Jaunākais izdevums

Efektīvākais veids, kā uzņēmējiem aizsargāt savas preču zīmes, lai citi tās nevarētu izmantot negodprātīgi, ir tās reģistrēt Latvijas Republikas Patentu valdē (PV), biznesa portālam Db.lv stāstīja PV Preču zīmju un dizainparaugu departamenta direktore, Apelācijas padomes priekšsēdētāja Dace Liberte. Viņa atzina, ka arī Latvijā piedzīvoti karsti strīdi saistībā ar preču zīmju lietošanu.

Saskaņā ar likumu Par preču zīmēm un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm preču zīme "ir apzīmējums, kuru lieto, lai kāda uzņēmuma preces atšķirtu no citu uzņēmumu precēm". D. Liberte skaidroja - piemēram, ja veikala plauktā stāvētu daudzas vienādas piena pakas, pircējs nevarētu atšķirt, kurš bija tas piens, kuru viņš iegādājās un kurš viņam ļoti garšoja, tādēļ uzņēmumi izmanto preču zīmes, lai nodrošinātu savas produkcijas atpazīstamību.

Preču zīmju tiesības ir teritoriālas tiesības - ja kādā valstī grib iegūt izņēmuma tiesības uz preču zīmi, tad tā tajā valstī arī jāreģistrē. Latvijas uzņēmējiem patlaban ir trīs iespējas, kā kādā valstī reģistrēt savas preču zīmes. Pirmkārt, iespējams reģistrēt preču zīmi tikai vienā konkrētā valstī, griežoties šīs valsts rūpnieciskā īpašuma iestādē (Latvijas Republikā tā ir Patentu valde). Otrkārt, var reģistrēt preu zīmi kādā valstī vai valstīs, izmantojot Madrides nolīguma par zīmju starptautisko reģistrāciju vai ar Madrides nolīgumu par zīmju starptautisko reģistrāciju saistītā protokola iespējas, jo Latvija ir abu šo starptautisko līgumu dalībvalsts. Treškārt, var reģistrēt preču zīmi kā Eiropas Kopienas preču zīmi - tad ar vienu reģistrāciju uzreiz tiek iegūta aizsardzība visā Eiropas Savienības (ES) teritorijā.

Pagājušajā gadā nacionālās procedūras ietvaros Latvijā reģistrācijai tika pieteiktas 1952 preču zīmes, bet reģistrētas - 1353 preču zīmes, savukārt Madrides savienības ietvaros uz Latvijas tika attiecinātas 3711 preču zīmes. Preču zīmju no Latvijas, kas pieteiktas reģistrācijai kā Kopienas preču zīmes, ir nedaudz - 75, jo, tā kā Latvijas uzņēmējiem interesē gan Latvijas rietumos, gan austrumos esošais tirgus, viņiem izdevīgāk reģistrēt preču zīmes Madrides Savienības, kuras dalībvalstis ir gan Eiropas Savienības, gan bijušās Padomju Savienības valstis, ietvaros (pašlaik no Latvijas reģistrācijai Madrides Savienības ietvaros pieteiktas 533 preču zīmes). Kopumā Latvijā kopš 1992.gada ir reģistrētas 36669 preču zīmes, bet patlaban Latvijā spēkā (ieskaitot Kopienas preču zīmes) ir apmēram 435000 reģistrētas preču zīmes.

Personai, kura vēlas reģistrēt preču zīmi Latvijā, PV jāiesniedz zīmes reģistrācijas rakstveida pieteikums, kā arī jāsamaksā nodeva. D. Liberte skaidroja, ka personai, kura vēlas reģistrēt preču zīmi, jārēķinās ar vismaz 125 latu izdevumiem, tomēr uzņēmējs tādējādi iegūt pārliecību, ka turpmākos desmit gadus viņš varēs cīnīties pret konkurentiem, kuri konkrēto preču zīmi būs iecerējuši izmantot negoprātīgos nolūkos. Ja persona vēlas pieteikt savu preču zīmi starptautiskajai reģistrācijai Madrides Savienības ietvaros vai reģistrēt to kā Kopienas preču zīmi, jārēķinās ar krietni lielākiem izdevumiem.

D. Liberte skaidroja, ka PV uzdevums nav pārbaudīt, vai konkrēta preču zīme vai tai līdzīga jau ir reģistrēta Latvijā. Patentu valdes funkcija esot pārbaudīt, vai pieteiktā preču zīme atbilst likumā izvirzītajiem kritērijiem, proti, vai tā nav amorāla, maldinoša vai aprakstoša. Ja Patentu valde atzīst, ka preču zīme ir reģistrējama, Patentu valdes oficiālajā vēstnesī tiek publicēts paziņojums par konkrētās preču zīmes reģistrāciju un trīs mēnešu laikā ieinteresētajām personām ir iespējams šo reģistrāciju apstrīdēt PV Apelācijas padomē. D. Liberte iesaka uzņēmējiem vai nu pašiem pastāvīgi sekot līdzi reģistrēto preču zīmju publikācijām, lai konstatētu, vai kāds nav piereģistrējis līdzīgu preču zīmi, vai algot speciālistus, kuri to dara.

PV ir atteikusi reģistrāciju Latvijā, piemēram, apzīmējumiem GARŠO VISIEM (pārtikas produktiem), BALTIC MEDIA (tulkošanas pakalpojumiem), RESERVED FOR CARDMEMBERS (finanšu pakalpojumiem), UNIVERSAL WC (sadzīves ķīmijas precēm), GELplus (kosmētikas izstrādājumiem), ULMAŅLAIKA MARKA (pārtikas precēm), BIZŅES (krievu val.) (iespiedprodukcijai) un TRIKĀTAS ROKFORAS SIERS (sieram).

Ja uzņēmējs ievēro, ka tirgū ir parādījusies preču zīme, kas ir līdzīga viņējai, tad, pirmkārt, esot jāraksta brīdinājuma vēstule šī produkta ražotājam vai izplatītājam, bet, ja šādā veidā problēmu atrisināt nav iespējams, jāvēršas ar pārkāpuma prasību Rīgas apgabaltiesā.

D. Liberte atzina, ka uzņēmējs nekad nevarot būt drošs, ka viņa preču zīmi kāds negribēs izmantot negoprātīgos nolūkos, bet, lai ar šādiem negodīgiem uzņēmējiem būtu iespējams cīnīties, preču zīme ir jāreģistrē. Tikai atsevišķos gadījumos, tad, ja preču zīmei esot patiešām sena vēsture un atpazīstamība patērētāju vidū, piemēram, preču zīme Coca - Cola, tad likums paredzot, ka uzņēmējs var strīdēties par jaunākas preču zīmes atzīšanu par spēkā neesošu vai pret tās izmantošanu arī bez šīs zīmes reģistrācijas.

Vaicāta par karstākajiem strīdiem saistībā ar preču zīmēm Latvijā, D. Liberte atzina, ka Latvijā visvairāk strīdu ir tieši pārtikas nozarē, kā arī saistībā ar alkohola un cigarešu preču zīmēm. Viens no piemēriem - pirms vairākiem gadiem PV Apelācijas padome atzinusi par spēkā neesošu kombinētas preču zīmes Cartel reģistrāciju attiecībā uz alkoholiskajiem dzērieniem, ko uz sava vārda bija veicis dzērienu izplatītājs L.I.O.N. & Ko. Francijas kompānija Martell&Co iebilda pret Cartel preču zīmes reģistrāciju, jo uzskatīja, ka tā ir konjaka Martell preču zīmes atdarinājums, ko Latvijas kompānija reģistrējusi ar negodprātīgu nolūku. Vēl vienā gadījumā reģistrācijai attiecībā uz konditorejas izstrādājumiem tika pieteikts apzīmējums, kurš, vērtējot pēc dizaina, bijis ļoti līdzīgs konfektēm Mars, atšķīries tikai to nosaukums - Japp. Kompānija, kas ražo Mars, uzskatījusi, ka šī ir negodprātīga rīcība un vērsusies pret šīs preču zīmes reģistrāciju. D. Liberte informēja, ka attiecībā uz vārda Mars lietošanu bijis vēl viens starpgadījums. Kompānija, kas ražo šos saldumus, vērsusies arī pret brendiju, kura nosaukums bijis Marss, jo uz tā etiķetes šis nosaukums bijis rakstīts sarkaniem burtiem ar dzeltenām maliņām. Tomēr šajā gadījumā kompānijām esot izdevies vienoties - brendija nosaukums Marss tagad tiekot rakstīts ziliem burtiem.

Runājot par strīdiem citās valstīs, D. Liberte kā spilgtu piemēru minēja firmas Lego konstruktora "klucīti". Pirms vairākiem gadiem firma Lego esot reģistrējusi konstruktora klucīti kā telpisku Kopienas preču zīmi, bet tās konkurenti vērsušies ar lūgumu anulēt šo reģistrāciju, jo klucītis sastāvot tikai no formas, kura nepieciešama tehniska efekta sasniegšanai. Rezultātā Kopienas preču zīmes reģistrējošās iestādes lēmums bijis par labu konkurentiem, tomēr firma Lego joprojām neesot atzinusi šo sakāvi un turpinot cīnīties par savām tiesībām uz klucīša kā telpiskas preču zīmes reģistrāciju.

D. Liberte atzina, ka īpaši sarežģīts pasākums esot preču zīmju izmantošanas kontrole internetā, jo tā esot saziņas telpa, kura faktiski nepieder nevienam un kurai nav teritoriālu robežu. Attiecībā uz preču zīmju izmantošanu domēnu vārdos, uzņēmumiem, kuriem ir reģistrēta preču zīme, esot priekšrocība, jo tie varot vērsties Latvijas Universitātes Matemātikas un Informātikas institūta Tīkla risinājumu daļā (kas pēc vienošanās ar The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) uztur Latvijas domēna vārdu (.lv) reģistru), prasot savas tiesības uz konkrētā domēna vārda reģistrēšanu ".lv" zonas Augstākā līmeņa domēnu (ALD) reģistrā.

Pēdējā laika karstākais strīds pasaulē: Cisco Systems pret Apple

Šā gada janvārī Cisco Systems paziņoja, ka sūdzēs tiesā kompāniju AppleComputer Inc. par preču zīmes iPhone nelikumīgu izmantošanu. Apple laida tirgū pirmo kompānijas izstrādāto mobilo telefonu modeli iPhone, bet Cisco to uzskatīja par nelikumīgu preču zīmes kopēšanu un izmantošanu. 2000. gadā Cisco iegādjās kompāniju Infogear Technology, kas bija reģistrējusi prežu zīmi iPhone. Tomēr pagājušonedēļ abas kompānijas paziņoja, ka atrisinājušas strīdu par tālruņa nosaukumu. To turpmāk izmantošot abas kompānijas.

Fakti

2006.gadā Valsts ieņēmumu dienesta darbinieki, īstenojot intelektuālā īpašuma aizsardzības pasākumus un veicot kontroles pasākumus muitas lietu jomā, 133 gadījumos aizturēja pirātiskas preces un preces ar viltotām preču zīmēm. Savukārt 2005.gadā kontrafaktas preces tika aizturētas 119 gadījumos. Kopumā pērn aizturētas 184 557 ar viltotām preču zīmēm marķētas un pirātiskas preču vienības, kuru aptuvenā vērtība bija 3,76 miljoni latu. Salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, kad visbiežāk aizturētās kontrafaktās preces bija apģērbi un apavi, 2006.gadā ir palielinājies aizturēto ar viltotām preču zīmēm marķēto kosmētikas un parfimērijas līdzekļu, automašīnu rezerves daļu, pirātisko kompaktdisku un citu preču īpatsvars.

Interesanti: Vai tikai līdzība?

Vairāk: http://www.larive.pl/en/index.php?act=kolekcja-damska

Likums par preču zīmēm un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm atrodams šeit: http://www.lrpv.lv/index.php?lang=LV&id=26&topic=100&topic=102&topic=100

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Latvijas balzama preču zīmes apdraudētas

, 27.02.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Alkoholisko dzērienu ražotājs a/s Latvijas balzams salīdzinoši bieži saskaras ar preču zīmju viltošanu, vai mēģinājumiem tās atdarināt. Šī problēma visbiežāk ir aktuāla tieši lieliem uzņēmumiem, kas ražo atpazīstamu produkciju, biznesa portālam Db.lv stāstīja a/s Latvijas balzams pārstāve Aiga Aizpuriete.

"A/s Latvijas balzams investē ievērojamus finanšu līdzekļus un pūles preču zīmju izstrādāšanā, mārketinga un reklāmas projektos, kas padara preču zīmes atpazīstamas patērētāju vidū. Tas, savukārt, padara tās īpaši pievilcīgas atdarināšanai," skaidroja A. Aizpuriete.

Situācijās, kad tiek izmantotas preču zīmes, kas ir sajaucami līdzīgas vai pat atdarina a/s Latvijas balzams piederošās preču zīmes, uzņēmums vienmēr esot vērsies tiesā, Patentu valdē vai Konkurences padomē savu preču zīmju tiesību aizsardzībai, viņa stāstīja.

Kā piemēru uzņēmuma pārstāve minēja strīdu ar SIA L.I.O.N. & Ko (LION), kas "atsevišķos gadījumos lieto preču zīmes, kuras ir sajaucami līdzīgas a/s Latvijas balzams preču zīmēm". To vidū esot, piemēram, preču zīmes Stolichnaya, 3 graudu, Moskovskaya un Sovetskoje Šampanskoje. Līdz ar to Latvijas balzams cēlis prasības tiesā pret LION, lai panāktu šo preču zīmju izmantošanas aizliegšanu un kontrafakto preču iznīcināšanu. Šīs prasības esot vērstas uz a/s Latvijas balzams preču zīmju tiesību aizskārumu novēršanu un kontrafakto etiķešu un preču iznīcināšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Augstākajai tiesai (AT) atsakoties ierosināt kasācijas tiesvedību pēc bijušās maksātnespējīgās AS "Dzintars" īpašnieka un valdes priekšsēdētāja Iļjas Gerčikova kasācijas sūdzības strīdā par īpašumtiesībām uz "Dzintara" preču zīmēm, ir stājies spēkā spriedums, kas paredz "Dzintara" preču zīmes atsavināšanu no Gerčikova un maksātnespējīgā uzņēmuma īpašumtiesību atjaunošanu uz šo preču zīmi.

Rīgas apgabaltiesa iepriekš atzina par nepamatotu Gerčikova apelācijas sūdzību par viņam nelabvēlīgo pirmās instances tiesas spriedumu lietā, kas bija ierosināta pēc "Dzintara" maksātnespējas administratora prasības. Administrators prasīja atzīt par nelikumīgu Gerčikova izdarīto preču zīmju pārreģistrēšanu bez atlīdzības uz sev piederošu citu juridisku personu laikā, kad "Dzintaram" bija noteikts tiesiskās aizsardzības process.

Gerčikovs apgabaltiesas spriedumu bija pārsūdzējis kasācijas kārtībā AT, bet AT pēc viņa sūdzības atteicās ierosināt kasācijas tiesvedību. Šis AT lēmums vairs nav pārsūdzams.

Rīgas apgabaltiesa iepriekš gandrīz pilnībā pievienojās pirmās instances tiesas spriedumam, atzīstot, ka nebija pieļaujama preču zīmju bezatlīdzības nodošana ieinteresētajai personai tiesiskās aizsardzības procesa laikā un četru mēnešu periodā pirms maksātnespējas procesa pasludināšanas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

PVN vienkāršošanas pasākumi pārrobežu darījumos

Finanšu ministrijas Netiešo nodokļu departamenta Pievienotās vērtības nodokļa nodaļas vecākā eksperte Diāna Lukjanska, 08.01.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašlaik Eiropas Savienībā (ES) notiek darbs pie galīgās Pievienotās vērtības nodokļa (PVN) sistēmas izveides. Tā padarīs esošo PVN sistēmu noturīgāku pret krāpšanu, vienkāršāku, kā arī nodrošinās vienlīdzīgus konkurences apstākļus uzņēmumiem neatkarīgi no tā, vai tie veic iekšzemes vai pārrobežu darījumus. Vienlaikus, kamēr notiek darbs pie galīgās PVN sistēmas izstrādes, ir jāuzlabo pašreizējā PVN sistēma.

Lai komersantiem nodrošinātu juridisku noteiktību PVN piemērošanā pārrobežu darījumos, liela nozīme ir skaidriem un stabiliem noteikumiem. Pagājušā gada decembrī tika pieņemti grozījumi Direktīvā par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu (PVN direktīva). Tie paredz ieviest trīs tā saucamos "ātros vienkāršošanas pasākumus" PVN piemērošanā pārrobežu darījumos attiecībā uz preču piegādi uz noliktavu citā dalībvalstī (call-off stock), PVN piemērošanu darījumu ķēdē un PVN reģistrācijas numura lietošanu.

Ar 2020. gada 1. janvāri PVN direktīvas grozījumi ir jāpārņem nacionālajos normatīvajos aktos. Minēto pasākumu galvenais mērķis ir samazināt administratīvo slogu PVN maksātājiem un panākt juridisko noteiktību. Tādā veidā tiek panākta PVN noteikumu harmonizācija ES teritorijā, kā rezultātā rodas arī izmaksu samazinājums komersantiem. "Ātro vienkāršošanas pasākumu" ieviešana sniegs atbalstu PVN piemērošanā komersantiem, kuru saimnieciskā darbība ir saistīta ar pārrobežu darījumu veikšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

Īpašumus apzog profesionālāk; lielākais guvums - 300 tūkstošu eiro apmērā

Laura Mazbērziņa, 15.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Īpašuma zādzības Rīgā un Rīgas reģionā zagļi veic aizvien profesionālāk, līdz ar to viņu guvums ir krietni lielāks

Kaut arī par īpašumu apzagšanas gadījumiem dzirdams vai ik dienas, Valsts policijas statistika liecina, ka kopumā šādu zādzību skaits Rīgā un Rīgas reģionā sarucis par teju 30%. «Domāju, ka zagļi kļūst arvien profesionālāki, jo gadu laikā ir pieaudzis zaudējuma apmērs. Zagļi vairāk koncentrē savu uzmanību uz finansiāli vērtīgākajām un vieglāk realizējamajām lietām, tāpēc veiksmīgas zādzības gadījumā mantas īpašniekam tiek nodarīti ievērojami zaudējumi. Lielākie zaudējumi kādam privātmājas īpašniekam bijuši 300 tūkstošu eiro apmērā,» pastāstīja Valsts policijas Rīgas reģiona Kriminālpolicijas pārvaldes 2.biroja 2.nodaļas priekšnieks Jevgeņijs Semjonovs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas apgabaltiesas Civillietu tiesas kolēģijas sēdē 10.jūnijā tika skatīta bijušās maksātnespējīgās AS "Dzintars" īpašnieka un valdes priekšsēdētāja Iļjas Gerčikova apelācijas sūdzība par pirmās instances tiesas spriedumu, kas paredz preču zīmes “Dzintars” atsavināšanu un maksātnespējīgā "Dzintars" īpašumtiesību atjaunošanu uz šo preču zīmi.

Noklausoties lietas dalībnieku paskaidrojumus, pārbaudot lietas materiālus, kā arī izvērtējot pušu argumentus un iesniegtos rakstveida pierādījumus, Civillietu tiesas kolēģija atzinusi apelācijas sūdzību par nepamatotu, norādot, ka civillietas prasība atzīt I.Gerčikova darījumus ar “Dzintars” preču zīmēm par spēkā neesošiem ir pamatota un apmierināma pilnā apmērā.

Pērn 23. decembrī Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesa nolasīja spriedumu strīdā par vārdisku un figurālu nacionālo un starptautisko preču zīmju "Dzintars" un "Future Formula" piederību.

"Dzintars" maksātnespējas administrators Jānis Ozoliņš prasīja tiesu atzīt par nelikumīgu "Dzintars" bijušā valdes priekšsēdētāja I.Gerčikova preču zīmju pārreģistrēšanu bez atlīdzības uz sev piederošu citu juridisku personu laikā, kad uzņēmumam "Dzintars" bija noteikts tiesiskās aizsardzības process.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima ceturtdien, 6. februārī, galīgajā lasījumā atbalstīja Tieslietu ministrijas izstrādāto jauno "Preču zīmju likumu", kura mērķis ir nodrošināt tiesisko aizsardzību tiesībām uz preču zīmi, sertifikācijas zīmi un ģeogrāfiskās izcelsmes norādi.

Jaunais likums regulē tiesiskās attiecības preču zīmju reģistrācijas, kā arī preču zīmju un ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu lietošanas un aizsardzības jomā.

Likums izstrādāts, lai ieviestu nacionālajā regulējumā Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2015/2436, ar ko tuvina dalībvalstu tiesību aktus attiecībā uz preču zīmēm. Ir svarīgi, lai Eiropas Savienības iekšējā tirgū darbotos vienota un efektīva tiesiskā aizsardzība, mazinot negodīgu konkurenci, izmantojot vai atdarinot tam nepiederošu preču zīmi, kā arī palielinot patērētāja garantijas, ka viņa iegādātā prece nav viltojums, jo preču zīmes mērķis ir garantēt patērētājam vai lietotājam ar preču zīmi apzīmētās preces vai pakalpojuma izcelsmes identitāti, ļaujot atšķirt šo preci vai pakalpojumu no citām precēm un pakalpojumiem, skaidro ministrija.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Pirmo reizi Latvijā veikts plašs pētījums par tiesu praksi rūpnieciskā īpašuma jomā

, 27.05.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tiesu prakses apkopojumā apskatītas galvenās preču zīmju tiesību normu piemērošanas problēmas Latvijas tiesās, Db.lv informē Augstākās tiesas (AT) Komunikācijas nodaļas vadītāja Rasma Zvejniece.

Analizēti ap 200 tiesu nolēmumi, kas pieņemti posmā no 2003. – 2006. gadam trīs tiesu instancēs: Rīgas apgabaltiesas Civillietu tiesu kolēģijā, kura saskaņā ar piekritības noteikumiem izskata preču zīmju strīdus pirmajā instancē, AT Civillietu tiesu palātā, kura ir apelācijas instance, un Senāta Civillietu departamentā kā kasācijas instancē. Ņemts vērā, ka Rīgas apgabaltiesai un Augstākās tiesas Civillietu tiesu palātai ir uzdotas Kopienas preču zīmju funkcijas, līdz ar to šī prakse ir samērojama ar citu ES dalībvalstu tiesu un Eiropas Kopienu tiesas praksi.

Pētījumā konstatētas vairākas problēmas, kuru risināšanā 2003.–2006. gadā tiesu prakse bijusi svārstīga vai nepārliecinoša. Grūtības galvenokārt izpaužas attiecīgo tiesību institūtu un normu izpratnē un precīzā piemērošanā atbilstoši mūsdienu prasībām, ievērojot arī Eiropas Kopienu tiesas sniegto preču zīmju materiālo tiesību normu interpretāciju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Preču zīmju aizsardzība

Linda Reneslāce - ZAB Sorainen zvērināta advokāta palīgs, 31.08.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunuzņēmumi, kas darbojas, lai radītu inovatīvu produktu vai biznesa modeli, bieži vien atliek juridisku jautājumu risināšanu uz vēlāku laiku, jo uzskata, ka tie vēl nav aktuāli, to risināšana ir pārāk dārga vai nebūtiska. Tomēr ir atsevišķi jautājumi, kuru laicīga atrisināšana novērš juridiskus riskus, kas citādi negatīvi ietekmē biznesa turpmāko attīstību. Viens no tādiem ir preču zīmju reģistrācija.

Preču zīme, kas biznesa vidē saukta par zīmolu, ļauj atšķirt viena uzņēmuma preces un pakalpojumus no cita uzņēmuma precēm un pakalpojumiem. Lai arī sākotnēji jaunuzņēmuma lielākā vērtība ir tā radītais produkts vai biznesa modelis, arī preču zīmes izvēlei un aizsardzībai jāpievērš tikpat liela uzmanība.

Ja jaunuzņēmums ir reģistrējis preču zīmi, tas var liegt šo preču zīmi izmantot citām personām. Pretējā gadījumā var gadīties, ka jaunuzņēmums izmanto preču zīmi, kas līdzīga citas personas reģistrētai preču zīmei, un attiecīgi šī persona varēs tiesas ceļā liegt to izmantot. Otrkārt, cita persona var pati sākt izmantot jaunuzņēmuma preču zīmi, taču jaunuzņēmums nevarēs tam iebilst, jo savu preču zīmi nav reģistrējis. Izņēmums, kad preču zīmi tās aizsardzībai var apsvērt nereģistrēt, ir, ja tā ir «plaši pazīstama», t.i., preču zīme ir tik populāra, ka patērētāji varētu uzskatīt cita uzņēmuma preces vai pakalpojumus par jaunuzņēmuma precēm un pakalpojumiem. Lai novērstu minētos riskus, jaunuzņēmumam ir jāveic vairākas darbības.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Izglītos preču zīmju un dizaina īpašuma tiesībās

Vēsma Lēvalde, 22.03.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Preču zīmju un dizainparaugu kā intelektuālā īpašuma aizsardzība ir viens no sarežģītākajiem jautājumiem komercpraksē, liecina tiesu prakse.

Tāpēc 23.martā Liepājas Universitātē notiks informatīvs bezmaksas seminārs Preču zīmju un dizainparaugu aizsardzība Eiropas Savienībā. Semināru rīko Liepājas Universitāte sadarbībā ar Patentu valdi.

Seminārā tiks aplūkotas šādas tēmas: ieskats intelektuālā īpašuma tiesībās; autortiesību un rūpnieciskā īpašuma aizsardzības principi: kopīgais un atšķirīgais; preču zīmju un dizainparaugu reģistrācijas nozīme; preču zīmju un dizainparaugu aizsardzības iespējas Eiropas Savienībā no dažādu reģistrācijas sistēmu viedokļa; kopienas preču zīmju un kopienas dizainparaugu reģistrācijas sistēmas priekšrocības un trūkumi; kopienas preču zīmes un kopienas dizainparauga pieteikums, izmaksas un reģistrācijas procedūra; kur un kā iegūt informāciju par Eiropas Savienībā jau reģistrētām preču zīmēm un dizainparaugiem; Latvijas uzņēmumu pieredze preču zīmju un/vai dizainparaugu strīdos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Jūrmalā aktivizējušies auto zagļi

Lelde Petrāne, 05.07.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jūrmala ir viena no populārākajām vietām Latvijā, kur tūristi un atpūtnieki bieži pārvietojas ar jauniem un moderniem spēkratiem. Taču, sākoties atpūtas sezonai, to steidzas izmantot arī auto zagļi.

Apdrošināšanas sabiedrības Balta (RSA Grupa) jaunākie dati liecina - ja līdz Jāņiem Jūrmalā šogad tika apzagti tikai pieci auto, tad līdz jūlija sākumam tieši Jūrmalā apzagto spēkratu skaits palielinājies līdz 18, bet trīs ir nozagti. Salīdzinot šā un pērnā gada attiecīgo laika periodu, palielinājusies arī vidējā atlīdzība, kas izmaksāta Baltas klientiem transportlīdzekļa apzagšanas vai zādzības gadījumā.

Acīmredzams, ka zagļi tīko pēc arvien jaunākām automašīnām un dārgākām lietām, kas atstātas auto salonos. Pērn vidējā atlīdzību summa par vienu auto apzagšanas vai zādzības gadījumu bija 496 lati, taču šogad šis rādītājs ir pieaudzis līdz 571 latam par vienu gadījumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Zagļi uzdarbojas arī blakus Neatkarīgai esošajā birojā

, 04.01.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zagļi vai zaglis ir izdemolējuši ne tikai laikraksta Neatkarīgā redakcija un izdevēja SIA Mediju nams telpas, bet arī blakus esoša uzņēmuma telpas.

Arī šajās telpās it kā kaut kas ticis meklēts, bet kriminālpolicija pagaidām neko vēl neesot apstiprinājusi un nekādu sīkāku informāciju par šo gadījumu nesniedz, Db pastāstīja Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldes preses pārstāve Sigita Pildava.

Kā liecina informācija nra.lv zagļi ielauzušies uzņēmuma Pilsētas līnijas birojā, kur savandītas vairākas darbavietas un mēģinājis atlauzt uzņēmuma vadītājas kabinetā esošo seifu. Pagaidām gan nav zināms, vai kaut kas ir pazudis. Pilsētas līnijas darbinieki pieļauj, ka zaglis viņu biroju vandījis, domādams, kā tās ar ir Mediju nama telpas.

Db jau ziņoja, ka naktī uz sestdienu tika izlaupīta un izdemolēta laikraksta Neatkarīgā redakcija. Zagļi izdemolējuši arī izdevēja Mediju nams telpas, kas atrodas vienā ēkā ar avīze redakciju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Saldo

Joprojām vienīgais veids, kā pasargāt preču zīmi, ir to reģistrēt

Elīna Pankovska, 03.05.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Intelektuālais īpašums ir tieši tas, kas uzņēmējdarbībā rada pievienoto vērtību. Tas atšķir vienu uzņēmumu no citiem uzņēmumiem, tāpēc konkurences apstākļos izvēršas strīdi.

Strīdu saistībā ar preču zīmēm Latvijā nav pārāk daudz. Tomēr no intelektuālā īpašuma strīdiem tie ir visizplatītākie. Latvijas tiesu statistika liecina, ka 2011.gadā pirmās instances tiesās saņemtas 19 lietas, kas saistītas ar preču zīmēm, pagājušajā gadā to skaits bija jau 28, bet šā gada pirmajā ceturksnī – 12. Krietni mazāk strīdu tiesās ir par patentiem. Proti, 2011. gadā tādi bija trīs, bet pērn tiesā nav saņemta neviena šāda lieta. Tas pierāda, ka patentu tiesvedība Latvijā nav īpaši izplatīta. Līdzīgi ir arī ar strīdiem par dizainparaugiem – 2011. gadā šādas lietas pirmās instances tiesās netika saņemtas, bet pērn tādas bija divas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Preču zīmes kļūst lētākas

Didzis Meļķis, 23.03.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No trešdienas, 23. marta, sāk darboties reformētais ES preču zīmju un dizainparaugu reģistrētājs.

Līdz ir ar ES jaunās regulas 2015/2424 stāšanos spēkā uzņēmēju maksājamās nodevas par savu ES preču zīmju un dizainparaugu reģistrāciju un atjaunošanu ir nedaudz zemākas. Nosaukumu ir mainījusi arī šīs jomas centralizētā ES iestāde – līdzšinējais Alikantē bāzētais ES preču zīmju reģistrētājs, ko līdz šim pasaulē pazina kā Iekšējā tirgus saskaņošanas biroju, ir pārtapis par ES Intelektuālā īpašuma biroju (angl. EUIPO).

«Preču zīmju īpašniekiem un reģistrētājiem svarīgi ir tas, ka vairs netiek prasīts iesniegt preču zīmes reģistrācijai grafisko attēlojumu, samazinās preču zīmes reģistrācijas atjaunošanas maksa, ir ieviesti jauni absolūtie un relatīvie reģistrācijas atteikuma pamati, kā arī jauna preču un pakalpojumu klasifikācija noteiktām preču zīmju reģistrācijām. Šīs izmaiņas reģistrētāji izjutīs uzreiz,» db.lv komentē zvērināts advokāts un biroja Sorainen partneris Agris Repšs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Visvairāk jaunas preču zīmes reģistrē pārtikas un dzērienu nozarē

Dienas Bizness, 18.02.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patentu valde (PV) pērn saņēmusi vairāk nekā 3000 jaunu preču zīmju pieteikumu, visvairāk preču zīmju reģistrētas pārtikas un dzērienu nozarē, informē PV sabiedrisko attiecību konsultants Artūrs Ivanovs.

Latvija uzrādot stabilu izaugsmi rūpnieciskā īpašuma aizsardzībā, pateicoties uzņēmēju aktivitātei un izpratnei par nepieciešamību reģistrēt savu intelektuālo īpašumu.

Latvijas un pārējo Baltijas valstu dati apliecina kopējās Eiropas tendences rūpnieciskā īpašuma aizsardzībā - visvairāk preču zīmes tiek reģistrētas nozarēs, kas nodrošina nozīmīgu pienesumu valsts ekonomikai, piemēram, pārtikas un dzērienu, izglītības, izklaižu un kultūras pasākumu nozarē, kā arī reklāmā un uzņēmumu pārvaldībā.

2014. gadā PV ir saņēmusi 3074 jaunus preču zīmju pieteikumus, tostarp nacionālās procedūras ietvaros saņemtas 1474 preču zīmes, savukārt Madrides savienības ietvaros – 1600. Attiecīgi Lietuvā kopumā pērn saņemti 4150, bet Igaunijā – 2723 pieteikumi. Kopumā kopš PV darbības atjaunošanas Latvijā ir iesniegtas gandrīz 60 tūkst. preču zīmju, bet šobrīd Latvijā spēkā ir gandrīz 26 tūkst. preču zīmes. Attiecīgi Lietuvā kopumā ir pieteiktas vairāk nekā 71 tūkst. preču zīmju, bet Igaunijā – vairāk nekā 54 tūkst.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

KP: Atsevišķās Rīgas apkaimēs būtu veicināma konkurence ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecībā

Db.lv, 11.03.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padome noslēgusi uzraudzību par konkurenci ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecībā laika posmā no 2018. līdz 2022.gadam, vienlaicīgi iezīmējot tendences arī 2023.gadā.

Tirgus uzraudzībā tika secināts, ka kopumā Latvijā konkurence starp mazumtirdzniecības ķēdēm pastāv, taču atsevišķās Rīgas apkaimēs konkurence ir ierobežota un tā būtu veicināma. Būtiskas izmaiņas tirgū iezīmēja LIDL zīmola ienākšana Latvijas tirgū 2021.gadā, veidojot konkurenci tādiem tirgus spēlētājiem kā RIMI un MAXIMA.

Pēc 2017.gada savas tirgus pozīcijas Latvijas tirgū nostiprināja RIMI un MAXIMA, ko ietekmēja arī "Prisma Latvija" lēmums pamest Latvijas tirgu, tādējādi atstājot brīvu vietu vairākos multifunkcionālajos iepirkšanās centros. RIMI un MAXIMA 2018.gadā sāka paplašināt savu darbību arī mazo veikalu (Express veikalu) sektorā, tādējādi saasinot konkurenci tieši lokālā teritorijā. Savukārt COVID-19 krīzes laikā patērētāji aktīvi sāka izmantot e-veikalu priekšrocības. Abu divu lielāko mazumtirdzniecības ķēžu kopējā tirgus daļa 2022.gadā būtiski samazinājās tirgus struktūras izmaiņu dēļ, kopā veidojot ap 50%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Privātās preču zīmes turpina uzvaras gājienu

Lāsma Vaivare, 05.11.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Privāto preču zīmju apjoms tirdzniecībā arvien pieaug un desmit gadu laikā Eiropā varētu aizņemt pat vairāk nekā 50% tirgus; arī Latvijā šis segments izplešas, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Privāto preču zīmju jeb tā dēvēto private label tirgus daļa Rietumeiropā ir diezgan liela, jo īpaši Šveicē, Anglijā un Spānijā, kur jau šobrīd tā svārstās 40–45% apjomā.

Tās kļūst pārdomātākas, veido arvien lielāku konkurenci tradicionālajiem zīmoliem, un tiek prognozēts, ka privāto preču zīmju produkti 2025. gadā veidos aptuveni 50% tirgus, liecina starptautiskā gofrētā iepakojuma ražotāja un iepakošanas iekārtu un sistēmu piegādātāja Stora Enso Packing veiktā tirgus analīze Iepakojums mazumtirdzniecībā 2016. Pētījumā gan atsevišķi nav apskatīta katra Baltijas valsts, tomēr tuvāko pāris gadu laikā tiek prognozēts privāto preču zīmju tirgus daļas pieaugums. «Iemesls tam ir vienkāršs – patērētājs vienmēr gaida plašas izvēles iespējas, taču tajā pašā laikā saprātīgu cenu līmeni,» pauž Stora Enso pārdošanas direktore Baltijā Jurate Kugiene (Jūratė Kugienė).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sumināti pērnā gada labāko preču zīmju īpašnieki, apbalvošanai notiekot divās nominācijās Gada preču zīme Latvijai un Gada preču zīme pasaulei.

Konkursa organizatoru komandai šogad ir pievienojusies Latvijas Dizaineru savienība (LDS), sniedzot atbalstu šī krāšņā pasākuma tapšanā. LDS priekšsēdētājs Andrejs Broks norāda, ka «Preču zīme ir īpaša saziņas valoda, kas uzrunā mērķa adresātu ar rakstu un simbolu zīmēm, kurām piemīt sava etniskā un vispārcilvēciskā tēlu estētikas gramatika, tāpēc arī konkurss ir iedalīts Latvijas un pasaules kategorijās. Svarīga ir Latvijas uzņēmēju preču zīmju etniskās valodas kvalitatīvs lietojums un intensitāte, lai tā paceltos arī pasaules kategorijas līmenī, kā to pierāda eksportspējīgo uzņēmumu sasniegumi. Tas parāda preču zīmju, kā intelektuālā īpašuma formas īpašo lomu uzņēmējdarbības veiksmei un Latvijas uzņēmēju identitātes atpazīstamībai.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpmāk saziņai ar farmaceitiem 21 "Apotheka" aptiekā visā Latvijā pieejams tiešsaistes zīmju valodas tulks, ko nodrošina Latvijas Nedzirdīgo Savienības (LNS) Rehabilitācijas centra zīmju valodas tulku nodaļa.

Šobrīd zīmju valodas tulka pakalpojums tiek nodrošināts 8 aptiekās Rīgā un 13 aptiekās ārpus Rīgas, taču pēc pieprasījuma "Apotheka" papildinās aptieku sarakstu, kurās pieejams zīmju valodas tulka pakalpojums.

Zīmju valodas tulks "Apotheka" aptiekās būs pieejams katru darba dienu, saziņai ar tulku norisinoties attālināti, ar video zvana palīdzību.

Latvijā zīmju valodu saziņai izmanto vairāk nekā 2000 vājdzirdīgi un nedzirdīgi cilvēki, kuri ikdienas saskaras ar ierobežojumiem saņemt dažādus pakalpojumus, tostarp farmaceita konsultāciju.

"Aptieka ir nozīmīga daļa no primārās veselības aprūpes sistēmas, tāpēc konsultācijai ar farmaceitu, piemēram, lai uzklausītu simptomus, saņemtu norādes par zāļu lietošanu vai to savienojamību ar citiem medikamentiem, jābūt pieejamai ikvienam viegli saprotamā veidā. Tagad, pateicoties mūsdienu tehnoloģijām, tas ir iespējams," stāsta "Apotheka" valdes loceklis Jānis Kūliņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Aizvien vairāk automašīnu nozog, izmantojot jaunākās tehnoloģijas

Žanete Hāka, 10.06.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada pirmajos piecos mēnešos Latvijā nozagta 421 automašīna, kas ir par 53 automašīnām vairāk nekā pērn šādā laika periodā, liecina Valsts policijas dati.

No tām 159 automašīnas bijušas ražotas laika posmā no 2006.gada līdz 2015.gadam. Analizējot zādzības, redzams, ka zagļu pielietotās tehnoloģijas arvien attīstās – gada otrajā pusē zagļi iemanās nozagt pat tajā pašā gadā ražotas automašīnas. Šāda tendence tika novērota jau pagājušajā gadā, kad rudenī, izmantojot jaunākās tehnoloģijas, tika nozagtas vairākas 2014.gadā ražotas automašīnas. Policija prognozē, ka tuvākajos mēnešos zagļi būs iemanījušies aizdzīt arī vairākus šogad ražotos auto – pagaidām Latvijā nozagtas divas 2015.gadā ražotas automašīnas, taču līdz gada beigām šis skaitlis varētu krietni pieaugt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Autonams: zagļi svētkus nesvin, bet turpina zagt

, 21.12.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Svētki ir laiks, kad cilvēki kļūst sirsnīgāki un bezrūpīgāki, tāpēc viņiem maldīgi šķiet, ka arī zagļi Ziemassvētku un Jaunā gada laikā dosies svinēt un tajā laikā nezags, norāda Autonams.

Autonams brīdina, ka tieši svētku laiku, kad cilvēki ilgstoši atstāj māju un auto bez uzraudzības, zagļi izmanto sev par labu. Tādēļ auto īpašniekiem būtu jāpievērš pastiprināta uzmanība sava auto drošībai, kā arī vietām, kur to atstāj, lai līdz ar svinību beigšanos tie nepaliktu bez automašīnas. Jāatceras, ka automašīnas zagļi mēdz nozagt arī no privātmāju pagalmiem.

Edvīns Panders, Autonams pārdošanas un attīstības direktors, valdes loceklis: „Svētku laikā cilvēki mazāk pievērš uzmanību savam īpašumam un bieži dodas atpūtā atstājot māju un arī auto bez uzraudzības. Auto zagļi sevišķi novērtē nepietiekami aizsargātas automašīnas, īpaši, ja tās atstātas nomaļās vietās. Tomēr arī plašais auto klāsts lielveikalu stāvlaukumos ir vilinošs un tiek izmantota iespēja, kamēr cilvēki iepērkas, gatavojoties svētkiem. Iezīmējas tendence, ka auto tiek nozagti pat no privātmāju pagalmiem, arī tad, ja mājās naktī guļ cilvēki.”

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Naktī uz sestdienu izlaupīta un izdemolēta laikraksta Neatkarīgā redakcija. Zagļi izdemolējuši arī izdevēja SIA Mediju nams telpas, kas atrodas vienā ēkā ar avīze redakciju, vēsta nra.lv.

Neatkarīgās galvenā redaktore Anita Daukšte uzsvērusi: «Lai arī kādi bija zagļu nolūki, ielaušanās pamatīgi traucēs redakcijas darbu.» Zagļi izdemolējuši arī galvenās redaktores kabinetu, bet pagaidām nav zināms, kas konkrēti no tā pazudis.

Izdemolēti arī maketēšanas un grāmatvežu kabineti. Zagļi atlauzuši vairākus Mediju nama telpās esošus seifus, kā arī nozaguši dažus monitorus. Lai iekļūtu redakcijas telpās, zagļi, iespējams, izmantojuši elektronisko durvju karti. Savukārt vairākus aizslēgtus kabinetus zagļi nav atlauzuši, bet gan izsituši durvju stiklus. Patlaban redakcijā strādā policijas eksperti.

«Visvienkāršāk būtu pieņemt, ka zagļi ir meklējuši naudu. Tomēr, iespējams, tas ir mēģinājums iebiedēt redakciju, un kavēt redakcijas darbu,» piebildusi A. Daukšte.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Hipotēku banka veiksmīgi izvieto PARITATE BANKA hipotekārās ķīlu zīmes

, 16.05.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šonedēļ veiksmīgi noslēdzās PARITATE BANKA hipotekāro ķīlu zīmju piedāvājums investoriem, kuru organizēja “Hipotēku banka.” Ķīlu zīmes tika emitētas par summu EUR 9'000'000 ar dzēšanas termiņu 3 gadi un ar gada procenta likmi 6 mēnešu Libor + 1,55%. Hipotekārās ķīlu zīmes tika pārdotas par to nominālvērtību.

Hipotēku bankas valdes priekšsēdētāja vietnieks Rolands Paņko norādīja, ka “šis darījums ir kārtējais apliecinājums Hipotēku bankas veiksmīgajai pieredzei ķīlu zīmju emitēšanā. Šī ir lielākā privātās bankas hipotekāro ķīla zīmju emisija Latvijā. Liels gandarījums ir arī par jaunu ārvalstu investoru līdzdalību emisijas veiksmīgā norisē.”

Emisiju Hipotēku banka veica sadarbībā ar finanšu konsultāciju kompāniju Sigma Kapitāls.

PARITATE BANKA uzsvēra savu apmierinātību, ka ne tikai Baltijas, bet arī rietumu investori novērtēja bankas strauji augošo potenciālu un iegādājās ķīlu zīmju trešās emisijas vērtspapīrus.

Hipotēku banka ir viena no pieredzes bagātākajām bankām, kura resursu piesaistei hipotekārās kreditēšanas attīstībai izmanto hipotekāro ķīlu zīmju emisijas. Hipotēku banka ir lielākais hipotekāro ķīlu zīmju emitents Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kāpēc privātā preču zīme nozīmē daudz vairāk nekā tikai "lēti"

Andris Aire, "Rimi Baltic" privātās preču zīmes direktors, 10.12.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Preces ar tirgotāja, nevis ražotāja zīmolu – šādu piedāvājumu ir pamanījuši lielākā daļa tirdzniecības tīklu klientu.

Lielākoties sortimentu ar privāto preču zīmi raksturo augsta kvalitāte par pieejamu cenu un pašmāju ražotāju produkciju. Tomēr Baltijā privāto preču zīmju popularitāte aug salīdzinoši lēnām: Eiropas lielveikalu tīklos privātās preču zīmes veido ap 30–40% no kopējā preču apgrozījuma, bet Baltijā šis rādītājs ir apmēram trīsreiz zemāks, nepārsniedzot 10% robežu.

Pircēji arvien vairāk novērtē privātās preču zīmes priekšrocības – pēdējā gada laikā privāto preču zīmju produktus Baltijā iegādājušies vidēji 76% pircēju, turklāt 5% to darījuši pat biežāk nekā pērn, liecina Nielsen pētījums*. Saskaņā ar aptaujas datiem vairāk nekā trīs ceturtdaļas Latvijas iedzīvotāju uzskata privātās preču zīmes produktus par tikpat labiem vai pat labākiem nekā zīmolu produkti. Tiesa, netrūkst arī aizspriedumu – piemēram, daļai pircēju joprojām ir šaubas par produktu izcelsmi, tas ir galvenais iemesls, kāpēc viņi neizvēlas privātās preču zīmes produktus. Tomēr šādām bažām nav pamata. Pirmkārt, privātā preču zīme ir zīmola prestižs un iespēja izcelties konkurentu vidū, radīt jaunus un inovatīvus produktus, kas pieejami tikai šī zīmola veikalos. Otrkārt, ieviešot privāto preču zīmi, uzņēmums kļūst par tādu kā “labo policistu”, sadarbībā ar produktu ražotājiem izstrādājot un uzlabojot receptūru, lai radītu vēl veselīgākus produktus un atbrīvotos no neveselīgām vielām to sastāvā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kriptovalūtu klondaika – vai digitālās zīmes var kļūt par naudu?

Latvijas Bankas ekonomists Ivars Tillers, 02.10.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ikdienā šķietami nemanāma, tomēr tautsaimniecībai nepārvērtējami nozīmīga ir uzticamība. Vai varam paļauties, ka preču un pakalpojumu maiņas darījumos iegūsim solīto; vai varam būt droši, ka darījuma otra puse spēj pildīt solījumus; vai vērtības, kuras iegādājāmies, patiesībā pieder to pārdevējam, un kā varam droši zināt, kas tieši kam pieder?

Vai, iegādājoties, piemēram, nekustamo īpašumu, tam nav apgrūtinājumu, vai īpašumtiesību nostiprinājumi ir droši un nevar tikt nesankcionēti mainīti? Visbeidzot, naudas pastāvēšana pašos pamatos ir uzticēšanās rezultāts – tautsaimniecības dalībnieku paļaušanās, ka naudaszīmes, kam pašām par sevi nav gandrīz nekādas vērtības, var un nākotnē varēs apmainīt pret precēm un pakalpojumiem. Līdzās uzticībai naudas pirktspējai, kredītiestāžu emitētā bezskaidrā nauda var pastāvēt, ja klienti uzticas kredītiestāžu spējai pildīt saistības un regulējošo institūciju spējai novērst nelīdzsvarotības, kas rodas banku sistēmā.

Darījumos, kuros nepietiek ar otras puses labu reputāciju, mūsdienās uzticamības panākšanai plaši tiek izmantoti centralizēti institucionāli risinājumi – dažādi reģistri, vidutāji, kas apstiprina darījuma pušu noslēgtās vienošanās, intelektuālā īpašuma izmantošanas tiesības un autoratlīdzības sadali administrējošas iestādes utt. Institucionālie risinājumi ne vienmēr ir ātrdarbīgi un efektīvi, turklāt daudzos gadījumos to darbošanos atbilstoši izveidošanas iecerei apdraud dažādi cilvēciskie faktori – kļūdas, ļaunprātība. Varētu vaicāt, vai iespējams izveidot tautsaimniecības darbības modeļus, lai uzticamība kļūtu par sistēmas neatņemamu īpašību un tautsaimniecības dalībnieku paļāvība būtu sasniedzama bez trešās puses iesaistes? Vai iespējams darījuma slēdzējpusēm izveidot līgumus, kuru izpilde notiktu automātiski, bez darījuma gaitu un nosacījumus pārraugošo pušu iesaistes, un līguma nesankcionēta maiņa būtu neiespējama?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2. martā Latvijas Republikas Patentu valde atzīmēs 15 darba gadu jubileju. Patentu valdes Preču zīmju un dizainparaugu departamenta direktore Dace Liberte saņems I pakāpes Atzinības rakstu un "zelta" spalvu par ieguldījumu Latvijas tieslietu sistēmas attīstībā. Apbalvojumus saņems arī citi Patentu valdes darbinieki, Db.lv informēja Tieslietu ministrija.

Patentu valde ir Tieslietu ministrijas pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kas īsteno valsts politiku rūpnieciskā īpašuma jomā, nodrošinot rūpnieciskā īpašuma tiesību aizsardzību un veicinot tiesību aizsardzības izpratni.

Svinīgajā pasākumā piedalīsies Patentu valdes kolektīvs, tieslietu ministrs Gaidis Bērziņš un Tieslietu ministrijas vadība.

Novērtējot Patentu valdes darbinieku ieguldījumu iestādes attīstībā un uzsverot viņu godprātīgo attieksmi pret darba pienākumiem, iestādes jubilejas reizē tiks pasniegti vairāki Tieslietu ministrijas apbalvojumi. I pakāpes Atzinības rakstu un "zelta" spalvu par ieguldījumu Latvijas tieslietu sistēmas attīstībā saņems Patentu valdes Preču zīmju un dizainparaugu departamenta direktore Dace Liberte, II pakāpes Atzinības rakstu un "sudraba" spalvu par darba pienākumu priekšzīmīgu un pašaizliedzīgu pildīšanu saņems Izgudrojumu ekspertīzes departamenta direktora vietniece Eiropas patentu jautājumos Māra Rozenblate, Finanšu departamenta direktore Dana Jansone un Redakcijas un komunikācijas departamenta eksperts Modris Geidāns.

Komentāri

Pievienot komentāru