Transports un loģistika

Pretinflācijas plāns taranē mazo auto tirgotājus

Aldis Zelmenis kopā ar Rudīti Spakovsku un Ievu Mārtiņu, 11.10.2007

«Ieviestās izmaiņas nodokļu politikā dezorganizē autotirgus plānveidīgu attīstību ilgtermiņā. Neziņa par nākotni valda gan autotirgotāju, gan potenciālo klientu vidū,» tā Auto Group Baltic (VW) reģionālais vadītājs Latvijā Andris Kulbergs.

Foto: Edmunds Brencis, DB

Jaunākais izdevums

Ir apstiprinājušās autotirgotāju prognozes, ka pretinflācijas plāna ieviestie grozījumi mazinās jauno auto tirgus attīstības tempus.

Par to liecina potenciālo pircēju nogaidošā reakcija pēdējos trijos mēnešos. Pretinflācijas plāna lietderību uzskatāmi raksturo septembra vājie jauno auto tirdzniecības apjomi. Kopumā septembrī tika reģistrēti 2266 jauni braucamrīki, kas ir vājākais rezultāts salīdzinājumā ar iepriekšējiem mēnešiem.

Skar arī ekonomiskos

Tiesa, pretēji valdības vēlmei iegrožot dārgos un liellitrāžas auto, tā iedragājusi arī ekonomiskās klases auto popularitāti. Pēc autotirgotāju novērojumiem, turīgos pircējus nav būtiski apturējis paaugstinātais nodokļu slogs, taču vairums Latvijas iedzīvotāju, kuri lūkojas mazās vai kompaktklases modeļa virzienā, vēlmi iegādāties jaunu auto ir atlikuši uz vēlāku laiku. Jāatgādina, ka paaugstinātas auto reģistrācijas likmes tiek piemērotas automobiļiem ar darba tilpumu virs 3 litriem, bet otra galvenā izmaiņa skar juridiskās personas, kurām līdz ar grozījumiem likumā Par uzņēmumu ienākuma nodokli ir finansiāli neizdevīgi iegādāties auto, kura vērtība pārsniegs 30 000 Ls (ieskaitot PVN).

Populistisks solis

Auto Group Baltic (Volkswagen) reģionālais vadītājs Latvijā Andris Kulbergs uzskata, ka pretinflācijas plāns ir drīzāk populistisks, nevis ekonomiski pamatots solis. «Nevar noliegt, ka septembris vēsturiski nav bijis spīdošs tirdzniecības mēnesis, taču šī septembra rezultāti ir bijuši īpaši vāji. Pēc manā rīcībā esošās informācijas vissliktākā situācija pašlaik valda Rīgā, kur klientu aktivitāte attiecībā uz jaunu auto iegādi ir pilnībā zudusi. Lielā mērā to veicina līzinga kompāniju stratēģijas maiņa, jo, kā zināms, vairāk nekā 90 % gadījumu jaunu auto iegādē galveno lomu spēlē finanšu kompānijas. Jebkurā gadījumā pretinflācijas plāns ir novēlots un nerada nekādu ekonomisku ieguvumu, drīzāk tas rada apjukumu ne tikai potenciālo klientu, bet arī autotirgotāju vidū. Mums kā importētājiem šobrīd ir grūti ražotājrūpnīcai izskaidrot Latvijas autotirgus situāciju, kad vienā brīdī tirgus pēkšņi strauji ripo lejup. Pats galvenais, ka ikvienam autotirgotājam ir apgrūtinoši plānot gan auto uzkrājumus, gan ilgtermiņa investīcijas. Visbeidzot, jaunu auto tirdzniecība ir viens no katalizatoriem, kas norāda valsts kopējo ekonomisko situāciju.»

Iegriež sev

Wess select (BMW) valdes priekšsēdētājs Aleksandrs Oskins: «Vēlreiz atkārtošu jau iepriekš pausto uzskatu, ka, ieviešot jaunos nodokļus, nav padomāts par to, cik konkurētspējīgi Latvijas autotirgotāji būs salīdzinājumā ar Lietuvu un Igauniju. Mēs dzīvojam vienotā ekonomiskajā telpā, un, ieviešot jaunus nodokļus, ir jāizvērtē, kā jaunie spēles noteikumi varētu ietekmēt attiecīgās nozares uzņēmējdarbību ilgtermiņā. Ir sen zināma patiesība: lai ietaupītu, ir vairāk jāpelna un mazāk jātērē. Pašreizējā situācija liecina, ka Latvijas likumdevēji cērt zaru, uz kura paši sēž, jo, samazinoties pārdošanas apjomiem, tiek iekasēti mazāki nodokļi, kuri, iespējams, nonāk kaimiņu makos.»

Reģistrē ārpus Latvijas

Pēc A. Oskina teiktā, ikviens autotirgotājs apzinās, ka agri vai vēlu autotirgus apjomi saruktu, taču ne tik drastiski, kā to mēs varam novērot pēdējos divos mēnešos. «Negribētu piekrist, ka finansiāli rocīgie pēkšņi nepērk dārgus auto vai sāk raudzīties mazlietoto auto virzienā. Viena daļa šādus auto iegādājas un reģistrē ārpus Latvijas, citi pragmatiskāk izvērtē aprīkojuma klāstu, jo, piemēram, 5. sērijas BMW limuzīnu var iegādāties, arī nepārkāpjot 30 tūkst. Ls robežu.»

Klientu iebaidīšanai

MML Imports (Mitsubishi) valdes loceklis Valdis Spredzis:«Maldīgi būtu domāt, ka potenciālo pircēju nogaidošā reakcija attiecas tikai uz t.s. dārgajiem auto. Neskaidrība un bailes liek nogaidīt arī tiem klientiem, kuri raugās mazās un kompaktklases virzienā. Pašreizējā banku politika ir tāda, lai iebaidītu cilvēkus, ka uzņemties kredītsaistības ir bīstami. Tajā pašā laikā, neraugoties uz pēdējo gadu straujo jauno automašīnu tirgus pieaugumu, jauno auto īpatsvars uz 1000 iedzīvotājiem Latvijā joprojām ir viens no zemākajiem Eiropā.»

Saglabā optimismu

Prognozējot šī gada rezultātus, A. Oskins optimistiski cer, ka pēdējie trīs mēneši būšot labāki nekā septembris, taču salīdzinājumā ar 2006. gadu kopējais pieaugums nebūšot vairs tik iespaidīgs kā pērn. Pieaugums pret 2006. gadu varētu būt aptuveni 38 %. «Jebkurā gadījumā tie laiki, kad lepojāmies, ka autotirgus aug par 50 % un vairāk, vairs nebūs nekad. Paredzu, ka nākamajā gadā tirgus varētu izaugt par 30 %, jo potenciāls, lai sasniegtu Eiropas līmeni, mums vēl ir vismaz uz pieciem gadiem,» optimismu saglabājot, pauž A. Oskins.

Samazinājies līzingu apjoms, jo cilvēki tērēšanā esot kļuvuši daudz piesardzīgākiCilvēki aizdomājas par taupīšanu, ne tērēšanu, spontāni pirkumi vairs nenotiek.

Tā līzinga kompānijas skaidro auto tirgus «pamiršanu».Tikai pēc divu mēnešu rezultātiem ilgtermiņa tendences esot pāragri vērtēt, uzskata līzinga kompāniju pārstāvji. «Samazinājums ir vērojams, taču diemžēl statistiski precīzi grūti prognozēt tendenci, jo ir pārāk mazs mērīšanas periods, kā arī aktīvās pārdošanas sezonas laiks (rudens un Ziemassvētki) vēl ir priekšā. Klasiski šis periods ir viens no labākajiem pārdošanas ziņā, taču šogad ir diezgan pagrūti izteikt jebkādas prognozes,» skaidro Daniils Ruļovs, SIA Hansa Līzings direktores vietnieks. Tam, ka līzinga apjomu samazinājums ir redzams, piekrīt Parex līzings un faktorings vadītāja Ilze Zol­tnere, tomēr viņa uzsver, ka samazinājums esot lielajās līzinga kompānijās, kamēr nekontrolējamajās līzinga tirgus kompānijās varētu būt vērojami apjoma pieaugumi, jo uz tām, lai izvairītos no pretinflācijas plāna ierobežojumiem, dodas klienti, kam «klasiskās» firmas līzingu nedotu. «Apgalvojumam, ka sarukušajā jauno auto tirdzniecībā vainojama līzinga kompāniju stratēģijas maiņa, piekrist var tikai daļēji, cilvēki vienkārši vairāk apzinās, ka jātaupa,» norāda Ints Krasts, SEB Unilīzings direktors. Viņš skaidro, ka samazinoties spontāno pirkumu apjomi un, tirgum normalizējoties, automašīnas vairs neiegādājas tie, kas šādu pirkumu īsti nevar atļauties. I. Zoltnere apjomu samazinājumam saskata divus iemeslus. Pirmkārt, jauno automašīnu kārotāji auto iegādājās pirms pretinflācijas pasākumu stāšanās spēkā. Otrkārt - cilvēku prātos nostiprinājies vārds «krīze» un pircēji daudz piesardzīgāk raugoties uz kredītsaistību uzņemšanos, skaidro I. Zoltnere. Ja runājam par sadalījumu starp juridiskajām un fiziskajām personām, tad aktivitāte un līzinga pieprasījums nav īpaši mainījies, samazinājās pieprasījumu skaits kopumā,» skaidro D. Ruļovs. Privātpersonas esot kļuvušas krietni atvērtākas pret pirmās iemaksas jautājumu, liekas, ka 10% nepieciešamais minimums (automobiļiem virs 12 000 LVL) tiem nesagādājot problēmas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Digitalizācija auto izvēlē, elektroauto pārdošanas pieaugums, lietotu auto reputācijas maiņa, jaunas prasības autoservisiem un klientu paradumu transformācija – tā ir autopārdošanas industrija šodien, kur Moller Auto dīleri, tirgojot gan jaunas, gan lietotas automašīnas, navigē vienas pieturas dīleru koncepta virzienā.

Par šodienu, rītdienu un izaicinājumiem Dienas Bizness uzdeva jautājumus Moller Auto uzņēmumu grupas izpilddirektorei Baltijā Izīdai Gerkenai.

2023. gads ir aizvadīts. Audi un Volkswagen ir vienas no iecienītākajām automašīnām pircēju izvēlē – kā veicies ar šo marku pārdošanu?

Kopumā gads aizvadīts veiksmīgāk, nekā plānots. Mūsu biznesa rezultāti par 2023. gadu rāda, ka Baltijā kopumā lietotu auto segmentā tika pārdots par 26% vairāk auto nekā 2022. gadā. Savukārt vislielākā izaugsme piedzīvota elektroauto segmentā, kas Baltijā pērn pieauga par 63%, salīdzinot ar 2022. gadu. Tikmēr jaunu auto segmentā pārdošanas rādītāji bija stabili, saglabājoties 2022. gada līmenī, par spīti satricinājumiem ekonomikā, ko nesuši aizvadītie gadi. Pērnā gada sākumā novērojām jaunu auto tirgus atveseļošanos, un to pamatā ietekmēja iedzīvotāju finansiālās konfidences uzlabošanās, kas, jāatzīst, bija netipiski inflācijas rādītājiem, kā arī vajadzība pēc personīgās mobilitātes, kas aizvien ir daudzu cilvēku prioritāšu augšgalā. Ietekmi jūtam arī šogad. Proti, inflācijas drudzis ir pārvarēts, un cilvēki nākotni sāk vērtēt, balstoties uz prognozējamākiem apstākļiem, kas arī dod iespēju skaidrāk paredzēt personīgās investīciju iespējas. Aizvadītajā gadā būtiski auga pieprasījums pēc lietotiem auto ar nepieredzētu uzrāvienu oktobrī, kad apgrozījums lietoto auto segmentā auga par 87%, salīdzinot ar attiecīgo periodu 2022. gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vupertāles vides institūts ir izveidojis videi draudzīgo automobiļu sarakstu, kur pirmajās vietās savās automobiļu klasēs pagaidām dominē Honda un Toyota hibrīdi.

Institūta izveidotajā sarakstā kopumā iekļauti 100 dažādu marku modeļi, kuri ir nopērkami Vācijas tirgū. Kā jau to varēja paredzēt, uzvaras laurus savās automobiļu klasēs plūca Honda Insihgt, Toyota Prius un Lexus RX 450 h. Interesanti, ka limuzīnklasē japāņu tehnoloģijas ir cietušas sakāvi, proti, Lexus LS 600 h ir ierindots tikai trešajā pozīcijā, kapitulējot gan Mercedes S 400 Hybrid, gan BMW 730 d priekšā. Pats galvenais šī pētījuma secinājums, ka neatkarīgi no automašīnas klases, videi draudzīgo modeļu skaits ar katru gadu palielināšoties. Par to liecina autoražotāju milzīgā aktivitāte, kuri pēdējo gadu laikā ceļ galdā arvien jaunas tehnoloģijas, neaprobežojoties tikai ar benzīna un elektromotora hibrīdiem, bet turpinot, piemēram, attīstīt arī iekšdedzes dzinēju izmantošanas iespējas, īpaši tas attiecas uz vācu autoražotājiem. Jebkurā gadījumā, vides aizsardzība ilgtermiņā Eiropā solīšot jaunus modeļus arī nākotnē, kas turpmākajos gados būtu arī finansiāli pieejamāki plašai pircēju auditorijai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Latvijas vidējais auto pircējs pērk mazlietotu vācu auto 6000 eiro vērtībā

Db.lv, 18.10.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rudens ierasti ir periods, kad iedzīvotāji aktīvi iegādājas automašīnas. Neskatoties uz to, ka pēdējo trīs gadu laikā cilvēki arvien biežāk izvēlas pirkt jaunu auto no salona (jauno auto iegādes ikgadējais pieaugums ir 30%–40%), tomēr aizvien lielākā daļa iegādājas sev mazlietotu auto, informē AS Swedbank.

Protams, iegādājoties mazlietotu auto, jāatceras par īstermiņa un ilgtermiņa izdevīgumu. Pirkuma brīdī mazlietota un, it īpaši, ilgāku laiku lietota auto iegāde ir ekonomiski daudz izdevīgāka par jauna auto iegādi. Taču ilgtermiņā lietota automašīna, visdrīzāk, prasīs (vismaz proporcionāli!) lielākus ieguldījumus nekā jauns auto. Piemēram, viens no būtiskiem rādītājiem ir auto degvielas patēriņš – jauniem automobiļiem tas nereti var būt samazināts un daudz ekonomiskāks nekā vecākiem auto. Lai gan situācija nav viennozīmīga, jo vērā jāņem gan automašīnas motora tilpums, gan degvielas tips (benzīns, dīzeļdegviela, gāze), kā arī braukšanas intensitāte – tas, vai auto tiek izmantots bieži vai reti, pilsētā vai uz lielceļiem. Kopumā, izvēloties auto, ieteicams emocionālajiem apsvērumiem summēt klāt arī racionālos, no kuriem pats svarīgākais ir – auto ikmēneša uzturēšanas izmaksas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar auto dīleru tīkla “Moller Auto” jaunā “Audi” centra atklāšanu šī gada sākumā Rīgā, Kārļa Ulmaņa gatvē, uzņēmuma līdzšinējais dīleru salons Rīgā, Sergeja Eizenšteina ielā, pārtapis par Latvijā jauna koncepta lietotu auto centru “Moller Auto Outlet”.

Tas ir pirmais mazlietotu auto centrs Latvijā, kurā daļa lietotu auto apskatāmi salona iekštelpās, nodrošinot tādu pašu klientu pieredzi kā iegādājoties jaunu auto. Papildus tam, Izīda Gerkena, “Moller Auto” uzņēmumu grupas izpilddirektore Baltijā, norāda, ka, mūsdienās pieaugot ilgtspējīgu izvēļu nozīmei un lietotu auto kvalitātei, arī to iegādes process ir transformējies.

“Moller Auto Outlet” kopējā telpu platība, kurā pieejams mazlietotu auto piedāvājums, ir 750 m2, savukārt āra zonas platība, kas arī tiek izmantota automašīnu izvietošanai tirdzniecībai - aptuveni 1300 m2. “Moller Auto Outlet” kopumā apskatei ir pieejami aptuveni 60 dažādu zīmolu auto, tostarp “Volkswagen”, “Audi”, “Škoda”, “Nissan”, “Subaru”, “Toyota”, “Volvo”, “Hyundai”, “Renault”, “Peugeot”, “BMW”, “Seat Ateca”, “Citroen” un “Cupra” zīmolu spēkrati.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mercedes-Benz zīmols ir populārs visās tirgus nišās - universāļa, sedana, apvidus auto, un arī komercpasažieru pārvadājumos. Tomēr - kā labāk atrast pareizo šīs markas auto? Lietotu auto tirgotājs BRC Autocentrs sniedz ieskatu šajā jautājumā.

Mercedes-Benz automobiļus ražo kopš 1890. gada un uzņēmuma galvenā mītne atrodas Vācijas pilsētā Štutgartē. Kā vieni no pirmajiem šī auto ražotāji ieviesuši dažādas drošības un tehnoloģijas idejas, kuras šobrīd bieži sastopamos modernajos auto modeļos. Šobrīd Mercedes-Benz piedāvā pilnu auto klāstu - no maziem pilsētas auto līdz smagajiem auto, pie tam, zīmols ir pārstāvēts arī motosportā, kā, piemēram, F1, kur rūpnīcas komanda ir pēdējos gados viena no vadošajām.

Arī Latvijā Mercedes-Benz ir visnotaļ populārs auto gan jaunu šī zīmola iegādē no salona, gan lietotu auto tirdzniecībā sludinājumos, auto plačos un sertificētos lietotu auto tirgotājus. Arī BRC Autocentrā Mercedes-Benz automobiļi pieejami plašā klāstā, bet kā atrast sev piemērotāko no dažādajām klasēm?

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Auto tirgotāji adaptējas pārmaiņām

Ieva Mārtiņa, Aldis Zelmenis, Db, 12.02.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairāki oficiālie jaunu auto dīleri nenolaiž rokas un šobrīd pārkvalificē biznesu, tostarp pārņem no līzinga kompānijām atņemtos auto, lai tos tālāk pārdotu.

Šā gada janvāris apliecināja, ka jauno auto pārdošana Latvijā ir faktiski apstājusies. Latvijas Pilnvaroto Autotirgotāju asociācijas dati liecina, ka janvārī reģistrēti tikai 494 jauni vieglie auto, kas ir par 1 697 auto jeb 77.5 % mazāk nekā janvārī pirms gada. Tomēr Db uzzināja, ka oficiālie jauno auto dīleri nedomā padoties un savus biznesus pārkvalificē, priekšplānā izvirzot lietotu auto pārdošanu.

Pārņem no līzinga

Latvijas lielākās līzinga kompānijas Swedbank Līzings vadītājs Daniils Ruļovs Db pastāstīja, ka pēdējā laikā vairāki autodīleri vērsušies ar piedāvājumu savā paspārnē pārņemt tos attiecīgās markas auto, ko līzinga kompānijas pārņēmu­šas no saviem klientiem, kas vairs nav spējuši atmaksāt līzingu. D. Ruļovs atzina, ka līzinga kompānija šādu piedāvājumu atbalsta un ar dīleriem sadarbojas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Swedbank līzings un What car.lv kopīgi veidotā aptauja liecina, ka Latvijā izteikti dominē mazlietotu un lietotu auto tirgus. Aptuveni 80% potenciālo auto pircēju iegādātos šādus auto. PĒTĪJUMS: 80 % gadījumos interese ir par mazlietotu auto iegādi

Aptaujājot 1443 respondentus, iegūtie rezultāti uzrāda, ka interese par auto iegādi tirgū joprojām ir. Izteikta tendence pircēju motivācijā un kritērijos - absolūts racionālu motīvu pārsvars pretstatā līdzšinējiem gadiem. Līdz ar to šīm jaunām pieprasījuma tendencēm pakāpeniski nepieciešams pielāgoties arī auto tirgum.

Kas Jūs šobrīd mudinātu iegādāties auto?

SAGATAVE PĒTĪJUMS: 80 % gadījumos interese ir par mazlietotu auto iegādi SAGATAVE PĒTĪJUMS: 80 % gadījumos interese ir par mazlietotu auto iegādi

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Piektdaļa (21%) autovadītāju tuvākā gada laikā plāno iegādāties automašīnu, pārsvarā (17%) apsverot lietota auto iegādi, liecina Swedbank aptaujas dati.

Zīmīgi, ka trešdaļa jeb 31% no potenciālajiem auto pircējiem plāno iegadāties savu pirmo auto. Savukārt pārējiem būtiskākais apsvērums jau esoša auto nomaiņai ir tā vecums – 28% iedzīvotāju, kas apsver auto iegādi tuvākā gada laikā, vēlas to darīt, jo esošajam auto ir jau vairāk nekā 10 gadi. Tāpat par sava spēkrata nomaiņu vēl liek domāt esošās automašīnas tehniskie defekti (16%), liels nobraukums (12%) vai vēlme mainīt auto vismaz reizi trīs līdz piecos gados (12%). Par automašīnas iegādi visbiežāk domā jaunie autovadītāji vecumā no 18 līdz 24 gadiem (49%), kuriem lielākajai daļai plānotais pirkums būtu sava sapņa īstenošana par pirmo auto. Lai arī jaunie autovadītāji biežāk nekā citi sapņo par pilnīgi jauna auto iegādi, tomēr iecerējuši pirkt spēkratu, kas vecāks par pieciem gadiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viena no meklētākajām precēm sludinājumos ir mazlietoti un lietoti auto. Auto tirgus šobrīd ir plašs un potenciālajiem pircējiem ir ērti un pārskatāmi veidi, kā aplūkot un iegādāties auto. Lietotas automašīnas pārdošanas iespējas interneta mājaslapās jeb sludinājuma ievietošana vēl nekad nav bijusi tik vienkārša kā tagad. Kur un kā pārdot auto pēc iespējas ātrāk un veiksmīgāk? Lasi tālāk, lai noskaidrotu!

Auto sludinājumi Latvijā – kur tie atrodami?

Šobrīd lielākā daļa auditorijas un potenciālo pircēju ir atrodami tieši digitālajā vidē. Ja vēlies kaut ko pārdot, tajā skaitā auto, tad internets būtu lieliska vieta, kur to darīt. Auto sludinājumi Latvijā ir pieejami vairākās interneta vietnēs. Piemēram - Andele Mandele speciāli šim nolūkam ir izveidojusi transporta sadaļu ar auto un rezerves daļu pirkšanas un pārdošanas iespējām. Pēc dažādiem parametriem, vēlmēm un vajadzībām, potenciālais pircējs var meklēt sev vēlamo auto, un iegādāties to bez starpniekiem - tieši no pārdevēja. Tieši tik vienkārši! Turpinājumā uzzini, kā ātrāk pārdot savu auto.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kupeju klasi var saukt arī par sporta automašīnām. Tās ir ar divām durvīm, elegantas, daudzas no tām - ātras. Mazlietoti auto tirgū pieejamas dažādu marku šāda virsbūves tipa automašīnas, taču kuru no tām labāk iegādāties? Piedāvājums šo auto mīļiem atrodams arī BRC Autocentrā.

Kas ir kupeju klase un kā izvēlēties sev piemērotāko šāda tipa auto?

Par klasiskāko kupeju klases automašīnu var saukt ‘’Porsche 911’’. Šāda tipa auto ražo uzņēmumi, kuriem ir iespēja piedāvāt jaudīgas sporta mašīnas. Pati svarīgākā šī virsbūves auto tipa atšķirība no citiem ir divju durvju, nevis četru esamība. Kupejas jumts no aizmugures ir pietūkušas formas, bet auto ķermenis ir nospiests uz zemes, lai varētu ļaut sevi dēvēt par ‘’sporta auto’’. Nedaudz citādāks kupejas klases auto ir kabriolets, kuram stingra jumta vietā ir salokāms jumts, kuru iespējams pacelt pēc vajadzības. Tāds kabriolets, kurš paredzēts tikai diviem cilvēkiem - vadītājam un pasažierim, tiek saukts arī par ‘’roadster’’.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietotu auto tirgū Audi ir viens no pieprasītākajiem auto zīmoliem. Tomēr, kā pirms katra nozīmīga pirkuma un tāda ir arī automašīnu iegāde, nepieciešams pārliecināties par pirkuma kvalitāti. Ko ņemt vērā, iegādājoties Audi zīmola automašīnas?

Vai ir vērts iegādāties Audi?

Audi ir viens no populārākajiem auto zīmoliem pasaulē gan jaunu automašīnu interesentiem, gan lietoto auto tirgū. Audi vēsture sākās 1909. gadā, bet pazīstamā emblēma, kura rotā jebkuru Audi automašīnu - savienoti četri apļi, tika izveidota 1932. gadā, kad apvienojās četri uzņēmumi un tie kopīgi izveidoja vienotu koncernu.

Pirms jebkura auto iegādes, tai skaitā Audi, nepieciešams veikt priekšdarbu un saprast, vai šis auto zīmols kalpos man ilgi, vai tā uzturēšana ir dārga un vai Latvijā ir pieejami sertificēti servisi un vajadzīgās rezerves daļas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija nevar ietekmēt globālās cenas, tādēļ Latvijas valdības pretinflācijas pasākumu būtība ir mazināt cenu pieaugumu ietekmi uz iedzīvotāju pirktspēju un uzņēmumu konkurētspēju.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta Latvijas Universitātes Produktivitātes foruma locekle, Fiskālās disciplīnas padomes (FDP) locekle, Eiropas Komisijas viceprezidenta Valda Dombrovska padomniece, profesore Inna Šteinbuka.

Viņasprāt, valdībai būs jāīsteno uzņēmumu atbalsta un sociālās aizsardzības programmas, kas daļēji kompensētu inflācijas pieaugumu, tomēr valdība nespēs pilnīgi kompensēt cenu pieaugumu – tādu līdzekļu valsts budžetā nebūs.

Fragments no intervijas

Vai Latvijā būtu jāizstrādā kāda pretinflācijas programma?

Ņemot vērā, ka inflācijas pieaugums skar visas Eirozonas valstis, Eiropas Centrālā banka (ECB) sāk virzību uz monetārās politikas pielāgošanu. Tieši ECB iedarbinās pretinflācijas monetārās politikas instrumentus, kas mazinās cenu pieaugumu. Latvija nevar ietekmēt globālās cenas, tādēļ Latvijas valdības pretinflācijas pasākumu būtība ir mazināt cenu pieauguma ietekmi uz iedzīvotāju pirktspēju un uzņēmumu konkurētspēju. Šobrīd Latvijā ir aktīvi diskutēta netiešo nodokļu (pievienotās vērtības, akcīzes) samazināšana, lai cīnītos ar cenu pieaugumu. Tomēr pasaules un arī Latvijas pieredze rāda, ka nodokļu samazināšana ne vienmēr dod vēlamo cenu samazināšanas efektu, bet noteikti pasliktina budžeta bilanci.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: Avis

Lai arī mūsdienu dzīvē automašīna ir neatņemama sastāvdaļa, jo sniedz pārvietošanas iespējas un brīvības sajūtu, tomēr tā var sastādīt arī nozīmīgu daļu no ikdienas izdevumiem. Kā pārvietoties ekonomiskāk un kā, ar mazām izmaiņām ikdienas braukšanas paradumos, radīt ievērojamas ietaupījumu iespējas, uzzini, lasot rakstu!

Auto, kas atbilst tavām vajadzībām

Ja ikdienā ar auto pārvietojas tikai viens cilvēks un netiek pārvadātas lielāku gabarītu mantas, izdevīgāk būs braukt ar nelielu pilsētas auto, kam ir ekonomisks degvielas patēriņš. Visai elastīgs variants ir tā saucamie pilsētas krosoveri, piemēram, Toyota Yaris Cross, kas noderēs piepilsētniekiem ar darbu pilsētā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau pieņemtajam lēmumam par atteikšanos no obligātās 10 % pirmās iemaksas hipotekārajiem kredītiem seko zemesgrāmatu nodevu samazināšana.

Saskaņā ar Ministru kabineta otrdien pieņemtajiem grozījumiem noteikumos par valsts nodevu par notariālo darbību izpildi un īpašuma tiesību un ķīlu tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, šīs nodevas atkal tiek samazinātas.

Mazāk ķīlas līgumu

Jāatgādina, ka pērnā gada martā t.s. pretinflācijas plāna pieņemšanai valdībā sekoja lēmums palielināt valsts nodevu likmes par trešo un katru nākamo uz fiziskas personas vārda reģistrējamo nekustamo īpašumu zemesgrāmatā, kā arī par katras nākamās hipotēkas ierakstīšanu zemesgrāmatā. Nodevu paaugstināšanas mērķis bija spekulatīvo darījumu ar nekustamo īpašumu samazināšana, kā arī hipotekārās kreditēšanas ierobežošana. Finanšu ministrijas valsts sekretāra vietnieks Dāvids Tauriņš uzsver, ka pretinflācijas plāna ieviešanas sekas bijusi strauja nekustamo īpašumu tirgus aktivitātes samazināšanās, kas atspoguļojusies gan budžeta ieņēmumos no nodevas par īpašumu un ķīlas tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, gan darījumu skaita sarukumā. Tā, piemēram, šī gada pirmajā pusē, salīdzinājumā ar 2007. gada pirmo pusi, par aptuveni 43 % samazinājies zemesgrāmatās reģistrēto ķīlas līgumu skaits, savukārt ieņēmumi no valsts nodevas sarukuši par teju 10 milj. Ls jeb aptuveni 37 %. Finanšu ministrs Atis Slak- teris: «Paaugstinātās nodevas ir novedušas pie situācijas, ka iedzīvotāji vienkārši nereģistrē zemesgrāmatās savā īpašumā esošos nekustamos īpašumus. Manuprāt, ja arī nodevu samazināšana nesekmēs nekustamā īpašuma tirgus attīstību, tā pilnīgi noteikti to arī nebremzēs.» Finanšu ministrija norāda, ka valsts nodevas samazināšana par katru trešo un nākamo īpašumu un hipotēku īstermiņā negatīvi ietekmēs budžeta ieņēmumus no nodevas, tomēr nākotnē tie varētu pieaugt, jo varētu palielināties īpašumu tiesību reģistrēšana.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts kontrole (VK) pēc revīzijas "Kā tiek pārvaldītas Latvijas mazās ostas?" aicina uz lielāku ieinteresētību mazo ostu attīstībā no valsts un pašvaldību puses, informē VK pārstāvji.

Revīzijas autori secinājuši, ka par mazo ostu darbību valsts mērogā ilgstoši nav bijis intereses, un arī pašvaldības kā ostu pārvalžu izveidotājas nav bijušas "uzdevumu augstumos".

Tāpat arī konstatēta virkne pārkāpumu mazo ostu pārvaldīšanā, to skaitā nepilnības iekšējās kontroles sistēmas darbā, normatīvajam regulējumam neatbilstoša rīcība.

VK skaidro, ka, lai arī mazo ostu kravu apgrozījums uz kopējā fona ir neliels, tās ir nozīmīgi loģistikas ķēdes elementi un sekmē ne tikai ostas teritorijas, bet visa reģiona attīstību, jo mazo ostu darbībā un uzņēmumos, kas saistīti ar ostas pakalpojumiem, tiek nodarbināti vietējie iedzīvotāji. Mazās ostas būtu jāpārvalda tā, lai pašvaldība, tās iedzīvotāji un komersanti gūtu maksimālu labumu no publiskajiem aktīviem - ostas akvatorijas, teritorijas un infrastruktūras.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Kā ar dīzeļdzinējiem aprīkotu automašīnu aizliegums Eiropas lielajās pilsētās ietekmē Latvijas auto tirgu?

BRC Autocentrs, 04.04.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pastiprinoties ierobežojumiem un aizliegumiem iebraukšanai lielākajās Eiropas pilsētās automašīnām ar dīzeļdzinējiem, tie ir ievērojami ietekmējuši kā jaunu tā lietotu dīzeļauto pārdošanas apjomus. Ar dīzeļdzinēju aprīkoto jauno auto tirdzniecība Eiropā samazinās, tāpat kā to cena lietoto auto tirgū. Kā tas ietekmēs auto tirgu Latvijā un vai šī tendence vietējam tirgum ir iespēja vai pamats uztraukumam, centīsimies noskaidrot šajā rakstā!

Dīzeļu ēras noriets Eiropā

Kopš 2015. gada skandalozajiem notikumiem ap Volkswagen AG koncerna manipulācijām ar kaitīgo izmešu rādījumiem to dīzeļautomašīnām, Eiropa ir sākusi ieviest stingrākus ierobežojumus un aizliegumus iebraukšanai lielākajās pilsētās vecāku auto īpašniekiem, sevišķi tiem, kuru auto darbina dīzeļdzinēji. Dažas Eiropas pilsētas, kā piemēram, Londona, dīzeļiem ir ieviesusi ierobežojumus atsevišķās pilsētas zemo izmešu zonās, kamēr citas to iebraukšanu aizliedz teju pilnībā.

Vācija

Vācijas galvaspilsēta Berlīne jau kopš 2018. gada ir ieviesusi noteiktus ierobežojumus – lietoti auto, kuru dīzeļdzinēji neatbilst Euro6 izmešu standartiem tiek izslēgti no iespējas piedalīties satiksmē pilsētas centrā. Šim piemēram sekoja arī citas Vācijas pilsētas – Hamburga, Frankfurte un pat vācu autobūves bastions – Štutgarte.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomiskās krīzes apstākļos, kad sarukusi auto tirdzniecība, arī auto zagļi mainījuši darbības specifiku – papildu auto zādzībām, pievērsušies auto detaļu zādzībām. Proti, pēdējo divu mēnešu laikā strauji pieaugušas BMW 5. sērijas un Mecedes Benz S klases auto sānu skata spoguļu zādzības, tā liecina SIA Autonams dati.

Pērn strauji pieauga jaunu apvidus auto zādzību skaits, savukārt šobrīd, kad ekonomiskās situācijas ietekmē šādus auto ir kļuvis daudz grūtāk realizēt, auto zagļi ir atraduši jaunu veidu, kā gūt papildus ienākumus – dārgu auto daļu zādzības un to realizācija. Eksperti uzskata, ka situācija var tikai pasliktināties, pieaugot šo detaļu pieprasījumam melnajā tirgū. Viens no efektīvākajiem risinājumiem, kā sevi pasargāt no šīm zādzībām, ir auto detaļu marķēšana.

Edvīns Panders, Autonams Pārdošanas un attīstības direktors, valdes loceklis: "Jauno auto tirdzniecība samazinās, cilvēki vairs nevar atļauties iegādāties jaunu auto, bet remontē jau esošo, tādēļ arī zagļi papildu auto zādzībām sākuši pastiprināti pievērsties jaunai nišai, zogot un realizējot auto detaļas. Protams, arī līdz šim auto detaļu zādzības nebija retums, tomēr šobrīd aktualizējas tieši specifisku un dārgu detaļu zādzības – sānskata spoguļu un distances sensoru. Faktiski zagļi sākuši mākslīgi radīt pieprasījumu savai precei – bez sānskata spoguļiem saprotams braukt nav iespējams, tādēļ nāksies iegādāties jaunus nozagto vietā. Sarunās ar apdrošinātājiem esam secinājuši, ka pašlaik veidojas absurda situācija, kad auto īpašnieki un auto servisi faktiski palīdz zagļiem biznesu vērst plašumā un, paši nezinot, iepērk nozagtos spoguļus. Ja spogulis nav marķēts, tad nav iespējams noteikt tā izcelsmi - vai spogulis ir zagts vai tiešām jauns un pieder pārdevējam."

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā darbību sāk jauns interneta medijs www.whatcar.lv.

What Car? ir viens no pasaulē ietekmīgākajiem auto ekspertu medijiem, kas kopš 1972. gada tiek izdots Lielbritānijā un citās pasaules valstīs. Jau vairāk nekā 30 gadu What Car? eksperti piedāvā objektīvu, neatkarīgu ekspertu vērtējumu par jauniem un lietotiem automobiļiem.

What Car? mērķis – palīdzēt pircējiem nopirkt piemērotāko auto par atbilstošāko cenu. Latvijā Whatcar.lv sāk darbību kopā ar diviem partneriem – vadošo līzinga kompāniju Hansa Līzings un apdrošināšanas kompāniju IF Latvia.

Whatcar.lv lasītājiem būs pieejami neatkarīgu ekspertu vērtējumi par vairāk nekā 300 jauniem auto (rudenī saturs tiks papildināts ar ekspertu vērtējumiem par 400 lietotiem automobiļiem), jaunākās auto ziņas un reportāžas no auto notikumiem pasaulē un Latvijā, padomu sadaļa auto pircējiem, unikāli tirgus pētījumi, kā arī lasītāju vērtējumu sadaļa. Sadarbībā ar What Car? televīziju Whatcar.lv lasītājiem būs pieeja vairāk nekā 400 video testu, kā arī video reportāžām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Automašīnu zādzību skaits samazinās, bet palielinās jaunu spēkratu aizdzīšana.

Pagājušajā gadā kopumā Latvijā nozagti 932 transportlīdzekļi, kas ir par 108 transportlīdzekļiem mazāk nekā 2012. gadā, kad valstī tika nozagti 1,04 tūkst. braucamo, liecina Iekšlietu ministrijas Informācijas centra apkopotie dati. Arī Valsts policija atzīmē, ka, skatoties pa gadiem, joprojām ir vērojams automašīnu zādzību skaita samazinājums un tam ir vairāki iemesli. Uz jautājumu, vai tam par iemeslu ir apstāklis, ka policija ir palielinājusi savu darba intensitāti, vai arī zagļiem mazinājusies interese par Latviju, Valsts policijas Kriminālizmeklēšanas pārvaldes priekšnieks Jānis Lazdiņš DB skaidroja, ka var piekrist abiem šiem apgalvojumiem. Tomēr viņš piebilst, ka kopumā valstī arī citu noziegumu skaitam ir tendence samazināties. Apdrošinātāji cītīgi seko līdzi automašīnu zagļu ieražām un tendencēm, jo tas var ietekmēt arī apdrošināšanas cenas un drošības prasības.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Auto, sevišķi ilgāk lietoti auto, krājoties kilometriem, neizbēgami sevī “uzsūc” dažādas lietojuma pazīmes – netīrumus, traipus un citus biežas ekspluatācijas lieciniekus. Reti kuram no mums patīk savu braucienu pavadīt netīrā salonā vai vērot sava dubļiem klātā auto atspulgu veikala vitrīnās, tāpēc regulāra spēkrata kopšana vairumam no mums ir pašsaprotama. Auto tīrīšanas pakalpojumi ir ērts, bet ne vienmēr tas lētākais prieks, savukārt tīrīt auto mājas apstākļos ir sarežģīti un laikietilpīgi. Vai tomēr nav tik traki kā pirmajā mirklī varētu šķist?

Tāpat, kā savā dzīvoklī vai mājā mēs nestaigājam ar slimnīcas bahilām, arī automašīnā esam pieraduši justies brīvi. Ja automašīna ir jauna, tad vēl kādu zināmu laiku saglabājas motivācija visiem salonā ievietotiem priekšmetiem kaut ko paklāt apakšā, tomēr lietoti auto vairumā gadījumu ir pakļauti vieglprātīgākai vadītāju un pasažieru attieksmei pret nevainojamu tīrību. Tāpat arī lietotas mašīnas iegāde var būt par iemeslu, lai to sagatavotu “jaunam sākumam”.

Daļa autovadītāju, kad to spēkrati zaudējuši mirdzumu, pavisam noteikti ir izvēles priekšā – ķerties pie veikalā vai degvielas uzpildes stacijā nopērkamiem auto kopšanas līdzekļiem, vai doties uz ķīmisko tīrītavu un auto mazgātuvi? Profesionāļi to izdarīs ātrāk un, iespējams, kvalitatīvāk, pie nosacījuma, ka konkrētā pakalpojuma sniedzēji strādā godprātīgi. Pats vari nedaudz ietaupīt un paveikt darbu tieši tā, kā esi to ieplānojis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Viedoklis: SS.LV ir mūsu sabiedrības un ēnu ekonomikas spogulis

Andris Kulbergs, Auto Asociācija, 09.08.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SS.lv domēna slēgšana spilgti atklājusi ļoti lielu Latvijas problēmu - sabiedrība nodokļu nemaksāšanu sāk uztver kā pozitīvu rīcību. Šī iezīme ir ne tikai nepatīkami pārsteidzoša, bet arī ārkārtīgi bīstama.

Publiskā jezga ap ss.lv sākās tādēļ, ka Valsts ieņēmumu dienests (VID) nolēma apturēt SIA Internet darbību, kas ir šī sludinājuma portāla administrētājs. Jā, protams, pirmā reakcija, lasot ziņu virsrakstus, ir gana mulsinoša - VID mēģina parādīt savu varu un pārākumu pār nodokļus maksājošu uzņēmumu.

Pavisam maz ir izskanējis tas, kas notika vēl pirms VID pieņēma šādu lēmumu. Proti, uzņēmumam pusgada garumā informācija ir prasīta dažādās formās, ka tas ir ignorējis pat piespriestos administratīvos sodus. Un kā vārdā? Man nav saprotama šī iespītēšanās, ņemot vērā, ka uzņēmums kā labs nodokļu maksātājs varēja sniegt savu ieguldījumu visaptverošu krāpniecības shēmu apkarošanā un nelikumībās, kas lietotu automašīnu nozarē sasniegusi kulmināciju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Latvenergo emitētās «zaļās» obligācijas 100 miljonu eiro apmērā ieguldīs videi draudzīgos projektos

LETA, 25.05.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizņemtā kapitāla piesaistes plānā AS Latvenergo šogad iecerējusi veikt obligāciju emisiju līdz 100 miljonu eiro apmērā, ieguldot līdzekļus videi draudzīgu projektu īstenošanā Latvenergo kapitālieguldījumu programmas gaitā, pirmdien medijus informēja uzņēmuma pārstāvji.

Latvenergo valdes priekšsēdētājs Āris Žīgurs stāstīja, ka uzņēmuma kapitālieguldījumu programmas gaitā ir paredzēta vairāku «zaļai» domāšanai atbilstošu projektu īstenošana, kā arī vērtspapīru tirgū ir novērojams investoru pieprasījums pēc ieguldījumiem šādos projektos, tāpēc Latvenergo pieņēma lēmumu emitēt «zaļās» obligācijas. «Zaļo» obligāciju pamata prasība ir emisijas procesā iegūtos līdzekļus izmantot vienīgi «zaļajai» domāšanai atbilstošos projektos, kas saistīti ar atjaunojamiem enerģijas avotiem, enerģijas efektivitātes uzlabošanu, ilgtspējīgu vidi utt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Piektdienas intervija ar auto restaurācijas darbnīcas Riga Master Workshop īpašnieku Māri Bebri

Lelde Petrāne, 24.10.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild Māris Bebris, Riga Master Workshop (RMW) īpašnieks. Riga Master Workshop ir viena no lielākajām klasisko auto darbnīcām Baltijā un Skandināvijā ar teju desmit gadu pieredzi tirgū. Apmēram 85% darba tiek eksportēts – klientu loks ir ļoti plašs, sākot no Krievijas un Rietumeiropas līdz pat Singapūrai un Austrālijai. Papildu restaurācijai RMW piedāvā arī auto uzglabāšanu nesezonā jeb tā dēvēto «ieziemošanu», tāpat arī spēkrata sagatavošanu rallijiem un tehnisko atbalstu to laikā, konsultācijas par iegādi, sertifikāciju utt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Pusei valsts fondēto pensiju shēmas ieguldījumu plānu ienesīgums negatīvs

LETA, 02.10.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pusei valsts fondēto pensiju shēmas ieguldījumu plānu ienesīgums septembra beigās gada laikā bija negatīvs, liecina manapensija.lv publiskotā informācija.

Tostarp aktīvo ieguldījumu plānu, kuru ieguldījumu īpatsvars akcijās var būt līdz 50%, ienesīgums 2020.gada septembra beigās bija no -17,33% līdz 3,17%, bet aktīvo ieguldījumu plānu, kuru ieguldījumu īpatsvars akcijās var būt līdz 75%, ienesīgums bija no -1,56% līdz 5,63%. Vienlaikus sabalansēto ieguldījumu plānu ienesīgums gada laikā bija no -10,15% līdz 0,46%, bet konservatīvo ieguldījumu plānu ienesīgums bija no -4,88% līdz 1,54%.

No deviņiem aktīvajiem ieguldījumu plāniem, kuru ieguldījumu īpatsvars akcijās var būt līdz 50%, negatīvs ienesīgums bija sešiem plāniem, tostarp lielāko negatīvo ienesīgumu gada laikā uzrāda ieguldījumu pārvaldes sabiedrības "PNB Asset Management" pārvaldītais ieguldījumu plāns "Gauja", kura ienesīgums bija -17,33%. Seko "SEB Investment Management" pārvaldītie pensiju plāni "SEB Eiropas plāns" un "SEB aktīvais plāns", kuru ienesīgums bija attiecīgi -1,87% un -0,78%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izdevniecība Dienas Bizness sadarbībā ar Circle K Latvija, Latvijas Auto asociāciju un VW Moller Auto Lidosta rīko ikgadējo auto nozares forumu AUTO 2020.

Šogad AUTO 2020 atzīmēs jau desmito pastāvēšanas gadu kopš norisinās ikgadēja nozares foruma veidā. Forums ik gadu pulcē nozares profesionāļus, viedokļu līderus, ekspertus un auto nozares entuziastus. Arī šogad forums rosinās nozares pārstāvjus pārrunāt auto nozares aktualitātes, tendences un apstākļus, kam var būt būtiska ietekme uz auto nozari turpmākajos gados.

Auto nozares industrijā 2020. gads ir bijis satricinājumiem pilns un kā tas viss beigsies – nav vēl zināms. Ir skaidrs, ka sekas būs jūtamas vēl ilgi visā pasaulē, tostarp, arī Latvijā.

Kā nozare attīstīsies tālāk? Un pats galvenais – kādā virzienā? Auto nozares attīstības stratēģija nav skaidra – kam tiks dota priekšroka? Elektroauto, CNG, hibrīdiem vai kam? Kas notiks ar novecojošo autoparku un kā valsts ilgtermiņā risinās aizvien lielo pieprasījumu pēc lietotajiem auto no Rietumeiropas ar dabai nedraudzīgiem dīzeļdzinējiem Latvijas iedzīvotāju pirktspējas dēļ? Auto industrija ir pilnībā atkarīga no valsts ekonomiskās attīstības un, Eiropas uzsāktā zaļā kursa ietekmē, tā piedzīvos paša lielākās pārvērtības, ka, savukārt, ietekmēs visas pārējās tautsaimniecības nozares.

Komentāri

Pievienot komentāru