Tranzītbizness sakož zobus 

Enerģētiskās kravas zūd, graudi vēl plusos, kopumā gaida kravu apjomu kritumu; Latvijas bankas sarežģī dzīvi tranzītnozares uzņēmumiem

Egons Mudulis, 2018. gada 11. aprīlis plkst. 7:59

Foto: Ieva Lūka/LETA

Tā apkopojams Dienas Biznesa uzrunāto tranzītbiznesa spēlētāju un ekspertu teiktais par nozares status quo un to, kas varētu būt gaidāms nākotnē. Pirmo trīs mēnešu rādītāji neko labu gada griezumā nesola, kaut arī atsevišķiem jomas uzņēmumiem patlaban ir grūti prognozēt pārvadājumu vai pārkraušanas apjomus ilgāk nekā mēnesi uz priekšu.

Mēs jau droši vien būsim pēdējie, kas nosprāgs, bet vēl kādus 10 gadus izturēsim, ironizē kādas ārvalstu loģistikas kompānijas pārstāvis, komentējot tranzītbznesa perspektīvas Latvijā. Šī uzņēmuma viena no darbības jomām ir konteinerpārvadājumi pa dzelzceļu. Īstermiņā un vidējā termiņā šī segmenta perspektīvas nav ultraspīdošas, taču maizītei un sviestam pietiekot. Lielo apjomu kravas – ogles un naftas produkti ‒ gan izzudīšot, jo Krievija uz to arī strādā. Turpretī konteineru segmentā esot nianses, kuras nav pārvaramas ar masīvu naudas ieguldīšanu. DB jau rakstījis, ka šajā segmentā loģistikas ķēdē iesaistītās ir lielā mērā privātās, turklāt ne Krievijas kompānijas (piemēram, kuģniecības, kravu saņēmēji, nosūtītāji). Nozares eksperts atzīmē, ka zināmā mērā situāciju šajā segmentā varētu uzlabot Ķīnas kravu piesaiste, jo Baltkrievijas‒Polijas robežšķērsošanas punkts Brestā netiekot ar pieaugošajiem dzelzceļa kravu apjomiem galā. Taču pastāv arī risks, ka ģeopolitisko spēlīšu rezultātā viens zvans no Vašingtonas šo vēl īsti neuzsākto biznesu varētu aizklapēt.

Nozares spēlētājs piemin vēl kādu problēmu. Kaut arī šī ir rietumvalstu kapitāla loģistikas kompānija, jau pērn tai radušies sarežģījumi norēķināties ar klientiem NVS valstīs. Latvijas komercbanka atteikusies veikt pārskaitījumus ASV dolāros, iesakot veikt norēķinus eiro. Taču tranzītbiznesā NVS norēķini pamatā tiek veikti dolāros, līdz ar ko kompānijai bijušas problēmas veikt maksājumus klientiem gan Krievijā, gan Kazahstānā. Un Ķīnas klienti par eiro vispār negribot dzirdēt. «Šādā veidā tranzītu var piecās minūtēs nogremdēt,» bažījas eksperts.

Savukārt kāda ostu termināļa pārstāvis DB norādīja, ka nule kā nācies risināt problēmas ar bankām, kuras izvērtušas pastiprinātu cīņu ar t. s. čaulas kompānijām.

Visu rakstu Tranzītbizness sakož zobus lasiet 11. aprīļa laikrakstā Dienas Bizness.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2018. gada 04. aprīlis plkst. 8:01

Uzņēmumiem liek slēgt kontus, meklēt citas bankas vai atdot kredītus; pieļauj, ka...

2018. gada 28. marts plkst. 8:17

Kruīzu kuģu operatori labprāt kā vienu no mērķiem izvēlas Rīgu; pēdējo gadu...

2018. gada 27. marts plkst. 10:00

Viena no vadošajām Eiropas ostu un transporta loģistikas kompānijām Hamburger Hafen und...

2018. gada 23. februāris plkst. 12:50

Rīgas brīvostas valde uzdevusi Rīgas brīvostas pārvaldei sadarbībā ar Rīgas domi un...

2018. gada 07. februāris plkst. 10:01

Ķīnas valsts uzņēmumi iegādājušies 10% Eiropas konteinerterminālu kapacitātes, trešdien vēsta...

Nepalaid garām

«Mēs pārejam uz iknedēļas drukātā izdevuma formātu. Izmaiņas Dienas Biznesā ir vajadzīgas....

SIA Marine Digital System mērķis ir automatizēt procesus ostās, jūrniecības pakalpojumos...

Darbu sākusi latviešu uzņēmēju dibināta nekustamo īpašumu aģentu platforma «Big Bang Realty»,...

Kompāniju pārņemšanas un apvienošanās (M&A) darījumu jomā lielu aktivitāti tuvākajā laikā...

Lūšu dravā viesos aicina tos, kuri vēlas ko vairāk uzzināt par bišu...

Par spīti lietotāju skaita sarukumam, sociālais tīkls draugiem.lv vēl joprojām ir pelņu...

No šīs sadaļas
2018. gada 10. aprīlis plkst. 20:47

Ukrainas valsts dzelzceļa kompānija «Ukrzaļizņicija» drīzumā gatavojas sākt pasažieru vilcienu...

2018. gada 10. aprīlis plkst. 15:23

Vairāki desmiti tūkstoši pasažieru Eiropā otrdien saskārušies ar ceļošanas traucējumiem, jo...

2018. gada 10. aprīlis plkst. 13:07

Jebkura dzinēja «nākotne» ir atkarīga no pircēja izvēles. Premium segmentā redzam, ka...

2018. gada 10. aprīlis plkst. 12:35

No 10.aprīļa Rīgas satiksmes (RS) autobusu maršrutos pakāpeniski sāk kursēt jaunie Solaris...

2018. gada 10. aprīlis plkst. 11:28

Francijas nacionālā aviokompānija Air France otrdien paziņoja, ka darbinieku kopš februāra rīkotie...

2018. gada 09. aprīlis plkst. 18:34

Vācijas aviokompānija «Lufthansa» pirmdien paziņoja, ka otrdien atcels vairāk nekā 800 lidojumus...

2018. gada 09. aprīlis plkst. 11:56

«Daimler AG» mērķis ir dīzeļdzinēju uzlabošana, nevis aizliegšana. Dzinēju optimizēšana...

2018. gada 09. aprīlis plkst. 9:36

«Audi» 2025 stratēģija paredz ilgtspējīgu uzņēmējdarbības pieeju, kā galveno stratēģisko...

2018. gada 09. aprīlis plkst. 9:30

«Mūsu uzņēmums tic dīzeļdzinējiem un viņu nākotnei gan Latvijā, gan pasaulē. Esam pārliecināti,...

2018. gada 09. aprīlis plkst. 9:27

«Mēs, kā MAN oficiālie pārstāvji Latvijā, varam droši apgalvot, ka starptautisko pārvadājumu...