Sociologs: Pasažieru vilciena iepirkums izskatās pēc gauži netīras norises bez atbildīgajiem 

AS Pasažieru vilciens (PV) valdes maiņa ir sīkumiņš uz PV lielā iepirkuma procesa fona, jo gan no komunikācijas, gan no birokrātiskā procesa viedokļa tas izskatās pēc gauži netīras norises, kurā neviens ne par ko negrib atbildēt, radot sajūtu - lai viss plūst savā nodabā, kā beigsies, tā beigsies, šādu viedokli aģentūrai LETA pauda sociologs un pētījumu centra Latvijas fakti vadītājs Aigars Freimanis, runājot par izmaiņām PV valdē.

Dienas Bizness, 2012. gada 22. maijs plkst. 13:27

Aigars Freimanis

Foto: Dienas mediju arhīvs

Freimanis norādīja, ka cilvēki, kurus pašlaik virza PV valdē, neatbilst tai noskaņai, kura pēdējās nedēļas laikā bija parādījusies. Ar trijām dažādām mutēm - Ministru prezidenta Valda Dombrovska (V), ekonomikas ministra Daniela Pavļuta, finanšu ministra Andra Vilka (V) - tika teikts, ka PV valdē strādās tikai profesionāļi, bet te pēkšņi parādās divi valdes locekļi, kurus sabiedrība pazīst kā politiķus dažādās kapacitātēs, vērtēja sociologs.

«Tas, protams, nenozīmē, ka viņi tūdaļ ir zemē metami, bet neveiklības un nervozitātes sajūtu tas rada. Taču, no otras puses, mūsu sabiedrība ir tā trenēta uz visādām cūcībām, ka gan jau šī arī paies garām,» sacīja Freimanis.

Runājot par to, ka valstij izšķirīga iepirkuma laikā atvaļinājumā devies arī Ministru prezidents, Freimanis skaidro, ka premjers pēc temperamenta ir tipisks flegmatiķis, kas daudzos brīžos ir palīdzējis gan viņam, gan valstij izvairīties no satricinājumiem.

«Es nezinu, cik lielu vietu Dombrovska dienas kārtībā ieņem PV. Es domāju, ka PV iepirkums ir kā gruzis kurpē, kuru nevar apsēsties un izkratīt ārā, tas duras un duras. Bet vai tas ir galvenais iemesls, kādēļ ir jāiet atvaļinājumā, visticamāk, tur klāt ir vēl arī kaut kas cits. Manuprāt, viņš dzīvo pēc reglamenta. Cilvēks, kurš ir ļoti pašpietiekams, nemaina savu dienaskārtību,» izteicās sociologs.

Freimanis uzsvēra, ka sabiedrības uzticība valdībai pēc šādas rīcības nevairojas, taču tālu arī nekrīt, jo nav pārāk tālu, kur krist. Turklāt šāda rīcība kārtējo reizi sabiedrībai apstiprina, ka par valsts pārvaldi nevar lolot cerības, ka tā mainīsies un sāks strādāt valsts un sabiedrības interesēs.

«Protams, mēs jau vēl nezinām PV iepirkuma iznākumu. Man šķiet, ka šis iepirkums aizvien vairāk sāk izskatīties pēc kārtējās «iebraukšanas nodokļu maksātāju kabatās». Šī koalīcija, kas sevi pirms kāda laika dēvēja par taisnīguma un tiesiskuma koalīciju, būtu pelnījusi lielākus satricinājumus, jo jau sāk pieriebties viss notiekošais,» prognozēja sociologs.

Kā ziņots, vakar pilnībā nomainīta PV valde. Jaunajā valdē iecelti Anrijs Brencāns, Silvija Dreimane un Aigars Štokenbergs.

Brencāns jau iepriekš vadījis AS VRC Zasulauks valdi un uzņēmuma padomi. Brencāns Banku augstskolā ieguvis maģistra grādu ekonomikā un patlaban vada Rīgas domes Attīstības departamenta biroju. Brencāns savulaik bijis saistīts ar partiju Tēvzemei un Brīvībai/LNNK.

Dreimane kopš 2003.gada strādājusi dažādos amatos VAS Latvijas Dzelzceļš (LDz) un patlaban ir LDz prezidenta Uģa Magoņa padomniece. Dreimane Latvijas Universitātē ieguvusi jurista kvalifikāciju. 2010.gada vasarā Dreimane Zaļo un zemnieku savienības sarakstā Latgales vēlēšanu apgabalā startēja ar sesto numuru.

Savukārt Štokenbergs iepriekš kā Tautas partijas un toreizējās partiju apvienības Vienotība pārstāvis pildījis tieslietu ministra, reģionālās attīstības un vides aizsardzības ministra, kā arī ekonomikas ministra pienākumus.

Roņa biroja vadītājs Aivis Freidenfelds norādīja, ka valdes locekļi izvēlēti pēc viņu profesionālajām kompetencēm, neņemot vērā politisko piederību. Esot datu bāze, kurā tiekot meklēti piemērotākie kandidāti, un svarīgi arī, vai uzrunātie piekrīt piedāvātajam amatam.

18.maijā atlūgumu iesniedza PV valdes priekšsēdētājs Nils Freivalds, kura vietā tika iecelts līdzšinējais VAS Latvijas Gaisa satiksme valdes loceklis Artis Birkmanis.

Kā ziņots, jauno vilcienu iepirkuma kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljoni latu, no kuriem ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums būs 100 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredz šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Kopumā līguma vērtība ir 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu).

Eiropas Komisija (EK) brīdinājusi Latviju, ka, turpinot īstenot PV un Spānijas uzņēmuma Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A. (CAF) parakstīto jauno pasažieru vilcienu piegādes līgumu, tai var pašai nākties maksāt 100 miljonus latu, kuri iepirkumā paredzēti kā Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējums, teikts EK nosūtītajā vēstulē Finanšu ministrijai. PV vadība šonedēļ gatavojas doties uz Briseli, lai pārrunātu ar līgumu saistītos jautājumus.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2011. gada 02. septembris plkst. 9:27

Šveices kompānijas Stadler Bussnang AG (Stadler) iesniegtā sūdzība Iepirkumu uzraudzības...

2011. gada 29. augusts plkst. 8:49

Nepilnu mēnesi pēc a/s Pasažieru vilciens (PV) valdes locekļa Mārtiņa Grestes (Vienotība)...

2011. gada 31. marts plkst. 12:38

Pasažieru vilciens līdz 3. maijam ir pagarinājis 34 jaunu elektrovilcienu un septiņu...

2011. gada 10. marts plkst. 9:52

Lielākais izaicinājums jaunajam VAS Pasažieru vilciens (PV) valdes priekšsēdētājam Nilam...

2010. gada 29. decembris plkst. 9:38

Valsts prezidenta Valda Zatlera (attēlā) izredzes tikt ievēlētam uz otro termiņu politologs...

Nepalaid garām

«Mēs pārejam uz iknedēļas drukātā izdevuma formātu. Izmaiņas Dienas Biznesā ir vajadzīgas....

SIA Marine Digital System mērķis ir automatizēt procesus ostās, jūrniecības pakalpojumos...

Darbu sākusi latviešu uzņēmēju dibināta nekustamo īpašumu aģentu platforma «Big Bang Realty»,...

Kompāniju pārņemšanas un apvienošanās (M&A) darījumu jomā lielu aktivitāti tuvākajā laikā...

Lūšu dravā viesos aicina tos, kuri vēlas ko vairāk uzzināt par bišu...

Par spīti lietotāju skaita sarukumam, sociālais tīkls draugiem.lv vēl joprojām ir pelņu...