Salīdzinot ar iepriekšējie gadiem, 2011.gadā būtiski samazinājies laiks, kas uzņēmējiem bijis jāpavada, pildot dažādas administratīvās procedūras, proti, Latvijas uzņēmēji šogad birokrātijai vidēji tērējuši 11% sava laika.
Tas ir zemākais rādītājs kopš 2001.gada, liecina Ekonomikas ministrijas veiktais pētījums par administratīvo procedūru ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi. Visaugstākais rādītājs – 37% – tika novērots 2005.gadā, kad bija jāadaptējas jauniem uzņēmējdarbības apstākļiem un regulējumam pēc iestāšanās Eiropas Savienībā. Mazliet vairāk laika nekā vidēji jāpatērē individuāliem komersantiem – 14.4%.
Salīdzinot ar iepriekšējos gados veiktajiem pētījumiem, šogad samazinājusies arī tādu uzņēmējdarbības kavēkļu izplatība kā finanšu pieejamība, valsts atbalsta pieejamība, valsts iepirkumu process, kā arī korupcija pašvaldību sektorā.
Aplūkojot aptaujas rezultātus, šogad uzņēmēji visbiežāk – 78% gadījumu – kā uzņēmējdarbību kavējošu faktoru minēja nodokļu likmes. Augstās likmes smagāk ietekmē ražotājus un ārvalstu investorus. Šogad vairāk nekā puse uzņēmēju kā kavēkļus minēja inflāciju (61%), likumu un noteikumu izmaiņu biežumu (59%) un nodokļu deklarēšanu (59%). Pieaugusi tādu problēmu izplatība kā jaunu uzņēmumu reģistrācija (+9%); inflācija (+9%); likumu un noteikumu izmaiņu biežums (+7%); infrastruktūras pieejamība (+7%) un darba aizsardzības un drošības prasības (+6%). Vienlaikus samazinājušās problēmas ar finanšu resursu (-10%) un valsts atbalsta pieejamību, valsts iepirkumu procesu un korupcija pašvaldību un valsts sektorā.
Kopumā vērtējot uzņēmējdarbības veikšanas vieglumu, aptaujas rezultāti liecina par četru problēmjomu saasināšanos - darba attiecības; nodokļu politika un administrēšana; uzņēmējdarbības uzsākšana un komercstrīdu risināšana. Lai rastu efektīvākos risinājumus šiem aktuālajiem jautājumiem, Ekonomikas ministrijā šī gada septembrī organizēja ekspertu diskusijas un sagatavoja rekomendācijas par nepieciešamajiem pasākumiem uzņēmējdarbības vides pilnveidošanai, atbilstoši uzņēmēju šodienas vajadzībām:
1) uzlabot uzņēmējdarbības reģistrācijas procesu un ieviest iespēju uzņēmumu reģistrēt elektroniski vienas dienas laikā, vienlaikus paredzot Uzņēmumu reģistram iesniedzamo dokumentu skaita samazināšanu;
2) samazināt nodokļu deklarēšanas ilgumu līdz 100 stundām/gadā, pilnveidojot elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS), lai atvieglotu deklarāciju aizpildīšanas procesu, kā arī vienkāršojot procedūru, kā tiek deklarēts un maksāts nodoklis par kapitāla pieaugumu;
3) paaugstināt biznesa strīdu risināšanas ātrumu, efektivitāti, uzticamību un kvalitāti, paredzot komercstrīdiem atsevišķu lietu izskatīšanas procesu, ieviest šķīrējtiesu regulējumu, samazinot lietu izskatīšanas instanču skaitu, paredzot kritērijus un atbildību par nepamatotu maksātnespējas procesa ierosināšanu vai pagaidu aizsardzības piemērošanu administratīvajā procesā, kā arī paredzot tiesnešu atlasi pēc nejaušības principa, tādējādi novēršot lietu izskatīšanas ilgumu un koruptīvās pazīmes.
Līdz 2013. gadam tiek paredzēts pakāpeniski samazināt birokrātijas slogu, lai uzņēmēji administratīvo procedūru pildīšanai tērētu tikai 5% sava laika.