Kurš gan nav pamanījis veikalos uz preču kastēm izvietotos saukļus Ņem divus, trešais par brīvu!, Izdevīga cena, Ņem pārīti un ietaupi vai uz produkcijas iepakojuma esošos brīdinājumus FRAGILE. Šis jau sesto gadu ir uzņēmuma SIA TSC Duals, kas veic līmlentu apdruku, bizness. Db.lv piedāvā interviju ar SIA TSC Duals klientu menedžeri Maritu Malzubri, kura stāsta par biznesa idejas rašanos, attīstības plāniem un novērtē valsts labvēlību pret mazajiem rašošanas uzņēmumiem.
- Ar ko nodarbojas Jūsu pārstāvētais uzņēmums?
SIA TSC Duals savu darbību uzsāka 2001.gadā, kad Latvijas tirgū sāka piedāvāt jaunu produkciju - apdrukātu iepakošanas līmlentu. To izmanto galvenokārt ražotāji, kas vēlas, lai viņu produkcija būtu viegli atpazīstama lielajās noliktavās un arī tirdzniecības vietās, tādēļ pie mums pasūta iepakošanas līmlentu ar savu logotipu.
Šobrīd piedāvājam gan apdrukātu, gan neapdrukātu iepakošanas līmlentu baltā brūnā vai caurspīdīgā krāsā, kā arī brīdinošo lentu, kas ir bez līmes kārtas, baltā, dzeltenā, sarkanā vai citās krāsās.
Tagad vasaras sezonā ļoti pieprasīta ir brīdinošā lenta, jo norisinās dažādi rakšanas un būvniecības darbi, kur ir nepieciešams norobežot konkrētu teritoriju. Uzņēmumi arī rīko sporta spēles un dažādus pasākumus, kuros bieži vien kā noderīgs elements ir signāllenta ar pasākuma saukli un sponsoru logotipiem.
- Kā radās šāda biznesa ideja?
Ir tāda starptautiski pazīstama kompānija 3M, kas ražo visiem zināmās līmlapiņas, plāksterus un citas ikdienā lietojamas preces. Kompānijas viens no darbības virzieniem ir arī iepakošanas līmlentu ražošana. Tā kā uz to brīdi gan Eiropā, gan pasaules tirgū plaši pieprasītais produkts - apdrukāta iepakošanas līmlenta - Baltijas tirgū praktiski netika piedāvāta, mums radās ideja par sadarbību ar šo kompāniju.
- Kā aizsākās šī sadarbība?
Tā bija mūsu iniciatīva. Tika atrasta kontaktpersona no Latvijā esošās 3M filiāles, iepazīstinājām viņus ar biznesa ideju, viņiem tā šķita saistoša un uzsākām sadarbību. Arī šobrīd sadarbojamies ar 3M, bet esam atraduši arī citus sadarbības partnerus.
- Jūs minējāt, ka šis produkts Baltijas tirgū praktiski netika piedāvāts, vai darbojaties arī Lietuvā un Igaunijā?
Jā, mums ir daži klienti no kaimiņvalstīm Lietuvas un Igaunijas. Galvenokārt no pārtikas rūpniecības nozares.
- Kāda pagājušajā gadā bija uzņēmuma peļņa? Vai tā pieauga vai samazinājās, salīdzinot ar iepriekšējo gadu?
Pērn - salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu - uzņēmuma peļņa nebija tik liela, kā bija plānota, jo tika veiktas lielas investīcijas jaunas ražošanas ēkas būvniecībā Ķekavā. Tomēr ar katru gadu uzņēmuma peļņa nedaudz palielinās, jo kļūstam pazīstamāki plašākai sabiedrībai, līdz ar to palielinās klientu skaits, kā rezultātā arī uzņēmuma peļņa. Tomēr konkrētus skaitļus es dažādu apsvērumu dēļ nevēlētos minēt.
- Cik Jūsu pārstāvētajam uzņēmumam Latvijas tirgū ir konkurentu?
Teorētiski mūsu konkurents var būt jebkurš iepakošanas materiālus tirgojošs uzņēmums, bet būtiskā atšķirība ir tā, ka mūsu uzņēmums veic apdruku tepat uz vietas Latvijā, kas būtiski paātrina pasūtījumu izpildes laiku un samazina izmaksas. Zinu, ka ir vēl daži uzņēmumi, kas pieņem pasūtījumus veikt iepakošanas līmlentu apdruku, bet reāli apdruka tiek veikta ārpus Latvijas un izpildes termiņš ir ilgāks.
- Kas ir jūsu produkcijas lielākie patērētāji?
Pamatā tie ir ražošanas un vairumtirdzniecības uzņēmumi pārtikas, dzērienu, elektronikas, celtniecības materiālu un medikamentu nozarēs, kas savu saražoto produkciju iepako kartona kastēs un eksportē uz citām valstīm. Ir arī ļoti daudz vidējo uzņēmumu iepriekšminētajās nozarēs, kas ir sapratuši, ka apdrukāta pakojamā līmlenta lieliski kalpo kā preču zīme vai kompānijas reklāma, kā drošības līdzeklis pret kravu nesankcionētu atvēršanu vai brīdinošas informācijas izvietošanai uz iepakojuma (piemēram, FRAGILE (plīstošs)). Turklāt dažiem uzņēmumiem tā ir pat obligāta prasība, iepakojot savu produkciju, uz kastes norādīt, ka produkcija ir plīstoša.
Īpaši aktīva pēdējā laikā ir celtniecības nozare, jo starp lielākajiem pasūtītājiem ir arī būvniecības veikalu tīkli, kas plaši izmanto iepakošanas līmlentu. Piemēram, ja būvmateriālu veikalā Depo pirksiet paklāju, linoleju, elektrības vadus vai kādu citu produktu, kas tiek pārdots metros vai uz svara, tad vēlamais produkts tiks aptīts ar lentu, lai tas būtu ērti paņemams un neatritinātos pirms laika.
Vasaras sezonā, kad notiek dažādi kabeļu rakšanas darbi Latvijas Mobilais Telefons pasūta brīdinošo lentu, ko ierok zemē virs kabeļa. Līdz ar to tas, kurš šajā vietā sāks rakt, redzēs brīdinošo lentu un sapratīs, ka šajā vietā rakt nedrīkst.
- Vai ieraktas zemē šīs lentas tiešām ir tik labi pamanāmas?
Lenta, ko rok zemē, parasti ir 15 cm plata, koši dzeltenā krāsā ar brīdinošiem uzrakstiem UZMANĪBU KABELIS, PĀRRĀVUMA GADĪJUMĀ ZVANĪT ..... Tai arī nelīp klāt zeme. Līdz ar to lentas pārrāvuma gadījumā tā ir viegli pamanāma, pat strādājot ar ekskavatoriem.
- Kāda ir sadarbība ar ārvalstu partneriem?
Pamatā mums ir veiksmīga sadarbība ar Itālijas un Austrijas uzņēmumiem, jo šajās valstīs ražo kvalitatīvus mums nepieciešamos materiālus. Bija periods, kad mēģinājām strādāt ar Ķīnā ražotajiem līmlentas jumbo ruļļiem (990m x 150mm), kas cenas ziņā bija izdevīgāki, bet ātri vien atteicāmies no šī sadarbības partnera, jo kvalitātes ziņā šis materiāls bija krietni vien sliktāks. Līdz ar to, izvēlējāmies palikt pie mazliet dārgākas, bet viennozīmīgi kvalitatīvākas produkcijas.
- Vai ir vērojama tendence, ka pieprasījums pēc jūsu produkcijas palielinās vai tieši otrādi - samazinās? Ar ko tas skaidrojams?
Salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, pieprasījums noteikti palielinās, bet neliela sezonalitāte tomēr ir.
Piemēram, šobrīd pavasara/vasaras sezonā ir daudz lielāka jauno klientu aktivitāte, nekā ziemā. Iespējams, ka tas ir skaidrojams ar cilvēku raksturu un noskaņojumu, jo pavasarī cilvēki ir vairāk gatavi pieņemt jaunus risinājumus un idejas kā veiksmīgāk un efektīvāk popularizēt savu produkciju. Veikalos biežāk tiek rīkotas akcijas un izpārdošanas, līdz ar to, klienti izvēlas pie mums pasūtīt līmlentu ar dažādiem akcijas saukļiem, piemēram, Ņem divus, trešais par brīvu!, Izdevīga cena, Ņem pārīti un ietaupi, kā arī tiek izdomāti dažādi citi pircēju uzmanību piesaistoši uzraksti.
Pieprasījums pieaug, arī pamatojoties uz to, ka ražotāji aizvien nopietnāk attiecas pret savas produkcijas iepakojuma kvalitāti, jo iepakošanas procesā, izmantojot līmlentu, uzņēmums uz lentas vienlaicīgi var izvietot visu nepieciešamo informāciju par produktu, kā arī popularizēt sava uzņēmuma zīmolu.
- Vai esat rēķinājuši, cik daudz šādas līmlentas gadā tiek patērēts Latvijā?
Par kopējo apjomu nezinu, bet mēs gadā pārdodam aptuveni 6500 kilometrus apdrukātas lentas.
- Cik lielā mērā jūsu bizness ir atkarīgs no viena klienta - valsts? Vai esat nodrošinājušies pret situāciju, ka varētu uzrasties konkurents, kura piedāvājums kaut kādu apstākļu dēļ ir tīkamāks valsts iestādēm, uzņēmumiem nekā jūsējais?
Kā jau iepriekš minēju, tad mūsu klientu lokā pamatā ir privātie uzņēmēji, kas strādā ražošanas nozarē un līdz ar to, kamēr Latvijā būs ražotāji, tikmēr būs pieprasījums pēc mūsu iepakojuma līmlentas.
Protams, ir arī daži valsts pasūtījumi, piemēram, Valsts policija, kas pasūta norobežojošo lentu.
Ar to jau vienmēr ir jārēķinās, ka kāds no klientiem var vēlēties izmēģināt citu piedāvājumu, bet mūsu pieredzē ir bijuši arī gadījumi, kad klients ir veicis pasūtījumus pie mums, bet tad izvēlas kādu lētāku piedāvājumu, bet vēlāk tomēr atkal atgriežas pie mums.
- Kādiem mērķiem policija izmanto brīdinošo lentu?
Kā piemēru varu minēt neseno notikumu Eksporta ielas rajonā, kad tika uzspridzināta Valsts ieņēmumu dienesta Muitas kriminālpārvaldes vadītāja Vladimira Vaškeviča automašīna. Tad visa tuvumā esošā teritorija tika iežogota ar mūsu ražoto brīdinošo lentu POLICIJA, lai brīdinātu garāmgājējus un novērstu nevēlamu personu atrašanos teritorijā.
- Vai tuvākajā nākotnē ir plānots paplašināt biznesu? Vai esat apsvēruši domu arī par biznesa paplašināšanu ārpus Latvijas robežām?
Tāda doma noteikti ir un, kā jau minēju, šobrīd mums jau ir daži klienti no kaimiņvalstīm - Lietuvas un Igaunijas.
Ir bijuši mēģinājumi piesaistīt arī Zviedrijas klientu interesi, jo tur cenu ziņā mēs ļoti labi varētu konkurēt. Tomēr, tā kā Zviedrijā arī ir uzņēmums, kas veic līmlentu apdruku, tad šobrīd primāri cenšamies apmierināt Latvijas pieprasījumu, bet tuvākā nākotnē tiecamies arī uz Zviedrijas tirgu.
- Vai nav problēmu ar valodas barjeru?
Valodas barjera nebūs šķērslis, jo vienā no Zviedrijas iepakošanas materiālu uzņēmumiem strādā mūsu kontaktpersona no Latvijas, kura brīvi pārvalda zviedru valodu.
- Vai, Jūsuprāt, valsts dara pietiekami mazā biznesa atbalstam? Vai ir kādi neloģiski šķēršļi, kas būtu jānovērš?
Interesanti būtu uzzināt, ko valsts vispār dara mazā biznesa atbalstam. Manuprāt, nodokļu politika ir vērsta pret mazajiem uzņēmumiem. Nodokļu politika noteikti varētu būt atvieglotāka.
Viens no pēdjā laika neloģiskajiem soļiem ir izmaiņas nekustamā īpašuma nodoklī ēkām, jo jebkurš bizness, tajā skaitā arī mazais, ir saistīts ar ēku izmantošanu un nodokļa likmes vairākkārtīga paaugstināšana nekādā mērā neveicina mazo uzņēmumu attīstību. Valstij taču vajadzētu būt izdevīgi, ja ražošana notiek uz vietas Latvijā, nevis produkti tiek eksportēti no ārvalstīm. Manuprāt, valsts tieši otrādi - ir palīdzējusi gremdēt ražošanas nozari, jo jebkuram ražotājam ir nepieciešamas ēkas. Pieņemot šādas izmaiņas, tiek stimulēta to uzņēmumu darbība, kuriem nav nepieciešams nekustamais īpašums.
Neloģiski ir arī tas, ka Eiropas Savienības līdzekļu apguve mazo uzņēmumu atbalstam nevienā no valsts atbalsta programmām praktiski nav iespējama. Konkursi, kas ir paredzēti uzņēmējdarbības atbalstam, ir attiecināmi galvenokārt uz lauksaimniecību. Programmas mazajiem, ražošanas uzņēmumiem sen jau ir izsmeltas.
- Kādi ir plusi un mīnusi tam, ka uzņēmuma telpas atrodas ārpus Rīgas centra?
Mūsu birojs atrodas Pārdaugavā un darba vide te noteikti ir daudz patīkamāka nekā centrā, jo gar logiem nenotiek intensīva satiksme un vēdinot telpas, varam sajust ceriņu un kastaņu ziedu smaržu, kas zied pāri ceļam esošajā parkā.
Vēl pluss ir tas, ka klients braucot pie mums var neuztraukties, vai būs kur novietot savu auto, bet centrā parasti tā ir ļoti liela problēma.
Tā kā telpas ir uzņēmuma īpašums, tad ar īres dārdzības problēmām nesaskaramies.
- Kas Jūs personīgi saista šajā darbā?
Ir vairāki argumenti, kas piesaista mani šim darbam. Kā viens no primārākajiem ir tas, ka darbs nav vienveidīgs, jo vienu dienu vairāk sanāk darboties pie datora, kā arī atbildēt uz telefona zvaniem, bet citu dienu ieplānoju braukt pie klientiem.
Tā kā pati arī dzīvoju Pārdaugavā, tad man ir ļoti izdevīga biroja atrašanās vieta, jo no rītiem nav jāstāv sastrēgumos un ar mašīnu uz darbu nokļūstu 10 minūšu laikā.
- Kādi ir Jūsu mīļākie atpūtas veidi pēc nogurdinošas darba dienas?
Tā kā mani ļoti interesē ainavu plānošana un veidošana, es vislabprātāk relaksējos savā dārzā, kur veidoju dažādu puķu stādījumus un dārza labiekārtojumus.
Reizi mēnesī cenšos apmeklēt arī baseinu, jo ļoti patīk peldēšana.