Nodokļi

Pieaugs akcīze degvielai

, 18.09.2007

Jaunākais izdevums

Lai ieviestu Eiropas Savienības (ES) direktīvas prasības, otrdien, 18.septembrī Ministru kabineta sēdē akceptēti Finanšu ministrijas sagatavotie grozījumi likumā par akcīzes nodokli. Tie paredz palielināt akcīzes nodokļa likmes benzīnam, petrolejai, dīzeļdegvielai un šo produktu sajaukumiem ar biodegvielu.

Tāpat paredzēts precizēt citas likuma normas, informēja Finanšu ministrija.

Finanšu ministrijas izstrādātie grozījumi likumā par akcīzes nodokli paredz, ka no nākamā gada akcīzes likmes būs:

- bezsvina benzīnam - 323 eiro jeb aptuveni 226 lati par 1000 litriem;

- dīzeļdegvielai un petrolejai - 274 eiro jeb aptuveni 192 lati par 1000 litriem.

Nodokļa likmes naftas produktiem palielināsies vidēji par 8%. Salīdzinot ar pašreizējām likmēm, tas nozīmētu akcīzes nodokļa pieaugumu benzīnam par 1,7 santīmiem litrā un dīzeļdegvielai - par 1,4 santīmiem litrā (pašlaik akcīze benzīnam ir 209 lati par 1000 litriem, dīzeļdegvielai - 178 lati par 1000 litriem).

Grozījumus likumā par akcīzes nodokli iekļaus 2008.gada budžeta likumprojektu paketē, un Finanšu ministrijai ir uzdots veikt eiro un lata likmju salīdzināšanu un likmes pārrēķinu oktobra pirmajā darba dienā, un iesniegt attiecīgus precizējošus grozījumus uz likumprojekta otro lasījumu Saeimā.

Latvijai degvielas akcīzes nodokļa likmes no nākamā gada 1.janvāra ir jāpārskata trīs iemeslu dēļ.

Pirmkārt, Latvijai pārejas periodā līdz 2011.gadam pakāpeniski ir jāsasniedz ES direktīvā noteiktās minimālās akcīzes nodokļa likmes naftas produktiem - benzīnam 359 eiro par 1000 litriem, dīzeļdegvielai - 330 eiro par 1000 litriem. Latvijai ir panākts pārejas periods pakāpeniskai akcīzes nodokļa palielināšanai bezsvina benzīnam līdz 2011.gadam, dīzeļdegvielai un petrolejai līdz 2013.gadam. Pārejas periods nepieciešams, lai mazinātu nodokļu sloga negatīvo ietekmi uz iedzīvotāju maksātspēju.

Otrkārt, pārejas periodā ES direktīva nosaka Latvijai starpposmu - ar 2008.gadu Latvijā degvielas akcīzes nodoklim ir jābūt ne mazākam kā 323 eiro par 1000 litriem benzīna un 274 eiro par 1000 litriem dīzeļdegvielas.

Treškārt, saskaņā ar direktīvu ES dalībvalstīm, kas nav piesaistījušas savu nacionālo valūtu pie eiro, katru gadu oktobra pirmajā darba dienā ir jākoriģē nacionālās akcīzes nodokļa likmes nacionālajā valūtā uz nākamā gada 1.janvāri, lai tās atbilstu direktīvās noteiktajām likmēm eiro. Nacionālās nodokļu likmes nav jāmaina tikai tad, ja nepieciešamais nacionālo nodokļa likmju palielinājums nepārsniedz 5 eiro vai 5%, neatkarīgi no tā, kura summa ir mazāka.

Likuma grozījumos iekļauti arī vairāki precizējumi, kas attiecas uz nodokļa atmaksu par tabakas izstrādājumiem, kas tiek iznīcināti; uz ķīlas līguma ar VID izmantošanu kā nodrošinājuma veidu; uz akcīzes preču krājumu inventarizāciju. Tāpat precizētas un uzlabotas arī citas atsevišķas normas pēc nodokļu administrācijas pieredzes un uzņēmēju ierosinājumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Latvijā degviela būs par 5 centiem dārgāka nekā Lietuvā

Rūta Cinīte, 29.08.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nodokļu politika ir jāmaina sinhroni ar kaimiņvalstīm

«Akcīzes nodokli palielināt drīkst tikai sinhroni ar kaimiņvalstīm, ar ko es šajā gadījumā domāju Lietuvu un Poliju. Latvija savas pozīcijas starpvalstu konkurencē aizstāv vāji. Mēs savā rīcībā esam pārāk pielaidīgi, ko savukārt izmanto kaimiņvalstis,» tā intervijā Dienas Biznesam, komentējot valdības un Saeimas lemto – no nākamā gada palielināt akcīzes nodokli degvielai, saka Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas (LDTA) prezidents Ojārs Karčevskis.

Ko degvielas tirgotājiem nozīmē lēmums no nākamā gada palielināt akcīzes nodokli degvielai?

Akcīzes nodokļa paaugstināšanas rezultātā mēs zaudēsim tranzīta klientus un pierobežas klientus, kuri dosies uzpildīties uz tuvāko degvielas uzpildes staciju (DUS) Lietuvā, kur cenas būs daudz pievilcīgākas. Valūta mums ir viena, līdz ar to nav nekādu norēķinu problēmu, tāpat arī nav robežkontroles. Mūsu pozīcijas starpvalstu interešu aizstāvībā ir vājas. Katram no mums – valsts, pašvaldību un pilsoņu līmenī, ir jāmaina attieksme pret pasaulē notiekošajiem procesiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Virši-A: Pēdējā laika lielākais nozares satricinājums gaidāms jau pēc pāris nedēļām

Rūta Lapiņa, 15.12.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Pēdējā laika lielākais nozares satricinājums būs gaidāms jau pēc pāris nedēļām, kad, sākoties jaunam gadam, tiks celts akcīzes nodoklis degvielai. Tā rezultātā jau 1. janvārī degvielas cena stacijās kāps par aptuveni 5 eiro centiem litrā,» biznesa informācijas portālam db.lv atzina degvielas tirgotāja AS «Virši-A» valdes priekšsēdētājs Jānis Riekstiņš.

«Šis ir tas gadījums, kad palielinot nodokļu slogu konkrētam sektoram, vistiešākajā veidā tiek ietekmēti gala patērētāji. Pieaugot nodoklim, pieaugs ne tikai degvielas, bet arī citu preču cenas, tā kā sadārdzināsies to loģistikas izmaksas,» viņš atzīmē.

Igaunijā akcīzes nodoklis atkārtoti tika celts šī gada sākumā, kā rezultātā Latvija ieguva papildus klientu pieplūdumu no Igaunijas. Savukārt pēc «Virši-A» rīcībā esošās informācijas, Lietuvas valdība neplāno nākamgad palielināt akcīzes nodokli degvielai. «Tas nozīmē, ka Latvija diemžēl kļūs mazāk konkurējoša kaimiņvalstu vidū,» atzīmē degvielas tirgotāja vadītājs.

Savukārt vērtējot degvielas cenu izmaiņas 2017. gada griezumā, J. Riekstiņš stāsta, ka tās saglabājušās diezgan stabilas, jo nedz Latvijā, nedz pasaulē nav bijuši tādi notikumi, kas izraisītu būtisku degvielas cenas pieaugumu vai samazinājumu ilgtermiņā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Mazajiem uzņēmējiem atnākuši labāki laiki

Madara Fridrihsone [email protected] 7084402, 03.01.2008

Vilnis Kazāks, Latvijas amatniecības kameras vadītājs: «Pašnodarbināto vidū ir augsts nelegālās uzņēmējdarbības īpatsvars. Bet nodokļa samazināšana un iespēja izvēlēties fiksētu maksājumu to varētu samazināt.»

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Proti, no 1. janvāra iedzīvotāju ienākuma nodoklis, kas jāmaksā par saimnieciskās darbības ieņēmumiem, ir 15 %.

Turklāt tie saimnieciskā darba veicēji, kuru saimnieciskās darbības ienākumi gadā nepārsniedz 10 000 Ls, var izvēlēties - maksāt 15 % lielo iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) vai fiksētu maksājumu, kura apmērs ir atkarīgs no ienākumiem. Likumā «Par iedzīvotāju ienākuma nodokli» noteikts, kā persona var izvēlēties maksāt fiksēto maksājumu, kā arī fiksētā maksājuma apmērs atkarībā no taksācijas gada saimnieciskās darbības ieņēmumiem.

Vēl nav izlēmuši

Tiesa, kā aptaujājot vairākus individuālā darba veicējus pārliecinājās Db, pagaidām mazajiem uzņēmējiem trūkst informācijas par jaunajām likumu normām. Tā, piemēram, pastalu darinātājs Tālivaldis Andersons atzina, ka nav informēts par iespēju maksāt mazāku nodokli vai izvēlēties fiksētu maksājumu. «Šāda iespēja, protams, varētu būt laba. Pagaidām gan grūti pateikt, kā turpmāk maksāšu nodokļus, vēl jāparēķina, kas ir izdevīgāk,» sacīja T. Andersons. Fotogrāfs Andrejs Zavadskis sliecas domāt, ka turpmāk izvēlēsies maksāt fiksēto maksājumu. «Neesmu īpaši iedziļinājies šajā lietā. Domāju, ka konsultēšos ar juristiem, paskatīšos, kāds apgrozījums man sanācis šogad un tad izlemšu, kas izdevīgāk,» viņš teica. Arī laimīšu lējējs Uldis Ievenieks vēl neesot izlēmis, kā turpmāk maksās iedzīvotāju ienākuma nodokli. «Manuprāt, ir labi, ka nodoklis samazināts. 25 % iedzīvotāju ienākuma nodoklis bija par augstu, tagad visam cenas iet uz augšu, pozitīvi, ka vismaz nodokļa maksājumi varētu samazināties.» Latvijas Amatniecības kameras vadītājs Vilnis Kazāks Db atzina, ka pašnodarbināto personu vidū vēl joprojām ir augsts nelegālās uzņēmējdarbības īpatsvars, tādēļ nodokļa samazināšana un iespēja izvēlēties fiksētu iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksājumu to varētu samazināt. Tomēr pagaidām nav skaidrs, cik efektīvi Valsts ieņēmumu dienests spēs šos nodokļus administrēt - ņemot vērā, ka nodokļa summas ir nelielas, to administrēšanas izdevumi varētu būt visai augsti. Dažās Rietumeiropas valstīs, piemēram, Vācijā, šī problēma tiek risināta, uzticot ienākuma nodokļa administrēšanu uzņēmēju profesionālajām organizācijām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau 1. janvārī stāsies spēkā paaugstināta akcīzes nodokļa likme degvielai un palielināta obligātā biokomponentes piejaukuma prasība benzīnam, savukārt aprīlī pieaugs obligātā piejaukuma prasība arī dīzeļdegvielai, līdz ar to jārēķinās ar manāmu degvielas cenu pieaugumu.

Pašmāju degvielas tirgotāja "Virši" Pārdošanas daļas vadītājs Arnis Andrianovs atgādina, ka, saskaņā ar likumu par akcīzes nodokli, 2020. gadā būs izmaiņas akcīzes nodokļa likmēs, kas paredz būtisku degvielas cenu pieaugumu -- no 1. janvāra akcīzes nodoklis benzīnam palielināsies par 3,3 centiem litrā, dīzeļdegvielai par 4,2 centiem litrā, lauksaimniecības degvielai par 0,6 centiem litrā, bet sašķidrinātai propāna gāzei (LPG) par 4,1 centiem kilogramā. Papildus akcīzes likmi apliek ar PVN 21 % apmērā.

"Akcīzes likmes palielināšana nav vienīgais faktors, kas atstās negatīvu iespaidu uz degvielas cenām tuvākajā nākotnē. Benzīna cenu, kuru redzēsim degvielas uzpildes stacijās jau pirmajā gada dienā, ietekmēs arī grozījumi "Noteikumos par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu", kas paredz, ka, sākot ar 2020. gada 1. janvāri, 95. markas benzīnu Latvijā būs iespējams realizēt ar ne mazāk kā 9,5 % bioetanola piejaukumu līdzšinējo 5 % vietā. Abu šo faktoru ietekmē 95. markas benzīna cena jaunajā gadā palielināsies aptuveni par 6 centiem," skaidro A. Andrianovs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iespējams, jau šogad pieaugs degvielas akcīze un azartspēļu nodokļi, bet valsts pārvaldē strādājošo skaits tiks samazināts, otrdien vēsta laikraksts Dienas bizness.

Valda Dombrovska (Vienotība) valdību veidojošās koalīcijas padomē pirmdien ir panākta vienošanās par daļu no pasākumiem, kas tiks veikti, lai 2011. gada budžetā nodrošinātu starptautisko aizdevēju - Starptautiskā Valūtas fonda un Eiropas Komisijas - ekspertu prasīto papildu konsolidāciju.

Saskaņā ar premjera V. Dombrovska preses sekretāres Līgas Krapānes sniegto informāciju, Vienotība un Zaļo un zemnieku savienība ir vienojušas, ka 12,8 milj. Ls lieli papildu ieņēmumi vēl šogad ir jānodrošina, aktīvāk apkarojot ēnu ekonomiku, īpašu akcentu liekot uz akcīzes preču, tas ir, degvielas un tabakas izstrādājumu nelegālās aprites ierobežošanu. Finanšu ministrija arī cer, ka nebanku kreditētāju licencēšanas ieviešana ļaus valsts budžetu papildināt par 8,3 milj. Ls.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Transporta degvielai varētu piemērot nevis akcīzes nodokli, bet gan tas varētu tikt dalīts, piemēram, enerģijas un CO2 nodoklī, kur pēdējā komponente būtu augstāka tieši tiem patērētājiem, kuri izmantotu fosilo degvielu

Tādu iespējamo nākotnes ainu iezīmēja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas Nodokļu politikas apakškomisijas sēdes. Pašlaik transporta degvielai tiek piemērots ne tikai attiecīgs akcīzes nodoklis, bet arī pievienotās vērtības nodoklis.

"Akcīzes nodoklis ir nedaudz novecojis un to būtu nepieciešams pārskatīt," skaidroja Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijas pārstāvis Indulis Stikāns.

Viņš kā piemēru minēja Zviedriju, kur akcīzes nodokļa degvielai nav, bet to veido divi nodokļi – enerģijas un CO2 nodoklis, kas veicina zaļo mērķu sasniegšanu. I. Stikāns aicināja arī Latvijā šo nodokli izmantot kā instrumentu zaļo mērķu sasniegšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Viedoklis: Valdība pieteikusi šahu un matu Latvijas transporta nozarei un tranzītam

Inga Antāne, biedrības «Baltijas asociācija - transports un loģistika» prezidente, 19.07.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar akcīzes nodokļa palielināšanu degvielai valdība pieteikusi šahu un matu Latvijas transporta nozarei un tranzītam. Cerētā nodokļu ieņēmumu kompensācijas vietā Latvija var ievērojami samazināt tās nozares konkurētspēju, kura gadā mūsu ekonomikā ienes vienu miljardu eiro.

Ņemot vērā, ka dīzeļdegvielas cena veido ļoti būtisku dzelzceļa pārvadājumu izmaksu komponenti, līdz pat 30% no cenas, palielināt izmaksas, kas sadārdzina Latvijas transporta un tranzīta koridoru ir pilnīgs neprāts. Apstākļos, kad kravu apjoms no Krievijas jau tā strauji sarūk, tranzīta koridora izmaksu jebkāda sadārdzināšana var katastrofāli ietekmēt mūsu ostu un arī Latvijas dzelzceļa konkurētspēju globālajā pārvadājumu tirgū.

Pieņemot lēmumu par akcīzes nodokļa palielināšanu degvielai valdībai bija jāizvērtē visi iespējamie riski, ko tas var nest valsts ekonomikai kopumā un jāveic konsultācijas ar nozaru pārstāvjiem. Diemžēl rodas iespaids, ka lēmums pieņemts sasteigti un bezatbildīgi. Vai valdība maz ir aprēķinājusi, kāda būs šī sadārdzinājuma ietekme uz dzelzceļa pārvadājumu izmaksām, cik daudz mēs zaudēsim no tā rezultātā iespējamā kravu zuduma, un kā mēs šo zudumu kompensēsim? Tirdzniecības ceļi veidojas gadu desmitiem, taču ar šādiem lēmumiem valdība riskē pārvilkt treknu svītru kā uzņēmēju iepriekšējos gados paveiktajam tranzīta kravu piesaistē, tā arī paša Dieva dotajai priekšrocībai – mūsu valsts izdevīgajam ģeogrāfiskajam novietojumam tranzīta ceļu kartē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Akcīzes palielināšana Latviju padarīs par dārgākā alkohola valsti reģionā

Māris Ķirsons, 07.01.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iepriekš nolemto akcīzes nodokļa likmju spēkā stāšanās gada 1. martā Latviju padarīs par dārgākā alkohola valsti reģionā, kā rezultātā plānoto ieņēmumu nebūs, turklāt iespējami tādi blakusefekti kā nelegālā alkohola straujš kāpums, tāpēc šīs likmes jāmaina.

Tāds ieteikums skanēja no uzņēmējiem Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas Nodokļu politikas apakškomisijas sēdē. Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācijas izpilddirektors Noris Krūzītis aicināja parlamentāriešus nekavējoties ķerties pie akcīzes nodokļa likuma grozījumiem, lai lai akcīzes likmes alkoholam Latvijā 1. martā nebūtu augstākas kā Lietuvā un Igaunijā.

Attiecībā par iecerēto akcīzes nodokļa likmju pieaugumu alkoholiskajiem dzērieniem vēl būs diskusija parlamentā, kurā tad arī varētu nolemt - saglabāt pašreizējās likmes, tās paaugstināt, piemēram, par 5%, 10%, vai arī ļaut tām pieaugt līdz likumā paredzētajām ar visām no tā izrietošajām sekām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Alkoholiskie dzērieni no 1. marta Latvijā kļūs dārgāki, taču cenas kāpums nebūs tik straujš, kā bija paredzēts, bet gan daudz mērenāks.

To paredz Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā atbalstītais akcīzes nodokļa likuma grozījumu projekts, kurš gan vēl jāakceptē parlamenta vairākumam.

Iecerēts, akcīzes nodokļa likmi no 1.marta paaugstināt vidēji par 5% un tieši tikpat lielu pieaugumu īstenot arī no 2021.gada 1. marta.

Faktiski, pērn Igaunijas īstenotais bezprecedenta alkohola akcīzes nodokla likmes samazinājums ir piespiedis Latviju atteikties no tām iecerēm par alkohola akcīzes nodokļa likmju paaugstināsanu, kāds bija iecerēts 2017. gadā apstiprinātajās Valsts nodokļu politikas pamatnostādnēs 2018.-2020. gadam.

Bija paredzēts liels kāpums

Pašlaik Latvijā ir zemākās alkohola akcīzes nodokļa likmes, taču tā vairs nebūs, ja 1. martā spēkā stāsies iepriekš paredzētās šī nodokļa likmju izmaiņas - tad tās Latvijā būs visaugstākās Baltijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdošā koalīcija meklē līdzekļus budžeta prioritāšu īstenošanai, ne vien plānojot ieņēmumu palielināšanu, bet arī pētot izmaksu samazināšanas iemaksas, šorīt LNT pastāstīja Ministru prezidente Laimdota Straujuma (V), kā piemērus ietaupīšanas iespējām minot valsts nekustamo īpašumu saimniecības uzlabošanu un ekonomikai veiksmīgākos gados iezīmēto plānu pārskatīšanu.

Straujuma izteicās, ka pašlaik izskanējušās ieceres budžeta ieņēmumu palielināšanai esot vēl tikai plāni un nevarot teikt, ka vienošanās par tām jau ir panāktas. Politiķe taisnojās, ka pamatnodokļus koalīcija negrasoties celt, bet lielāki varētu kļūt nodokļi patēriņam - degvielas un alkohola akcīze, par ko gan arī vēl esot jāvienojas gan partijām savstarpēji, gan ar sociālajiem partneriem. Darbā pie nākamā gada budžeta tiks veidotas vairākas sīkākas darba grupas, lai analizētu konkrētus jautājumus, strādātu ar sociālajiem partneriem u.tml.

Otrs darba virziens ir izmaksu samazināšana, proti, tiekot analizēti visu ministriju tēriņi, lai atrastu mazāk lietderīgas budžeta pozīcijas, kuras novirzīt citiem mērķiem. Premjere kā piemērus ietaupīšanai minēja valsts nekustamā īpašuma racionālāku izmantošanu un 2013.gadā iezīmēto plānu pārskatīšanu, jo togad šķitis, ka tautsaimniecība ies uz priekšu straujāk un dažādiem mērķiem piešķirtas lielas summas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jauniešu kustība Vienota Latvija kopā ar saviem domubiedriem no autoklubiem 38club, bmwclub, Riga auto un Audistyle club sestdien rīkoja protesta akciju pret augstajām degvielas cenām pie DUS Statoil Lubānas ielā, Eksporta ielā un citām.

«Mūsu mērķis ir sasniegts. Šī akcija ir izdevusies un ir piesaistījusi ne tikai sabiedrības, bet arī DUS Statoil vadības uzmanību. Akcijas laikā tika panākta vienošanās ar SIA Latvija Statoil degvielas produktu vadītāju Kasparu Skrābānu, ka 2010.gada 20.maijā Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija lems par turpmākām sarunām ar ekonomikas ministru Arti Kamparu par nodokļu samazinājumu degvielai,» norādījis akcijas galvenais organizators Eduards Svatkovs.

Ja šī gada 20.maijā netiks panākta vienošanās un Latvijas valdība nespēs ar izpratni pieiet šim jautājuma, tad Vienota Latvija kopā ar saviem domubiedriem rīkos daudz plašākas un «ietekmīgākas » akcijas ne tiekai pie DUS, bet arī pie Ekonomikas ministra Arta Kampara mājām, teikts Vienota Latvija izplatītajā paziņojumā medijiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Ienākumu nodokli bagātajiem britiem palielinās līdz 50%

, 23.04.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielbritānija no 2010. gada aprīļa palielinās ienākuma nodokļa likmi līdz 50% visiem tiem pilsoņiem, kuru gada ienākumi pārsniedz 150 tūkstošus sterliņu mārciņu.

Par to paziņojis Lielbritānijas finanšu ministrs Alisters Dārlings (Alistair Darling), ziņo BBC. Šobrīd Lielbritānijas pilsoņi, kas gadā pelna virs 39.8 tūkstošiem sterliņu mārciņu, maksā 40% ienākumu nodokli.

Par plāniem palielināt ienākumu nodokli sevišķi turīgajiem britiem tika ziņots jau kopš 2008. gada, tomēr tad tika plānots likmi noteikt 45% apmērā. Pie tam likmei bija jāstājas spēkā vien 2011. gada aprīlī.

Bez jaunās ienākumu nodokļa likmes, no 2009. gada aprīļa Lielbritānijā par 2% tiks palielināta akcīze alkoholam un tabakas izstrādājumiem. Tāpat par 2 centiem uz litru pieaugs akcīze degvielai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viena no iespējām, kā mazināt akcīzes nodokļa celšanas negatīvo ietekmi uz Latvijas konkurētspēju, ir atjaunot ceļu fondu - nevis tikai autoceļu, bet kā ceļu fondu, jo ceļš ir ceļš – vienalga, vai tas ir dzelzceļš, vai autoceļš. Tas būtu viens no risinājumiem, par kuru vistuvākajā laikā diskutēsim gan ar privātajiem pārvadātājiem, gan ar tranzīta biznesa asociāciju, saka VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) prezidents Edvīns Bērziņš.

Fragments no intervijas

Kā akcīzes nodokļa celšana degvielai ietekmēs LDz konkurētspēju?

Tas krietni vien pasliktinās ne tikai uzņēmuma konkurētspēju, bet visu dzelzceļa nozares pārvadātāju konkurētspēju, tajā skaitā privāto pārvadātāju konkurētspēju, jo tas sadārdzina transporta koridoru mūsu virzienā. Jau gada sākumā, kad runāja par kravu samazinājumu, viens no apgalvojumiem bija, ka Latvijas tranzīta koridors esot dārgāks nekā, piemēram, Lietuvas virzienā, kaut gan tas tā nav. Tagad, ņemot vērā akcīzes nodokļa celšanu, mūsu tranzīta koridors tiešām sadārdzināsies par noteiktu procentu. Transporta koridora izmaksas būtībā ir visas izmaksas, ko sedz kravu īpašnieks, kurš grib nogādāt savu preci. Tā ir gan infrastruktūras maksa, gan pārvadājumu maksa, gan nodokļi. Pašreiz visas kravas Latvijā tiek pārvadātas ar dīzeļlokomotīvēm, un akcīzes nodokļa celšana sadārdzinās šo pārvadājumu kā tādu. Protams, dīzeļdegvielas sadārdzināšana padara vēl pievilcīgāku nākotnē gaidāmo dzelzceļa elektrifikāciju. Pašlaik rēķinām, ka elektrifikācija ļaus pārvadātājiem ietaupīt ap vienu eiro uz pārvadāto tonnu. Ja akcīze tiks palielināta, šis ieguvums ilgtermiņā būs vēl lielāks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Lietuvā eksperimentē ar nodokļu slogu- samazina akcīzi degvielai

, 23.07.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas parlaments šodien akceptējis priekšlikumu samazināt akcīzi dīzeļdegvielai par 17 %, vēsta PRAIM – TACC.

Akcīze samazināta no 1140 litiem jeb 330 eiro līdz 947 litiem jeb 275 eiro par vienu tūkstoti litru.

Pēc Lietuvas Finanšu ministrijas aplēsēm šī soļa, kuru premjers Andrjus Kubiļus jau nosaucis par eksperimentu, rezultāts varētu būt valsts budžetā neiegūti ieņēmumi 70 miljonu litu jeb 20.3 miljonu eiro apjomā. Vienlaikus likumdevēji pēc valdības galvas teiktā «nolēmuši pārbaudīt teoriju» par to, vai cenas samazinājuma dēļ iespējams atdzīvināt pieprasījumu un panākt pieprasījuma pieaugumu.

Pēc tam, kad no šī gada 1. janvāra akcīze degvielai, tostarp arī dīzeļdegvielai tika paaugstināta par 20.4 procentiem, tā pārdošana DUS saruka kā minimums par 20 %. Transportlīdzekļu īpašnieki masveida sāka iepildīt degvielu ārpus Lietuvas – Polijā, Latvijā, kur Lietuvas pilsoņiem vīza nav vajadzīga, bet Krievijas vīzu īpašnieki devās uz Kaļiņingradu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Saeima neskata grozījumus degvielas cenu kāpuma bremzēšanai ar mazāku akcīzi

LETA, 10.03.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima nolēma neiekļaut šodienas sēdes darba kārtībā divus likumprojektus, kuros Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) Saeimas frakcijas deputāti kopā ar kolēģiem opozīcijā rosina samazināt akcīzes nodokli degvielai.

Sēdes darbā neiekļautos grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli" un "Par atbilstības novērtēšanu" Saeima ierasti skata sēdē pēc nedēļas, tomēr par nākamās nedēļas sēdes darba kārtību vēl tiks lemts atsevišķi.

Debatēs pie frakcijām nepiederošs deputāts Vjačeslavs Dombrovskis norādīja, ka kolēģi noteikti ir pamanījuši degvielas cenu pieaugumu un zina, ka ne visiem Latvijas iedzīvotājiem ir transporta kompensācijas. Tā politiķis netieši norādīja uz pārējo iedzīvotāju atšķirību no deputātiem, kuriem nepieciešamības gadījumā ir iespēja saņemt transporta kompensāciju.

"Tas viss, protams, sit pa cilvēku makiem, bet ne tikai. Aug uzņēmumu izmaksas faktiski visās jomās. Līdz ar to ir pilnīgi neapšaubāmi, ka tas palielinās spiedienu, tas palielinās inflāciju kopējo faktiski gandrīz visām precēm un visiem pakalpojumiem," grozījumu nepieciešamību pamatoja Dombrovskis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

FOTO: Kā gada laikā mainījušās dažādu preču un pakalpojumu cenas?

Dienas Bizness, 12.02.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vidējais patēriņa cenu līmenis gada laikā (2018. gada janvārī, salīdzinot ar 2017. gada janvāri), palielinājās par 2%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.

Precēm cenas pieauga par 1,5 % un pakalpojumiem – par 3,3 %.

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2018. gada janvārī, salīdzinot ar 2017. gada janvāri, bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, dažādu preču un pakalpojumu grupai, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, veselības aprūpei.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis gada laikā palielinājās par 1,9 %. Cenas pieauga sviestam (+31,0 %), skābajam krējumam (+16,3 %), pienam (+9,6 %), kefīram (+14,1 %), jogurtam (+4,9 %), sieram un biezpienam (+1,8 %). Cenu kāpums bija arī olām (+19,9 %), cūkgaļai (+7,2 %), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+3,1 %), gaļas izstrādājumiem (+5,9 %), mājputnu gaļai (+1,8 %), kā arī konditorejas izstrādājumiem (+4,3 %) un kartupeļiem (+10,1 %). Savukārt lētāki bija svaigi dārzeņi (-11,6 %), cukurs (‑33,5 %) un kafija (-2,7 %).

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Rīgas satiksme no pašvaldības lūdz papildu līdzekļus

Dienas Bizness, 29.03.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašvaldības uzņēmums Rīgas satiksme no domes budžeta lūdz papildus dotāciju 600 tūkst. latu apmērā sabiedriskā transporta nodrošināšanai degvielas cenu pieauguma dēļ, ziņo Diena.lv.

«Ņemot vērā pašreizējo un prognozēto tendenci turpmākajam cenu kāpumam degvielai un to, ka 2010.gada budžetā izdevumi degvielai aprēķināti par pamatu ņemot degvielas cenas 2009.gada nogalē, Rīgas satiksmei ir nepieciešams veikt grozījumus 2010. gada budžetā, paredzot papildu finansējumu,» vēstulē domniekiem skaidro uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens.

Viņš norāda, ka pat pieņemot, ka iepirkumu cena degvielai saglabāsies pašreizējā līmenī – 0,575 Ls litrā bez PVN – šogad papildus finansējums degvielai būs nepieciešams 665 tūkst. Ls apmērā.

Jāatgādina, ka dome šim gadam Rīgas satiskmei jau piešķīrusi 45 milj. Ls, kas bija mazāk nekā uzņēmums prasīja, tādēļ uzņēmuma budžets tika apstiprināts ar 3,6 milj. lielu iztrūkumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viena no valdības prioritātēm ir tautsaimniecības attīstība, un šī mērķa sasniegšanā būtiska nozīme ir jaunajai nodokļu reformai, kurai jāsāk darboties 2018.gada 1.janvārī, aģentūrai LETA sacīja Ministru prezidents Māris Kučinskis (ZZS).

Kučinskis nodokļu reformas nepieciešamību pamatoja ar to, ka Latvijā patlaban ir vērojams ekonomikas pieaugums - par to liecina gan makroekonomiskie rādītāji, gan arī iekasētie nodokļi. Tomēr attīstības tempa palielināšanai Latvijai ir nepieciešama vienkārša, atraktīva un ilglaicīga nodokļu sistēma - instruments, kas stimulētu vietējos uzņēmumus ieguldīt savā attīstībā un rosinātu ārvalstu investoru interesi.

Mums vajadzīgi jauni uzņēmumi un labi apmaksātas darbavietas. Jauna nodokļu sistēma mums ir nepieciešama, lai sasniegtu valdības izvirzīto mērķi par 5% ekonomikas pieaugumu gadā, uzsvēra premjers.

Kā vēl vienu iemeslu reformai viņš minēja nepieciešamību mazināt sociālo nevienlīdzību. Tas nozīmē ienākumu izlīdzināšanu starp mazo un lielo algu saņēmējiem. "Te svarīgs instruments ir ar nodokļiem neapliekamā minimuma būtiska paaugstināšana, jo līdz ar tā ieviešanu zemu un vidēju algu saņēmēju ienākumi pieaugs. Vēl divi būtiski virzieni sociālas nevienlīdzības izskaušanā ir tā saukto aplokšņu algu saņēmēju legalizēšana un arī progresīvās iedzīvotāju ienākumu nodokļa ieviešana. Par progresivitāti vēl būs debates, bet tai noteikti ir jābūt," uzskata Kučinskis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nodokļu slogs pakāpeniski tiek pārnests no tiešajiem uz netiešajiem jeb patēriņa nodokļiem, raksta Dienas bizness.

Turklāt ielūkojoties Latvijas ekonomikas stabilizācijas un izaugsmes atjaunošanas programmas projektā, var secināt, ka pievienotās vērtības nodokļa (PVN) un akcīzes nodokļa likmju kāpums un iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) likmes samazināšana ir tikai pirmie soļi nodokļu sloga pārdalē - jau 2010. gadā pieaugs nodokļu slogs uz īpašumu. Proti, 2010. gadā plānots uzsākt mājokļu aplikšanu ar nekustamā īpašuma nodokli, vienlaikus nosakot atvieglojumus par reģistrētās dzīvesvietas mājokļiem, kā arī sākt aplikt ar IIN ienākumus no kapitāla un tā pieauguma.

Negaidīti un tikai trīs nedēļas pirms 2009. gada sākuma Latvijā noteikto PVN likmi tika nolemts būtiski palielināt - no 1. janvāra šī nodokļa vispārējā jeb standartlikme ir 21 % līdzšinējo 18 % vietā, bet samazinātā likme - 10 % līdzšinējo 5 % vietā. Turklāt samazinātā PVN likme, kura ir dubultota, turpmāk tiks piemērota tikai bērnu pārtikai, medikamentiem un medicīnas precēm, siltumenerģijai, elektroenerģijas un dabasgāzes piegādēm iedzīvotājiem, kā arī sabiedriskajam transportam. Pārējām precēm un pakalpojumiem, kam līdz šim tika piemērota samazinātā PVN likme, piemēram, ūdensapgādes un atkritumu izvešanas pakalpojumiem, apbedīšanas pakalpojumiem, kabeļtelevīzijai, kino biļetēm, frizieru pakalpojumiem un viesu izmitināšanas pakalpojumiem PVN likme pieaug no 5 % līdz 21 %. Vēl gadu samazināto PVN likmi, kura būs 10 %, varēs piemērot preses piegādēm, savukārt viesnīcas līdzšinējo PVN likmi 2009. gadā varēs piemērot tikai tiem pakalpojumiem, par kuru sniegšanu līgumi noslēgti līdz 2008. gada 12. decembrim. No 2009. gada 1. janvāra spēkā stājas jaunās akcīzes nodokļa likmes tabakas izstrādājumiem, bet no 1. februāra būtiski pieaugs akcīzes likmes degvielai, visu veidu alkoholiskajiem dzērieniem, kā arī kafijai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, kam nodoklis nebija paaugstināts jau kopš 2000. gadu sākuma. Tiesa, līdz ar degvielas akcīzes kāpumu par 60 Ls uz 1000 litriem benzīna un par 56 Ls uz 1000 litriem dīzeļdegvielas, naftas produktiem noteiktās akcīzes nodokļa likmes degvielai būs sasniegušas ES minimālo līmeni, un turpmākajos gados nodoklis degvielai varētu vairs nepieaugt. Tomēr pagaidām grūti prognozēt, cik lielā mērā naftas cenu krituma izraisītā degvielas cenu samazināšanās spēs «amortizēt» nodokļu pieauguma ietekmi uz benzīna un dīzeļdegvielas mazumtirdzniecības cenām. Arī tabakas izstrādājumiem akcīzes nodokļa likmes 2009. gadā jau sasniegušas līmeni, kuru Latvija apņēmās sasniegt, stājoties ES.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Krievijā akcīze alum pieaugs par 190%, šņabim — par trešdaļu.

, 30.07.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 2010. gada Krievijā akcīzes nodoklis alkoholam pieaugs par 30% un būs par 20% augstāka nekā iepriekš plānotā likme, taču alum akcīzes nodoklis pieaugs par 190%, salīdzinot ar 2009. gada likmi, raksta Gazeta.ru.

2010. gadā tiek plānota arī tabakas akcīzes pacelšana par 44%, salīdzinot ar 2009. gadu, bet akcīze degvielai pieaugs par 10%, papildu eksporta muitas nodokļi varētu tikt uzlikti arī niķelim. Taču tā vietā atlikta eksporta nodevas palielināšana dabasgāzei.

Turklāt budžetu 2010. gadā papildinās arī 75% no Krievijas Centrālās bankas peļņas, nevis 50% kā līdz šim. Budžetā plānots ieskaitīt arī visus ienākumus no Nacionālās labklājības un Rezerves fondiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Degvielas akcīze «uzspridzinās» pārvadājumu cenas

Māris Ķirsons, Egons Mudulis, 28.03.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iespējams, jau no 2018. gada tiks paaugstināts akcīzes nodoklis degvielai, tā paaugstinot izmaksas, kuras jutīs gan pircēji veikalā, gan arī industriālie pakalpojumu saņēmēji, otrdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

To, ka akcīzes nodokļa likmes varētu tikt pārskatītas, Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes sēdē vēl februārī atzina arī finanšu ministre Dana Reizniece Ozola, konkrētus skaitļus neminot. DB rīcībā esošā neoficiālā informācija liecina, ka pašlaik tiek apspriesta ideja par akcīzes nodokļa likmju pakāpenisku paaugstināšanu benzīnam (gan svinu saturošam, gan nesaturošam) dīzeļdegvielai, arī sašķidrinātajai naftas gāzei, vidēji par 8 līdz 24%.

Pirmais akcīzes nodokļa likmju pieaugums iecerēts jau no 2018.gada, savukārt nākamais jau varētu sekot no 2020. gada. Īpaši krass akcīzes nodokļa pieaugums paredzēts svinu saturošam benzīnam par teju 24%, naftas gāzei – par 12%, dīzeļdegvielai par 11%. Jāatgādina, ka Māra Kučinska valdītās valdības deklarācijā par iecerēto darbību ierakstīts: «īstenosim nodokļu sloga pārnešanu no darbaspēka uz ienākumu un kapitāla pieaugumu, uz patēriņu, uz nekustamo īpašumu un uz dabas resursu izmantošanu» un tas arī dažiem liek secināt, ka akcīzes nodokļa likmju celšana iederās šajā kontekstā. Akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana tiek uzskatīta par kompensējošu mehānismu iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmes samazināšanai no pašreizējiem 23% līdz 20% ienākumiem līdz 45 000 eiro gadā un neapliekamā minimuma paaugstināšanai līdz 300 eiro pašreizējo 60 – 115 eiro mēnesī.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

FOTO: Alkohola tirdzniecība Igaunijas pierobežā plaukst un zeļ

Sandra Dieziņa, 09.06.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā gada laikā alkoholisko dzērienu tirdzniecība Igaunijas pierobežā plaukst un zeļ. Kā DB pārliecinājās Ainažos, igauņu un somu tūristi lielos apjomos iepērk alkoholiskos dzērienus, jo akcīzes starpība ar Igauniju dzērienus ļauj iegādāties krietni vien lētāk.

Fotogrāfijas - raksta galerijā!

Alkohola veikalu Alko 1000 Market igauņiem piederošā kompānija SIA ET Invest izveidojusi bijušajā Latvijas-Igaunijas robežpunktā, kurš ilgu laiku stāvējis tukšs. Kompānijai vēl ir veikali Valkā, Apē un nule kā līdzīgs veikals atvērts Grenctālē. Ainažu Alko 1000 Market veikala vadītājs Oskars Kotāns neslēpj, ka alkohola tirdzniecība ir ienesīgs bizness. Kamēr ir iespēja, nauda ir jāpelna, viņš pamato veikalu izveidi.

Alko 1000 Market Ainažos darbu sācis maijā, bet jau pērn decembrī netālu durvis vēra igauņiem piederošs SuPerAlko, kam ir vesels veikalu tīkls Igaunijā. «Neesmu analītiķis, bet ekonomisti jau aprēķinājuši, ka alkohola akcīzes celšana valstij nekādu peļņu nenesīs. Varbūt īstermiņā būs ieguvums – mēnesi, divus, trīs, bet pēc tam viss aizies lejā. Ja izlīdzināsies cenas un akcīzes nodoklis ar Igauniju, tad kāda jēga igauņiem vai somiem būs braukt pie mums iepirkties. Tad arī somi vairs nebrauks, bet iepirksies Igaunijā,» vērtē Kotāns. Viņš atklāj, ka ziemeļvalstu kaimiņi Latvijā nepērk tikai alkoholiskos dzērienus, bet arī pārtiku un būvmateriālus, līdz ar to šī pārrobežu iepirkšanās dod savu artavu Latvijas ekonomikā. Uzņēmums sadarbojas ar lielākajiem pašmāju alkoholisko un bezalkoholisko dzērienu ražotājiem un, kā lēš Kotāns, pēc akcīzes palielināšanas apjomi var sarukt. Strādāsim, kamēr būs izdevīgi. Ja nebūs izdevīgi, slēgsim veikalus, tā O. Kotāns.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Krievija trīs gadu laikā trīskāršos akcīzi alkoholam un divkāršos tabakai

Jānis Rancāns, 26.04.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievija tuvāko gadu laikā ievērojami palielinās akcīzi tabakai un alkoholiskajiem dzērieniem, ir pavēstījis Krievijas finanšu ministrs Aleksejs Kudrins, ziņo Interfax.

No 2012. gada 1. janvāra akcīze etilspirtam tiks paaugstināta līdz 277,2 rubļiem (aptuveni 4,6 lati) par vienu litru, no tā paša gada 1. jūnija līdz 462 rubļiem, no 2013. gada līdz 693 rubļiem un no 2014. gada līdz 900 rubļiem. Pēc akcīzes palielināšanas vienas šņabja pudeles cena pieaugs līdz 180 (apmēram 3Ls) rubļiem, tagadējo 98 (1,65Ls) rubļu vietā.

Savukārt tabakas akcīzi 2012. gadā ir paredzēts palielināt par 60% līdz 448 rubļiem par tūkstoti jebkādu cigarešu, no 2013. gada līdz 672 rubļiem, bet no 2014. gada līdz 873 rubļiem. Pašlaik Krievijā akcīze par tūkstoš cigaretēm ir 360 rubļi, pieaugot akcīzei viena cigarešu paciņa jau nākamgad Krievijā varētu sadārdzināties par trešdaļu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Elektromotori automašīnās kļuvuši par realitāti, un bagātās Eiropas valstis cenšas straujā tempā ieviest tos ikdienā. Tomēr šodien ne tikai enerģētikas kompānijas, bet arī autoražotāji investē ievērojamus resursus, lai radītu inovatīvus produktus, kas spēj samazināt kaitīgos izmešus un fosilo izejmateriālu izmantošanas īpatsvaru iekšdedzes dzinējos

2040. gads ir slieksnis, kad Parīzes, Londonas vai Oslo ielās vairāk būs elektroautomašīnu, bet Rīgā, visticamāk, vēl būs daudz iekšdedzes dzinēju, kas brauks ar videi draudzīgāku degvielu.

Vairākas Eiropas valstis nospraudušas ambiciozus mērķus strauji mainīt automašīnu iekšdedzes dzinējus uz elektromotoriem, liecina Eiropas Komisijas DB sniegtā informācija, piebilstot, ka CO2 izmešu mazināšanas plāns ir katras dalībvalsts iekšēja lieta. Eksistē alternatīvas, kuras ir mazāk dārgas un pietiekami efektīvas. Autoražotāji investē ievērojamus līdzekļus, lai mazinātu kaitīgos izmešus, kā arī fosilo materiālu izmantošanas īpatsvaru. Viens no nākotnes risinājumiem ir atjaunojamā dīzeļdegviela, kuras loma turpmākajās desmitgadēs Latvijā pieaugs, bet elektroautomašīnas vienlaikus ir lielpilsētu nepieciešamība un iespēja, uzskata degvielas tirgotāja Neste Latvija ģenerāldirektors Artu Airiainens (Arttu Airiainen).

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Krievijā plāno palielināt akcīzes nodokli

Vēsma Lēvalde, Db, 25.08.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievijas Finanšu ministrija sagatavojusi priekšlikumus akcīzes nodokļa palielināšanai 2010. gadā alum, spirtam, cigaretēm, degvielai un citām akcizējamām precēm, ziņo lenta.ru.

Būtisks nodokļa pieaugums plānots, lai palielinātu valsts budžeta ieņēmumus. Nodokli nepaaugstinās spirtam, ko izmanto parfimērijas rūpniecībā. Akcīze nepieaugs arī bezalkoholiskajam alum, toties stiprinātajam alum tā no 0.5 % pieaugs līdz 8.6 % 2010. gadā. Plānots, ka akcīzes nodoklis pieaugs arī 2011. un 2012. gadā

Komentāri

Pievienot komentāru