Jaunākais izdevums

Pagājušajā gadā, tāpat kā iepriekšējos gados, Latvijā populārākais alkoholiskais dzēriens bijis kokteilis Cēsu Džons, bet populārākais alus – kompānijas Aldaris ražotais Apinītis Stiprais, liecina Valsts ieņēmumu dienesta (VID) informācija par populārākajiem patēriņam Latvijā nodotajiem alkoholiskajiem dzērieniem 2013. gadā.

Tādējādi abi dzērieni saglabājuši savas līderpozīcijas jau trīs gadus pēc kārtas.

Otrs populārākais alkoholiskais dzēriens bijis Rīgas šampanietis, bet trešajā vietā ierindojies dzirkstošais vīns Bosca. Piektais populārākais bijis Bonaparte, bet piecinieku noslēdz alkoholiskais kokteilis Cēsu 14%.

Otrs populārākais alus pērn bijis AS Cēsu alus ražotais Cēsu Premium, bet trešo vietu ieguvis SIA Cido grupa ražotais Līvu Rubenis. Ceturtais populārākais alus bijis Dzintara Lāčplēsis, bet populārāko piecinieku noslēdz AS Cēsu alus ražotais Cēsu Light.

2013.gadā patēriņam Latvijā nodoti 5,039 miljoni dekalitri (dal) alkoholisko dzērienu, kas par 1,35% pārsniedz 2012.gada rādītāju un par 5% pārsniedz 2011.gada rādītāju.

2013.gadā salīdzinot ar 2012.gadu, patēriņam Latvijā nodotais alus apjoms paliek gandrīz nemainīgs, 2013.gadā patēriņam Latvijā nodoti 15,45 miljoni dal alus un salīdzinājumā ar 2011.gadu vērojams samazinājums par 5%.

Kopējā patēriņam Latvijā nodoto alkoholisko dzērienu struktūrā 2013.gadā vislielāko daļu veido alus (75%), bet salīdzinoši zemās akcīzes likmes dēļ kopējos akcīzes nodokļa ieņēmumos par alkoholiskajiem dzērieniem ieņēmumi no alus veido tikai 16%. Degvīna un pārējo spirtoto dzērienu īpatsvars kopējā alkohola patēriņa struktūrā aizņem 13%, taču būtiski augstākās nodokļa likmes dēļ akcīzes nodokļa ieņēmumu struktūrā šai grupai ir dominējošā loma nodrošinot 74% no ieņēmumiem.

Pagājušajā gadā VID akcīzes nodoklī par alkoholiskajiem dzērieniem (neieskaitot alu) iekasējis 89,9 miljonu latu apmērā, kas ir par 9% vairāk nekā 2012.gadā, ko ietekmēja kopējais patēriņam nodoto legālo alkoholisko dzērienu apjomu palielinājums salīdzinot ar iepriekšējo gadu.

Savukārt par alu 2013.gadā iekasēti 17,1 miljoni latu, kas ir par 0,94 miljoniem latu mazāk nekā 2012.gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Dome paziņo, ka darbu beigs agrāk

Dienas Bizness, 16.12.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nākamgad pirmdienās par stundu agrāk beigsies darbdiena Gulbenes novada domē, kā arī pilsētas un pagastu pārvaldēs. Par to liecina publiski pieejamā informācija, vēsta reģionālais medijs Dzirkstele.

Priekšlikumu par darbdienas saīsināšanu pirmdienās darbiniekiem izteica novada domes priekšsēdētājs Andris Apinītis. Priekšlikums tika apspriests ar kolēģiem un acīmredzot guvis atbalstu. Dzirkstelei A.Apinītis bija teicis, ka - pēc viņa vērojumiem - pirmdienās apmeklētāji uz domi visvairāk nāk dienas vidū, nevis vakaros.

Līdz šim pirmdienās pašvaldības administrācija pilsētā un pagastos strādāja līdz pulksten 18.00, bet ar 4.janvāri – līdz pulksten 17.00. Tikpat ilgs darbalaiks paredzēts arī visās pārējās darbdienās, izņemot piektdienu. Jau šobrīd un arī nākamgad piektdienās novada domes, pilsētas un pagastu pārvalžu darbinieki ir un būs iedzīvotājiem pieejami tikai līdz pulksten 16.00.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Dienas tēma: PET pudeļu alus ēra aiztek

Raivis Bahšteins, 30.04.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pakāpeniski samazinoties stiprā alus patēriņam, pieaugs premium klases alus un ekskluzīvu šķirņu nozīmīgums

Pērn ar valstij nodokļos samaksātiem 20,1 milj. eiro AS Cēsu alus bija otra lielākā nodokļu maksātāja pārtikas un dzērienu industrijā aiz flagmaņa AS Latvijas balzams ar 55,6 milj. eiro. Savukārt pirmo vietu cēsnieki noturējuši populārāko alkoholisko dzērienu topā – divus gadus no šī troņa nav izkustējies kokteilis Cēsu Džons. Šogad, uzņēmumā ieguldot miljonu eiro, Cēsu alus plāno turpināt nesteidzīgi attīstīties, koncentrējoties uz vietējās izcelsmes produktiem un inovācijām – iepriekš tādas bija pintes izmēra skārdenes, bet pašlaik vienīgie tirgū cēsnieki piedāvā šāda izmēra pudeles. «Produktu inovācijas ir mūsu dienaskārtībā, bet kopumā milzīgas izmaiņas tuvākajos gados savā darbībā neplānojam», sarunā ar DB atzīst somu koncernam Olvi Oyj piederošās kompānijas valdes priekšsēdētāja Eva Sietiņsone-Zatlere. Viņa skaidro, ka mūsu valstī ražojošā lielākā alus darītava neapsver iespēju pārcelt ražošanu ārpus Latvijas, meklējot izmaksu samazinājumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Investējot 10,7 miljonus eiro, Lizumā būvēs koģenerācijas staciju

Zane Atlāce - Bistere, 10.02.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Koģenerācijas elektrostacijas Avoti būvlaukumā Lizuma pagastā otrdien, 9.februārī svinīgi tika iebetonēta laika kapsula, atstājot nākamajām paaudzēm vēstījumu, tās dienas avīzi un naudu, informē Gulbenes novada domes sabiedrisko attiecību speciāliste Gunta Krevica.

Plānots, ka jau šī gada nogalē te sliesies koģenerācijas elektrostacija, kas ražos elektrību, siltumu un nodrošinās vismaz 5 darba vietas – stacijas vadītājam un operatoriem.

Veiksmes darbos un turpmākajā attīstībā būvniekiem, projektētājiem un darbu pasūtītājam SIA Avoti SWF īpašniekam Uldim Misiņam vēlēja Gulbenes novada domes priekšsēdētājs Andris Apinītis un Lizuma pagasta pārvaldes vadītājs Uģis Aigars. Savu svētību deva arī katoļu draudzes mācītājs.

Koģenerācijas elektrostacija ražos elektrību no šķeldas. Vispirms tiks dedzināta šķelda, pēc kuras tiks saražots tvaiks. Ar tvaika palīdzību tiks griezta turbīna, šādā veidā saražojot elektrību un papildus – siltumu. Koģenerācijas elektrostacijas elektriskā jauda būs 3 megavati, bet siltuma jauda būs 11 megavati.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2015.gadā akcīzes nodoklis par alkoholiskajiem dzērieniem (neieskaitot alu) iekasēts 128,7 miljonu eiro apmērā, kas ir par 4,8 miljoniem eiro jeb 4% vairāk nekā 2014.gadā, liecina Valsts ieņēmumu dienesta apkopotie dati.

Savukārt par alu 2015.gadā iekasēts 27,1 miljons eiro, kas ir par 1,98 miljoniem eiro vairāk nekā 2014.gadā.

Akcīzes nodokļa pieaugumu par alkoholiskajiem dzērieniem un alu ietekmēja akcīzes nodokļa likmju izmaiņas no 2015.gada 1.augusta, kā arī patēriņam nodoto alkoholisko dzērienu pieaugums salīdzinot ar iepriekšējo gadu.

2015.gadā patēriņam Latvijā nodoti 5,096 miljoni dekalitru alkoholisko dzērienu, kas ir par 1% vairāk nekā 2014.gadā. Vērtējot pēc absolūtā alkohola satura dzērienos, patēriņam nodotie apjomi ir par 2% lielāki nekā 2014.gadā.

Alus 2015.gadā patēriņam Latvijā nodots 15,23 miljonu dekalitru apjomā un salīdzinājumā ar 2014.gadu vērojams samazinājums par 2%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Efekts no alus un alkoholisko kokteiļu pudeļu tilpuma samazināšanas, iespējams, varētu būt visai īslaicīgs

Šā gada pirmajos trijos mēnešos patēriņam Latvijā nodots vairāk nekā tūkstotis dekalitru alkoholisko dzērienu, kas ir par 3% vairāk nekā 2015. gada attiecīgajā laika periodā. Savukārt alus nodots 2,92 tūkst. dekalitru apjomā, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn, ir vērojams samazinājums 8% apmērā, liecina Valsts ieņēmumu dienesta (VID) apkopotie dati.

Tāpat jau vairākus gadus pēc kārtas VID informācija rāda, ka Latvijas patērētāju vidū kā vispopulārākais alkoholiskais dzēriens saglabājas kokteilis Cēsu Džons, bet alus sektorā tas a/s Cēsu alus ražotais alus Miezītis. Tāpat visvairāk pirkto alus topā ir a/s Aldaris ražotais Apinītis stiprais. Lielākoties šis alus tiek pārdots divu litru PET pudelēs. Kaimiņvalstī Lietuvā jau 2013. gada janvārī ar likumu tika samazināts maksimālais iepakojuma tilpums, proti, tika noteikts, ka tas nedrīkst pārsniegt vienu litru, tāpēc divu litru plastmasas pudeles ir pazudušas no veikalu plauktiem. Tas pats attiecas arī uz sidra un alkoholisko kokteiļu iepakojumu. Lietuvas alkoholisko dzērienu un tabakas vairumtirdzniecības uzņēmuma UAB Bennet Distributors ģenerāldirektors Mareks Kuklis DB norāda, ka sākotnēji tas izraisīja kritumu alus tirgū 6,6% apmērā. Tāpat viņš piebilst – lai gan samazinās PET iepakojumā patērētais alus, palielinājies segments, kas pildīts bundžās.

Komentāri

Pievienot komentāru