Vai Latvijā iespējama OCTA par 4000 EUR? 

Pāris nedēļas atpakaļ Īriju (kur kā zināms dzīvo daudz mūsu tautiešu) pāršalca ziņa, ka tur reģistrētās apdrošināšanas kompānijas ir cēlušas OCTA apdrošināšanas likmes pat par 90 %, liecina Independent.ie pieejamā infomācija(1). Tik straujš cenu kāpums ir skaidrojams ar to, ka apdrošinātāji apgalvo, ka pieredz lielus zaudējumus attiecībā uz jaunākajiem autovadītājiem viņu pieredzes trūkuma dēļ.

Juris Stengrevics, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs, 24.7.2015

Foto: LETA

Ja pērnajā gadā jaunam autovadītājam par polisi bija jāmaksā 2000 – 2500 eiro, tad šogad nāksies šķirties no 3500 – 4000 eiro. Konkurences un patērētāju aizsardzības komisijas veiktajā aptaujā tika konstatēts, ka lielākā daļa Īrijas vietējo apdrošinātāju nevēlas apdrošināt 20 gadus vecus jauniešus, kam autovadītāju tiesības ir mazāk par gadu, jo tie paredz augstus riskus, kas saistīti tieši ar pieredzes trūkumu.

Izvērtējot Īrijas apdrošinātāju lēmumu, ir interesanti paraudzīties, cik maksā OCTA jaunam autovadītājam Latvijā? Ņemsim par piemēru 1993.gadā reģistrētu VW Passat automašīnu ar sesto - sākotnējo Bonus-Malus klasi, kāda tiek piešķirta transportlīdzeklim, kuru īpašniekam vēl nav izveidojusies apdrošināšanas vēsture (šajā gadījumā 18 gadu vecam Rīgā dzīvojošam jauneklim). Pērkot 12 mēnešu OCTA polisi, izmantojot LTAB mājas lapā www.ltab.lv izvietoto kalkulatoru, zemākā cena ir 172,67 EUR, bet augstākā – 363,50 EUR. Pat izvēloties dārgāko  piedāvājumu, tas ir vairāk nekā 11 reizes mazāk nekā Īrijā…

Vai iespējams, ka kādu dienu OCTA polise nepieredzējušam vadītājam arī pie mums varētu maksāt 4000 EUR? Ja raugāmies no atlīdzību izmaksu viedokļa, tad tas būtu visai loģiski! Aizvien biežāk dzirdam par miljonus EUR lielām atlīdzībām, kuras izmaksā Latvijas apdrošinātāji par ārzemēs notikušiem ceļu satiksmes negadījumiem. Tāpat pērnajā gadā pieņemtie MK noteikumi par nemateriālo zaudējumu atlīdzību pieaugumu, visticamāk palielinās vidējo atlīdzību līmeni arī tepat pie mums. Turklāt  izmaksu pieaugumā lielu daļu veido transportlīdzekļu bojājumu novēršana, kas šī gada pirmajā ceturksnī ir izmaksājusi par 13 % vairāk kā gadu iepriekš. Gadu no gada palielinās arī cenas par veselības pakalpojumiem un citām pozīcijām, kas paaugstina kopējo atlīdzību izmaksu līmeni. Citiem vārdiem – mēs aizvien vairāk tuvojamies Eiropas cenām!

Tajā pat laikā jāsecina, ka Rietumeiropas valstīs, tajā skaitā Īrijā, lielu daļu no atlīdzības veido juristu un dažādu advokātu biroju honorāri, kas reizumis sasniedz teju pusi no cietušajiem izmaksātās atlīdzības apjoma. Nenoliedzami, juristu un advokātu pakalpojumi cietušo aizstāvībai ir svarīgi, tomēr nepatīkami pārsteidz šo aizstāvju honorāru samērīgums pret summām, ko saņem paši negadījumos cietušie.

To, ka OCTA cenām Latvijā ir jākāpj, esmu atkārtojis vairākkārt. Tomēr varu nomierināt visus autoīpašniekus, ka līdz Īrijas līmenim, visticamāk tuvākajās desmitgadēs nenonāksim. Lielā konkurence OCTA segmentā un austrumeiropiešu salīdzinoši zemā maksātspēja tomēr notur šejienes OCTA cenas zemas. Un, visticamāk, tuvākajos gados tās arī paliks vienas no zemākajām Eiropā, saglabājot vidējo kāpumu 5 – 10% apmērā ik gadu.

(1) http://baltic-ireland.ie/2015/07/32445/

 

Tevi varētu interesēt

OCTA polises cenas var svārstīties no padsmit līdz vairāk nekā tūkstoš eiro,...

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) apkopotā statistika par 2014. gadā...

Šā gada pirmajā ceturksnī OCTA nozares zaudējumi sasnieguši 818 tūkstošus...

Lielāko daļu satiksmes dalībnieku jau vairs nepārsteidz LTAB paustā pārliecība – nav...

2014.gadā traktortehnikas izraisīto ceļu satiksmes negadījumu skaits, par kuriem saņemti zaudējumu...

Nepalaid garām

Ja valsts eksperts apgalvo, ka šķeldu ceļa uzturēšana izmaksās 10 miljonus nākamo...

Eiropas Savienības prioritātes ir mainījušās. Tuvākajā laikā var sākt mainīties Eiropas ekonomiskie...

Igauņi pirmie pārgāja uz dabasgāzes izmantošanu sabiedriskajā transportā un Tallinā gandrīz...

"Dienas Bizness" sadarbībā ar "Lursoft" ik gadu izdod zīmola izdevumu "TOP 500",...

No šīs sadaļas

Digitālais laikmets nosaka, ka mūsu ikdiena ir cieši saistīta ar dažādām tehnoloģijām...

Iegādājoties preces vai pakalpojumus, mājokļa apdrošināšana, salīdzinot ar eiropiešu...

Projektu vadība. Ar ko gan to varētu salīdzināt? Pavisam klišejiski – ar...

Pirms neilga laika sociālajos tīklos un citur tika apspriesta reģionu nevienlīdzība –...

Medicīna Latvijā. Kādas ir pirmās asociācijas dzirdot šo vārdu salikumu? Miljoniem eiro...

Tie, kas aktīvi ceļo pa citām Eiropas Savienības (ES) valstīm noteikti ir...

Būvniecības nozarē ir būtiskas problēmas, ka gadu no gada sistemātiski netiek risinātas....

ESKO. Gan jau lielākā daļa lasītāju kaut reizi ir dzirdējuši šo abreviatūru....

Jaunākā DNB Latvijas barometra pētījuma dati, kas veltīti Latvijas prezidentūrai Eiropas Savienības...

Nesen publiskotā DNB Latvijas barometra pētījuma rezultāti liecina - lai arī, salīdzinot...