Mazais bizness

Vegus skolā māca principus, nevis konkrētu ēdienu receptes

Anda Asere, 13.05.2013

Jaunākais izdevums

Uztura skolā Vegus māca, kam jābūt veģetārieša šķīvī un izglīto arī ēdināšanas iestāžu īpašniekus

Ditai Lasei, veģetārā uztura skolas Vegus vadītājai, kļūstot par veģetārieti, paveicās – blakus bija citi veģetārieši, kas mācīja, kam jābūt šķīvī, kā gatavot, kā lietot garšvielas, kā iepirkties u.tml. Līdz ar pievēršanos veģetārismam atklājās pilnīgi cita pasaule. Viņai tik ļoti patika dalīties savās zināšanās, ka uzrakstīja grāmatu, bet aptuveni pirms četriem gadiem, draugu iedvesmota, sāka vadīt kursus. Nesen D. Lase nodibināja veģetārā uztura skolu Vegus.

Vaicāta, vai veģetārisms kļūst populārāks, D. Lase saka – drīzāk par to vairāk runā. «Nezinu, kāda ir Latvijas statistika, bet pasaulē veģetārieši ir 3–7% iedzīvotāju. Veģetārisms prasa no cilvēka zināšanas, zināmu askēzi, koncentrēšanos, etiķešu lasīšanu un pārzināšanu. Ir valstis, kur veģetārisms ir «nolobēts», piemēram, Anglijā vai Vācijā. Katrā veikalā ir speciāls plauktiņš ar veģetāriem produktiem, katrā ēdnīcā ir īpašs piedāvājums, un tā nav vienkārši dārzeņu biezzupa, bet gan kārtīgs ēdiens. Protams, tur ir cits iedzīvotāju skaits un ražotājiem – cita interese,» viņa skaidro.

D. Lase īpaši nesatraucas par konkurenci, jo viņas koncepts atšķiroties no citiem – Vegus skolā māca principus, nevis konkrētu ēdienu receptes.

Līdz šim pieprasījumu pēc saviem pakalpojumiem viņa vērtē kā labu. Iespējams, tas tāpēc, ka uzņēmēja tik ļoti nekoncentrējas uz veģetāriešiem – tie ir kādi 10% klientu. Pārējie ir cilvēki, kuri vēlas būt veģetārieši, bet nezina, kā to izdarīt, kam ģimenē ir kāds veģetārietis un kuri nezina, kādu ēdienu piedāvāt, alerģiski cilvēki, kā arī tie, kurus interesē garšvielas un patīk gatavot.

D. Lase tiek aicināta arī uz ēdināšanas uzņēmumiem, kur viņa palīdz izveidot veģetāriešu ēdienkarti vai palabo jau pieejamo.

«Es ceru, ka izveidošu šo par īstu skolu un varēšu izsniegt cilvēkiem diplomu vai sertifikātu,» saka D. Lase. Jau tagad par kursiem interesējas pavāri, bet, uzzinot, ka viņu mācībām nebūs dokumentāra apliecinājuma, interese zūdot.

D. Lase ir absolvējusi Nordea biznesa skolu. Šī skola devusi gan zināšanas, gan ticību saviem spēkiem. Strādājot Biotēkā (kur viņa joprojām ir direktora vietniece), viņa nojauta, ko nozīmē savs bizness, bet bija skeptiska, vai pati var veidot savu uzņēmumu. Taču, redzot, ka savu biznesu sāk par viņu jaunāki cilvēki, kam nav pilnīgi nekādas pieredzes, turklāt projekti ir pat finansiāli riskantāki, nodomāja – kāpēc gan es nevarētu?

Komentāri

Pievienot komentāru
Dzīvesstils

Uzņēmēja: Gaļu nevajadzētu ēst vairāk nekā divas reizes nedēļā

Laura Mazbērziņa, 29.11.2018

Dita Lase, Veģetārās uztura skolas «Vegus» izveidotāja. Tālāk galerijā D. Lase dalās savās pārdomās un ikdienas atziņās par uzturu.

Foto: Zane Bitere/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uztura skola Vegus piedāvā veģetārā ēdiena meistarklases. Interesanti, ka aptuveni 90 procenti klientu nemaz nav veģetārieši.

Veģetārās uztura skolas Vegus īpašniece Dita Lase pirms sava biznesa uzsākšanas strādājusi ekoveikalā Biotēka un jau tad aizrāvās ar ēdiena gatavošanu. Bija ierasts, ka pēc veselīgām receptēm draugi vērsās tieši pie D. Lases un viņas mājās tika organizēti ēdiena pagatavošanas pasākumi. Vienā brīdī D. Lase sapratusi, ka šie pasākumi ir pārtapuši par meistarklasēm. Un 2015. gadā viņa izveidoja veģetārā uztura skolu Vegus.

Tajā viņa cilvēkiem māca dažādus veselīgas ēšanas principus, kurus pielietot ikdienā. Mācību process norisinās divās daļās. Sākumā ir teorētiskā daļa, pēc tās klātesošie - parasti grupu veido desmit cilvēki - kopīgi gatavo ēdienu. Produktus D. Lase nodrošina pati, iepērkot tos mazumtirdzniecības ķēdē Rimi. Meistarklases tiek rīkotas trīs līdz četras reizes nedēļā .Par dalību meistarklasēs interesentiem jāšķiras no 25 eiro līdz 125 eiro atkarībā no to specifikas. Vispopulārākie ir ātri pagatavojamie ēdieni.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veikala Gardais īpašniece Dita Lase jokojot teic, ka šis ir veikals tiem, kuri no garšvielām lieto tikai piparus un sāli, – te ir vairāk nekā 20 veidu pipari, tostarp asākais čili pasaulē, un aptuveni tikpat daudz dažādu sāls veidu.

Pamatā veikalā ir dažādas garšvielas, tostarp sveramās, pārtikas krāsvielas, tējas, dažādi bezglutēna produkti. Tajā ir plašs konditorejas uzgaļu piedāvājums puķīšu veidošanai kūkām. «Ieraudzīju internetā vienu korejiešu stila kūku ar puķēm un «saslimu» ar to. Divus mēnešus «sēdēju» YouTube, lai samācītos to veidošanu. Nolēmu arī citiem piedāvāt iegādāties speciālos uzgaļus,» saka Dita. Veikalā nopērkama tepat Latvijā grauzdēta svaiga kafija. Viņa ir sākusi arī ražošanu un piedāvā dažādas mērces un pastētes vegāniem. Lai gan vegānu īpatsvars Latvijā ir mazs, Dita vēlas strādāt ar šo mērķauditoriju un cer, ka viņai ir pieeja šiem cilvēkiem. Aptuveni četras reizes nedēļā Gardais virtuvē notiek Ditas un Canamelle īpašnieces Agneses Vīdneres kopīgi un atsevišķi vadīti kursi. Tāpat viņas piedāvā virtuvi iznomāt, ja kāds vēlas tur organizēt savus kursus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uztura skolas Vegus specializācija ir veģetārie ēdieni, taču 95% kursu apmeklētāju ir cilvēki, kuri nav veģetārieši

Tas nozīmē, ka ļaudis vēlas mazāk ēst gaļu, grib iepazīt garšvielas un dažādus produktus, ko viņi veikalā ir redzējuši, bet nezina, kā tos izmantot, uzskata veģetārā uztura skolas Vegus vadītāja Dita Lase.

«Cenšos cilvēkus iedrošināt eksperimentēt un neturēties pie precīzām mērvienībām – nav vajadzīgi precīzi 13,5 grami. Ja garšo, tātad konkrēto izejvielu pieliki pareizā daudzumā, ja ne – par daudz vai par maz. Pat ja nepareizi, to var izlabot, sliktākajā gadījumā – izmest kompostā,» viņa saka.

Pavisam nesen sadarbībā ar izdevniecību The White Book Dita izdevusi veģetāro pavārgrāmatu Veģetārēšana. Grāmatu viņa gatavojusi ilgi – aptuveni piecus gadus – rūpīgi pārdomājusi, kuras receptes iekļaut, lai cilvēki būtu apmierināti ar grāmatā ieguldīto naudu. «Tās ideja ir labsajūtas ēdiens – tas varbūt ir ne pavisam ātri pagatavojams, bet vienkāršs, turklāt procesā nav nepieciešams izmantot nekādas pārgudras ierīces. Tas ir ēdiens, kas sagādās baudu un ko var uztaisīt katrs cilvēks,» viņa stāsta. Autore grāmatā uz dažiem ēdieniem paskatījusies mazliet ironiski un piedāvā arī dažas imitācijas, piemēram, šniceli ar zivju garšu un Cēzara salātus ar viltotu vistu. Runājot par imitēšanu, Dita teic, ka veģetārieši dalās divās grupās – vieni ar pilnu pārliecību atsakās no visa, kas kaut nedaudz līdzinās dzīvnieku izcelsmes produktiem, bet citiem pret imitāciju nav iebildumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā ir gana daudz mazo uzņēmumu, kas piedāvā dažādus vegāniskus produktus. Viens no pirmajiem lielajiem ražotājiem Latvijā, kas sācis piedāvāt tradicionālo produktu vegāno versiju, ir AS Tukuma piens, kas šajā pavasarī tirgū ieviesa sojas «biezpiena sieriņus». Vegānās kafejnīcas Terapija vadītāja Elīna Dzelzkalēja priecājas, ka vietējie ražotāji sāk piedāvāt alternatīvas un ka veikalos paplašinās specializēto produktu piedāvājums.

«Tas, protams, liecina par to, ka lielie uzņēmumi ir sadzirdējuši pieprasījuma saucienus pēc vegāniskiem produktiem. Izpildījums jau ir cits stāsts un pašu uzņēmumu atbildība,» viņa norāda.

«Vegānisms ir modē. Biju pārsteigta, cik liels ir pieprasījums, kad uz Jāņiem man sojšlikus pasūtīja vai kad aizbraucu patirgoties Vegānfestivālā – klientu tūkstoši!» saka Dita Lase, veikala Gardais īpašniece un veģetārās uztura skolas Vegus vadītāja. Vegānfestivālu šogad apmeklēja vairāk nekā septiņi tūkstoši cilvēku, kas apliecina, ka interese par vegānismu ir liela. «Mēs vēlamies parādīt vegānismu kā dzīvesveidu vai ikdienas izvēļu ietekmētāju visai sabiedrībai, kas vēlas mūs uzklausīt. Spriežot pēc lielās intereses – tādu cilvēku ir daudz, un par to liels prieks,» teic Dainuvīte Roginska, Vegānfestivāla projekta vadītāja.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Gaļas patēriņš: vai panāksim Igauniju un Lietuvu?

HKScan Latvia pārdošanas vadītājs Heino Lapiņš, 15.12.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gan Latvijā, gan aiz mūsu valsts robežām par īstu modes kliedzienu ir kļuvis ne tikai veģetārisms, bet arī vegānisms, tomēr pasaules pieredze liecina, ka lielākajai daļai cilvēku ēšanas paradumi būtiski nemainās. Gaļas patēriņš attīstītajās valstīs, kur iedzīvotāju ienākumu līmenis ir pietiekami augsts, lai viņi veikalos pirktu tieši to pārtiku, kuru vēlas, gaļas patēriņš ir ļoti augsts un ne tikai nesamazinās, bet joprojām palielinās.

Tas arī ir saprotams, jo gaļa ir būtiska sabalansētas maltītes sastāvdaļa. Turklāt tā satur vairākus komponentus, kurus mēs varam uzņemt tikai ar pārtiku. Viens no tiem ir B12 vitamīns, kas nepieciešams augšanai, tāpēc īpaši nepieciešams bērniem. Gaļā ir arī citi vērtīgi vitamīni, minerālvielas un aminoskābes, un tā ir nozīmīgs proteīna avots. Šī iemesla dēļ, piemēram, Itālijā jau ar likumu aizliegts propagandēt veģetārismu jauno cilvēku vidū.

Taču Latvijā gaļu lieto mazāk nekā mūsu kaimiņvalstīs. Es atļaušos apgalvot, ka pamatiemesls šādiem datiem ir iedzīvotāju nepietiekamā maksātspēja, kuras dēļ cilvēkiem bieži vien jāatsakās no produkta, kuru gribētu redzēt uz galda gan svētkos, gan ikdienā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

BMX riteņbraucēja vegāniskā saldējuma bizness

Laura Mazbērziņa, 23.05.2019

SIA Avenei īpašnieks Dāvis Dudelis. Pārējās fotogrāfijas skatāmas raksta galerijā!

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

BMX riteņbraucējs un veselīgā saldējuma ražotājas SIA Avenei īpašnieks Dāvis Dudelis secinājis, ka pieprasījums pēc vegāniskiem saldējumiem ir tik liels, ka jāpalielina ražošanas jauda, komanda, kā arī jāizstrādā jaunas garšas un iepakojumi.

Avenei tirgū piedāvā Latvijā ražotus vegāniskus saldējumus – bez piena produktu klātbūtnes. Šobrīd tiek piedāvātas septiņas saldējuma garšas, tomēr to skaits aug. «Avenei ar piena saldējumiem ir netieša konkurence, jo mēs ražojam produktus, kas ir bez dzīvnieku izcelsmes izejvielām. Šajā nišā konkurence ir maza. Protams, mēs nekad nevarēsim konkurēt ar lielajiem ražotājiem, bet es arī negribu ar viņiem konkurēt,» biznesa portālam db.lv stāstīja D. Dudelis.

Viņš ir pārliecināts, ka vegānisms un veģetārisms nav mūsdienu modes tendence. «Cilvēki arvien vairāk izvēlas dzīvot veselīgi. Uzskatu, ka nākotnē samazināsies industriālā lopkopība un cilvēki arvien vairāk izvēlēsies augu valsts produktus, to īpatsvars palielināsies, kļūstot pieejamākiem gan izvēles, gan cenas ziņā. Ražotāju uzdevums ir dot iespēju un organizāciju uzdevums - izglītot,» pauž D. Dudelis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sekojot līdzi pārtikas un mazumtirdzniecības jaunumiem, "Maxima Latvija" apkopojusi un paskaidro pasaulē aktuālus terminus, kas arvien vairāk ienāk cilvēku ikdienā, izvēloties sev atbilstošāko piedāvājumu veikalos.

Zemāk daļa no jaunvārdiem, kas ieviesti, skaidrojot aktuālākās tendences.

1. Flexitarian diet jeb fleksitārā diēta

Jauns gads lielai daļai cilvēku iesākas ar kādu jaunu apņemšanos. Ja neesi veģetārietis, bet vēlies mainīt savus ēšanas paradumus, vari sākt ar fleksitāro diētu, kas ir mazāk stingrs ēšanas stils.

Fleksitārā diēta mudina baudīt galvenokārt uz augu bāzes gatavotus ēdienus, vienlaikus ļaujot gaļai un citiem dzīvnieku izcelsmes produktiem nelielos daudzumos tikt iekļautiem ēdienkaratē. Ja vēlies uzturā lietot vairāk augu valsts izcelsmes pārtikas, bet nevēlies pilnībā atteikties no gaļas ēdieniem, vari izmēģināt fleksitāro diētu.

Komentāri

Pievienot komentāru