Tiecoties pēc ideālas darba vietas statusa, daudzi uzņēmumi piedāvā elastīgu darba laiku un iespēju strādāt attālināti, eksperti norāda uz potenciāliem riskiem.
Pasaules ekonomikas foruma pārskatā The Future of Jobs konstatēts, ka darba formu izmaiņas un elastīgs darbs ir spilgtākā nākotnes tendence nodarbinātības jomā. Tā saucamie tūkstošgades paaudzes darbinieki, kas dzimuši starp 1980. un 1995. gadu, līdz 2020. gadam veidos 50% darbaspēka visā pasaulē. Šī paaudze arvien uzstājīgāk gaida, ka darba devējs nodrošinās mūsdienīgus darba apstākļus, tostarp atbilstošu tehnoloģisko nodrošinājumu un piedāvās elastīga darba iespējas. Tiek lēsts, ka tie darba devēji, kas labāk izprot un pielāgojas jaunajiem darba tirgus apstākļiem, būs veiksmīgākie cīņā par talantu piesaisti un noturēšanu.
Visu rakstu Piesaista, palaižot brīvsolī iespējams izlasīt trešdienas, 29.jūnija, laikrakstā Dienas Bizness, 12.-13.lpp.!
Uzņēmumu pieredzi iespējams izlasīt galerijā augstāk!
#1/2
SIA Lattelecom Personāla vadības direktore Ingrīda Rone
Jāatzīst, ka nav tādas absolūtās elastības. Piemēram, tirdzniecības centrā, kur mūsu uzņēmums nomā telpas, ir jau šī tirdzniecības centra definēti noteikumi, kuri jāievēro, – veikalam jābūt atvērtam noteiktas stundas un līdz ar ko uzņēmumam jānodrošina, ka darbinieki šajās stundās apkalpo klientus. Līdzīgi ir ar mūsu tehniskajiem darbiniekiem, kuriem klientu bojājumi ir jānovērš konkrētā laikā, kas atrunāts līgumā.
Tāpēc šajos gadījumos varam ņemt vērā darbinieka vēlmes pēc konkrētām brīvām dienām vai stundām, veidojot darba grafikus, bet nevaram dot iespēju darbiniekiem brīvi izvēlēties, kad un vai nākt uz darbu. Plašāk elastības jēdziens realizēts SIA Lattelecom viedajā birojā Mettropole, pēc šī principa pagājušā gadā renovēti divi uzņēmuma Dzirnavu ielas biroja stāvi, bet šogad tiks turpināta biroja renovācija, izbūvējot vēl divus stāvus.
#2/2
Microsoft Latvia vadītājs Ēriks Eglītis
Uzņēmumā nav astoņu stundu garu darba dienas principa. Uzskatām, ka svarīgākais ir darba rezultāts, nevis strikta darba laika un vietas ievērošana. Esam pārliecināti, ka šāda pieeja ir devusi mums pozitīvu efektu darbinieku apmierinātības veicināšanā un kvalitātes celšanā, kā arī ļāvusi ietaupīt vairākās izdevumu pozīcijas. Lai neciestu darba kvalitāte, katram darbiniekam ir uzstādīti konkrēti darba mērķi, līdz ar to darba vieta un laiks kļūst sekundārs, svarīgs ir galarezultāts un pieejamība - gan cilvēka pieejamība, gan pieejamība darbam nepieciešamajām tehnoloģijām un informācijai. Šī prakse jau ir pietiekami sena, lai novērtētu visus ieguvumus un turpinātu attīstīt elastīgo darba stilu. Tāpat uzņēmums ir atteicies no prakses, ka katram darbiniekam ir sava konkrēta darba vieta. Birojā var strādāt pie jebkura brīvā darba galda (izņēmums ir tehniskā atbalsta darbinieks un sekretāre), vasarā ir iespējams strādāt uz balkona. Ja paredzamas garas sarunas Skype for Business, darbinieks var izvēlēties strādāt kādā no mazajām slēgtā tipa telpām, lai netraucētu kolēģus.
Galvenais noteikums – aiz sevis jāstāj tīra darba vieta, kā arī visas savas personīgas mantas jāatstāj katram darbiniekam speciāli izveidotā skapītī. Kā jebkurā gadalaikā, arī vasarā darbinieks pats izvēlas sev iecienītāko un ērtāko darba vietu. Ir kolēģi, kuri ar ģimeni dzīvo vasaras mājās pie jūras un strādā pie dabas. Ne vien darbiniekiem ir jābūt atbildīgiem un organizētiem, bet arī vadītājiem ir jāspēj uzticēties savai komandai, pielāgot savu vadības stilu un būt par paraugu. Lai saglabātu konkurētspēju darba tirgū un piesaistītu darbaspēku, uzņēmumiem neizbēgami būs jāpārdomā darba koncepcija. Mobilitāte, pieejamība, sadarbība, atvērtību un radošums ir jaunās paaudzes pamatvajadzības, kas cieši savijas ar tehnoloģijām, sociālajiem tīkliem un mākoņpakalpojumiem.