Pērk pudeli, nevis cilvēku 

Veselības ministrijas (VM) sagatavotie grozījumi, kas paredz aizliegt alkoholisko dzērienu reklāmās attēlot jebkādas personas, visticamāk, nesasniegtu iecerēto rezultātu. Dienas aptaujātie eksperti norāda, ka alkohola reklāmas ir iespējams padarīt pievilcīgas arī bez cilvēku parādīšanās tajās, turklāt mūsu sabiedrībai aizliegumi var radīt tieši pretēju efektu.

Dienas Bizness, 2014. gada 25. novembris plkst. 11:53

Foto: LETA

Asākās diskusijas publiskajā telpā bijušas par cilvēku parādīšanos alkohola reklāmās. Sākotnēji VM bija iecerējusi, ka tajās nedrīkstēs parādīties mūziķi, dziedātāji, aktieri un sportisti, taču kultūras darbinieki pret to iebilda, norādot, ka tas ir diskriminējoši. Vēlāk nolemts šo prasību attiecināt uz visiem.

Latvijas Universitātes profesors sociālajā psiholoģijā Ivars Austers Dienai atzīst, ka cilvēka iesaistīšana reklāmas rullītī ir viens no vienkāršākajiem veidiem, kā radīt iedarbīgu vēstījumu. «Ja cilvēkam ir vajadzīgs noteikta veida pakalpojums vai prece, viņš bieži skatās uz sev līdzīgiem, kas var pateikt priekšā. Ja tu nezini, ko šodien darīt, un tev kāds priekšā pasaka, ka būtu labi iedzert, tu, iespējams, padomāsi - kāpēc ne,» norāda I. Austers un piebilst, ka reklāma kopumā bieži atrisina cilvēka nenoteiktību kādā situācijā. Cilvēka seja reklāmā ir spēcīgs ierocis, jo patērētājs uzticas tam, kas viņam ir līdzīgs. Tai pašā laikā profesors norāda, ka reklāmas industrijas speciālisti ir pietiekami spēcīgi, lai varētu izdomāt alternatīvu uzrunāšanas veidu, kas nemazinātu efektu: «Piemēram, dialogs reklāmā jau pats par sevi dod daudz ko, pat ja tu cilvēkus neredzi.»

Reklāmas aģentūras Mooz radošais direktors Ēriks Stendzenieks ir līdzīgās domās, uzsverot, ka ir ļoti daudz citu veidu, kā produktu padarīt iekārojamu. «Ja cilvēks iet uz veikalu, viņš, visticamāk, vēlas pirkt pudeli, nevis cilvēku,» viņš saka un norāda, ka pieprasījumu pēc konkrēta produkta vairāk nosaka cits kritērijs - patīk vai nepatīk. «Produktu padarīt gribamu var tikai ar vārdiem - kaut vai ar vienu labu dzejoļa rindiņu, ar vienu labu pudeles fotogrāfiju. Ir miljoniem veidu, kā cilvēkos radīt emocijas,» saka Ē. Stendzenieks. Viņaprāt, ar aizliegumiem ministrija nespēs panākt alkohola patēriņa mazināšanos. «Aizliegumi īpaši nedarbojas posttotalitārajās valstīs, kur ikviens ir uzaudzis ar iedzimtu pretreakciju pret jebkāda veida aizliegumiem,» viņš saka un aicina padomāt, vai jau esošie daudzie ierobežojumi, kas pieņemti kopš Latvijas neatkarības atjaunošanas, ir mazinājuši alkohola patēriņu.

Visu rakstu Patērētājs pērk pudeli, nevis cilvēku lasiet otrdienas, 24. novembra, laikrakstā Diena (5. lpp.)!

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2014. gada 10. janvāris plkst. 7:36

Arī mazāki uzņēmumi ir sapratuši nepieciešamību pēc reklāmas un sabiedrisko attiecību...

2013. gada 28. decembris plkst. 13:54

Salīdzinot ar interneta lietotāju skaitu, ieguldījumi, kas tiek veikti, lai internetā uzrunātu...

2013. gada 17. oktobris plkst. 17:21

No 2014. gada 1. janvāra dabas resursu nodoklis (DRN) būs jāmaksā arī...

2013. gada 24. septembris plkst. 8:30

Lai arī daudzi sūdzas, ka pastkastītes ir pilnas ar reklāmas materiāliem, daļa...

2013. gada 23. septembris plkst. 15:17

Ministru prezidents Valdis Dombrovskis (V) šodien izdevis rezolūciju, kurā uzdod izglītības...

Nepalaid garām

«Mēs pārejam uz iknedēļas drukātā izdevuma formātu. Izmaiņas Dienas Biznesā ir vajadzīgas....

SIA Marine Digital System mērķis ir automatizēt procesus ostās, jūrniecības pakalpojumos...

Darbu sākusi latviešu uzņēmēju dibināta nekustamo īpašumu aģentu platforma «Big Bang Realty»,...

Kompāniju pārņemšanas un apvienošanās (M&A) darījumu jomā lielu aktivitāti tuvākajā laikā...

Lūšu dravā viesos aicina tos, kuri vēlas ko vairāk uzzināt par bišu...

Par spīti lietotāju skaita sarukumam, sociālais tīkls draugiem.lv vēl joprojām ir pelņu...

No šīs sadaļas
2014. gada 25. novembris plkst. 8:28

Nākamo trīs gadu laikā McDonald’s ķēdes attīstībā Latvijā investēs aptuveni sešus...

2014. gada 24. novembris plkst. 8:19

Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (VUGD) pagājušajā diennaktī saņēmis...

2014. gada 22. novembris plkst. 10:13

Pure Chocolate produkti ierindojusies starp 10 visvairāk pirktajiem pasaulē lielākajā saldumu veikalā...

2014. gada 20. novembris plkst. 10:46

Latvijā mazumtirdzniecības tīkos eiro viltojumi nav sastopami biežāk kā savulaik latu viltojumi...

2014. gada 20. novembris plkst. 8:23

Pēc Zolitūdes traģēdijas, kad, iebrūkot tirdzniecības centra Maxima jumtam Rīgā, Priedaines ielā...

2014. gada 17. novembris plkst. 13:00

«Vēlme aizliegt pārdot enerģijas dzērienus nepilngadīgajiem man nav saprotama, it īpaši...

2014. gada 14. novembris plkst. 11:59

Laika posmā no 2009. līdz 2014.gadam Ķekavas tirdzniecības centra Liiba apmeklētāju skaits...

2014. gada 14. novembris plkst. 9:58

Ja ir brīvs laiks, nemaz nav jābūt klīstošajam holandietim, lai vismaz uz...

2014. gada 13. novembris plkst. 15:36

Zviedrijas mēbeļu un mājsaimniecības preču giganta Ikea darbības izvēršana Baltijas valstīs...

2014. gada 12. novembris plkst. 16:18

Zviedrijā bāzētais lielveikalu un pārtikas veikalu tīkls ICA ir iegādājies lielāko privāto...