Apģērbu ražotājs Vaide eksportā skatās uz abām pusēm – gan Rietumeiropu, gan Austrumeiropu
2010. gadā apģērbu ražotājs SIA Vaide pieņēma stratēģisku lēmumu ārvalstu tirgos sadarboties uz franšīzes līguma pamata, jo uzņēmums pats var kontrolēt veikalus tikai Latvijā. Trīs gados ir atvērti 11 franšīzes veikali Krievijā, Ukrainā, Vācijā un Igaunijā, un, lai visas «olas» nebūtu vienā groziņā, uzņēmums turpina sadarbību ar vairumtirgotājiem.
«Mūsu produkts ir labi zināms ārpus Latvijas. Esam ražošanas kompānija, tāpēc prece ārpus Latvijas tiek realizēta ar sadarbības partneru palīdzību,» stāsta Vladimirs Šidlovskis, SIA Vaide komercdirektors. Eksports veido ap 70% no apgrozījuma.
Vaide apģērbu var nopirkt dažādās valstīs, un kompānija neorientējas ne uz Latviju, ne Krieviju, ne Vāciju. «Mēs ražojam noteikta stila apģērbu. Ja, piemēram, orientēsimies tikai uz Krieviju, cietīsim neveiksmi. Mūsu modelētājas vadās pēc modes tendencēm un pielāgo tās Vaides stilam. Gaume ir tik dažāda, ka koncentrēties uz ko konkrētu būtu nepareizi. Nevaram to atļauties. Tāpēc turamies pie sava stila,» viņš teic.
Tomēr vēsturiski visvairāk pasūtījumu ir no Krievijas. Pēdējā laikā gan aktīvi sadarbība ir veidojusies ar Vāciju un Čehiju. «Domāju, ka ar laiku būs noiets arī Rietumeiropā. Mūs tur neviens negaida atplestām rokām. Mums ir liela vēlme būt rietumos, bet tur ir ļoti sīva konkurence, cita mentalitāte,» viņš atzīst. Piemēram, Itālija ir modes meka, taču vidējais itālietis sev iepirkās vienā mazā veikaliņā, kur bikses pirka jau viņa tēvs un vectēvs, jo kvalitāte ir laba, tas nekas, ka citur ir lētāk. Viņi ir konservatīvi, un iepirkšanās paradumos dominē tradīcijas.
SIA Vaide ražotie apģērbi tiek realizēti ar pašu zīmolu. Šādu stratēģiju īpašnieki izvēlējās jau kompānijas pirmsākumos. Tas, protams, nav viegls darbs, jo uzņēmumu neviens nezina, tāpēc jāspēj būt soli priekšā konkurentiem un attīstīties ar tiem līdzekļiem, kas pieejami. «Galvenais ir kvalitatīvs produkts, kas saražots par noteikto cenu paredzētajā laikā,» uzskata Aleksejs Obodovs, SIA Vaide finanšu projektu vadītājs. Jaunu sadarbības partneru piesaistē bez laba produkta īpaši svarīgi ir arī mārketinga materiāli – noskaņas video, labi preču katalogi utt.