Psihoterapeite skaidro, kāpēc katram cilvēkam jāiemācās vadīt auto 

Viens no labajiem psihoterapijas rezultātiem ir tas, ka cilvēks var teikt – es esmu sācis braukt! Metaforiski var teikt, ka šie cilvēki ir sākuši «braukt» arī savā dzīvē, teic psihoterapijas speciāliste Solvita Vektere.

Uldis Andersons, 2019. gada 13. maijs plkst. 13:30


Fragments no intervijas, kas publicēta Dienas Bizness izdotajā žurnālā Auto 2019:

Satiekot dažādus cilvēkus ikdienas situācijās, kas nav saistītas ar auto satiksmi, jūs kā psihoterapeite varat novērtēt un pateikt, kādi šie cilvēki varētu būt pie stūres?

Ziniet, cilvēki mani nekad nebeidz pārsteigt! Nevar, tikai paskatoties uz cilvēku, pateikt, kāds viņš būs braucējs. Piemēram, cilvēks ir miermīlīgs no skata, knapi kustas un liekas pilnīgs melanholiķis, bet, kā iekāpj mašīnā, tā – bāc! Un otrādi. Gan sievietes, gan, manuprāt, arī vīrieši dzīvē var būt aktīvi, skaļi, pārliecināti, bet, kā iekāpj mašīnā, kļūst bailīgi un nedroši – kas tagad, ko tagad, kas vispār notiek, kas man jādara?...

Katrā ziņā neesmu šos procesus speciāli pētījusi un sapratusi, kas pie stūres ar to cilvēku īsti notiek – nezinu, vai te parādās kaut kāds apspiestais ego, vai arī par sevi liek manīt ļoti personiskas piedzīvotās traumas, vai iedarbojas kaut kādi kompensējoši mehānismi. Piemēram, ja tu esi lēnais divplāksnis dzīvē, tad vismaz pie auto stūres tu pēkšņi vari izpausties. Ir kaut kāda zona, kurā tu esi aktīvs un drošs. Taču es nezinu, vai tajā visā ir rodama kāda korelācija vai nav.

Bet ir daudz pieaugušu cilvēku, kuri joprojām nav sākuši braukt ar mašīnu savu baiļu, nedrošības dēļ. Un viens no labajiem psihoterapijas rezultātiem ir tas, ka cilvēks var teikt – es esmu sācis braukt! Metaforiski var teikt, ka šie cilvēki ir sākuši «braukt» arī savā dzīvē – viņi var paņemt stūri savās rokās, viņi var pieņemt lēmumu, kur pagriezties, viņi labāk izjūt, paļaujas uz sevi, ir drošāki.

Sākt braukt ar mašīnu un iemācīties peldēt – tās ir divas ārējās aktivitātes, ko cilvēkiem iesaku. Sievietēm, kurām ir šķiršanās, vardarbības, pazemojuma pieredze, prasu – vai tu brauc ar mašīnu? Viņa atbild – nē, nekad, mani vienmēr vīrs ved, ko nu es... Es saku – neatkarīgi no tā, ko mēs tagad te runāsim un darīsim, piesakies autokursos! Sāc braukt! Tad atskan – jā, kāpēc, man jau pat mašīnas nav, ko tad es... Bet tomēr aiziet kursos, sāk braukt, nopērk mašīnu, un beigās ir pilnīgi cits cilvēks!

Tad jau sanāk, ka auto un braukšanu var ieteikt kā labu terapiju noteiktās situācijās?

Jā, kā daļu no terapijas. Tāpēc arī jauniešiem, kuriem ir tāds atdalīšanās no vecākiem posms, ir tik svarīgi, lai viņi iemācās vadīt automašīnu, un, lai vai kāds viņiem būtu tas braucamais, tādā veidā viņi iemācās ņemt stūri savās rokās – ne tikai tiešā nozīmē, bet arī metaforiski.

Ja jau mēs tā «pa vienkāršo» iedalām cilvēkus šoferos un tajos, kas nebrauc, sanāk, ka šoferi ir aktīvāki, neatkarīgāki drošāki par tiem otriem – tādi, par kuriem saka, ka viņiem ir mugurkauls?

Katrā ziņā autovadītāji ir kaut kas vairāk nekā cilvēki pavisam bez mugurkaula. Varbūt daudzi autobraucēji vīrieši, šo sarunu lasot, smaidīs par maniem vārdiem, bet, tā kā trīs ceturtdaļas jeb lielākā daļu manu klientu ir sievietes, tad sieviešu viedoklis man ir labāk pazīstams. Kad sievietēm, kurām ir grūti iepazīties, kurām neizdodas dibināt attiecības, es prasu – kā tu iedomājies, kādam vajadzētu būt tam vīrietim, ar ko tu vēlētos veidot attiecības –, viņas parasti atbild – viņam jābūt ar mašīnu, viņam ir jābrauc! Tad es domāju – bet kāpēc tev tas ir tik svarīgi?

Varbūt vienkārši stereotips?

Jā, viens ir tas, ka cilvēki atgremo šo domu kā stereotipu – ka tā vajag, tā pienākas. Bet, ja padomā dziļāk, tad tas jau ir kā raksturojums. Autovadītājs ir cilvēks, kas var vadīt savu dzīvi. Un, ja sieviete domā par ģimeni, bērniem, viņai ir svarīgi redzēt, ka vīrietis varēs tikt ar to galā.

Nākamais posms ir iemācīties vadīt auto pašai, lai neveidotu šīs atkarīgās attiecības – kad pie manis uz konsultāciju nāk pāri, kas nevar sadalīt mašīnu. Sievietei jāsaprot, ka arī viņa var vadīt mašīnu, ka viņai ir tādas pašas gan tiesības, gan pienākumi. Tā kā – automašīna ir vienkārši fantastisks simbols ļoti daudziem psihiskiem procesiem.

Bet kāpēc vispār tik izmisīgi tā mašīna ir jādala? Mūsdienās tomēr lielākajai daļai ir visas iespējas iegādāties katram savu!

Tieši tā! Reiz vienam slavenam cilvēkam – diemžēl neatminos, kuram – vaicāja par kopādzīvošanas recepti – kā viņiem ar dzīvesbiedri izdevies tik ilgus gadus kopā nodzīvot? Un tas cilvēks teica – mūsu kopdzīves laikā mēs nonācām pie ļoti svarīga atzinuma – ir jābūt divām mašīnām un divām vannasistabām. Tad var nodzīvot ilgi un laimīgi.

Vai mēs varētu autobraucējus iedalīt kaut kādos raksturīgākajos tipos, kategorijās? Vai arī katrs «gadījums» ir unikāls? It kā jau mums ir katram savs subjektīvais citu šoferu iedalījums – piemēram, psihopāts, lēnais, biezais, lauku opis u.tml... Bet varbūt ir kādi mums šoferiem nezināmi jūsu – psihoterapeita – kritēriji?

Pēc maniem novērojumiem, daļa autovadītāju ir tādi, kuriem ļoti patīk izrādīties. Viņiem mašīna ir aksesuārs. Šie cilvēki brauc citādi, uzvedas citādi, kad izkāpj no mašīnas, arī parkojas citādi, atstāj mašīnu neatļautās vietās. Tie ir gan vīrieši, gan sievietes, un šie cilvēki var būt ļoti augstprātīgi – nešaubīgi var redzēt, ka mašīna ir viņu ego pastiprinātājs. Viņiem nepietiek sava iekšējā spēka un pārliecības, un viņi izceļas braukšanā un kustībā. Viņi kaut kā citādāk uzsāk braukt, citādāk nobremzē. Es viņus uzreiz pamanu.

Un vēl viena kategorija, kuru es pamanu un ievēroju – pat nezinu, vai man viņi patīk vai nepatīk – tie ir cilvēki, kuriem ir vienalga. Viņi pie stūres ir izklaidīgi. Viņi parasti ēd, runā pa telefonu, mašīna ir netīra kā no iekšpuses, tā no ārpuses, arī mašīnas modelis bieži ir tāds, ko var nosaukt par «vienalga kāds», ka tik kust. Šie šoferīši satiksmē mēdz būt ļoti draudzīgi, bet es no viņiem baidos, jo viņi mēdz nerādīt pagriezienus, bez acīmredzama iemesla strauji un pēkšņi nobremzēt u.tml. Tas ir tāds izklaidīgais mākslinieka tips, bet viņi nav mākslinieki dzīvē, tikai ir izklaidīgi. Un, kad redzu šādu tipāžu un mašīnu, es no tās ieturu lielāku distanci un skatos, kas nu būs.


Visu interviju lasiet Dienas Bizness izdotajā žurnālā Auto 2019!

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2019. gada 12. aprīlis plkst. 7:27

Audi e-tron ir 100% elektrisks četrriņķu zīmola krosovers, kas atver jaunu lappusi...

2019. gada 05. aprīlis plkst. 11:15

Šoreiz apzīmējums «pa lēto» nav vis nopēlums, bet gan neviltots kompliments, jo...

2019. gada 04. aprīlis plkst. 7:52

Tuvāko gadu laikā elektroauto uzlādes tīklu izveidošana Latvijā piedzīvos strauju izaugsmi, tomēr...

2019. gada 28. marts plkst. 15:02

Investējot aptuveni 300 tūkstošus eiro, uzņēmums Auto Rings atvēris jaunu bezkontakta auto mazgāšanas...

2019. gada 28. marts plkst. 10:10

Biedrība Latvijas Samariešu apvienība sadarbībā ar Lielvārdes uzņēmumu Race Transport Solutions...

Nepalaid garām

Uzņēmums Stats Serviss mainījis nosaukumu uz STATS RENT, turpina izstrādāt rentomāta projektu...

Nelīdzsvarotā būvniecības attīstība ar straujiem kāpumiem un kritumiem un atkarība no ES...

Lielākā Zviedrijas banka, vērtējot pēc aktīvu apjoma, Svenska Handelsbanken AB, paziņojusi, ka...

Šodien Jēkabpilī AS Virši-A atklās pirmo CNG jeb saspiestās dabasgāzes uzpildes staciju...

Skolēnu ēdināšana kļūst par sociālo uzņēmējdarbību....

Dienas Biznesa lasītāju balsojumā par mīlētāko auto zīmolu ir uzlēkusi jauna zvaigzne –...

No šīs sadaļas
2019. gada 10. maijs plkst. 9:34

Zinot, cik spēcīgs Renault ir komerctransporta segmentā, jaunā pikapa Renault Alaskan parādīšanās...

2019. gada 09. maijs plkst. 15:37

Dienas Biznesa lasītāju balsojumā par mīlētāko auto zīmolu ir uzlēkusi jauna zvaigzne –...

2019. gada 07. maijs plkst. 16:41

Vācijas autobūves uzņēmuma «Volkswagen» struktūrvienība «Porsche» maksās 535 miljonu eiro...

2019. gada 07. maijs plkst. 12:44

Vācijas autobūves kompānija BMW šogad pirmajā ceturksnī strādājusi ar 588 miljonu eiro...

2019. gada 29. aprīlis plkst. 17:51

Pasaulē lielākais autodetaļu ražotājs - Vācijas rūpniecības koncerns «Bosch» - pirmdien paziņoja,...

2019. gada 26. aprīlis plkst. 8:35

Ziemeļamerikā un citviet pasaulē populārais «lielsedans» Toyota Camry pēc 15 gadu prombūtnes...

2019. gada 26. aprīlis plkst. 6:08

Igaunija un Latvija ir kaimiņvalstis, tomēr automašīnu tirdzniecības, reģistrācijas, kā arī...

2019. gada 25. aprīlis plkst. 9:57

Autoražotājs Ford paziņojis, ka investēs 500 miljonus dolāru elektrisko pikapu ražošanas uzņēmumā...

2019. gada 24. aprīlis plkst. 17:48

Pēdējā gada laikā pasauli ir ieraudzījuši daudzi konceptuāli Maserati modeļi, kā arī...

2019. gada 23. aprīlis plkst. 11:51

No 19. aprīļa līdz 28.aprīlim Ņujorkā notiek ikgadējā starptautiskā auto izstāde, kurā...