Mazais bizness

Sekojot idejai: Latvijas bērnu apģērbu zīmols BeeKid startē lielveikalos

Anda Asere, 04.06.2014

Foto: Vitālijs Stīpnieks, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas zīmola BeeKid drēbītes nēsā ne vien pašmāju bērni, bet arī ķipari Nīderlandē, Vācijā, Lielbritānijā un Krievijā; drīzumā tās būs pieejamas arī ASV .

Aptuveni gadu BeeKid apģērbus vairs neražo Latvijā, bet gan Lietuvā, jo vietējie ražotāji neesot spējuši nodrošināt pietiekamus apjomus, kavēti piegādes termiņi un bijis samērā augsts brāķa procents. «Esmu izbraukājusi visu Baltiju un Lietuvas ražotāji mani ir pārsteiguši ar kvalitāti, korektumu, laicīgiem termiņiem, komunikāciju. Teikšu godīgi, man ļoti žēl, ka neražojam Latvijā. Taču tas vienkārši nav iespējams. Es diemžēl nonācu pie secinājuma, ka nav vērts ražot Latvijā, jo tad neviens vietējais un arī ārzemēs to nevar nopirkt. Tas man ļoti apgrūtināja dzīvi, biznesa veidošanu un apjoma kāpināšanu,» stāsta Renāte Zandersone, SIA Bee- Kid īpašniece.

Tagad BeeKid preču cenas veikalu plauktos esot aptuveni par 30% zemākas. Uzņēmums nolēma nevis palielināt savu peļņas procentu, bet padarīt preci pieejamāku. «Man nekad nav bijis mērķa ražot kaut ko ārkārtīgi ekskluzīvu un nopērkamu tikai dažās vietās. Es gribu, lai prece būtu pieejama visiem,» uzsver Renāte.

Šobrīd uzņēmēja interesējas par ražošanu Ķīnā. Cik viņai zināms, neviens no Latvijas uzņēmējiem, kas pasūta produkciju Ķīnā, nav teicis, ka būtu apmānīts un, piemēram, bērnu drēbīšu vietā būtu atsūtīts konteiners ar kurpēm. «Tie ir mīti,» spriež Renāte. Lai gan ir viedoklis, ka šīs valsts ražotāju prasītie apjomi esot ļoti lieli un tāpēc uzņēmumi atmetot domu par pasūtījumiem Ķīnā, Renāte uzsver, ka pasaulē visi strādājot pēc līdzīgiem principiem un apjomi neesot lielāki kā Latvijā. Viņa gan neatklāj minimālā pasūtījuma apjomu, bet piebilst – jo lielāks pasūtījums, jo ražošana ir finansiāli izdevīgāka.

Plašāk pieejams

Pretēji citiem vietējiem bērnu apģērbu zīmoliem, kuri pārsvarā tiek tirgoti mazos Latvijas preču veikaliņos, BeeKid produkcija atrodama Prisma veikalu tīklā. Iespējamā sadarbība ar šī tīkla veikaliem Baltijā un Somijā ir atkarīga no pārdošanas rezultātiem. «Vispirms sevi jāpierāda Latvijā,» teic Renāte. Runājot par to, kāpēc izvēlēts tieši veikalu tīkls Prisma, viņa atklāj, ka iepriekš analizējusi, kāda segmenta veikals varētu atbilst uzņēmuma produktam. Renāte labprāt savu produkciju redzētu tikai mazajos eko veikaliņos, lai turētu savu latiņu augstu, bet ar to vien izdzīvot nevarētu. «Tie nedod tik lielu atdevi, kā es vēlētos. Veikaliņu ir daudz, bet mammu, kuras novērtētu šo preci – samērā maz. Turklāt ir jāatbilst noteiktam stilam, un rezultātā ir niša nišā. Prisma ir vidējas un augstākas klases veikals ar atšķirīgu sortimentu. Varam būt lepni, ka esam šajā skandināviskajā veikalā,» saka uzņēmēja.

Lielākoties eksportē

Šobrīd eksports veido lielāko daļu no uzņēmuma apgrozījuma. «Šajā pavasarī esam aizsūtījuši lielas kravas uz Vāciju, Nīderlandi, Lielbritāniju, šobrīd gaidām pasūtījumu no diviem lieliem klientiem Amerikā. Grūti pateikt, kā tas attīstīsies, jo arī viņi riskē – ievedīs jaunu produktu no Latvijas, ir grūti paredzēt, kādi būs tirdzniecības rezultāti. No tā būs atkarīgs, vai viņi vēl kaut ko kādreiz pasūtīs,» saka Renāte.

Vislabāk BeeKid apģērbs atbilst vāciešu un holandiešu gaumei. Vēl uzņēmums lūkojas Skandināvijas virzienā, bet pagaidām tur vēl nav izdevies neko pārdot. Tas saistīts ar to, ka šajās valstīs ir daudz vietējo zīmolu un ziemeļnieki ir lieli patrioti – tikai tad, ja savā sortimentā neatradīs ko līdzīgu, viņi varbūt pirks kaut ko no ārzemēm.

Uzņēmumam ir labas iestrā- dnes arī Krievijā, bet Ukrainas un Krievijas konflikta dēļ šobrīd sadarbība ir apstājusies. Renātes skatījumā Krievijas tirgus ir perspektīvākais, jo šīs valsts iedzīvotāji ar labu vārdu piemin Latviju un mūsu ražotājus, labprāt sadarbojas, turklāt pasūtījumu, nosacījumu un apmaksas ziņā viss esot korekti.

Sarežģīta joma

Uzņēmums joprojām ražo to pašu kolekciju, ko biznesu sākot. «Ir tādi zīmoli, kas ražo gadu no gada vienu un to pašu. Nevajag ik pa pusgadam kaut ko mainīt. Es tādam tempam netiktu līdzi ne finansiāli, ne laika ziņā. Visur, kur es pasaulē eju ar šo kolekciju, tas ir jaunums, jo par mums visi vēl nav dzirdējuši,» norāda Renāte.

BeeKid apģērbi ražoti no organiskas kokvilnas. «Man patīk, ka tas ir dabīgs materiāls, nav apstrādāts ar pesticīdiem un citām kaitīgām vielām,» saka uzņēmēja. Pārvietojot ražošanu uz Lietuvu, radās iespēja izmantot organisko kokvilnu, jo cena par to un parasto kokvilnu atšķīrās tikai nedaudz.

Renāte atzīst, ka bērnu apģērbu ražošana ir ļoti sarežģīta, it sevišķi, ja izvēlas tajā strādāt, pilnīgi neko nezinot par šo jomu. «Tā noteikti nav viegla peļņa, bet esmu pilnīgi pārliecināta, ka savu nišu gan vietējā, gan ārzemju tirgū var atrast. Tas ir grūts darbs, nekas nenotiek vienā dienā, ir jācīnās ar zobiem un nagiem. Ja cilvēks grib pelnīt lielu naudu, jāskatās uz naftas biznesa, metālapstrādes un IT pusi. Taču es neko nenožēloju, jo tas bija mans sapnis un es to esmu realizējusi un milzīgos mīnusos arī neesmu,» viņa teic. Sākotnēji Renātei bija biznesa partneris, bet šobrīd viņa ir vienīgā uzņēmuma īpašniece. «Ļoti svarīgi būt vienam pašam, noteicējam par visu – neatkarīgi no tā, vai lēmumi ir pareizi, tie ir uz saviem pleciem un esi atbildīgs par tiem. Ja kāds domā, ka viens netiks galā – muļķības. Reti var dzirdēt, ka cilvēki, kuri kopā sākuši biznesu, turpina to darīt pēc vairākiem gadiem,» viņa saka.

Komentāri

Pievienot komentāru