Metāllūžņu pārstrādes uzņēmuma SIA Tolmets apgrozījums pērn audzis par vairāk nekā 42 miljoniem latu, tuvojoties 2008. gada rekordam.
Arī nopelnīts gandrīz par miljonu latu vairāk nekā 2009. gadā - 3,5 milj. Ls. SIA Tolmets tirgus daļa ir gandrīz 85% Latvijā un aptuveni 50% - Baltijas valstu kopējā tirgū. Metāllūžņu tirgus ir pakļauts cenu svārstībām biržā. Cenas, skaidro SIA Tolmets valdes priekšsēdētāja Inta Ozoliņa, mainās pat trīs un četras reizes mēnesī. Tomēr lielākoties tās ir prognozējamas, jo cenu līkne veido sinusoīdu. Tomēr lielu tirgus satricinājumu rezultātā līkne mainās. Tā 2008. gada sākumā cenu kāpums bijis tik straujš, ka nozares speciālisti sapratuši - kaut kas nebūs labi, jo ilgi tā turpināties nevar.
Sekoja krīze Eiropā, cenu kritums un tirgus sastingums. Eiropā 2009. gads bija zemākais punkts, arī Tolmeta peļņa kritās uz pusi pēc 2008. gada rekordskaitļiem, atzīst uzņēmuma vadītāja. Iepirkuma apjomus, gatavojoties modernizācijai, samazināja arī kādreizējais lielākais uzņēmuma klients – a/s Liepājas metalurgs (LM), un nācies meklēt jaunus pircējus. Aktīvāka darbība pēdējos divus gadus bijusi Āzijā, tāpēc tagad SIA Tolmets lielākie noieta tirgi ir austrumos - Ķīnā, Honkongā. Eksporta apjomi sasniedz 80% no ražošanas apjomiem. Tā kā LM uz pusgadu tēraudkausēšanas cehu apturējis, šogad eksports varētu būt arī 100%, lēš uzņēmuma vadītāja.
Eksportu SIA Tolmets organizē ar konteinerpārvadājumiem no Baltijas valstu ostām. Uzņēmumam ir «meitas» Lietuvā un Igaunijā, tāpēc kravas apkalpo tā osta, kura tobrīd ir izdevīgākā no loģistikas viedokļa. «Āzijā raksturīgi neliela apjoma pasūtījumi, bet bieži. Mūsu priekšrocība ir tā, ka lūžņus varam smalcināt un pakot konteineros – tas samazina izmaksas un ļauj mums būt elastīgākiem,» skaidro I. Ozoliņa. 2007. gadā iegādātā lūžņu smalcināšanas iekārta sevi attaisnojusi, un šogad plānots ieguldīt 1,6 miljonus latu padziļinātā metāllūžņu pārstrādē un jaunas speciālās iekraušanas tehnikas un autotransporta iegādē. Jaunās iekārtas ļaušot no atkritumiem atsijāt pat vissīkākos krāsainā metāla gabaliņus. Lai gan krāsainā metāla lūžņi ir tikai blakusprodukts, ieguldījumi atmaksāsies gada laikā, lēš I. Ozoliņa. Arī LM, iespējams, pēc modernizācijas būs vajadzīgi kvalitatīvāki, dziļāk pārstrādāti lūžņi elektrokrāsnīm, ko neprasīja vecās tehnoloģijas.