Citas ziņas

Turpinās veicināt dzimumu līdztiesību

Voldemārs Oliņš [email protected], 09.10.2006

Jaunākais izdevums

9.oktobrī Labklājības ministrija uzsāk otro reklāmas kampaņu par dzimumu līdztiesību „Un kā domā Tu?”, kuras ietvaros gan televīzijā, gan drukātajā presē būs redzamas reklāmas, kas aicinās ikvienu cilvēku pajautāt sev, vai viņš piekrīt sabiedrībā populāriem priekšstatiem par sieviešu un vīriešu atbildības un pienākumu sadalījumu ikdienā, Db.lv informēja Labklājības ministrijas LM Komunikācijas departamenta direktore Lelde Rāfelde. 67% Latvijas iedzīvotāju domā, ka mājas rūpes jāuzņemas sievietei, savukārt 86% uzskata, ka galvenajam ģimenes apgādniekam ir jābūt tieši vīrietim – šie ir viedokļi, kurus reklāmas kampaņas ietvaros izvērtēt piedāvāts ikvienam katram pašam. „Viens no dzimumu līdztiesības politikas mērķiem ir veicināt tieši darba un ģimenes dzīves saskaņošanas iespējas, lai katrs spētu atrast sev un saviem tuviniekiem piemērotāko variantu. Īpaši aktuāli tas ir laikā, kad mainoties sabiedrībai, mainās arī pienākumu sadalījums ģimenē, kur ne vienmēr sievietei ir jābūt atbildīgai par visiem mājas darbiem un vīrietim jāuzņemas visa atbildība par ģimenes materiālo nodrošinājumu. Tomēr viena daļa cilvēku gadu gaitā sabiedrībā iesakņojušos tradicionālo stereotipu iespaidā nejūtas pietiekami droši, lai mainītu savu rīcību un ieradumus,” stāsta Labklājības ministrijas valsts sekretāres vietnieks Ingus Alliks. Labklājības ministrijas dzimumu līdztiesības eksperti uzskata, ka viena no lielākajām problēmām Latvijā pašlaik ir tā sauktā „dubultā slodze” - sievietes strādā gan algotu darbu, gan arī veic neapmaksāto darbu mājās. Tādēļ reklāmā attēlota sieviete, kas ir pieķēdēta pie plīts, tādejādi simbolizējot „mājas verdzeni”, kuras iespējas mājas darbiem atvēlēto laiku pavadīt citādi ir ierobežotas. Speciālisti uzsver - ja darba pienākumi mājās ir sadalīti līdzīgi, tad sieviete nav pārslogota un var vairāk laika veltīt pašrealizācijai, arī karjeras veidošanai. Vienlīdzīga pienākumu sadale pozitīvi ietekmēs arī attiecības ar tuviniekiem – vīru un bērniem, jo sievietei atliek vairāk laika savstarpējām attiecībām. Savukārt vīrietis - galvenais ģimenes apgādnieks - reklāmā simboliski attēlots kā „burvju mākslinieks”, kuram jāprot „uzburt nauda”, pretējā gadījumā viņš netiks uzskatīts par pilnvērtīgu vīrieti, bet gan zaudētāju. Tieši šis stereotipiskais vīrišķības ideāls ir viens no iemesliem, kādēļ vīrieši mēdz ļoti daudz laika veltīt darbam, bet mazāk ģimenei un bērniem, tādējādi arī paši negūstot emocionālu piepildījumu, ko šīs attiecības varētu sniegt. Eksperti norāda, ka vīriešu lielā slodze algotajā darbā un vēlme būt veiksminiekam ir viens no iemesliem, kādēļ mūsu valstī tieši vīriešiem ir ļoti augsti rādītāji no alkohola un narkotikām atkarīgo vidū, kā arī liels izdarīto pašnāvību skaits. Dati liecina, ka 2004.gadā no 100 000 iedzīvotājiem pašnāvību izdarījuši 45 vīrieši, turpretim sievietes – gandrīz 5 reizes retāk. Savukārt diagnoze „alkoholisms” 2005.gadā ir noteikta 22 328 vīriešiem un 5320 sievietēm. Speciālisti norāda, ka pieaugošais, tomēr arvien salīdzinoši nelielais vīriešu skaits, kuri izvēlas izmantot paternitātes vai bērna kopšanas atvaļinājumu, liecina, ka vīrietim ir svarīgas attiecības ģimenē, ne tikai „atpirkšanās ar naudu”. Tādēļ kampaņas organizētāji aicina vīriešus neļaut ietekmēties no stereotipa par vīrieti apgādnieku kā galveno vīrišķības apliecinājumu, bet tā vietā vairāk laika pavadīt ar saviem tuviniekiem un bērniem. Reklāmas videoklipus interesenti var noskatīties arī interneta mājas lapā, sadaļā „Dzimumu līdztiesība”. „Un kā domā Tu?” ir otrā Labklājības ministrijas reklāmas kampaņa, kas tiek realizēta sabiedrības informēšanas stratēģijas par dzimumu līdztiesības jautājumiem ietvaros. Projekts tiek finansēts no Eiropas Sociālā fonda līdzekļiem un Latvijas valsts budžeta.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Papildināta - Latvija neatbalsta EK ideju noteikt dzimumu obligātu kvotu biržā kotēto uzņēmumu vadībā

Žanete Hāka, 30.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija atbalsta Eiropas Komisijas (EK) mērķi un centienus veicināt sieviešu lielāku pārstāvniecību ekonomisko lēmumu pieņemšanas procesos, lai nodrošinātu dzimumu līdztiesību, tomēr neatbalsta veidu, kā EK to plāno darīt, informēja Labklājības ministrijas pārstāvji.

Savukārt Latvijas Darba devēju konfederācija saka, ka nevienlīdzīga dzimumu pārstāvniecība atsevišķās nozarēs drīzāk skaidrojama ar izglītības sistēmu.

Latvija neatbalsta 2012.gada 14.novembrī EK publicēto priekšlikumu, kas paredz, ka līdz 2020.gada 1.janvārim 40% direktoru bez izpildpilnvarām biržā kotētajos uzņēmumos jābūt no mazāk pārstāvētā dzimuma, nosakot to kā obligātu kvotu, kā arī paredzot sankcijas, ja mērķis netiks sasniegts. Attiecībā uz biržā kotētajiem valsts uzņēmumiem šis mērķis būtu jāsasniedz līdz 2018.gada 1.janvārim.

Latvija uzskata, ka ilgtspējīgāki rezultāti dzimumu līdztiesības nodrošināšanai ir sasniedzami, sadarbojoties ar sociālajiem partneriem un sniedzot visa veida atbalstu sieviešu uzņēmējdarbības un karjeras izaugsmei.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sabiedrības integrācijas fonda (SIF) šoruden veiktā Latvijas pastāvīgo iedzīvotāju aptauja par dzimumu līdztiesības situāciju Latvijā un tās dinamiku pēdējo 13 gadu laikā apliecina, ka stereotipu maiņa par dzimumu līdzvērtību praksē notiek lēni. Lai arī vairāk kā puse (65%) aptaujāto Latvijas iedzīvotāju prasības darbavietās pret sievietēm un vīriešiem atzīst kā līdzvērtīgas, joprojām būtiska sabiedrības daļa uzskata, ka darba tirgū vīrietim ir izdevīgākas pozīcijas un lielākas iespējas nekā sievietei. Stereotipi, ar kuriem visvairāk tiek sasaistīta nevienlīdzīga attieksme, ir atalgojuma samērs par vienāda apjoma un satura darbu, kā arī sociālo lomu un pienākumu sadale ģimenē.

Vienlaikus interesanti – salīdzinot ar 2001. gada aptauju, gandrīz divkārt pieaudzis to respondentu skaits, kuri uzskata, ka ar lielākiem tiesību ierobežojumiem vairāk saskaras vīrieši – no 3,6% 2001. gadā līdz 6,5% šā gada aptaujā. Turklāt šādu uzskatu pauduši gan aptaujātie vīrieši, gan arī sievietes. Savā ziņā tas varētu būt labs signāls tam, ka dzimumu līdztiesības jomā Latvijā, lai arī ļoti lēni, tomēr sāk samazināties atšķirība starp vīriešu un sieviešu tiesībām. Vienlaikus – tas vairāk varētu liecināt par to, ka sabiedrība īsti negrib pieņemt situāciju, kad sieviešu loma darba tirgū un sadzīvē kopumā kļūst līdzvērtīga vīriešu lomai, jo pārējie aptaujas dati diezgan krasi iezīmē atšķirību starp vīriešu un sieviešu iespējām mūsu sabiedrībā – vēl joprojām par sliktu sievietēm.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Dzimumu līdztiesības institūts Briselē prezentēja Eiropas Savienības (ES) Dzimumu līdztiesības indeksu. Indekss parāda atšķirības dažādās jomās starp sievietēm un vīriešiem visās ES dalībvalstīs, informē Labklājības ministrija (LM).

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Noteikti abiem dzimumiem labvēlīgākie uzņēmumi

, 17.11.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Abiem dzimumiem labvēlīgākā uzņēmuma titulu šogad ir ieguvusi SIA Rimi Latvia. Uzņēmumam bija labākais rezultāts Labklājības ministrijas iniciatīvā "Dzimumu līdztiesības indekss". Atzinību par labvēlīgas darba vides nodrošināšanu darbiniekiem un darbiniecēm ieguva arī AAS "Balta" un A/S "GE Money".

Pētījumā piedalījās arī A/S Aldaris, SIA Narvesen Baltija, SIA Geka, SIA Grifs AG, SIA Palink, SIA Kesko Agro Lavija, SIA Lattelecom, A/S Hansabanka, SIA Lietišķās informācijas dienests, kā arī Valsts reģionālās attīstības aģentūra un Pārtikas un veterinārā dienesta Nacionālais diagnostikas centrs.

"Šī ir pirmā reize, kad uzņēmumiem Latvijā tiek noteikts dzimumu līdztiesības indekss, tādēļ visi, kas piedalījušies šajā iniciatīvā, savā ziņā jau uzskatāmi par uzvarētājiem. Tā ir liela drosme no uzņēmumu vadītāju puses dot iespēju darbiniekiem vērtēt to, cik apmierināti darbā viņi ik dienas jūtas. Jau dalība šī indeksa noteikšanā ir apliecinājums tam, ka visi kandidāti ir vērtējami kā sociāli atbildīgi uzņēmumi, kuriem patiesi rūp labvēlīgas vides nodrošināšana darbiniekiem un kuri ir gatavi pilnveidoties - kļūt vēl labāki," norāda labklājības ministre Dagnija Staķe.

Komentāri

Pievienot komentāru
Karjera

Latvijā uzņēmumu valdēs teju divreiz vairāk sieviešu nekā vidēji pasaulē

Anda Asere, 04.12.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaulē tikai 16,9% valdes locekļu un 5,3% valdes priekšsēdētāju ir sievietes

Par to liecina jaunākais "Deloitte" globālais pētījums "Sieviete uzņēmuma vadībā", kas apskata, kā 66 pasaules valstīs tiek veicināta sieviešu iesaiste uzņēmumu augstākā un vidējā līmeņa vadībā, cik šobrīd ir liels sieviešu īpatsvars uzņēmumu valdēs un vai pastāv kopsakarības starp valdes priekšsēdētāja dzimumu un dzimumu diversifikāciju uzņēmuma valdē.

Pēdējos gados situācija ir nedaudz uzlabojusies un sieviešu īpatsvars uzņēmumu augstākajos amatos kāpis par 1,9 procentpunktiem kopš iepriekšējā pētījuma 2017. gadā, tomēr joprojām tas saglabājas neliels.

"Ja globālie rādījumi turpinās līdzšinējo izaugsmes tempu, sieviešu īpatsvaram kāpjoties vidēji par vienu līdz diviem procentpunktiem gadā, mums var nākties gaidīt pat 30 gadus, līdz globālā līmenī tiktu sasniegts dzimumu līdzsvars uzņēmumu valdēs," norāda Kristīne Jarve, "Deloitte" Baltijas partnere un "SheXO" kustības līdere Latvijā. Viņa uzskata, ka šī brīža statistika norāda uz nepieciešamību pieņemt lēmumus un uzsākt aktīvu rīcību dzimumu paritātes veicināšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Rita Strode saņēmusi Dzimumu līdztiesības balvu

Daiga Ozola, Db, 25.06.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Daugavpils domes priekšsēdētāja Rita Strode saņēmusi Dzimumu līdztiesības balvu, jo, vadot otru lielāko Latvijas pilsētu, viņa ir pierādījusi savus spēkus, rodot kompromisu un risinājumu dažādiem jautājumiem, norādījis LPP Sieviešu klubs, kas R.Strodi izvirzījis balvas saņemšanai.

R. Strode vada pilsētu, kurā dzīvo 32 nacionalitāšu pārstāvji, darbojas vairāk kā 10 etniskās biedrības, bet pilsētā valda sociāls miers un rosīgi darbojas sabiedriskās organizācijas. Daugavpils pašvaldība ir realizējusi virkni nozīmīgu projektu sociālajā jomā, kas veicina sapratni, toleranci, dzimumu līdztiesību un palīdz cilvēkiem iekļauties sabiedrībā, būt noderīgiem tai.

Atbildes runā R.Strode uzsvērusi, ka balvas piešķiršana liecina arī par to, ka par Daugavpili runā, interesējas un novērtē pilsētā sasniegto, un tas ir visa lielā pašvaldības kolektīva veikums.

Dzimumu līdztiesības balvu piešķir Dzimumu līdztiesības apvienība un Latvijas Sieviešu organizāciju Sadarbības tīkls. Balvas piešķiršanas mērķis ir veicināt sabiedrības izpratni par dzimumu līdztiesību un atzīmēt pašvaldību vadītājus un deputātus par labajiem darbiem savā pašvaldībā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Sievietes vada 7% uzņēmumus Eiropā un 4% pasaulē

Anda Asere, 06.07.2017

Deloitte Baltijas partnere un Lietuvas Biznesa sieviešu asociācijas Lydere dibinātāja un biedre Kristīne Jarve

Foto: publicitātes

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaulē joprojām ir mazs sieviešu īpatsvars uzņēmumu augstākajos amatos; ja kompānijas vadītāja amatā ir sieviete, tad arī valdē un vadībā būs lielāks skaits sieviešu, nekā uzņēmumos, kuros vadītāja lomu pilda vīrietis .

Tā liecina jaunākais profesionālās pakalpojumu firmas Deloitte globālais pētījums Sieviete uzņēmuma vadībā, kurā apskatīts, kā 64 pasaules valstīs tiek veicināta sieviešu iesaiste uzņēmumu augstākā un vidējā līmeņa vadībā, cik šobrīd ir liels sieviešu īpatsvars uzņēmumu valdēs un vai pastāv kopsakarības starp valdes priekšsēdētāja dzimumu un dzimumu diversifikāciju uzņēmuma valdes sastāvā.

Šobrīd pasaulē vidēji 15% no uzņēmuma valdes locekļiem ir sievietes. Kaut arī tas ir par 3% vairāk, nekā 2014. gadā, to var uzskatīt par mazu rādītāju, jo pēdējos gados daudzās valstīs jau ir ieviestas regulas, normas un kvotas, kas paredz dzimumu līdzsvarošanu uzņēmumu vadībā. Ja analizē tikai Eiropas valstis, rādītājs ir augstāks – šobrīd vidēji 23% no uzņēmuma valdes locekļiem ir sievietes. Taču tikai vidēji 7% Eiropā un 4% pasaulē sievietes ieņem valdes priekšsēdētāja vai augstākā vadītāja amatu. Tomēr, salīdzinājumā ar 2014. gadu, sieviešu īpatsvars augstākajos amatos gan pasaulē (2014. gadā 2%), gan Eiropā (2014. gadā 3%) ir vairāk nekā dubultojies. Taču, ņemot vērā faktu, ka dzimumu līdztiesība ir viena no Eiropas Komisijas pamatvērtībām, un tā jau kopš 2010. gada izstrādā stratēģijas un pasākumu plānus, lai veicinātu un nodrošinātu vienlīdzīgas tiesības vīriešiem un sievietēm uzņēmējdarbībā, rādītāji joprojām uzskatāmi par zemiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Abiem dzimumiem labvēlīgākais uzņēmums - Rimi Latvia

, 17.11.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Abiem dzimumiem labvēlīgākā uzņēmuma titulu šogad ir ieguvusi SIA Rimi Latvia. Uzņēmumam bija labākais rezultāts Labklājības ministrijas iniciatīvā Dzimumu līdztiesības indekss. Atzinību par labvēlīgas darba vides nodrošināšanu darbiniekiem un darbiniecēm ieguva arī AAS Balta un a/s GE Money.

Pētījumā piedalījās arī A/S Aldaris, SIA Narvesen Baltija, SIA Geka, SIA Grifs AG, SIA Palink, SIA Kesko Agro Lavija, SIA Lattelecom, a/s Hansabanka, SIA Lietišķās informācijas dienests, kā arī Valsts reģionālās attīstības aģentūra un Pārtikas un veterinārā dienesta Nacionālais diagnostikas centrs.

"Šī ir pirmā reize, kad uzņēmumiem Latvijā tiek noteikts dzimumu līdztiesības indekss, tādēļ visi, kas piedalījušies šajā iniciatīvā, savā ziņā jau uzskatāmi par uzvarētājiem. Tā ir liela drosme no uzņēmumu vadītāju puses dot iespēju darbiniekiem vērtēt to, cik apmierināti darbā viņi ik dienas jūtas. Jau dalība šī indeksa noteikšanā ir apliecinājums tam, ka visi kandidāti ir vērtējami kā sociāli atbildīgi uzņēmumi, kuriem patiesi rūp labvēlīgas vides nodrošināšana darbiniekiem un kuri ir gatavi pilnveidoties - kļūt vēl labāki," norāda labklājības ministre Dagnija Staķe.

Komentāri

Pievienot komentāru
Šodien laikrakstā

Cīņa par dzimumu līdztiesību apgāzīs kājām gaisā līdzšinējo apdrošināšanas sistēmu

Sabīne Balode, 12.05.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja esi vīrietis, tad vairāk maksāsi par manikīru, taču pensijas apdrošināšana būs lētāka. Ja esi sieviete, tev ir visas iespējas bez maksas grozīties dažādos naktsklubos, taču veselības apdrošināšanas polise būs mazāk izdevīga nekā stiprā dzimuma kolēģiem.

Latvijā vislielākais klupšanas akmens dzimumu līdztiesības jautājumos pagaidām ir tieši ar grūtniecību un maternitāti saistītie jautājumi, taču nereti uzmanības lokā nonāk arī citi diskriminācijas gadījumi, raksta biznesa žurnāls Lietišķā Diena.

Drīzumā ar pārmaiņām ierastajā darbā nāksies saskarties visiem apdrošinātājiem, jo ES tiesa lēmusi, ka, sākot ar šā gada 21. decembri, spēkā vairs nebūs direktīvas pants, kas noteiktos gadījumos atļāva izmantot dzimumu kā faktoru apdrošināšanas atlīdzību un prēmiju noteikšanā. Tas apdrošinātājos izraisījis milzu sašutumu visas Eiropas līmenī, jo prakse izmantot dzimumu kā galveno indikatoru līdz šim dalībvalstīs bija plaši izplatīta. «Pašreiz apdrošinātāji dzimumu kā riska faktoru izmanto pamatā trijās galvenajās produktu kategorijās: sauszemes transporta apdrošināšanā, dzīvības apdrošināšanā un privātajā veselības apdrošināšanā,» norāda Latvijas Apdrošinātāju asociācijas padomes priekšsēdētāja vietniece Jeļena Alfejeva, piebilstot, ka gaidāmo izmaiņu rezultātā dažu kategoriju patērētājiem prēmiju apmēros būs zināmas izmaiņas. Apdrošināšanas kompānijas Ergo valdes loceklis Baltijā Deniss Sazonovs paredz, ka tiesas spriedums Latvijā vislielāko iespaidu atstās tieši uz dzīvības apdrošināšanas cenām. «Līdz šim, izvērtējot nāves risku, tika ņemta vērā statistika un mirstības rādītāji, kas apliecināja, ka vidējais vīriešu mūža ilgums ir īsāks nekā sieviešu. Šī iemesla dēļ pašlaik dzīvības apdrošināšana vīriešiem var maksāt dārgāk nekā sievietēm,» skaidro D. Sazonovs. Savukārt attiecībā uz pensiju apdrošināšanu tā paša iemesla dēļ vīriešiem šobrīd Latvijā vidēji jāmaksā mazāk.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Būtiskais cenu kāpums ievērojami mainījis pircēju paradumus, mudinot arvien vairāk atteikties no impulsīviem pirkumiem un meklēt lētākas alternatīvas, norāda Mindaugs Gutausks, Mars Latvia vadītājs.

Līdzīgas tirgus tendences, visticamāk, būs novērojamas arī nākamajā gadā, spriež M.Gutausks, piebilstot, ka taupīgāko klientu lojalitāte 2023. gadā varētu samazināties. Tajā pašā laikā paredzams, ka gada otrajā pusgadā patērētāju noskaņojums un tirgus dinamika kļūs nedaudz pozitīvāka - cilvēki būs pielāgojušies jaunajai realitātei un iemācījušies dzīvot, daudz labāk kontrolējot tēriņus, prognozē Mars Latvia vadītājs.

Pēdējie gadi uzņēmējiem visā pasaulē ir bijuši gana izaicinoši. Kā Mars darbību ietekmēja Covid-19 pandēmija?

Jāsaka, ka pandēmija ietekmēja ne tikai mūsu uzņēmējdarbību, bet arī pasaules ekonomiku kopumā, jo mēs visi saskārāmies ar izaicinājumiem, ko iepriekš nekad nebijām piedzīvojuši. Šajā laikā mēs ne tikai pārdomājām mūsu biznesa stratēģiju, bet arī centāmies pievērst pastiprinātu uzmanību mūsu darbinieku veselībai un drošībai, kas vienmēr ir bijušas Mars prioritātes. Attālināts darbs mums nebija nekas svešs arī pirms pandēmijas, tāpēc pielāgoties jaunajai realitātei mums bija vieglāk. Tajā pašā laikā mēs skaidri apzinājāmies, ka pastāvīgs darbs no mājām palielina mentālās un fiziskās veselības riskus, tāpēc rūpīgi sekojām līdzi mūsu darbinieku labklājībai. Komandas mudinājām tikties virtuālajos semināros, lai apgūtu jaunas prasmes attālinātajam darbam. Vienlaikus, lai izvairītos no izdegšanas, sākām izmantot Mars patentēto rīku - Meet Smarter, kas saīsina tikšanās laikus, lai nodrošinātu piecu līdz desmit minūšu pārtraukumu katru stundu. Tāpat savus darbiniekus darba laikā aicinājām doties pastaigās, piemēram, izvedot ārā suni vai vienkārši paelpojot svaigu gaisu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpinot tēmu par dzimumu kā biznesa vidi ietekmējošu faktoru, skaidrojām, vai dzimums ietekmē algas lielumu. Tā kā atalgojums ir konfidenciāls jautājums, par to runā reti un bieži vien gadu garumā netiek pamanīta vai apzināti tiek ignorēta bīstama tendence – dziemžēl sieviešu darbam tiek piešķirta zemāka vērtība, nekā vīriešu darbam. Rezultātā sievietes saņem mazāku atalgojumu nekā vīrietis.

Tas ir biznesa vides skelets skapī jeb birojā, par ko izvairāmies runāt, bet statistika nepārprotami liecina - šobrīd Latvijā sieviešu alga ir par vidēji 17% zemāka nekā vīriešiem. No vienas puses tas saistīts ar faktu, ka sievietes vairāk nodarbinātas zemāk atalgotās nozarēs un ieņem zemākus amatus, bet no otras puses – vēl joprojām atalgojuma līmeni ietekmē arī stereotipi par vīrieti kā galveno pelnītāju, ģimenes galvu, kuram pienākas lielāks atalgojums un līdz ar to par līdzvērtīgas nozīmes darbu vīrietis saņem lielāku algu nekā kolēģe - sieviete.

Rezultātā sieviete labprātīgi divus mēnešus gadā faktiski strādā bez atalgojuma, ja salīdzinām viņas ienākumus ar vīrieša algu. Vienkāršojot situāciju, varētu teikt, ka daļa vainas jāuzņemas pašām sievietēm, jo viņas izvēlējušās zemāk apmaksātas profesijas, turas pie darbavietas, kur netiek novērtētas un necīnās par tiesībām saņemt adekvātu atalgojumu par padarīto. Tomēr būtiski apzināties, ka ieguvēju šajā situācijā nav, bet zaudētāji ir visas iesaistītās puses – gan pati darbiniece un viņas ģimene, gan darba devējs, uzņēmums un tā peļņas rādītāji, gan arī ekonomika kopumā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmējdarbības vide tradicionāli ir bijis vīriešu lauciņš un vadības līmenim pasaulē vēl joprojām ir vīrieša seja. Tas saistāms gan ar ierastajiem dzimumu lomu modeļiem, gan biznesa vidē pastāvošo tā saucamo stikla griestu fenomenu, kas apgrūtina sieviešu karjeras virzību tikai tāpēc, ka viņa ir sieviete. Tomēr šāda pieeja ir ekonomikas augšupeju bremzējošs faktors, jo pilnībā netiek izmantots profesionāļu potenciāls.

Situācija Latvijā un citur pasaulē mainās, un ieguvēji ir tie uzņēmumi, kuri iedibina dzimumu līdztiesības principus un vadās pēc tiem visos uzņēmējdarbības līmeņos, īpaši – augstākajā vadībā. Biznesam un peļņai nav dzimuma, un to apliecina gan statistika, gan uzņēmumu izaugsmes rādītāji.

#Dzimumu līdzvērtība – izaugsmi veicinošs faktors

Virkne starptautisku pētījumu uzrāda, ka dzimumu līdztiesības principu ievērošanai ir tieša saistība ar labākiem uzņēmumu finanšu rādītājiem. To apliecina arī Latvijas biznesa vides tendences un uzņēmēju pieredze. „Lursoft” 2014.gadā veiktais pētījums liecina, ka Latvijā labākus finanšu rādītājus uzrādījuši tie uzņēmumi, kuru vadībā pārstāvēti abi dzimumi. Biznesam tāpat kā profesionālismam, dzimuma nav, uzskata eksperti, bet dzimumu līdzvērtības principu ievērošana un dažādība sniedz pievienoto vērtību, neatkarīgi no uzņēmējdarbības veida.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Zviedrijas mazumtirgotājs veicina dzimumu līdztiesību ar bērnu spēļmantu kataloga palīdzību

Gunta Kursiša, 29.11.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kamēr Latvijā diskusijas rosinājis plāns dzimumu līdztiesības īstenošanai 2012. - 2014. gadam un «dzimumu lomu grāmatiņas», Zviedrijā mazumtirgotājs Top Toy cer veicināt dzimumu līdztiesību, savā jaunajā spēļu katalogā iekļaujot meitenes ar spēļu automātiem rokās un zēnus, kas spēlējas ar lellēm.

2009. gadā par reklāmas standartiem atbildīgā institūcija sodīja Top Toy par to, ka mazumtirgotājs izveidojis katalogu, kurā abi dzimumi attēloti «nievājošā veidā». Šogad Top Toy lēma savu kļūdu izlabot, izveidojot katalogu, kurā nav likts uzsvars uz to, kādas spēļmantas patīk sieviešu vai vīriešu dzimuma pārstāvjiem, proti, katalogā meitene attēlota, turot rokās spēļu automātu, bet zēns – lelli. Tāpat modeļu apģērbs nav izvēlēts, sekojot stereotipiem - piemēram, meitenes ģērbušās zilos t-kreklos, informē guardian.co.uk.

«Jaunais Top Toys katalogs nes Zviedrijas bērniem labas ziņas – turpmāk, ja kāds centīsies apgalvot, ka meitenes spēlējas ar noteiktām spēļmantiņām, bet zēni – ar citām, bērni varēs pierādīt pretējo, parādot šo katalogu,» raksta medijs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dažādība nav tikai statistika par to, cik sieviešu vai dažādu tautību cilvēku strādā uzņēmumā – tas ir resurss, kas ļauj palīdzēt labāk saprast savus klientus un biznesam augt

Tā uzskata Indijā dzimusi norvēģu rakstniece, dažādības vadības eksperte un konsultāciju kompānijas Seema dibinātāja Lovelēna Rihela Brenna (Loveleen Rihel Brenna) un pētniece, konsultante un biznesa antropoloģe Agnese Cimdiņa. Viņas norāda – dažādi pētījumi liecina, ka dzimumu un etniskā dažādība uzņēmumos palielina efektivitāti, bet nenoliedz, ka dažādības vadība ir izaicinājums – vadītājam jāsaprot dažādi kultūras aspekti, lai šis process būtu veiksmīgs.

Vairāk par dažādības vadību un nepieciešamību pēc dažādības L. Rihela Brenna un A. Cimdiņa stāsta intervijā Dienas Biznesam.

Fragments no intervijas, kas publicēta 19. jūlija laikrakstā Dienas Bizness:

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Vaira Vīķe-Freiberga: Sievietēm jānodrošina vienlīdzīgas iespējas ieņemt atbildīgus amatus, nezaudējot reproduktīvās tiesības

Baiba Zālīte, speciāli db.lv, 03.03.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Sievietēm, kuras ieņem atbildīgus amatus, ir jābūt vienlīdzīgām iespējam ar vīriešiem, nezaudējot savu seksualitāti un reproduktīvās tiesības,» starptautiskajā konferencē Sieviešu ekonomiskās iespējas un ilgtspējīga attīstība - no izaicinājumiem līdz kopīgiem panākumiem sacīja eksprezidente Vaira Vīķe-Freiberga.

«Tad, kad mācījāmies augstskolā, pasniedzējs mums teica, ka mēs lieki aizņemam vietas, jo izglītība būtu noderīgāka vīriešiem, tāpēc ka meitenes tāpat apprecēsies un radīs bērnus. Mēs, vairākas meitenes, doktorantūrā palikām stāvoklī, un viss izdevās tāpat,» skaidroja V. Vīķe-Freiberga.

Viņa savā runā uzsvēra daudzpusīgus dzimumu vienlīdzības aspektus un aicināja vecākus izglītot savus bērnus par vienlīdzības jautājumiem. Tāpat eksprezidente norādīja, ka nepieciešama īpaša likumdošana, kas aizstāvētu sievietes reproduktīvajā periodā.

Konferences atklāšanā piedalījās Saeimas priekšsēdētāja Ināra Mūrniece, kura pauda viedokli, ka sieviešu mērķis nav kļūt pārākām pār vīriešiem, bet gan iegūt vienlīdzīgas tiesības visās jomās. «Daudzas sievietes joprojām saskaras ar šķēršļiem, nodrošinot sevi un savus apgādājamos ar iztiku. Visa pamatā ir izglītība, kas dod izvēles iespējas, tā ir vērtība, ko nekad nevar atņemt,» sacīja I. Mūrniece.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropiešiem Apvienotie Arābu Emirāti (AAE) ir gluži cita pasaule, taču tas ir visai perspektīvs eksporta tirgus arī Latvijas uzņēmumiem.

Šogad tur atvērta Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras pārstāvniecība, kurai viens no uzdevumiem ir palīdzēt pavērt šī reģiona durvis mūsu valsts uzņēmumiem. «Stereotipu par AAE ir vairāk nekā patiesības. No visa Tuvo Austrumu bloka šī ir visliberālākā valsts, no tās iedzīvotāju skaita tikai 10 līdz 15% ir vietējie pilsoņi, 10 līdz 15% ir rietumnieki un vairāk nekā 60% ir iebraukušie strādnieki no Indijas, Ķīnas, Filipīnām u.c. apkārt esošajām valstīm. Lielu pienesumu viņu ekonomikai sniedz tieši ārvalstnieki. Protams, musulmanisms ir lielākā reliģija un daudz ko nosaka arī biznesā, taču, piemēram, salīdzinot ar Saūda Arābiju, AAE pret ārzemniekiem ir atvērti,» saka Inga Ulmane, LIAA pārstāvniecības vadītāja Apvienotajos Arābu Emirātos. Protams, reliģija un tradīcijas nosaka ģērbšanās rāmjus – lai gan tur ir karsti, sievietēm nav pieņemami atkailināties, nēsāt īsus svārkus, lietot košu kosmētiku u.tml. Arī alkohols biznesa partnerim tur noteikti nav piemērota dāvana. Vaicāta par dzimumu līdztiesību, I. Ulmane norāda, ka nekādu diskrimināciju nav pamanījusi, turklāt tur ir aktīva sieviešu uzņēmēju komūna, ir dažādi klubi. Tomēr a/s Rīgas dzirnavnieks eksporta direktors Kārlis Mišinskis novērojis, ka biznesa vidē AAE uzņēmēji respektē tikai vīriešus. «Lai arī mums tas šķiet nesaprotami un nepieņemami, nav jēgas kā darījuma partneri no savas puses uz turieni deleģēt uzņēmumu pārstāvēt sievieti. Par dzimumu līdztiesību tur ir cita izpratne,» viņš teic.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

IKT nozarei jārāda priekšzīme dzimumu līdztiesības jautājumos

Anda Asere, 07.02.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju nozare pašlaik strauji attīstās, ir inovatīva un progresīva un tai ir jārāda priekšzīme gan dzimumu līdztiesības, gan iekļaujošas sabiedrības un dažādības veicināšanā.

Tā uzskata Valērija Vārna, SIA "Tieto Latvia" (daļa no "TietoEVRY grupas") valdes priekšsēdētāja. Viņas skatījumā uzņēmumiem ir jāapzinās, ka atbalstoša un iekļaujoša darba vide veicina produktivitāti, sadarbību un darbinieku lojalitāti. Iekļaujoša darba vide sākas no vadības, tāpēc "TietoEVRY" par šo tēmu visiem vadītājiem rīko arī apmācības.

V. Vārna uzsver, ka uzņēmums dzimumu līdztiesībai pievērš lielu uzmanību. "Tie nav tikai vārdi uz papīra, bet gan praktiska darbība atbilstoši "TietoEVRY" vērtībām un stratēģijai. Šogad "TietoEVRY" ir saņēmis augstu novērtējumu "Bloomberg" dzimumu līdztiesības indeksā (Bloomberg Gender-Equality Index (GEI)), kur tika izteikta atzinība par uzņēmuma darbību iekļaujošas, līdztiesīgas un atvērtas darba vides nodrošināšanā. Uzņēmums ieguvis arī vairākus citus starptautiski atzītus apbalvojumus dzimumu līdztiesības jomā, piemēram, "EDGE", "Equileap" u.c.," viņa norāda.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Spriedīs, kā palielināt politikā iesaistīto sieviešu skaitu

, 07.11.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Piektdien, 9.novembrī, Saeimā notiks seminārs Par vīriešu un sieviešu līdztiesīgu piedalīšanos politisko lēmumu pieņemšanā un situāciju šajā jomā 2007.gadā, kurā tiks spriests par iespējām palielināt politikā iesaistīto sieviešu skaitu.

Semināra dalībnieki uzstāsies ar ziņojumiem par sieviešu pārstāvību parlamentos, valdībās un starptautiskajās organizācijās, kā arī par Ziemeļvalstu pieredzi, sasniedzot vislielāko politikā iesaistīto sieviešu īpatsvaru Eiropā. Tā dalībnieki uzzinās par sieviešu pārstāvību Latvijas un citu Baltijas valstu parlamentos un valdībās, kā arī diskutēs par Ziemeļu Padomes īstenotajiem pasākumiem, kas ļauj Dānijai, Īslandei, Somijai un Zviedrijai palielināt sieviešu iesaistīšanos politiskajā dzīvē, informēja Saeimas Preses dienests.

Eiropas Padomes Parlamentārās asamblejas (EPPA) 2006.gada rezolūcijā tiek izteikts aicinājums Eiropas valstīm izveidot mehānismus, kas ļautu panākt to, ka vismaz 40 procenti valdības un vēlēto institūciju locekļi ir sievietes.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Kopienu tiesa ir nolēmusi izmainīt esošo situāciju, kurā apdrošinātāji ņem vērā autovadītāju dzimumu, lai piemērotu atšķirīgas apdrošināšanas likmes. Tāpēc tā ir pieņēmusi lēmumu, kas liek apdrošinātājiem piemērot vienādas likmes abu dzimumu autovadītājiem, vēsta Sky News.

Eiropas tiesa nolēma, ka nevienlīdzīga apdrošināšanas likmju esamība rada dzimumu diskrimināciju. Jaunie noteikumi spēkā stāsies nākošā gada 21. decembrī. Pašlaik Eiropas apdrošinātāji piemēro atšķirīgas likmes, ņemot vērā negadījumu skaita atšķirības starp autovadītājiem. Statistika liecina, ka sievietes piedzīvo mazāk ceļu satiksmes negadījumus kā vīrieši, tāpēc tām tiek piemērotas zemākas apdrošināšanas likmes.

Britu apdrošinātāju asociācija savukārt uzskata, ka tiesas lēmums, ar kuru abu dzimumu vadītājiem ir jāveic vienādas iemaksas, par 25% paaugstinās sieviešu iemaksātās likmes un par 10% samazinās vīriešu iemaksas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Noteiks "Dzimumu līdztiesības indeksu" uzņēmumiem

, 20.10.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmo reizi Latvijas uzņēmumos tiks pētīts, cik apmierināti ar darba vidi ir abu dzimumu darbinieki. Pētījumu veiks Labklājības ministrijas projekta «Dzimumu līdztiesības indekss» ietvaros, un tā mērķis ir noskaidrot, kurā Latvijas uzņēmumā tiek nodrošināta labvēlīgākā darba vide abu dzimumu darbiniekiem, Db.lv informēja Informāciju sagatavoja Labklājības ministrijas Komunikācijas departaments.

Projektā piekrituši piedalīties 11 Latvijas uzņēmumi – AAS "Balta", A/S "Aldaris", SIA "Narvesen Baltija", A/S "GE Money", SIA "Geka", SIA "Grifs AG", SIA "Palink", SIA "Kesko Agro Lavija", SIA "Lattelecom", SIA "Rimi Latvia", SIA "Lietišķās informācijas dienests", kā arī 2 valsts institūcijas - Valsts reģionālās attīstības aģentūra un Pārtikas un veterinārā dienesta Nacionālais diagnostikas centrs.

"Šis ir pirmais mēģinājums izvērtēt to, vai uzņēmumos strādājošie vīrieši un sievietes jūtas vienlīdz apmierināti ar darba apstākļiem un vidi. Tādēļ mēs ļoti augstu novērtējam uzņēmumu atsaucību un vēlmi piedalīties dzimumu līdztiesības indeksa noteikšanā, lai ieskatītos, vai abi dzimumi jūtas vienlīdz labi. Īpaši priecājamies, ka pieteikušies daudzi lielie uzņēmumi, kuru pozitīvā pieredze noteikti vēlāk varēs kalpot par piemēru arī citām kompānijām," norāda labklājības ministre Dagnija Staķe.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Dzimumu stereotipi mazina ienākumus

, 11.01.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

EQUAL projekta Profesiju segregācijas cēloņu mazināšana ietvaros prezentētētais pētījums par Latvijas pašvaldību attīstības stratēģijām no dzimumu līdztiesības un profesiju segregācijas aspekta liecina, ka profesiju segregācijas mazināšana ilgtermiņā ietaupītu valsts, pašvaldības un ražotāju resursus, Db.lv informēja EQUAL projekta komunikāciju un starptautiskās sadarbības koordinatore Ilze Krieviņa.

Ar nozīmīgākajiem pētījuma rezultātiem klātesošos iepazīstināja socioloģe Sanita Vanaga un ekonomikas un finanšu eksperts Daniels Jeļisejevs.

Pētījumā tika iesaistītas četras Latvijas pašvaldības – Jelgava, Valmiera, Daugavpils un Ventspils, un tajās tika izvērtēti šo pašvaldību stratēģiskās attīstības plāni un noskaidrota pašvaldību pārstāvju un iedzīvotāju izpratne un informētība par profesiju segregācijas problēmu. Tāpat tika aplēsti profesiju segregācijas sociālie un ekonomiskie efekti, kā arī iespējamais finansiālais ieguvums, ja pašvaldības pievērstos profesiju segregācijas problēmjautājumu risināšanai.

Analizējot pētījumā iesaistīto pašvaldību attīstības dokumentus, ekspertiem nācās secināt, ka tajos ne prioritāšu, ne stratēģisko mērķu vidū nav tieši paredzēts risināt profesiju segregācijas un dzimumu nevienlīdzības jautājumus. Tomēr jāatzīmē, ka pašvaldībā īstenotie pasākumi bezdarba samazināšanai, konkurētspējīga darbaspēka pilnveidoanai, izglītības tuvināšanai darba tirgus vajadzībām un jauniešu iekļaušanai darba tirgū dod ieguldījumu gan profesiju segregācijas, gan dzimumu nevienlīdzības mazināšanā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Karjera

Sieviešu iesaiste biznesā veicina valsts kopējo ekonomiku

Anda Asere, 30.01.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

#Daudzās Eiropas valstīs viens no ilgtspējas stūrakmeņiem ir dzimumu līdztiesība jeb vienādu iespēju nodrošināšana sievietēm un vīriešiem.

Sieviešu iesaiste biznesā veicina valsts kopējo ekonomiku un labklājību, tāpēc ir būtiski nodrošināt abu dzimumu iesaisti uzņēmējdarbībā

Dzimumu līdztiesība ir ne tikai taisnīguma, bet arī uzņēmējdarbības ilgtspējas jautājums, saka Inese Rebaine, mācību centra Auto kopšanas akadēmija valdes locekle un biedrības Līdere biedre. Daudzās Eiropas valstīs viens no ilgtspējas stūrakmeņiem ir dzimumu līdztiesība jeb vienādu iespēju nodrošināšana sievietēm un vīriešiem. «Iesaistoties lielākam skaitam sieviešu uzņēmējdarbībā, iespējams sasniegt būtiskas izmaiņas uzņēmumu iekšējā vidē, kas kopumā ietekmē arī ārējās vides situāciju. Pētījumos ir apstiprinājies, ka sievietes uzņēmējas, atbildīgi un disciplinēti rīkojoties, spēj ieviest lielāku kārtību saimnieciskās darbības nodrošināšanā un rūpējas par darbinieku labklājību, kas izpaužas sociālās garantijās vai darba drošības ievērošanā. Jo vairāk uz šādu pieeju orientētu personu būs Latvijā, jo pastāv lielākas cerības realizēt uzņēmējdarbības vides atbalstu sabiedrībai kopumā,» viņa teic. AS Madara Cosmetics dibinātāja Lotte Tisenkopfa-Iltnere uzsver, ka sieviešu līdztiesība ietekmē ne vien to, ka viņām ir vairāk naudas un līdz ar to arī valsts ekonomika uzplaukst, bet vienlaikus tas pozitīvi ietekmē arī demogrāfiju – jo aktīvāka sieviete ir biznesā, jo turīgāka viņa ir un var atļauties vairāk bērnu. Runājot par bērniem, viņa uzsver, ka ir svarīgi pieturēties pie ģimenes pabalstiem, kas dod iespēju pavadīt laiku ar bērnu ne vien mammai, bet arī tētim. «Nomainot nodarbi, ir mazāks izdegšanas risks, tāpat tā ir iespēja tēviem iepazīt citu lomu,» spriež uzņēmēja.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Stereotipi par sievietēm Eiropā nav izskausti

, 01.02.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien pieņemtajā ziņojumā par jaunu sieviešu un meiteņu diskrimināciju izglītības jomā Eiropas Parlaments norāda — neskatoties uz dzimumu līdzsvaru starp augstskolu absolventiem, joprojām ir nepieņemami lielas darba samaksas atšķirības sievietēm un vīriešiem, Db.lv informēja Eiropas parlamenta Latviešu redakcija.

Parlaments atzīst, ka viens no iemesliem ir sabiedrībā valdošie stereotipi.

Ziņojumā norādīts, ka vidēji sievietes nopelna par 15 % mazāk nekā vīrieši un ka tā cēlonis ir gan tiesību aktu par vienādu darba samaksu nepildīšana, gan virkne strukturālu nevienlīdzību, tādu kā darba tirgus segregācija, atšķirības darba veikšanas modeļos, izglītības un profesionālās apmācības pieejamība, neobjektīva novērtējuma un atalgojuma sistēmas, kā arī stereotipi. "Plašsaziņas līdzekļi turpina izplatīt dzimumu stereotipus, tādējādi veicinot sieviešu tradicionālo tēlu saglabāšanu," teikts dokumentā.

Parlaments aicina Komisiju un dalībvalstis izmantot visus pieejamos līdzekļus, lai izskaustu sabiedrībā valdošos stereotipus, un uzsver, ka nepieciešams arī pārveidot mācību programmas un skolu mācību grāmatu saturu. Tas iesaka pasniedzēju un citu izglītības darbinieku apmācību virzīt uz līdzsvarotas dzimumu politikas prasību izpildi, kā arī to, lai dzimumu politikas jautājumus iekļautu pasniedzēju apmācības programmās pedagoģijas un citās fakultātēs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nav izslēgts, ka Latvijas pilsoņi var tuvākajā nākotnē piedzīvot jaunu pasu un citu dokumentu maiņas vilni, jo fakts, ka personas kodā esot ietverts personas vecums, īsti neatbilstot cilvēktiesībām. Turklāt pēc personas koda mūsu valstī esot iespējams noteikt pat cilvēka dzimumu, jo numerologi spēj visādus brīnumus.

Var jau būt, ka ir daļa sabiedrības, kurai nav patīkami, ka svešs cilvēks, ieraugot personas kodu, spēj momentāni izdarīt noteiktus secinājumus. Tomēr tāpēc vien nevajag iet galējībās, un, pirms ķerties pie šo kodu mainīšanas, vajadzētu ņemt vērā vienu otru būtisku aspektu.

Pirmkārt, jāatzīst, ka vismaz Latvijā personas kods tiek izmantots pārāk plaši - to tiek prasīts norādīt, pat aizpildot anketas, lai daļā tirdzniecības vietu saņemtu lojalitātes kartes. Un tas ir totāli lieki. Tādējādi to lietošanu ikdienā būtu nepieciešams būtiski ierobežot. Otrkārt, nekādi nav skaidrs, kā gan var pamanīties, ieraugot tikai personas kodu, noteikt cilvēka dzimumu, ņemot vērā, ka šā koda otrā daļa nebūt nav unikāla - tā nereti ir vienāda dažādu dzimumu un vecumu cilvēkiem. Treškārt, likt pēkšņi mainīt pases un autovadītāju apliecības (uz kurām, kā zināms, arī ir personas kods), būtu pārāk dārgi un sarežģīti. It īpaši, ņemot vērā, ka šāda soļa ieguldījums personas datu aizsardzības jomā būtu visnotaļ apšaubāms.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Ikea no Saūda Arābijas versijas izdzēš sievieti un izpelnās kritiku

Gunta Kursiša, 02.10.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Salīdzinot Ikea Zviedrijas un Saūda Arābijas katalogu versijas 2013. gadam, atklājies, ka, abiem katalogiem esot citādi identiskiem, no arābu versijas izdzēsta sieviete. Kompānijai izpelnoties nosodījumu, Ikea izplatījusi paziņojumu, kurā tā paudusi nožēlu par savu rīcību, raksta Associated Press.

Oriģinālajā, Zviedrijas versijas kataloga attēlā vannas istabā redzama ģiemene - vīrietis, sieviete un divi bērni, kas visi ģērbušies pidžamās, savukārt no Saūda Arābijas kataloga sieviete ir izdzēsta. Izņemot sievietes «izņemšanu» no kataloga, attēls Zviedrijas un Saūda Arābijas katalogā ir identisks. Tāpat no arābu versijas Ikea kataloga pazudis arī attēls ar piecām sievietēm, kas kopā ietur maltīti.

Ikea rīcība radījusi bažas par Ikea apņemšanos ievērot dzimumu līdztiesību.

Zviedrijas dzimumu līdztiesības ministre Niamko Sabuni (Nyamko Sabuni) norādīja, ka Ikea ir privāta kompānija, kas pati pieņem lēmumus. Vienlaikus viņa pauda, ka Ikea darbība ar rada Zviedrijas tēlu pasaulē un nosodīja uzņēmuma rīcību.

Komentāri

Pievienot komentāru