Rekonstruēt leģendāro zīda ceļu mūsdienu versijā – tieši tik ambiciozi ir Kazahstānas un Ķīnas valdību plāni, kas efektīva sauszemes tranzīta koridora izveidi starp Centrālāziju un Rietumeiropu pēdējos gados padarījuši par vienu no nozares karstākajām tēmām.
Entuziastiskākie to pat salīdzinājuši ar potenciālu zelta dzīslu un nosacīts zelta drudzis pārņēmis daudzu valstu transporta nozarē strādājošos, kas nupat, pirms dažām dienām pulcējās Kazashtānas galvaspilsētā Astanā notikušajā starptautiskajā transporta un loģistikas forumā Jaunais zīda ceļš.
Kazahstāna vēlas kļūt par ievērojamu tranzīta mezglu uz globālās tranzīta skatuves un viņi ir sapratuši, ka ekonomikas uzplaukums nav iespējams bez valsts transporta artēriju stiprināšanas, tādēļ lielas ir ne tikai ambīcijas, bet arī plānotās investīcijas infrastruktūrā - līdz 2020. gadam ostās, lidostās, dzelzceļa infrastruktūrā Kazahstāna plāno investēt vairāk nekā 60 miljardus dolāru. Jaunā zīda ceļa reģionā dzīvo ap 3 miljardiem cilvēku, tādēļ visas valstis, caur kurām tas vijas, jau tērē un vēl plāno tērēt milzīgas naudas summas, lai modernizētu savu transporta infrastruktūru.
Brīdī, kad lielās valstis zīmē Jauno zīda ceļu, arī Latvijai ir izšķirīgi svarīgi būt klāt un atgādināt par sevi, jo tikai proaktīva un neatlaidīga pozīcija parādīs, vai arī mums tiks iedalīta kāda loma šajā stratēģiski svarīgajā tranzīta koridorā.
Mēs varam, protams, apelēt pie sava īpašā ģeogrāfiskā stāvokļa, taču tas vien nebūs izšķirošais iemesls, kādēļ strādāt ar mums. Uz globālās tranzīta skatuves mēs nebūt neesam tik neaizstājami un Ķīna savas preces uz Eiropu var nosūtīt arī apejot Baltijas reģionu.
Ja panāksim, ka Jaunā zīda ceļa zīmētāji arī Latviju redzēs un uztvers kā nopietnu stratēģisku sadarbības partneri, tā tiešām var kļūt par zelta dzīslu ne tikai transporta nozarei, bet Latvijai kopumā.
Laikraksta abonentiem viss viedoklis DB arhīvā.