Populārākie lielveikalu mārketingā izmantojamie psiholoģijas triki

2003. gada 12. marts plkst. 10:11
Autors: Aivars Mackevics mackevics@europa-tourismus.de
Dalies ar šo rakstu

Lielveikali savā mārketingā izmanto dažādus tehniskus un psiholoģiskus trikus, kurus klients pirmajā brīdī nemaz nepamana. Šie mārketinga instrumenti ir balstīti uz ilggadējiem pētījumiem, taču no ētikas viedokļa to pielietošana bieži vien apstrīdama. Latvijas tirdzniecībā pieaug konkurence arī lielveikalu biznesā. Katrs uzņēmums cenšas piesaistīt klientus ne tikai ar servisu un izdevīgām cenām, bet arī tiek iesaistīti dažādi psiholoģiski un tehniski triki, lai vairotu pārdoto preču daudzumu. Neliels ieskats šajā pārdošanas mākslā: 1.Parasti lielveikalu ieejas tuvumā ir izvietoti dārzeņi un augļi, kuri potenciālajam pircējam rada tirgus iespaidu. Sārtas zemenes vai tumši sarkani ķirši ir labs aicinājums, lai šo veikalu apmeklētu. 2.Iepirkuma ratiņi parasti ir liela izmēra, lai pircējam nerastos iespaids par lielo iepirkuma daudzumu. Veikalos, kuros izmanto tikai iepirkuma grozus, cilvēki iepērkas mazāk. 3.Veikalu ideālā gaisa temperatūra ir +19°C. 4.Gandrīz katrā lielveikalā pircēju straumes virzās pret pulksteņa rādītājvirzienu. Lielākā daļa cilvēku ir ar tieksmi pagriezties pa labi, tāpēc iepērkoties cilvēki virzās visā veikala plašumā un labajā pusē parasti atrodas maize, siers vai tualetes papīrs. 5.Celiņi starp iepirkuma plauktiem nav sevišķi plati, lai pircējs var ērti pārredzēt piedāvājumu abās pusēs un celiņu labirints var aizkavēt pircēju veikālā uz mazliet ilgāku laiku. 6.Viens no svarīgākajiem tirdzniecības pamatpostulātiem ir pareizs apgaismojums. Dažreiz apgaismojuma izmaksas sastāda 40% no veikala tirdzniecības iekārtojuma izmaksām. Piemēram, pareizs gaļas produktu izgaismojums, pielietojot speciālās sarkanās gaismas lampas, tiek radīts papildus efekts par šo pārtikas produktu svaigumu. 7.Meklējot izdevīgāko piedāvājumu, jāpievērš lielāka uzmanība veikala tirdzniecības apakšējiem plauktiem. Daudzas firmas piemaksā veikalam tikai par to, lai viņu prece attiecībā pret konkurentu precēm atrastos pircēja rokas vai acu līmenī. Cilvēki pēc dabas ir slinki, tāpēc dažreiz vienādas kvalitātes prece, bet par zemāku cenu atrodas zemākajā plauktā. 8.Bieži vien produkti plauktos ir izvietoti pēc ēdienreizēm. Sākot ar brokastīm un beidzot ar labu vīna pudeli vakariņām. 9.Bieži pērkamās produktu grupas ir izmētātas pa visu veikalu, tādā veidā pircējs pēc maizes, piena, miltiem un olām izstaigā visu veikalu. Ceļā pēc šiem produktiem pircējs iegādājas arī citas preces. Arī kafija un cukurs neatrodas vienā plauktā, bet gan veikala pretējos stūros. 10.Pircēji tiek pievilināti arī ar siltu maizīšu vai kūpināta šķiņķa smaržu. Daži veikali šo smaržu pat rada mākslīgi, lai pievilinātu savus klientus. 11.Pie kasēm tiek izlikti dažādi sīkumi, kur stāvot rindā cilvēki tiek kārdināti pirkšanai. Pieaugušajiem tās ir cigaretes, košļājamās gumijas, baterejas utt., bet bērniem saldumi. 12.Lielveikali vairākos stāvos izmanto kāpņu elevatorus tādā veidā, ka pircējām pārējot no augstāka stāva uz zemāku būtu jāpaiet garām arī kādai šī stāva preču rindai. Pircējs tādā veidā tiek aizkavēts gandrīz katrā stāvā, virzoties uz izeju. Vienlaicīgi ir jāatzīst, ka Latvijas lielie veikali atšķirībā no Rietumu veikaliem pievērš mazāku vērību iepirkšanās ērtībām ģimenēm ar bērniem, piemēram, komfortablas bērnu istabas ierīkošana. Bieži vien šīs istabas ir lielāka izmēra tualetes, taču par mazu - bērnu ratiņiem kopā ar vecākiem un kā parasti bez zīdaiņu pārtinamā galda. Pamatavots: Bild