Nodokļi

Sodīs par elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas pārkāpumiem

, 16.08.2007

Jaunākais izdevums

Lai sakārtotu elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas un būvniecības jomu, novēršot iespēju, ka personas, kas neievēro normatīvajos aktos noteiktās prasības, netiek sodītas, izstrādāti grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, Db.lv informēja Satiksmes ministrija.

"Jebkurai fiziskai vai juridiskai personai ir tiesības ierīkot un izbūvēt elektronisko sakaru tīklu. Taču pašlaik nevienā normatīvajā aktā nav ietvertas konkrētas sankcijas par prasību neievērošanu šo tīklu izveidē. Līdz ar to mēdz rasties konflikta situācijas starp elektronisko sakaru nodrošinātājiem un zemes īpašniekiem, kuri ir neapmierināti ar viņu īpašumā veiktiem nesaskaņotiem būvniecības darbiem. Problēmas komersantiem rada arī citu īpašnieku nemarķēto elektronisko sakaru tīklu esamība, kas apgrūtina jaunu tīklu ierīkošanu un esošo ekspluatāciju," skaidro ministrija.

Lai šīs nepilnības labotu, radusies nepieciešamība veikt grozījumus un papildināt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksu ar konkrētām sankcijām par šādiem pārkāpumiem. Nepieciešamību grozīt likumu noteicis arī fakts, ka pašreiz spēkā esošās normas, kas saistītas ar elektronisko sakaru nozari, ir novecojušas un daudzējādi neatbilst Elektronisko sakaru likumā noteiktajam regulējumam, tajā lietotajiem terminiem un to skaidrojumiem, kā arī vispārējai situācijai nozarē.

Likumprojekts nosaka sankcijas par normatīvajos aktos noteiktās kārtības pārkāpšanu un elektronisko sakaru būvnormatīvu neievērošanu, ierīkojot elektronisko sakaru tīklu, kā arī, ja netiek ievērotas prasības par elektronisko sakaru tīklu vai to daļu marķēšanu. Sodu apmēri noteikti pēc analoģijas, salīdzinot tos ar naudas sodiem, kādi ir paredzēti par administratīvajiem pārkāpumiem būvniecības jomā.

Satiksmes ministrijas sagatavotie grozījumi ceturtdien, 16. augustā tika izsludināti Valsts sekretāru sanāksmē. Lai stātos spēkā, tie vēl ir jāizskata Ministru kabineta komitejā un jāapstiprina valdībai.

Sagatavojot normatīvā akta projektu, notikušas konsultācijas ar Latvijas elektronisko komunikāciju asociāciju. Tas saskaņots ar VAS Elektronisko sakaru direkcija.

Komentāri

Pievienot komentāru
Sakaru tehnoloģijas

Uzņēmumi: Lēmums par nelegālo elektronisko sakaru tīklu likvidāciju nav RNP kompetencē

LETA, 11.01.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairāki informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) uzņēmumi nav apmierināti, ka pašvaldības SIA "Rīgas namu pārvaldnieks" (RNP) pieņēmis lēmumu par nelegālo un neaktīvo elektronisko sakaru tīklu likvidāciju dzīvojamajās mājās, jo RNP nav tādu pilnvaru, pauda aptaujātajās kompānijās.

SIA "Baltcom" komunikācijas un sabiedrisko attiecību speciāliste Jekaterina Ivanova uzsvēra, ka "Baltcom" atbalsta telekomunikāciju tīklu sakārtošanu atbilstoši regulējuma prasībām un vienmēr reaģē uz attiecīgo organizāciju pieprasījumiem, kā arī uzskata, ka pašreiz nav nekāda pamata "Baltcom" infrastruktūras demontāžai.

Ivanova atzina, ka "Baltcom" pārstāvji ir pārsteigti par šādu iniciatīvu no RNP puses, jo, pēc Ivanovas teiktā, RNP nav normatīvos paredzētu pilnvaru konstatēt elektronisko sakaru tīkla ierīkošanas likumību un pieņemt lēmumus par to demontāžu. "Līdz ar to šāda RNP rīcība bez atbilstošu iestāžu lēmuma un saskaņošanas ar elektronisko sakaru tīkla īpašnieku ir prettiesiska un var tikt vērtēta kā administratīvais pārkāpums vai noziedzīgs nodarījums, kas izpaužas kā sveša īpašuma apzināta bojāšana," sacīja "Baltcom" pārstāve.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Vēlas paātrināt platjoslas elektronisko sakaru tīklu attīstību

Žanete Hāka, 26.06.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceturtdien Valsts sekretāru sanāksmē izsludināts informatīvais ziņojums, kurā iekļauti veicamie pasākumi administratīvā sloga samazināšanai elektronisko sakaru tīkla komersantiem platjoslas elektronisko sakaru tīklu attīstībai, informē Satiksmes ministrijas pārstāvji.

Viens no informatīvajā ziņojumā apskatāmajiem jautājumiem ir saistīts ar servitūta par labu publiskajiem elektronisko sakaru tīklu operatoriem nodibināšanas nosacījumiem. Elektronisko sakaru komersanta servitūta tiesības šobrīd regulē Elektronisko sakaru likums, kas nosaka, kapubliskā elektronisko sakaru tīkla operatoram ir nekustamā īpašuma servitūta tiesības publisko elektronisko sakaru tīklu nodrošināšanai un elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanai un servitūta tiesības realizē, savstarpēji vienojoties ar nekustamā īpašuma īpašnieku. Ja puses nevar vienoties, servitūtu nodibina ar tiesas spriedumu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Regulators izsludina publisko konsultāciju par noteikumu projektu elektronisko sakaru nozarē

Žanete Hāka, 22.12.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai optimizētu procesu, kādā Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) informē elektronisko sakaru komersantus par konstatēto atkārtoto vispārējās atļaujas noteikumu pārkāpumu un brīdina par sekām, kādas sagaidāmas, ja konstatētais atkārtotais vispārējās atļaujas noteikumu pārkāpums netiks novērsts, regulators ir sagatavojis lēmuma projektu Vispārējās atļaujas noteikumu pārkāpumu novēršanas noteikumi elektronisko sakaru nozarē.

Lai aicinātu komersantus izteikt viedokli un priekšlikumus par noteikumu projektu, regulators izsludina publisko konsultāciju. Priekšlikumus par noteikumu projektu elektronisko sakaru komersanti aicināti izteikt līdz 22. janvārim.

Noteikumu projektā ir paredzēts, ja elektronisko sakaru komersants nenovērš gada laikā izdarītu līdzīgu vispārējās atļaujas noteikumu pārkāpumu, SPRK nosūta vēstuli (nevis pieņem lēmumu), kurā norāda šo pārkāpumu, nosaka termiņu, līdz kuram ir jānovērš šis pārkāpums un brīdina elektronisko sakaru komersantu, ja tas nenovērsīs šo pārkāpumu, Regulators var elektronisko sakaru komersantam uz laiku līdz pieciem gadiem pārtraukt elektronisko sakaru komersanta darbību elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanā un elektronisko sakaru tīklu nodrošināšanā, atņemot elektronisko sakaru komersantam tiesības sniegt elektronisko sakaru pakalpojumus un nodrošināt elektronisko sakaru tīklu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Grib sodīt par elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas pārkāpumiem

, 16.08.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai sakārtotu elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas un būvniecības jomu, novēršot iespēju, ka personas, kas neievēro normatīvajos aktos noteiktās prasības, netiek sodītas, izstrādāti grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā.

Jebkurai fiziskai vai juridiskai personai ir tiesības ierīkot un izbūvēt elektronisko sakaru tīklu. Taču pašlaik nevienā normatīvajā aktā nav ietvertas konkrētas sankcijas par prasību neievērošanu šo tīklu izveidē. Līdz ar to mēdz rasties konflikta situācijas starp elektronisko sakaru nodrošinātājiem un zemes īpašniekiem, kuri ir neapmierināti ar viņu īpašumā veiktiem nesaskaņotiem būvniecības darbiem. Problēmas komersantiem rada arī citu īpašnieku nemarķēto elektronisko sakaru tīklu esamība, kas apgrūtina jaunu tīklu ierīkošanu un esošo ekspluatāciju.

Lai šīs nepilnības labotu, radās nepieciešamība veikt grozījumus un papildināt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksu ar konkrētām sankcijām par šādiem pārkāpumiem. Nepieciešamību grozīt likumu noteica arī fakts, ka pašreiz spēkā esošās normas, kas saistītas ar elektronisko sakaru nozari, ir novecojušas un daudzējādi neatbilst Elektronisko sakaru likumā noteiktajam regulējumam, tajā lietotajiem terminiem un to skaidrojumiem, kā arī vispārējai situācijai nozarē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Reaģējot uz nozarē nesaskaņotā likumprojekta “Elektronisko sakaru likums” redakcijas virzīšanu izskatīšanai Ministru kabinetā, Latvijas telekomunikāciju uzņēmumi vērsušies pie Ministru prezidenta Krišjāņa Kariņa ar lūgumu uzdot Satiksmes ministrijai izstrādāt priekšlikumus elektronisko sakaru infrastruktūras izvēršanas šķēršļu novēršanai.

Kā norāda nozares uzņēmumi, šī brīža likumprojekta redakcija padara sakaru tīklu izbūvi nepamatoti dārgu un laikietilpīgu, turklāt tā neatbilst nozares attīstības priekšnoteikumiem un neļauj Latvijai sasniegt ES noteiktos mērķus.

"Vēlamies vērst Ministru prezidenta uzmanību, ka likumprojekts “Elektronisko sakaru likums” nerisina nozares attīstībai būtiskus jautājumus infrastruktūras izvēršanas jomā. Pieļaujam, ka pārkāpuma procedūras draudi par direktīvas termiņa nokavējumu un vairāku ministriju iebildumi šajā patiesi starpdisciplinārā jautājumā (sakari, būvniecība, digitalizācija, lietu tiesības, finanšu ietekme) ir radījuši situāciju, kurā kvalitatīva kompromisa meklējumi kopēja labuma sasniegšanai ir upurēti formālu termiņu un resorisku tradīciju labā," pausts telekomunikāciju uzņēmumu vēstulē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

IKT nozarē jau vairākus gadus plaši tiek attīstīta resursu koplietošana, kas ļauj izmantot augstākas kvalitātes un pieejamības infrastruktūru un pakalpojumus, neieguldot to izveidē savus līdzekļus. Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (LVRTC) ir šādas koplietojamas infrastruktūras uzturētājs, uzņēmējiem piedāvā optiskā tīkla koplietošanu, eParaskta un e-Identitātes platformas, datu pārraides risinājumus, bet valsts iestādēm ir virkne efektīvu pakalpojumu ieskaitot, kiberdrošības risinājumus.

Par resursu koplietošanu, ikdienas darbu, kiberdrošību un iedzīvotāju izglītošanu Dienas Bizness saruna ar LVRTC valdes priekšsēdētāju Ģirtu Ozolu.

LVRTC ir viens no valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) pakalpojumu kompetenču centriem, kā arī sniedz Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra (VESPC) pakalpojumus publiskā sektora spēlētājiem. Ko tas praktiski nozīmē, ko darāt un ko no tā iegūst uzņēmumi, sabiedrība?

Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra uzdevums ir nodrošināt valsts pārvaldes iestādēm tehnisko līdzekļu kopumu - nepieciešamo skaitļošanas, datu glabāšanas un elektronisko sakaru tīkla informācijas un komunikācijas tehnoloģiju infrastruktūru, lai nodrošinātu informācijas sistēmu darbību augstā konfidencialitātes, integritātes un pieejamības līmenī. Mēs nesniedzam pakalpojumu gala lietotājam. Starp mums un sabiedrību ir valsts pārvalde un tas, ko gala lietotājs, proti, sabiedrība pēc mūs paveiktā izjūt vai neizjūt, ir dažādu informācijas sistēmu darbības pieejamība vai nepieejamība. Proti, sistēmas vai nu darbojas stabili vai arī kaut kas nav īsti labi. Mūsu uzdevums ir panākt, lai tās sistēmas, kas ir mūsu pārziņā, ir pieejamas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Pārmaiņas ePrivātumā attiecas arī uz personīgo tiešsaistes komunikāciju

Anna Vladimirova-Krjukova - Zvērinātu advokātu biroja COBALT juriste, sertificēta datu aizsardzības speciāliste, 08.05.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vispārīgās datu aizsardzības regulas (VDAR) piemērošanas uzsākšanu izraisītā vētra ir pierimusi. Lai gan VDAR ieviešanas pasākumi turpinās, Latvijā periodiski atceras arī par ePrivātumu un šajā jomā solīto jauno Eiropas Savienības (ES) regulu.

Galvenokārt par plānoto ePrivātuma regulu interesējas sīkdatņu izmantošanas un tiešā mārketinga dēļ. Tomēr, neskatoties uz to, ka jaunā regula vēl nav pieņemta, ePrivātuma jomā ir jaunumi, kas var ietekmēt atsevišķus digitālo pakalpojumu sniedzējus.

Šobrīd ePrivātuma jautājumi ES ir atrunāti Direktīvā 2002/58 (ePrivātuma direktīva), kura ir integrēta dalībvalstu normatīvajos aktos, piemēram, Latvijas Informācijas sabiedrības pakalpojumu likumā. Būtisks ir ePrivātuma direktīvas piemērošanas ietvars: elektronisko sakaru nozare un attiecīgi elektronisko sakaru pakalpojumi. Cita ES Direktīva 2002/21 (pamatdirektīva elektronisko sakaru nozarei) definē elektronisko sakaru pakalpojumus šādi: pakalpojums, ko parasti nodrošina par atlīdzību un kas pilnīgi vai galvenokārt sastāv no signālu pārraidīšanas elektronisko komunikāciju tīklos, ietverot telekomunikāciju pakalpojumus un pārraidīšanas pakalpojumus tīklos, ko izmanto apraidei.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ņemot vērā nenovērstos iebildumus un nesaderību ar Eiropas Savienības (ES) tiesībām, Valsts prezidents Egils Levits otrreizējai caurlūkošanai nodevis jauno Elektronisko sakaru likumu, liecina paziņojums oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

Levits norāda, ka likuma izstrādes gaitā likumdevējs izvēlējās izstrādāt jaunu likumu, vienlaikus tajā bez būtiskām izmaiņām un atbilstoša izvērtējuma pārņemot vairākas tiesību normas no spēkā esošā likuma.

"Nepastarpināti uzklausot Satiksmes ministrijas, Datu valsts inspekcijas un Saeimas Juridiskā biroja viedokli, esmu pārliecinājies, ka nevienam nav šaubu, ka jau šobrīd attiecīgais spēkā esošais regulējums nav saderīgs ar ES tiesībām un ES Tiesas judikatūru," savā pamatojumā norāda prezidents.

Amatpersona arī pauž, ka labas likumdošanas princips pieprasa likumprojekta sagatavotājam un pašam likumdevējam likumdošanas procesā pienācīgi izvērtēt arī tādu tiesību normu, kas likumprojektā tiek pārņemtas no jau spēkā esoša likuma, atbilstību ES. Tāpat likumprojekta iesniedzējam un likumdevējam pašam jāizvērtē, vai spēkā esošais regulējums un tā iecerētās izmaiņas ir atbilstošas aktuālajai nacionālajai un pārnacionālajai tiesību realitātei un neprasa pilnveidošanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Elektronisko sakaru tīklus vairs nevarēs izbūvēt bez saskaņošanas

, 07.05.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu, kas nebūs saskaņoti likumā paredzētajā kārtībā, turpmāk varēs piemērot soda sankcijas.

To lēmusi Saeimas Juridiskā komisija, pirms 3.lasījuma atbalstot grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Tajos paredzētas sankcijas par pārkāpumiem elektronisko sakaru tīklu ierīkošanā un izbūvē.

Līdz ar elektronisko sakaru nozares liberalizāciju jebkura fiziska vai juridiska persona var ierīkot elektronisko sakaru tīklus, taču likumos pagaidām nav noteiktas sankcijas par normatīvo aktu neievērošanu tīklu ierīkošanas procesā. Līdz ar to nereti rodas konflikti starp elektronisko sakaru nodrošinātājiem un nekustamā īpašuma saimniekiem, kuri iebilst pret veiktajiem nesaskaņotajiem būvniecības darbiem, norāda likumprojekta autori.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Regulators liek SIA Telefant pārtraukt piekļuvi publisko mobilo telefonu tīklu numuriem

Žanete Hāka, 01.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) padome noteikusi pienākumu SIA Telefant nekavējoties pārtraukt izsaukumu maršrutēšanu un piekļuvi publisko mobilo telefonu tīklu numuriem numerācijas diapazonā 29000000 – 29009999, informē SPRK.

Šādu lēmumu regulatora padome pieņēma, jo komersants nepareizi izmantojis tam piešķirtās numerācijas lietošanas tiesības uz publisko mobilo telefonu tīklu numuriem.

SIA Telefant kā elektronisko sakaru komersantam atbilstoši Elektronisko sakaru likumam ir jāievēro un jāizpilda ierobežoto resursu lietošanas nosacījumi, tai skaitā nosacījumi attiecībā uz numerācijas lietošanas tiesību pareizu izmantošanu. Regulators, veicot pārbaudes, secināja, ka ir nosacījumi, kurus SIA Telefant neievēro - izsaukumu uzsākšana, maršrutēšana vai saņemšana tiek nodrošināta uz numuriem, kas nav aktivizēti vai izmantoti publiskajā telefonu tīklā Latvijā, kā arī nav izmantoti galalietotāja galiekārtas pieslēgumiem Latvijā reģistrēta elektronisko sakaru komersanta publiskajā mobilo telefonu tīklā. Izsaukuma uzsākšana no numuriem tiek veikta caur Igaunijā reģistrētu komersantu AS Telefant.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Par mobilajām sarunām valsts var ietaupīt 4 miljonus

Sanita Igaune, 67084457, 10.10.2008

Izsludinot vairāk iepirkumu konkursam par mobilo sakaru pakalpojumiem, valsts institūcijas, iespējams, varētu ietaupīt pat vairāk nekā četrus miljonus latu, liecina Tele 2 aprēķini, kuri iesniegti Ministru prezidentam.

Foto: Edmunds Brencis, DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izsludinot vairāk iepirkumu par mobilo sakaru pakalpojumiem, valsts pārvalde varētu ietaupīt milzu līdzekļus, iespējams, pat 4 milj. Ls.

Mobilo sakaru operatora Tele2 aprēķini liecina, ka valsts uz mobilo sakaru pakalpojumu rēķina, iespējams, varētu ietaupīt vairāk nekā 4 milj. Ls. Laikraksts Dienas bizness kopā ar Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameru sācis akciju ar mērķi palīdzēt valsts pārvaldei kļūt efektīvākai, vienlaikus ļaujot ietaupīt. Vairākus uzņēmēju ierosinājumus Db saņēmis par to, ka valsts pārvalde līdzekļus varētu ietaupīt arī uz telekomunikāciju sakaru pakalpojumu rēķina, gan nosakot mazākus limitus darbiniekiem, gan pārskatot atmaksātos rēķinus, gan izsludinot vairāk iepirkumus par mobilo sakaru pakalpojumiem, tādējādi nodrošinot konkurenci un iespēju izvēlēties lētāko piedāvājumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Likumdošanas nepilnību dēļ apgrūtināta vairāku LEC sakaru objektu likumīga nodošana ekspluatācijā

Būvkompānija LEC (Latvijas Energoceltnieks) ir iesniegusi pretenzijas vēstuli Valsts būvinspekcijā par nepilnīgi veiktajiem grozījumiem Elektronisko sakaru likumā, kas apgrūtina sakaru būvju nodošanu ekspluatācijā.

Šī gada augustā būvkompānijai LEC, saskaņā ar noslēgtajiem sadarbības līgumiem, ir jānodod ekspluatācijā optiskās līnijas trasi 70 km garumā Jēkabpils un Daugavpils rajonos, tomēr tas nav izdarīts: divas atbildīgās institūcijas – pašvaldību būvvaldes un Elektronisko sakaru direkcija – joprojām nav spējušas vienoties, kuras kompetencē ir sakaru objektu nodošana ekspluatācijā. Kamēr atbildīgās institūcijas skaidrojas, uzņēmējiem nākas atrasties piespiedu dīkstāvē un uzņemties pilnu atbildību pasūtītāja priekšā par termiņā nenodotiem projektiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Uz trim gadiem pārtrauc SIA Teleone darbību elektronisko sakaru nozarē

Žanete Hāka, 12.01.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK), veicot elektronisko sakaru komersantu uzraudzību, konstatējusi, ka elektronisko sakaru komersants - SIA Teleone - atkārtoti gada laikā ir pārkāpis noteikumus, kas paredz informācijas iesniegšanu SPRK, informē komisija.

Līdz ar to SPRK padome lemj par komersanta darbības pārtraukšanu elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanā un elektronisko sakaru tīklu nodrošināšanā uz trīs gadiem, kā arī izslēdz no elektronisko sakaru komersantu saraksta.

Regulatora padome, pieņemot šādu lēmumu, uzliek pienākumu SIA Teleone nekavējoties informēt galalietotājus par tā darbības pārtraukšanu un par atņemtajām tiesībām sniegt elektronisko sakaru pakalpojumus vai nodrošināt elektronisko sakaru tīklu. Vienlaikus SIA Teleone līdz 2017.gada 26.februārim ir pienākums nodrošināt numura saglabāšanas pakalpojumu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, ja galalietotājs to pieprasa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

SPRK: Latvijā mobilā interneta lietotājiem pieejamais interneta ātrums dažādās vietās ir izteikti atšķirīgs

Žanete Hāka, 31.03.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) ir izvērtējusi mobilā interneta pakalpojuma kvalitāti Latvijā.

Izvērtējot veiktos interneta pakalpojuma kvalitātes mērījumus Bite Latvija, LMT, Tele2 un Telekom Baltija mobilajos elektronisko sakaru tīklos, SPRK secina, ka kopumā interneta kvalitāte Latvijā atbilst noteiktajām kvalitātes prasībām. Latvijā mobilā interneta ātruma ziņā vērojama nozīmīga izaugsme, tomēr lietotājiem pieejamais interneta ātrums dažādās vietās ir izteikti atšķirīgs.

Interneta pakalpojuma kvalitātes mērījumos SPRK nosaka tādus parametrus kā pieslēguma ātrums (lejupielādes un augšupielādes), latentums, trīce un pakešu zuduma koeficients.

Interneta pakalpojuma kvalitātes mērījumus SPRK veic, izmantojot interneta pakalpojuma kvalitātes kontroles sistēmu, kas nodrošina pakalpojuma kvalitātes novērtējumu posmā starp pieslēguma punktu un Latvijas interneta apmaiņas punktu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Elektronisko sakaru nozarē ieņēmumi pieaug, televīzijas pieslēgumu skaits mājsaimniecībās samazinās, balss sakaru pakalpojuma pieslēgumu skaits fiksētā tīklā turpina kristies, mobilo pakalpojumu pieslēgumu skaits pieaug, mobilā interneta patēriņš viens no augstākajiem starp OECD valstīm.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) skaidro, kā mainījušies elektronisko sakaru nozares rādītāji 2023. gadā.

“Ik gadu apkopojam nozares rādītājus par regulējamo elektronisko sakaru komersantu sniegtajiem balss sakaru, interneta, televīzijas un citiem pakalpojumiem. Atskatoties uz iepriekšējo gadu, lietotāju aktivitātē novērota pakāpeniska elektronisko sakaru pakalpojumu izvēles maiņa par labu mobilā tīkla pakalpojumiem, kā rezultātā rādītāji mobilā tīklā sasnieguši līdz šim augstāko līmeni,” komentē SPRK Elektronisko sakaru un pasta departamenta direktors Ivars Tauniņš.

Kopš 2020. gada kopējie ieņēmumi par sniegtajiem regulētajiem pakalpojumiem elektronisko sakaru nozarē katru gadu palielinās, sasniedzot 590 milj. eiro 2023. gadā – par 13% vairāk nekā 2020. gadā. Lielākie operatori joprojām nemainīgi – “Latvijas Mobilais Telefons” SIA, SIA “Tele2”, SIA “BITE Latvija” un SIA “Tet” –, tiem kopā veidojot 81% no visiem ieņēmumiem. Vienlaikus elektronisko sakaru komersantu skaits Latvijā turpina samazināties, aktīvo reģistrēto komersantu skaits 2023. gada beigās bija 207.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Vairākiem uzņēmumiem piešķir numerācijas lietošanas tiesības; diviem – atņem

Žanete Hāka, 10.04.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izvērtējot vairāku komersantu pieprasījumus, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) piešķīrusi numerācijas lietošanas tiesības komersantiem SIA Lattelecom, SIA Esteria, SIA Izzi, SIA Telegrupa Baltijā, bet komersantiem SIA AM-Mobile un SIA Adamasto anulēja piešķirtās numerācijas lietošanas tiesības.

Kā informē SPRK, SIA Lattelecom piešķirtas numerācijas lietošanas tiesības uz īso kodu 8855 publisko telefonu tīklu operatoru pakalpojumu sniegšanai. Savukārt SIA Esteria piešķirtas numerācijas lietošanas tiesības uz 30 tūkstošiem publisko mobilo telefonu tīklu numuriem, lai komersants varētu sniegt elektronisko sakaru pakalpojumus saviem galalietotājiem.

Regulators pieņēma lēmumu anulēt SIA AM-Mobile numerācijas lietošanas tiesības uz nacionālo publisko fiksēto telefonu tīklu numuriem Ogres, Rīgas un Talsu numerācijas zonās. Šāds lēmums pieņemts ņemot vērā to, ka SIA AM-Mobile ir izslēgta no elektronisko sakaru komersantu saraksta. Lai neaizskartu elektronisko sakaru lietotāju tiesības, tie SIA AM-Mobile numuri, kas numura saglabāšanas pakalpojuma ietvaros bija pārvietoti uz SIA Telegrupa Baltijā elektronisko sakaru tīklu, ar regulatora lēmumu tika piešķirti SIA Telegrupa Baltijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Elektronisko sakaru tīklu būvniecības pārraudzība - tikai būvvalžu kompetencē

Lelde Petrāne, 12.05.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeimā pieņemtie grozījumi Elektronisko sakaru likumā, kas stājās spēkā šā gada aprīlī, paredz, ka turpmāk elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas un būvniecības pārraudzība būs pašvaldību būvvalžu kompetencē. Šāds lēmums pieņemts būvniecības administratīvā sloga mazināšanai, no kā ieguvēji būs gan uzņēmēji, gan valsts un pašvaldību iestādes, kas plāno izveidot elektronisko sakaru tīklus, informē VAS Elektroniskie sakari.

Jaunā kārtība paredz, ka turpmāk sakaru tīklu būvniecības projekti ir jāiesniedz saskaņošanai attiecīgās pašvaldības būvvaldē, kas, ņemot vērā normatīvos aktus, arī to saskaņo noteiktajā kārtībā un izsniedz būvatļauju.

Pirmskrīzes periodā, kad būvniecības apjomi pieauga straujāk, nekā tos bija iespējams kontrolēt, būtiski palielinājās nelegāli izbūvētu elektronisko sakaru tīklu skaits. Tādēļ 2008.gadā tika izmainīta būvniecības procesu regulējošo normatīvo aktu bāze, nosakot, ka būvniecības projekti, pirms saskaņošanas ar būvvaldi, ir jāsaskaņo ar VAS Elektroniskie sakari. Šobrīd šī joma ir sakārtota, tāpēc būvniecības process esot vienkāršots.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Brīdina par nelikumīgu interneta pakalpojumu sniedzēju darbību

Žanete Hāka, 19.08.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) brīdina iedzīvotājus par nelikumīgu interneta pakalpojumu sniedzēju darbību un aicina neslēgt līgumus par interneta pakalpojuma un citu elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanu ar komersantiem, kas nav reģistrēti kā elektronisko sakaru komersanti, informē SPRK.

SPRK norāda, ka tā rīcībā ir nonākusi informācija par komersantiem Rīgā, kuri ir noslēguši līgumus ar iedzīvotājiem par interneta pakalpojumu sniegšanu, izrakstījuši rēķinus, bet interneta pakalpojuma sniegšanu reāli nenodrošina. Uzsākot izvērtēt konkrētos gadījumus jau šobrīd esam konstatējuši, ka šiem komersantiem nav tiesības sniegt interneta pakalpojumus, jo tie nav reģistrēti kā elektronisko sakaru komersanti. Tādēļ aicinām ikvienu pārliecināties par to, vai komersants, ar kuru ir noslēgts līgums par interneta pakalpojuma sniegšanu, ir reģistrēts Elektronisko sakaru likumā noteiktajā kārtībā regulatora uzturētajā elektronisko sakaru komersantu reģistrā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Tendences un aktuālās apvienošanās elektronisko sakaru nozarē

Ivo Maskalāns,Zvērinātu advokātu biroja BORENIUS zvērināts advokāts, 28.03.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Elektroniskie sakari ir tā nozare, kurā attīstība šobrīd notiek dinamiski un inovatīvi. Tas attiecas arī uz apvienošanās darījumiem nozarē, jo vairāki Eiropas uzņēmumi pēdējā laikā aktīvi paplašina un dažādo gan savu pakalpojumu klāstu, gan arī darbības teritorijas.

Telekomunikāciju nozari, kā aktuālu un svarīgu nozari, savā nesenajā runā uzsvēra arī Eiropas Komisijas (EK) Priekšsēdētāja vietnieks, Joahims Almunja, kurš ir atbildīgs par ES konkurences politiku. Savā šī gada 21. februāra runā viņš minēja, ka pašlaik EK skata divus apvienošanās darījumus nozarē: vienā Īrijā 02 iegādājas Hutchison, otrā, Telefonica iegādājas KPN E-Plus biznesu Vācijā.

Šādos apstākļos tirgū parasti nevar sūdzēties par konkurences trūkumu. Lai gan vēsturiski elektronisko sakaru nozare varētu asociēties ar lielu, agrāk valstij piederošu uzņēmumu, kas neizjūt īpašu konkurences spiedienu, šobrīd konkurences aina elektronisko sakaru nozarē ir pavisam cita. Tas visvairāk ir saistīts ar jaunu pakalpojumu rašanos, un izmaiņām patērētāju pieprasījumā pēc elektronisko sakaru pakalpojumiem. Šīs tendences ir izmainījušas arī pašu priekšstatu par to, kas varētu tikt uzskatīts par elektronisko sakaru pakalpojumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru kabineta sēdē pieņemti noteikumi, kas paredz, ka līdz nākamā gada sākumam tiks izveidota centrālā datubāze, kurā tiks reģistrēti nozaudēti un nozagti mobilie telefoni.

Lai mazinātu mobilo telefonu zādzības 2007. gada 7. martā tika izveidota darba grupa, kurā piedalījās pārstāvji no Iekšlietu ministrijas, Valsts policijas, Iekšlietu ministrijas Informācijas centra, Satiksmes ministrijas, Latvijas Telekomunikāciju asociācijas, Drošības policijas, SIA Latvijas Mobilais Telefons, SIA Tele 2 un SIA BITE Latvija.

Ministru kabineta noteikumu mērķis ir mazināt mobilo telefonu zādzības un radīt iespēju arī bloķēt pazaudētos aparātus.

Līdz 2008.gada 1.janvārim tiks izveidota centralizēta datubāze, kurā tiks iekļauta informācija par nolaupītām, pazaudētām vai citādi pret savu gribu no īpašnieka varas izgājušām identificējamām sakaru ierīcēm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mobilie sakari

Lūdz valdībai un SM noteikt prasības mobilo sakaru nepārtrauktības nodrošināšanai

LETA, 06.11.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeimas Nacionālās drošības komisija lūdz valdību noteikt prasības mobilo sakaru nepārtrauktības nodrošināšanai, svētdien vēsta TV3 raidījums "Nekā personīga".

Oktobra sākumā Latvijā plosījās stipra vētra. Lūza koki, tukstošiem mājsaimniecību uz ilgāku laiku palika bez elektrības. Saulkrasti bija viena no vietām pie jūras, kas nakti no septītā uz astoto oktobri piedzīvoja pamatīgus postījumus. Vēl nākamās dienas vidū apkārtnē 4000 mājsaimniecības bija bez elektrības. Līdztekus elektrības zudumam pārtrūka arī mobilie sakari.

Pagājušajā nedēļā Saeimas nacionālā drošības komisija, klātesot arī drošības dienestiem un Satiksmes ministrijai (SM), secinājusi, ka "Elektronisko sakaru likums" un Ministru kabineta noteikumi nenosaka, cik ilgu laiku pēc elektrības pazušanas mobilo sakaru operatoriem būtu ar uzlādes baterijām vai ģeneratoriem jāspēj nodrošināt sakarus. Pašos lielākajos un būtiskākajos sakaru torņos ģeneratori esot, tomēr vairums bāzes staciju ir aprīkotas ar akumulatoriem, kas torņiem ļauj autonomi darboties vien dažas stundas. Oktobrī vētra un elektrības zudums bija krietni ilgāks. Tāpēc sakarus šīs bāzes stacijas nevarēja nodrošināt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Platjoslas elektronisko sakaru infrastruktūrai lauku teritorijās paredzēti 44 miljoni eiro

Dienas Bizness, 09.07.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai uzlabotu ātrdarbīga interneta un elektronisko pakalpojumu pieejamību Latvijas lauku teritorijās, nākamās paaudzes platjoslas elektronisko sakaru tīklu izveidei ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas periodā paredzēti 44 miljoni eiro no Eiropas Reģionālā attīstības fonda (ERAF) līdzekļiem, informē Satiksmes ministrijā.

To paredz Satiksmes ministrijas izstrādātie Darbības programmas Izaugsme un nodarbinātība 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa Uzlabot elektroniskās sakaru infrastruktūras pieejamību lauku teritorijās īstenošanas noteikumi, ko ceturtdien, 9.jūlijā, izsludināja Valsts sekretāru sanāksmē. Par tiem vēl lems valdība.

Aktivitātes mērķis ir uzlabot elektronisko sakaru tīklu pieejamību lietotājiem lauku teritorijās, nodrošinot platjoslas elektronisko sakaru infrastruktūras izbūvi teritorijās, kur tā nav pieejama, un ekonomisku apsvērumu dēļ elektronisko sakaru komersanti nav ieinteresēti izvērst elektronisko sakaru tīklu infrastruktūru.

Tās ietvaros paredzēts izveidot vismaz 220 optisko piekļuves punktu, tomēr iespēju robežās ir plānots izbūvēt vairāk - aptuveni 300 piekļuves punktu, un līdz 2800 km optisko kabeļu trašu. Optiskā kabeļa tīkls apdzīvotajās vietās tiks izveidots tādā veidā, lai šķērsotu lielākās iedzīvotāju, uzņēmumu un valsts un pašvaldības iestāžu koncentrācijas vietas, lai pēc iespējas mazinātu elektronisko sakaru komersantiem nepieciešamos ieguldījumus «pēdējās jūdzes» infrastruktūrā līdz gala lietotājam.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Iedzīvotāji retāk sūdzas par elektronisko sakaru pakalpojumiem

Dienas Bizness, 07.04.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) apkopojusi informāciju par aizvadītajā gadā iesniegtajām iedzīvotāju sūdzībām elektronisko sakaru jomā. 2014.gadā gadā SPRK saņēma un sniedza atbildes uz 59 sūdzībām. Salīdzinot ar 2013.gadu, sūdzību skaits ir samazinājies par 23% jeb par 18 sūdzībām, informŗ SPRK pārstāve Ieva Bethere.

Vairākās sūdzībās ir pretenzijas par vairākiem komersantiem, tādējādi 59 iesniegtajās sūdzībās kopā ir 70 pretenzijas par komersantiem.

2014.gadā Regulators saņēma sūdzības par tādiem regulējamiem elektronisko sakaru pakalpojumiem (pakalpojumi) kā balss telefonijas pakalpojumi publiskajos fiksētajos elektronisko sakaru tīklos (2), balss telefonijas pakalpojumi publiskajos mobilajos elektronisko sakaru tīklos (40), televīzijas programmu izplatīšanas pakalpojumi publiskajos elektronisko sakaru tīklos (5), publiskā interneta piekļuves pakalpojumi (14), kā arī īsziņu pakalpojumi (2).

Kopumā ņemot, par visiem minētajiem elektronisko sakaru pakalpojumiem Regulators aizvadītajā gadā ir saņēmis mazāk sūdzību, nekā 2013.gadā, izņemot par balss telefonijas pakalpojumiem publiskajos mobilajos elektronisko sakaru tīklos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Sakaru tehnoloģijas

IUB apturējis LVRTC konkursu par mobilo telefonu sarunu un pakalpojumu nodrošināšanu

LETA, 06.07.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) aizliedzis VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (LVRTC) bez grozījumu veikšanas turpināt iepirkuma procedūru un slēgt iepirkuma līgumu atklātā konkursā "Mobilo telefonu sarunas un pakalpojumi", liecina IUB publiskotā informācija.

Tāpat IUB noteicis veikt izmaiņas konkursa nolikumā, par kurām sūdzību bija iesniegusi SIA "Bite Latvija".

Cita starpā kompānija iepirkumā apstrīdēja iekļautos vērtēšanas kritērijus par lielāko bāzes staciju skaitu kā izšķirošu faktoru mobilo sakaru pakalpojumu kvalitātes noteikšanā, kā arī mobilo sakaru operatoru sniegto pakalpojumu kvalitātes noteikšanu pēc novecojušiem, 2020.gadā veiktiem Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) mērījumiem.

Lēmums pieņemts 5.jūlijā.

Kā komentēja "Bite Latvija" ģenerāldirektors Arūns Mickevičs, valsts un pašvaldību iestāžu un kapitālsabiedrību mobilo sakaru publiskajos iepirkumos jau ilgstoši tiek ietverti neobjektīvi un tirgus konkurenci kropļojoši vērtēšanas kritēriji, dodot būtiskas priekšrocības vienam, daļēji valstij piederošam tirgus dalībniekam.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Sodīs par elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas pārkāpumiem

, 13.05.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpmāk personas, kas elektronisko sakaru tīklu ierīkošanā un būvniecībā neievēro normatīvajos aktos noteiktās prasības, tiks sodītas, Db.lv informēja Satiksmes ministrijas sabiedrisko attiecību speciāliste Elīna Circene.

Patlaban gan fiziskām, gan juridiskām personām ir tiesības ierīkot un izbūvēt elektronisko sakaru tīklus, taču sankcijas par prasību neievērošanu šo tīklu izveidē nav stingri noteiktas. Līdz ar to mēdz rasties konflikti starp elektronisko sakaru nodrošinātājiem un zemes īpašniekiem, kuri ir neapmierināti ar viņu īpašumā veiktiem nesaskaņotiem būvniecības darbiem. Problēmas komersantiem rada arī citu īpašnieku nemarķētu elektronisko sakaru tīklu esamība.

Lai minētās nepilnības labotu, Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss ir papildināts ar konkrētām sankcijām par šādiem pārkāpumiem. Sodu apmēri noteikti pēc analoģijas, salīdzinot tos ar naudas sodiem, kādi ir paredzēti par administratīvajiem pārkāpumiem būvniecības jomā.

Komentāri

Pievienot komentāru