Vakar prezentētajā Eiropas Komisijas (EK) programmā Savienojot Eiropu (Connecting Europe Facility jeb CEF) Rail Baltica (RB) projekts atzīts par ES prioritāru, un tas var pretendēt uz 85% līdzfinansējuma. Kopumā nozīmīgiem infrastruktūras projektiem ES ir atvēlēti 50 miljardi eiro, 31,6 miljardus dodot tieši transporta plūsmas sakārtošanai.
Līdz ar RB par prioritāru un uz tādu pašu Eiropas līdzfinansējuma daļu pretendējošu atzīts projekts dzelzceļa līnijas uzlabošanai no Ventspils līdz Krievijas un Baltkrievijas robežām.
Kā EK pārstāvniecībā Latvijā preses konferencē vakar pēcpusdienā norādīja EK Mobilitātes un transporta ģenerāldirektorāta politikas koordinators Džeimss Ponds, nākamais solis RB projektā ir starpvalstu vienošanās starp Baltijas valstīm un Poliju, kur pašlaik skaļākās iebildes ir no Latvijas. Jautāts komentēt Latvijas dzelzceļa līdzšinējos iebildumus, Dž. Ponds Db sacīja, ka par principiāliem iebildumiem viņam nav zināms, savukārt ievērojamajam ES līdzfinansējuma pieaugumam nu vajadzētu atspēkot arī dārgo izmaksu pretargumentus.
Britu izpētes uzņēmuma Aecom Ltd. Baltijas reģiona direktors Arnis Kaukulis Db sacīja, ka RB Latvijai būtu finansiāli izdevīgi arī ar iepriekš lēsto 56% ES līdzfinansējumu, kas nozīmētu 563 miljonu eiro līdzfinansējumu no valsts puses, bet nu izdevīguma arguments vēl vairāk ir par labu RB. Jautāts, vai ES līdzfinansējums nevarētu sasniegt visus 90%, Dž. Ponds bija skeptisks.