Foto: Vitālijs Stīpnieks, Dienas Bizness

Uzmanības centrā: Rail Baltica mainīs arī domāšanas virzienu 

Britu bizness Latvijā grib likt uzsvaru uz virziena maiņu vietējā tranzītā

Didzis Meļķis, 2015. gada 16. februāris plkst. 9:52

Paralēla tēma Baltijas reģiona drošībai ir brīvā tirdzniecība ar ASV, uzskata Lielbritānijas tirdzniecības un investīciju valsts ministrs Ians Livingstons.

Ar jums kopā atbraukušo britu kompāniju intereses ir tādās pamatīgās nozarēs kā dzelzceļš un aviācija. Vai tas nozīmē, ka jūsu misija šeit ir vairāk veicināt britu investīcijas nekā piesaistīt mūsējās?

Latvijas un Lielbritānijas ekonomiskās attiecības noteikti varētu būt apjomīgākas. Ar to es domāju – divpusējās attiecības, jo arī Latvijai ir eksporta izaugsmes iespējas. Liela daļa lietišķo sarunu šeit bija par partnerību – par mūsu kompāniju sadarbību, britu partneriem šādiem projektiem vai nu pievienojot savu ekspertīzi, vai palīdzot to piesaistīt citviet pasaulē, kas arī prasa iestrādes, un britiem tādas ir. Konkrēti tas varētu notikt Rail Baltica projektā.

Mūs interesē arī Latvijas ES prezidentūra, un zīmīgi, ka jūsu nospraustās prioritātes visai tieši ir tādas, kādas tās varētu būt Lielbritānijai – konkurētspēja, vienotā digitālā tirgus pabeigšana un Eiropas brīvā tirdzniecība globāli.

Eiropas lidostas ir ļoti noslogotas. Kā Rīga varētu uzņemties daļu no šīs nastas un arī biznesa? Kādi ir veicamie mājas darbi?

Rīga ir ļoti nozīmīgs reģionālais centrs. Līdz ar Rīgas kapacitātes vairošanu un arī ar airBaltic panākumiem tirgū ir mainīti parametri, kā šai reģionā notiek pasažieru un arī tirdzniecības plūsmas. Rīgas lidosta pašlaik apkalpo ap pieciem miljoniem pasažieru gadā, un es domāju, ka ar papildus kapacitāti šis skaitlis varētu augt.

Rīgai ir jābūt integrētam transporta centram, un to veicinātu Rail Baltica. Tāpēc šim dzelzceļam ir jāiet caur lidostu. Bet sava nozīme noteikti būtu arī airBaltic attīstībai. Tā jau tagad ir laba aviokompānija – pat precīzākā pasaulē, kā man ir teikuši.

Lietuva šķiet Rail Baltica vājais posms. Vai par projektu interesējaties arī Lietuvā?

Jā, apmeklējam arī Igauniju un Lietuvu. Lietuvas posms pašlaik ir strīdīgs, un atrisinājums acīmredzot būs Rail Baltica atzars arī caur Kauņu. Bet šādi lieli projekti ir sarežģīti jau vienā valstī, kur nu vēl veselās trijās. Iemesls, kāpēc britu dzelzceļa profesionāļi brauc un par to interesējas, ir tas, ka mēs spējam tikt galā ar grūtībām. Ir plāns, ka mēs ar savu ekspertīzi varētu palīdzēt nevis vienai valstij, bet visām trim, sevišķi ar projekta un ģenerālplānu, kas ir kritiski nozīmīgi priekšizpētei par plāna tehnisko īstenojamību. Tāpat nozīmīgi ir arī projekta finansēšanas modeļi un zināšanas, kā iegūt maksimālo atdevi no infrastruktūras.

Lielbritānijā pēdējo desmit gadu laikā dzelzceļa lietojums ir dubultojies. Esam izbūvējuši arī šo to jaunu, tomēr pārsvarā tas ir izdevies uzlabotas satiksmes signalizācijas, efektīvākas programmatūras u.c. kvalitatīvu uzlabojumu dēļ – vesels komplekss, kas iznākumā efektivizēs jau esošās jaudas.

Visu interviju Rail Baltica mainīs arī  domāšanas virzienu lasiet pirmdienas, 16. februāra, laikrakstā Dienas Bizness (3. lpp.)!

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2014. gada 20. janvāris plkst. 14:37

Igaunijas ekonomikas ministrs Juhans Parts nonācis neveiklā situācijā, nosaucot dažus Lietuvas valdības...

Nepalaid garām

SIA Rešetilovs aizvirzās no krīzes, ko uzņēmums savā 28 gadu pastāvēšanas laikā...

Nepilniem 40 000 mikrouzņēmuma nodokļa maksātājiem var nākties domāt par savu nākotni,...

Šefpavārs Maksims Cekots, atverot restorānu Max Cekot Kitchen Rīgā, Torņkalnā, kurā piedāvā...

Lai gan konkurence elektronikas mūzikas instrumentu ražošanas segmentā ik gadu saasinās, SIA...

Investējot 15 miljonus eiro, Salienā, Babītes novada Piņķos uzsākta King's College Britu...

No šīs sadaļas
2015. gada 13. februāris plkst. 15:08

Noslēdzies VAS Latvijas Dzelzceļš izsludinātais iepirkums par sliežu iegādi, liecina paziņojums...

2015. gada 13. februāris plkst. 8:25

Jaunos elektrovilcienus, kurus Pasažieru vilciens (PV) plāno iegādāties iepirkumā, Latvijā ražot...

2015. gada 12. februāris plkst. 15:56

Latvijas riteņbraucēju apvienības rīkotā ikgadējā ziemas riteņbraucēju skaitīšana...

2015. gada 12. februāris plkst. 10:01

Līdz 2030. gadam Eiropas transpota tīkla (TEN-T) projektiem nepieciešami 700 miljardi eiro;...

2015. gada 12. februāris plkst. 9:47

Aviācijā attīstību nosaka cilvēku skaits reģionā un tā ekonomiskās attīstības parametri, līdz...

2015. gada 12. februāris plkst. 9:03

Prestižajā komerctransporta segmentā virs 16 tonnām pērn reģistrētas 979 vienības, kas ir...

2015. gada 12. februāris plkst. 8:34

 AS Pasažieru vilciens (PV) vadība centīsies iegādāties jaunos elektrovilcienus, «maksimāli...

2015. gada 10. februāris plkst. 16:21

Igaunijas prāmju operatorkompānija Tallink šogad plāno investēt apmēram vienu miljonu eiro...

2015. gada 09. februāris plkst. 14:53

No 13.februāra būs pieejami dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica sabiedriskajai apspriešanai...

2015. gada 06. februāris plkst. 17:49

Šā gada janvārī Ventspils brīvostā pārkrauti 2,6 miljoni tonnu kravu, kas ir...