Baltijas valstu elektrotīklu sinhronizācija ar Eiropas Savienības (ES) elektrotīkliem varētu izmaksāt vismaz piecus miljardus eiro (aptuveni 3,5 miljardus latu), savukārt šāda projekta īstenošanai nepieciešamais laiks varētu sasniegt pat 20 gadus, Transporta, Telekomunikāciju un Enerģētikas ministru padomes laikā Briselē norādīja ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts.
Elektrotīklu savienojumu kapacitāte ir izteikti neproporcionāla un projekta īstenošana prasītu lielas izmaksas, pavēstīja ekonomikas ministrs. Pašlaik Baltijas valstis darbojas vienotā lokā ar Baltkrievijas un Ziemeļrietumu Krievijas elektrosistēmām. Patlaban pastāv 350 MW savienojums starp Igauniju un Somiju un vairāk nekā 3000 MW savienojums starp Baltijas valstīm un Krieviju un Baltkrieviju.
Iepriekš Lietuvas enerģētikas ministrs Arvīds Sekmoks izteicis pārmetumus, ka Latvija, nepaužot tūlītēju atbalstu Baltijas valstu elektrotīklu sinhronizēšanas projektam, nevēlas stiprināt neatkarību no Krievijas enerģētikas sistēmas. D. Pavļuts šādu apgalvojumu noliedz, un uzsver, ka Latvija Briselē atbalstīja darbu pie projekta sākšanas. Pirms veikta detalizēta izpēte par tehnsikajām iespējām un citiem būtiskiem jautājumiem, Latvija vēlējusies piesardzīgāku formulējumu kopējos secinājumos, pavēstīja D. Pavļuts.
«Mēs nevaram uzņemties tik milzīgas saistības, neradot vienošanos par to, kas notiek citos enerģētikas sektoros,» skaidroja D. Pavļuts. Tāpat viņš pauda nožēlu, ka ilgstošajās sarunās kaimiņvalstis nav izrādījušas pietiekamu elastību, kas ļautu ņemt vērā Latvijas un Eiropas kopīgās intereses.
Vakar Briselē notikušajā Transporta, Telekomunikāciju un Enerģētikas ministru padomē, Latvija kaimiņvalstīm piedāvāja parakstīt divas deklarācijas - vienu par sadarbību reģiona būtiskāko projektu īstenošanā – sašķidrinātās dabasgāzes (LNG0 termināļa projekta īstenošanu Latvijā un otru par sadarbības turpināšanu Visaginas AES projektā. Pagaidām ne Lietuva, ne Igaunija piedāvājumam nepiekrita. Iespējami ātrāk pieņemot lēmumu par LNG termināļa projektu, to būtu iespējams īstenot piecu gadu laikā. Aptuvenās projekta izmaksas varētu veidot no 300 līdz 400 miljoniem eiro (aptuveni no 210 līdz 280 miljoniem latu).