Tirdzniecība un pakalpojumi

PTAC saņem daudz sūdzību par aviopakalpojumiem

Žanete Hāka, 15.12.2014

Jaunākais izdevums

Ņemot vērā, ka tuvojas svētki, kuru laikā cilvēki dodas uz ārvalstīm, Eiropas Komisija un Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) aicina iedzīvotājus neaizmirst par savām tiesībām, lai ceļojums neizvērstos par nepatīkamu piedzīvojumu.

Kā liecina līdzšinējās PTAC veiktās aptaujas, mazāk nekā puse Latvijas iedzīvotāju jeb 40% zina, kādas ir viņu tiesības, izmantojot aviopakalpojumus. Līdzīgu situāciju rāda arī Eiropas Komisijas statistika - lielākā daļa Eiropas Savienības iedzīvotāju nezina par savām tiesībām, izmantojot ne tikai aviotransportu, bet arī autobusus, vilcienus, prāmjus. Tādēļ cilvēki arvien vairāk ir jāinformē par savām – pasažieru – tiesībām.

Aviopakalpojumu jomā PTAC sadarbībā ar Eiropas Patērētāju informēšanas centru jau vairākus gadus organizē vienas dienas kampaņas par aviopasažieru tiesībām, lai atgādinātu par tiesībām, izmantojot aviopakalpojumus, un uzzinātu pasažieru informētības līmeni.

Šī joma vel joprojām ir aktuāla, jo tieši par problēmām, izmantojot aviopakalpojumus, PTAC saņemto informācijas pieprasījumu un sūdzību skaits pakalpojumu segmentā pēdējo piecu gadu laikā ir vislielākais. Pērn saņemtas 233 sūdzības no 299 patērētājiem par aviopakalpojumiem. 19% gadījumu rasts pozitīvs risinājums patērētājiem, 37% gadījumu sniegts skaidrojums un/vai informācija, bet 18% gadījumu sūdzības pārsūtītas citām kompetentajām iestādēm.

Visbiežāk aviopasažieri PTAC vērsušies ar problēmām par gadījumiem, kad lidojums ilgstoši kavējies vai ticis atcelts, atteikta iekāpšana vai arī radušās problēmas ar bagāžas aizkavēšanos un nozaudēšanu.

Lai visā Eiropas Savienībā nodrošinātu gaisa, jūras un iekšzemes pārvadājumu pasažieriem plašas un vienādas tiesības, pērn Eiropas Savienībā tika pieņemtas jaunas izmaiņas normatīvajā regulējumā. Turklāt, lai Eiropas Savienības iedzīvotājus informētu par šīm tiesībām, tika uzsākta plaša informatīvā kampaņa.

Lai ceļojums neizvērstos par nepatīkamu piedzīvojumu, pirms tā cilvēkiem būtu jāiepazīstas ne tikai ar savām – pasažiera - tiesībām, bet arī konkrētā pārvadātāja noteikumiem. Turklāt problēmas, kas radušās ar pārvadātāja sniegtajiem pakalpojumiem, ieteicams risināt uzreiz, kad tās radušās, vai, ja tas nav iespējams, tūlīt pēc atgriešanās.

Pasažieriem svarīgi ielāgot – par nesniegtiem vai sliktā kvalitātē sniegtajiem pakalpojumiem vispirms ir jāinformē pakalpojumu sniedzējs; ja tā atbilde neapmierina, tad uzraugošā iestāde. Par avio, jūras un upju transporta pakalpojumiem Latvijā atbildīgā uzraugošā iestāde ir Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, bet par dzelzceļa un autobusu pasažieru pārvadājumiem – Autotransporta direkcija.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sociālajos tīklos pēdējā laikā uzvirmojusi īpaša neapmierinātība saistībā ar kompāniju air Baltic, jo tā pat pēdējā brīdī, laicīgi neizziņojot, atcēlusi atsevišķus lidojumus. Arī Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) norāda, ka šomēnes sūdzību skaits par atceltiem un nenotikušiem reisiem strauji pieaug, otrdien raksta laikraksts Diena.

Pēc sūdzību skaita tieši aviopakalpojumi ieņem pirmo vietu. Kā norāda PTAC pārstāve Sanita Gertmane, salīdzinot ar pirmajiem trim mēnešiem, aprīlī pasažieri sūdzējušies krietni vairāk. Šogad saņemtas 35 sūdzības, dati par aprīli gan vēl nav apkopoti.

«Patlaban ļoti daudzi sūdzas par to, ka air Baltic maina reisus. Ieviešot vasaras lidojumu sarakstu, grafiki mainās, vairāki labu laiku iepriekš plānoti lidojumi tiek atcelti,» skaidro S. Gertmane. Viņa atklāj, ka apmēram 60% sūdzību ir tieši par air Baltic, bet, iespējams, tas ir tāpēc, ka lidostā nav daudz citu aviokompāniju.

Strīdi visbiežāk ir saistīti ar normatīvo aktu interpretāciju. Aviokompānija atsakās izmaksāt kompensācijas, bet patērētājus neapmierina tās sniegtais pamatojums. Kā norāda PTAC pārstāve, procedūra, lai atgūtu kompensāciju, ir visai ilga. «Bieži kompensācijas ar pirmo aicinājumu nemaz netiek izmaksātas. Ļoti daudzām aviokompānijām, arī tādām, kuru lidojumu biļetes ir krietni dārgākas, tikai patērētāju neatlaidība var garantēt pozitīvu rezultātu,» atklāj S. Gertmane.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Valsts prezidents apšauba Kariņa lidojumu ar privātajām lidmašīnām samērīgumu

LETA, 27.11.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts prezidenta Edgara Rinkēviča ieskatā bijušā premjera, pašreizējā ārlietu ministra Krišjāņa Kariņa (JV) lidojumi ar privātajām lidmašīnām varētu nebūt samērīgi un ekonomiski izdevīgi.

Rinkēvičs intervijā Latvijas Televīzijas raidījumā "Rīta panorāma" piekrita, ka Covid-19 laikā un dažādu neplānotu vizīšu dēļ politiķiem būtu jābūt iespējai izmantot speciālos reisus. Taču viņš ir bažīgs par to, vai tas nav kļuvis par tādu praksi, kur vairs netiek vērtēts samērīgums un lētākās iespējas.

"Šeit jāsaka, ka informācija, ar ko iepazīstamies, rāda, ka, visticamāk, tā nav bijis un varēja lidot arī ar komercreisiem," sacīja Valsts prezidents.

Viņš arī uzskata, ka Kariņa komunikācija par šo situāciju nav bijusi ļoti veiksmīga, uzsverot, ka sabiedrībai minētais ir jāskaidro. Arī Valsts kancelejas skaidrojumi neesot pietiekami. Rinkēviča ieskatā Valsts kontroles iesaiste procesa izvērtēšanā varētu būt veiksmīga, saprotot, vai procesā ievērots samērīgums.

Komentāri

Pievienot komentāru