iespējams, aizliegtas vienošanās tiek labāk slēptas, šādu viedokli konferencē «Publiskie iepirkumi 2014» pauda Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) Korupcijas novēršanas nodaļas vadītāja Diāna Kurpniece.

Tajā pašā laikā viņa uzsvēra, ka iepirkumu joma nav gluži «tīra». Pēc viņas teiktā, KNAB kriminālvajāšanai nodevusi aptuveni 17 krimināllietas, kas saistītas ar iepirkumiem.

«Vienā krimināllietā bija gadījums, kad jūlijā tika izsludināts sabiedrisko pakalpojumu iepirkums ar īsu piedāvājumu iesniegšanas termiņu. KNAB aizklāti ieguva informāciju, ka iepirkums tika rosināts apzināti, cerot, ka kāds nepamanīs šādu iepirkumu,» stāstīja Kurpniece, aicinot uzņēmējus par šādiem gadījumiem ziņot Iepirkumu uzraudzības birojam vai KNAB.

Pēc viņas teiktā, iepirkumi ir pakļauti korupcijas riskam, jo uzņēmumam tiek nodrošināti garantēti ienākumi, liela peļņa, ilgtermiņa pasūtījums utt. - kopumā stabilas līgumattiecības. «Iespējams, uzņēmumam iepirkumi nav ienesīgākais avots, tomēr tie garantē stabilitāti,» atzina Kurpniece.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Kanels: Lidostas Rīga iekšējā ziņojumā atklājas daudzi nopietni pārkāpumi

LETA, 20.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lidostas Rīga padomes pieņemtais lēmums atsaukt no valdes tās priekšsēdētāju Andri Liepiņu un valdes locekli Ilmāru Upenieku nav tapis Satiksmes ministrijas (SM) spiediena rezultātā, bet tā pamatā ir vairāki nopietni auditā atklāti pārkāpumi, aģentūrai LETA sacīja lidostas padomes priekšsēdētājs Juris Kanels.

Komentējot iepriekš padomes neatkarīgā locekļa Tāļa Linkaiša apgalvojumu, ka šis lēmums ir SM spiediena rezultāts, Kanels pauda, ka absolūti nepiekrīt šādam viedoklim.

«Nekāda spiediena nebija. Varbūt uz kādu citu, bet uz mani noteikti nekāda spiediena nebija,» sacīja Kanels.

Viņš norādīja, ka sēdes laikā nekādas komunikācijas ar ministriju neesot bijis.

«Komunikācija ar ministriju nenotika līdz pat tam brīdim, kad lēmums tika pieņemts. Pēcāk skaidrojām, kā lēmumu var realizēt, bet līdz tam vispār pat kontakta nebija,» piebilda padomes priekšsēdētājs.

Tāpat Kanels noraidīja Linkaiša apgalvojumu, ka lidostas Rīga iekšējais audits veidots tendenciozi, atlasot atsevišķus iepirkumus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vienmēr var kaut ko uzlabot un pilnveidot, un to mēs arī darām – tā par elektronisko iepirkumu sistēmas lietošanas ērtumu un plāniem to pilnveidot intervijā DB stāsta VRAA Elektronisko iepirkumu departamenta direktors Oļegs Fiļipovičs

Fragments no intervijas, kas publicēta 1. novembra laikrakstā Dienas Bizness:

Cik plaši publiskajā pārvaldē iepirkumos tiek izmantota Elektronisko iepirkumu sistēma (EIS), kādos gadījumos tas ir obligāti?

Reģistrācijas dati rāda, ka pašlaik Valsts reģionālās attīstības aģentūras (VRAA) uzturētajā EIS ir reģistrētas 1243 pircēju organizācijas. Iestādēm, kas ir pasūtītāji attiecīgo Publisko iepirkumu likuma pantu izpratnē, EIS e-konkursu apakšsistēmā ir obligāti jāievieto iepirkumu plāni. Papildus jāizsludina visas iepirkumu procedūras, sākot no noteikta līgumcenas sliekšņa. No šā gada aprīļa EIS e-konkursu apakšsistēmā obligāti jāveic centralizēto iepirkumu institūciju iepirkumi ar paredzamo līgumcenu virs Eiropas Savienības (ES) noteiktā sliekšņa, kas precēm un pakalpojumiem ir 135 000 eiro, bet būvdarbiem – 5 225 000 eiro, savukārt no šā gada 1. oktobra iepirkuma procedūru veikšana EIS ir obligāta visiem iepirkumiem virs šiem sliekšņiem. Šādu iepirkumu ar katru brīdi kļūst aizvien vairāk. EIS e-pasūtījumu apakšsistēmā ir atrodami VRAA iepirkumu procedūru rezultātā izveidotie preču un pakalpojumu katalogi, kuros jebkurš pasūtītājs var iegādāties sev nepieciešamās preces un pakalpojumus, nerīkojot iepirkumu procedūras.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Aizsardzības nozares, industrijas un pētnieku sadarbība ir noturības kodols

Jānis Goldbergs, 01.06.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsu valsts drošības stiprā puse ir IKT un inženiertehniskie risinājumi, kiberdrošība, bezpilotu sistēmas gan uz sauszemes, gan gaisā, 5G militārā testa vide, bet riski slēpjas apgādē reāla kara gadījumā.

Pārtikas un degvielas krājumi, decentralizēta apgāde, pat karavīru mēteļu uzšūšanai uzņēmumi jāmeklē ar īpašu degsmi, apliecināja Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācijas (DAIF Latvija) un Aizsardzības ministrijas (AM) rīkotās Industrijas dienas kopīgi Nacionālajos bruņotajos spēkos (NBS).

Ukrainas kara ēnā ar citu ātrumu

Lai arī parasti šādos pasākumos ministru uzrunas ir drīzāk formālas, nekā saturīgas, tad Industrijas dienās NBS Aizsardzības ministra Arta Pabrika izteikumi bija ne tikai saturīgi, bet arī ar skaidru redzējumu uzņēmējiem. Par ministra teiktā svaru pēc noklusējuma liecina arī aizsardzībai palielinātais budžets līdz 2,5% no IKP. Proti, nauda nozarē būs, un ir vērts papētīt aizsardzības iepirkumus gan šogad, gan turpmākajos gados.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Būs valsts pasūtījumu gudrāka kontrole - būs godīgāks piegādātājs

Māris Butāns, ZAB "PricewaterhouseCoopers Legal" Konkurences prakses grupas vadītājs, 15.06.2020

Māris Butāns, ZAB "PricewaterhouseCoopers Legal" Konkurences prakses grupas vadītājs

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomikas ministrija sadarbībā ar Finanšu ministriju, Iepirkumu uzraudzības biroju, Konkurences padomi un Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju 2019.gada nogalē izstrādāja informatīvo ziņojumu, un vēlāk arī uz tā balstītu rīcības plānu par publisko iepirkumu sistēmas uzlabošanu.

Šo dokumentu izstrādes laikā gan iepriekšminētās iestādes, gan arī citas iestādes un nevalstiskās organizācijas kopā identificēja vairākus trūkumus, pašreizējā publisko iepirkumu regulējumā.Norādot, ka problēmas un būtiski izaicinājumi ir visā publisko iepirkumu sistēmā, sākot no iepirkuma dokumentācijas sagatavošanas līdz pat līguma izpildes kontrolei. Institūcijas identificēja vairākas pastāvošās problēmas iepirkumu procesā un visā sistēmā, tai skaitā gan normatīvo aktu piemērošanas kļūdas, gan sistēmas negatīvo ietekmi uz konkurenci, iepirkumu sadārdzinājumi, kā arī iepirkumu izpildes zemā kvalitāte.

Tādēļ informatīvais ziņojums un pēcāk arī rīcības plāns koncentrējās uz mērķi panākt iepirkuma procesa atklātumu, piegādātāju brīvu konkurenci, piegādātāju godprātību, vienlīdzīgu un taisnīgu attieksmi pret piegādātājiem, kā arī pasūtītāja līdzekļu efektīvu izmantošanu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Trešdien tirgus dalībnieku uzmanība ir vērsta uz ASV Federālo Rezervju sistēmas (FRS) divu dienu sanāksmi, kuras laikā tiks paziņots centrālās bankas lēmums saistībā ar turpmāko monetārās stimulēšanas programmu.

Liela daļa finanšu ekspertu un ekonomistu līdz šim prognozēja, ka šajā sanāksmē ikmēneša aktīvu iepirkumi tiks samazināti par desmit miljardiem ASV dolāru – no pašreizējiem 85 miljardiem dolāru līdz 75 miljardiem dolāru.

Tomēr patlaban daļa ekspertu savas prognozes ir mainījuši, lēšot, ka samazinājums būs mazāks nekā tika gaidīts iepriekš. Tā, visdrīzāk, aktīvu iepirkumi tiks samazināti par 5 miljardiem ASV dolāru, paredz arī Bloomberg aptaujātie analītiķi. Tiek gaidīts, ka valsts parādzīmju iepirkumi tiks samazināti no 45 miljardiem ASV dolāru līdz 40 miljardiem dolāru mēnesī, bet hipotekāro parādzīmju iepirkšanas apjomi saglabāti esošajā – 40 miljardu dolāru apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

#Esam tikuši ļoti tālu, par Eiropas platuma dzelzceļa (1435 mm) projekta Rail Baltica (RB) nacionālā ieviesēja valsts SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas (EDzL) līdz šim paveikto norāda Agnis Driksna.

Pirmo līgumu par projektēšanu cer noslēgt gada pirmajā ceturksnī, par būvniecību - līdz gada beigām

Esam tikuši ļoti tālu, par Eiropas platuma dzelzceļa (1435 mm) projekta Rail Baltica (RB) nacionālā ieviesēja valsts SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas (EDzL) līdz šim paveikto sarunā ar Dienas Biznesu norāda uzņēmuma Attīstības un sadarbības departamenta direktors Agnis Driksna. Šobrīd EDzL koncentrējas uz diviem galvenajiem objektiem – Rīgas centrālo staciju (kopā ar tiltu pār Daugavu un uzbēruma starp Stockman un Daugavu norakšanu) un staciju Rīgas lidostā (kopā ar dzelzceļa līniju līdz Imantai).

Slēgtu konkursu par RB Starptautiskās lidostas «Rīga» dzelzceļa stacijas, saistītās infrastruktūras un estakādes būvprojektu EDzL izsludināja 2016. g. novembrī. Prognozētā projektēšanas darbu līgumcena bija 2,2 milj. eiro. Pērn decembrī tapa ziņams, ka cīņai par RB stacijas lidostā projektēšanu kvalificējušies divi no pieciem pretendentiem, proti, AECOM INOCSA S.L.U (Spānija) un piegādātāju apvienība PROSIV (Latvija, Slovākija, Itālija). Atšķirībā no esošās 1520 mm platuma dzelzceļa infrastruktūras, kur mūsu valsts kompānijas pudu sāls apēdušas, Latvijā neviens nav projektējis Eiropas platuma dzelceļu, kā arī sliedes uz estakādēm, atzīmē A. Driksna. Tādēļ arī pretendenti ir starptautiskas apvienības, kurām gan neiztikt bez nacionālās kompetences, piemēram, attiecībā uz vides prasībām vai saziņai ar būvvaldi. Kā jau Latvijā ierasts, tika saņemtas sūdzības par šo konkursu, taču Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) pērnā gada jūlija beigās atzina, ka iepirkumu var turpināt. Šobrīd iepirkuma otrajā kārtā ir saņemti pretendentu tehniskie un finanšu piedāvājumi, un drīzumā jānoslēdzas vērtēšanai. Līdz ar to jau šā gada pirmajā ceturksnī vajadzētu būt noslēgtam līgumam ar konkursa uzvarētāju par projektēšanas darbiem lidostā. Tas gan ir liels izaicinājums, uzsver A. Driksna, skaidrojot, ka EDzL kā pirmais no Baltijas valstu nacionālajiem ieviesējiem ticis tik tālu, jo kaimiņvalstīs tikai pērnā gada decembrī izsludināti pirmie projektēšanas iepirkumi. Pēc viņa teiktā, lidostas stacijas un estakādes projektēšanu varētu pabeigt 2019. g. beigās, būvniecību sākt 3‒4 mēnešus vēlāk, to pabeidzot 2021. g. beigās vai 2022. g. sākumā. Tas nozīmē, ka būvniecības iepirkuma pirmā jeb atlases kārta notiks vienlaikus ar projektēšanu, lai vēlāk nezaudētu laiku.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Akciju sabiedrība Latvijas Gāze pilnībā noraida izskanējušo pieļāvumu, ka uzņēmums ir iesaistīts kādos nelikumīgos darījumos un naudas atmazgāšanas shēmās.

«Tāpat norādām, ka nav izskanējuši argumenti, kādēļ tiek pieļauta uzņēmuma saistība ar nelikumībām. LG sadarbojas ar daudziem uzņēmumiem, tostarp ar www.db.lv minētajiem uzņēmumiem SZMA Rīga un SZMA Būve, kas ir veikuši virkni pasūtījumu darbu LG. Šie uzņēmumi, tāpat kā citi iepirkumu uzvarētāji, tiek izvēlēti konkursos, savukārt tie iepirkumi, kas pārsniedz likumā «Par iepirkumu sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju vajadzībām» noteikto robežu, tiek organizēti sadarbībā ar Iepirkumu uzraudzības biroju,» norāda AS Latvijas Gāze Preses sekretārs Vinsents Makaris.

«Atgādinām, ka, neskatoties uz to, ka esam privāts uzņēmums, uzņēmuma darbība un visi iepirkumi ir pakļauti stingrai pārraudzībai. Uzņēmuma iekšējā kārtība nosaka, ka iepirkumi pamatā tiek organizēti ar konkursu starpniecību, savukārt lēmumu pieņemšanā ir iesaistīta virkne cilvēku ne tikai no atbildīgajām iepirkuma komisijām, bet arī lēmuma pieņemšanas procesā iesaistītās personas, kā, piemēram, sarežģītu un dārgu tehnoloģiju iegādi un/vai to rekonstrukcijas darbu veikšanu pārrauga ne vien LG, bet arī starptautiski pazīstami gāzes nozares eksperti,» uzsver V. Makaris.

Komentāri

Pievienot komentāru