Maskējusies aiz lielām saulesbrilēm, ar somu vienā un Rīgas karti otrā rokā, laikraksta Diena žurnāliste uzrunā vienu no velorikšu šoferiem, lūdzot noskaidrot, kā nokļūt līdz kādai viesnīcai Vērmanes dārza tuvumā.
Jaunietis laipni norāda virzienu un piedāvā aizvest «tikai par desmit latiem». Nezinot, no kuras valsts atbraukusi, viņš summu nosauc arī eiro izteiksmē. Uz iebildi par dārdzību, puisis atbild, ka brauciens ar velorikšu ir īpašs piedzīvojums, kas esot prasītās cenas vērts. Kamēr notiek kaulēšanās, kas rezultējas ar trīs latu atlaides panākšanu, piebrauc vēl viena – pēc izskata gan necilāka – velorikša, kuras šoferis piedāvā aizvest līdz viesnīcai par pieciem latiem, raksta Diena.
Pa ceļam velorikšas vadītājs pēc «tūristes» lūguma izstāsta, kā no Rīgas tikt līdz jūrai, kā arī uzskaita populārākās izklaides vietas. Viņš minas pārliecinoši, apdzen gan gājējus un ārpus Vecrīgas brauc galvenokārt pa braucamo daļu, raksta Diena. Galapunktā – kilometra attālumā – velorikšai izdodas nonākt pāris minūšu laikā.
Brauciena laikā tika pārkāpti divi noteikumi – «tūriste» nepiesprādzējās, kas ir jādara obligāti, kā arī redzamā vietā velorikšai nebija piestiprināts pakalpojumu cenrādis. Saskaņā ar šo noteikumu pārkāpšanu, velorikšas vadītājam varētu tikt piemērots 250 latu naudas sods.
Šosezon ir pirmā reize, kad velorikšu biznesam izstrādāti darbības noteikumi. Katrai velorikšai ir jābūt aprīkotai ar numurzīmi, pirmās palīdzības aptieciņu, sarkanas un baltas gaismas lukturiem un virzienrādītājiem, tāpat redzamā vietā jābūt piestiprinātai šofera vizītkartei un cenrādim, kā arī velorikšas lietošanas instrukcijai latviešu valodā un vismaz divās svešvalodās.
Patlaban reidi, kuros tiek pārbaudītas velorikšas, notiek, «kad tos vismazāk gaida», Dienai stāstīja Rīgas pašvaldības policijas Administratīvās pārvaldes priekšnieks Jānis Znotiņš. Šovasar par dažādiem pārkāpumiem sodīti jau 42 velorikšu vadītāji.
Vidēji par 20 minūšu ilgu braucienu šoferis prasa desmit latus, bet viņa vienīgie izdevumi ir 70 lati nedēļā par velorikšas īri. Kāds velorikšas šoferis atklāj, ka dienā vidēji pārvadā 10 – 15 pasažieru, par braucienu, neatkarīgi no attāluma prasot desmit latus. «Viss atkarīgs no tā, cik komunikabls esi. Ja tikai sēdēsi un gaidīsi, iespējams, neviens nepienāks un paliksi bešā,» stāsta kāds velorikšas vadītājs.